قرارداد همکاری با کارشناس معماری

قرارداد همکاری با کارشناس معماری و نکات آن + 10 سوال مهم درباره آن

برای انجام هر نوع ساخت‌و‌سازی نیاز به افراد مختلف با تخصص‌های متفاوت است تا بنای ساخته شده یا بازسازی انجام شده اصولی و استاندارد باشد. مهندس معمار، مهندس عمران، نقشه کش و افرادی از این قبیل وظیفه اجرای درست پروژه ساخت و ساز را دارند. همان‌طور که اشاره شد یکی از افرادی که در تمام […]

برای انجام هر نوع ساخت‌و‌سازی نیاز به افراد مختلف با تخصص‌های متفاوت است تا بنای ساخته شده یا بازسازی انجام شده اصولی و استاندارد باشد. مهندس معمار، مهندس عمران، نقشه کش و افرادی از این قبیل وظیفه اجرای درست پروژه ساخت و ساز را دارند.
همان‌طور که اشاره شد یکی از افرادی که در تمام مراحل ساخت‌و از تاثیرگذار است، معمار پروژه است. کارشناس معماری به بررسی  کنترل دقیق و فنی نقشه های دریافتی از پیمانکاران و مهندسان مشاور می‌پردازد و در صورت درخواست کارفرما می‌تواند در تمام مراحل کار نظارت داشته باشد. پس حضور این فرد در پروژه های ساختمانی در قالب قرارداد همکاری با کارشناس معماری ضروری است اما برای شروع همکاری با این فرد باید قراردادی مطابق قانون و طبق توافق دو طرف به امضا برسد که جزئیات و نکات مهم آن را در ادامه ذکر می‌کنیم.

برای خواندن سریع هر بخش، روی عنوان آن کلیک کنید

قرارداد همکاری با کارشناس معماری چیست؟

فردی که در رشته معماری تحصیل کرده‌است اغلب با نقشه و ساخت بنا در ارتباط است و معمولا کارفرمایان از کارشناس معماری توقع دارند اموری از جمله نظارت بر نقشه ساختمان، نظارت بر نوع بازسازی، استحکام بنا و پایش ساختمان را بر عهده گیرد و گزارش هایی را به صورت متناوب به دست کارفرما برساند و کیفیت عملکرد مهندسان مشاور و پیمانکاران را تحت نظر قرار دهد.

حال تصور کنید شما به عنوان یک کارفرما برای ساخت یک ساختمان یا بازسازی و توسعه آن به دنبال همکاری با یک کارشناس معماری هستید. چطور می‌توانید حقوق و تکالیف دوطرف، مدت انجام کار، دستمزد کارشناس و دیگر موارد مهمی را که باید حتما پیش از شروع کار مشخص شوند را قانونی کنید تا بعدا به دردسرنیافتید؟

جواب این سوال، قرارداد است. قرارداد سند رسمی و قانونی ست که دو طرف توافقات خود و موارد قانونی را در آن درج می کنند و با امضا خود به آن اعتبار می‌بخشند. اما این قرارداد شامل چه موادی می‌شود و دو طرف بر سر چه مواردی باید توافق کنند؟

مواد قرارداد همکاری با کارشناس معماری

از نظر قانونی هر قرارداد باید شامل مواد مشخصی باشد اما طرفین طبق خواست و توافقات خود می‌توانند موادی به آن اضافه کنند تا جزئیات بیشتری از همکاری خود را شفاف سازند اما به طور کلی یک قرارداد شامل مواد زیر است:

  • مشخصات طرفین قرارداد
  • موضوع قرارداد
  • محل انجام قرارداد
  • مدت اجرای قرارداد
  • مبلغ قرارداد
  • طریقه پرداحت دستمزد(مرحله ای یا یکجا)
  • موارد فورس ماژور
  • خسارت تاخیر
  • تعهدات کارفرما
  • مسئولیت های کارشناس معماری
  • موارد فسخ قرارداد
  • داوری و حل اختلاف
  1. فورس ماژور شامل چه موارد و اتفاقاتی در حیطه کارشناس معماری می‌شود؟

اتفاقاتی که ازاراده معمار خارج است و ممکن است در اجرای پروژه تاخیر یا خسارتی ایجاد کند شامل جبران یا جریمه نمی‌شود. مثلا تاخیر در اجرا یا طراحی نقشه به دلیل عدم تایید آن توسط کمیسیون‌های شهرداری.

  1. انعقاد قرارداد همکاری با کارشناس معماری چه مزایایی دارد؟

  • جلوگیری از هزینه های اضافه بابت ابهام و سوتفاهامات دو طرف
  • عدم ایجاد درگیری با دردسرهای دادگاهی
  • شفاف شدن مسئولیت‌ها و حقوق طرفین
  • جلوگیری از اتلاف وقت و انجام سریع پروژه
  1. مبلغ قرارداد همکاری با کارشناس معماری چگونه تعیین می‌شود؟

بسته به مسئولیت‌هایی که بر عهده معمار است، مبلغ قرارداد متفاوت خواهد بود اما هر سال از سوی سازمان نظام مهندسی دستمزد معماران طبق بخشنامه ای ابلاغ می‌شود، مشخص خواهد شد.

  1. پرداخت مالیات سازمان نظام مهندسی بر عهده چه شخصی است؟

مالیات سازمان نظام مهندسی برای طراحی نقشه توسط معماران 5 درصد هزینه کل آن است که طبق قانون باید توسط طراح پرداخت شود اما طرفین می‌توانند خلاف آن را نیز توافق کنند.

  1. پرداخت دستمزد به شکل مرحله‌ای چگونه است؟

معمولا کارفرمایان پس از انعقاد قرارداد و شروع همکاری با معمار در سه یا چهار مرحله دستمزد معمار را پرداخت می‌کنند. اگر پرداخت در سه مرحله باشد 50 درصد در ابتدای کار و پس از تحویل نقشه تسویه می‌شود و مابقی آن در دو مرحله در حین انجام دیگر وظایف معمار پرداخت خواهد شد. با این حال دو طرف می‌توانند بر سر چگونگی پرداخت دستمزد توافق جداگانه‌ای داشته باشند.

  1. آیا در صورت اصلاح نقشه باید هزینه اضافه به کارشناس معماری تعلق گیرد؟

اگر اصلاح نقشه به دلیل اشتباهی از سوی خود معمار یا دستیاران او باشد دستمزد جداگانه ای برای آن در نظر گرفته نمی‌شود اما اگر اصلاح به دلایلی مثل اشتباه مراجع ذیربط در بیان ابعاد زمین و نوع خاک یا درخواست کارفرما باشد باید برای اصلاح نقشه دستمزد جداگانه‌ای به معمار داده شود.

  1. آیا در صورت فسخ قرارداد کارفرما باید دستمزد کارشناس معماری را پرداخت کند یا خیر؟

بسته به میزان کاری که معمار انجام داده پاسخ متفاوت است، با این حال دلیل کارفرما برای فسخ قرارداد باید در قرارداد ذکر شده باشد یا موجه باشد در غیر اینصورت حق به جانب کارشناس معماری ست و در صورتی که کارفرما دستمزد معمار را کامل داده باشد باید با نظر مهندس مشاور بخشی از آن مطابق کاری که معمار انجام داده به کارفرما بازگردانده شود.

  1. منظور از شرایط خصوصی و عمومی پیمان چیست؟

شرایط عمومی و خصوصی پیمان بخشی از قوانینی هستند که طرفین باید طبق آن قرارداد خود را بنویسند. برای نوشتن این قرارداد باید قوانین مربوطه را رعایت کنند در غیر این صورت قرارداد هیچ اعتباری نخواهد داشت.

  1. آیا برای نوشتن قرارداد همکاری با کارشناس معماری باید از یک کارشناس حقوقی یا وکیل کمک گرفت؟

نوشتن قرارداد کاری تخصصی ست که نیاز به دانش حقوقی دارد و فردی که اقدام به نوشتن آن می‌کند باید از حداقلیات قانونی قرارداد مطلع باشد به همین دلیل بهتر است برای نوشتن قرارداد خود از متخصص آن کمک بگیرید.

  1. آیا با وجود انعقاد قرارداد نیز ممکن است طرفین دچار سوتفاهم و سپس شکایت از یکدیگر شوند؟

قراردادی که طبق اصول و قانون نوشته شده باشد از ابهامات طرفین جلوگیری می‌کند اما لزوما به این معنی نیست که تمام اختلافات آنان را رفع می‌کند بلکه کارکرد مهم قرارداد آن است که در صورت ایجاد اختلاف تمام جزئیات همکاری در آن ثبت شده و قاضی می‌تواند با رجوع به قرارداد رای خود را سریع‌تر صادر کرده و از اتلاف وقت و هزینه طرفین جلوگیری کند.

برای نوشتن قرارداد همکاری با کارشناس معماری به کمک نیاز دارید؟

همان‌طور که اشاره کردیم نوشتن قرارداد اقدامی حقوقی و قانونی ست که بهتر است توسط متخصص آن انجام شود. کارشناسان حقوقی ما در وینداد متخصص نوشتن قراردادهای کسب‌و کار شما هستند، پس نگران نباشید و نوشتن قراردادهای خود را به ما بسپارید.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا جزئیات قرارداد پیمانکاری شما را در بندهای قرارداد بیاورند.

قرارداد مناسب شما

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا جزئیات قرارداد پیمانکاری شما را در بندهای قرارداد بیاورند.

مقالات مرتبط

نمونه قرارداد کشاورزی
مقالات قرارداد پیمانکاری

نمونه قرارداد کشاورزی + نکات تنظیم قرارداد

قراردادهای پیمانکاری به دلیل داشتن ظرفیت وسیعی برای همکاری و دریافت یا ارائه خدمات در کسب‌وکارها بسیار کاربردی هستند. نمونه قرارداد کشاورزی نیز از جمله

قرارداد تولید قطعه و محصول
مقالات قرارداد پیمانکاری

نمونه قرارداد تولید قطعه و نکات تنظیم آن

با افزایش جمعیت و گسترش نیاز مردم، تمایل سرمایه گذاران نیز برای تولید قطعات و محصولات مختلف افزایش یافت. قرارداد پیمانکاری تولید قطعه، یکی از