قرارداد همکاری نظارت و اجرای معماری چه مفاد و شرایطی دارد؟

قرارداد همکاری نظارت و اجرای معماری چه مفاد و شرایطی دارد؟

در معماری و ساختمان سازی مالکین زمین و ساختمان نیاز به ارجاع کار به متخصصین و عقد قراردادهایی در راستای پروژه ساختمانی مورد نظر دارند و در قرارداد همکاری نظارت و اجرای معماری جهت مواردی همچون طراحی نما، طراحی داخلی، طراحی فاز یک و دو و ارائه نقشه‌های معماری لازم براساس ضوابط مربوطه و طی […]

در معماری و ساختمان سازی مالکین زمین و ساختمان نیاز به ارجاع کار به متخصصین و عقد قراردادهایی در راستای پروژه ساختمانی مورد نظر دارند و در قرارداد همکاری نظارت و اجرای معماری جهت مواردی همچون طراحی نما، طراحی داخلی، طراحی فاز یک و دو و ارائه نقشه‌های معماری لازم براساس ضوابط مربوطه و طی فرایندی مشخص توافق و تعهداتی تعیین می‌شود، که تنظیم این موارد از اهمیت بالایی در بهبود روند کار دارد.
در انتهای مطلب چنانچه به این قرارداد نیاز داشتید می‌توانید درخواست تنظیم قرارداد همکاری نظارت و اجرای معماری را ثبت کنید.

مزایای وجود یک قرارداد چیست؟

۱- تعیین دقیق حدود وظایف و تعهدات هر از طرفین

۲-انجام صحیح و به موقع تعهدات و در نتیجه کیفیت و بازدهی بیشتر

۳- کاهش اتلاف هزینه

۴- پیشگیری از دعوا و اختلاف نظر

۵- سهولت پیگیری و حل و فصل دعواها و اختلاف نظرها

قرارداد همکاری نظارت و اجرای معماری چیست؟

قرارداد همکاری نظارت و اجرای معماری فی مابین صاحبکار که در این قرارداد اصطلاحاٌ مالک نامیده می‌شود از یک طرف و مهندس / مهندسان ناظر عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان استان که در این قرارداد مهندس / مهندسان ناظر نامیده می‌شوند از طرف دیگر، تحت شرایط مندرج در قرارداد با حضور نماینده سازمان نظام مهندسی ساختمان استان، به منظور انجام موضوع قرارداد منعقد می‌گردد و طرفین ملزم و متعهد به اجرای مواد و اصول آن می‌باشند.

قرارداد همکاری نظارت و اجرای معماری باید شامل چه مواردی باشد؟

۱- طرفین قرارداد همکاری نظارت و اجرای معماری و مشخصات آن‌ها

۲- موضوع قرارداد

در این قسمت نوع خدماتی که طراح به کارفرما ارائه می‌دهد باید به طور کامل مشخص گردد که عبارتست از ارائه خدمات مطالعه، طراحی، ترسیم و تأیید نقشه‌های معماری پلاک ذکر شده.

۳- محل اجرای طرح

نشانی کامل محل اجرای پروژه درج و همچنین کروکی آن ترسیم شود.

۴- مدت اجرای قرارداد

مدت زمان اجرای قرارداد از زمان شروع تا تأیید نقشه‌های معماری توسط سازمان نظام مهندسی براساس گروه ساختمانی تعیین می‌گردد.

۵- مبلغ قرارداد

مبلغ قرارداد در چهارچوب بخشنامه ابلاغی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور و تعرفه ابلاغی سازمان نظام مهندسی استان مربوطه تعیین می‌گردد.

۶- نحوه پرداخت حق‌الزحمه

نحوه پرداخت حق‌الزحمه طرق متفاوتی دارد لکن برحسب عرف عبارت است از:

مرحله اول) ۵۰ درصد مبلغ قرارداد به هنگام انعقاد قرارداد.

مرحله دوم) ۲۵ درصد مبلغ قرارداد پس از تأیید نقشه‌های معماری توسط شهرداری.

مرحله نهایی) ۲۵ درصد مبلغ قرارداد پس از تأیید نهایی نقشه‌ها و ریز متره در کمیسیون کنترل نقشه‌های معماری سازمان نظام مهندسی استان و تحویل کامل آلبوم نقشه‌ها.

۷- اصلاح نقشه

در صورتی که در هر مرحله از طراحی اصلاحاتی در نقشه‌ها اعمال شود، باید دستمزد جداگانه‌ای از سوی کارفرما پرداخت شود.

۸- تعهدات کارفرما

۹- فسخ قرارداد

به عنوان نمونه:

کارفرما با اعلام قبلی و ذکر دلیل حق فسخ این قرارداد را دارد. در این صورت مبالغ پرداختی از سوی کارفرما با کسر مبلغی بعنوان خسارت از سوی مشاور عودت داده خواهد شد.

در صورتی که درخواست فسخ در زمانی اعلام شود که مشاور عمده کار موضوع قرارداد را انجام داده باشد، مشاور حق خواهد داشت با اعلام مبلغی مطابق میزان کار انجام شده به نسبت مبلغ قرارداد و کار صورت پذیرفته موافقت خود را اعلام دارد. در این صورت در صورت عدم کفایت مبلغ پیش پرداخت کارفرما مکلف است مبلغ مذکور را قبل از اعلام فسخ پرداخته یا از درخواست فسخ خود انصراف اعلام نماید.

۱۰- داوری و حل اختلاف

در صورتی که در خصوص اجرای قرارداد اختلافی وجود داشته باشد، ابتدا طرفین تلاش می‌کنند که اختلاف را با مذاکره و به صورت دوستانه بین خود حل کنند. در صورتی که به این طریق مشکل حل نشود، باید به سازمان نظام مهندسی ساختمان استان ارجاع داده شود و نظر سازمان برای طرفین لازم الاجرا است.

نیاز به قرارداد دارید؟

نهایتاً باید بیان داشت که اهمیت وجود قرارداد در هر رابطه کاری ضروری تلقی می‌شود و عدم توجه به چنین مسائل و مشکلات بسیاری را به دنبال دارد. در معماری و ساختمان سازی مالکین زمین و ساختمان نیاز به ارجاع کار به متخصصین و عقد قراردادهایی در راستای پروژه ساختمانی مورد نظر دارند و همچنین در قرارداد همکاری نظارت و اجرای معماری جهت مواردی همچون طراحی نما، طراحی داخلی، طراحی فاز یک و دو و ارائه نقشه‌های معماری لازم براساس ضوابط مربوطه و طی فرایندی مشخص توافق و تعهداتی تعیین می‌شود، که تنظیم این موارد از اهمیت بالایی در بهبود روند کار دارد.

پیشنهاد می‌شود اگر در آغاز راه نیاز به قرارداد همکاری نظارت و اجرای معماری داشتید می‌توانید از مشاوره با تیمی باتجربه و خبره در حوزه قراردادهای ساخت و اجرا بهره‌مند شوید. به وینداد و کارشناسان حقوقی آن اعتماد کنید تا در سریع‌ترین زمان، بهترین تصمیم حقوقی را اتخاذ کنید.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

نمونه قرارداد مناسب شما

مقالات مرتبط

نمونه قرارداد کشاورزی
مقالات قرارداد ارائه خدمات

نمونه قرارداد کشاورزی + نکات تنظیم قرارداد

قراردادهای پیمانکاری به دلیل داشتن ظرفیت وسیعی برای همکاری و دریافت یا ارائه خدمات در کسب‌وکارها بسیار کاربردی هستند. نمونه قرارداد کشاورزی نیز از جمله

قرارداد تولید قطعه و محصول
مقالات قرارداد ارائه خدمات

نمونه قرارداد تولید قطعه و نکات تنظیم آن

با افزایش جمعیت و گسترش نیاز مردم، تمایل سرمایه گذاران نیز برای تولید قطعات و محصولات مختلف افزایش یافت. قرارداد پیمانکاری تولید قطعه، یکی از