قرارداد پیمانکاری اجرای اسکلت بتنی چه مفادی دارد؟

قرارداد پیمانکاری اجرای اسکلت بتنی چه مفادی دارد؟

قراردادهای پیمانکاری دسته‌ای متنوع و متکثر از قراردادها می‌باشند که امروزه در قالب بسیاری از پروژه‌های خود بسنده کاربرد داشته و مورد نیاز بسیاری از افراد می‌باشد. واژه پیمانکاری در حقیقت یکی از واژه‌های بسیار پرکاربرد در انواع فعالیت‌های مهندسی می‌باشد که آن را می‌توان اینگونه تعریف نمود «پیمانکاری ساختمانی مجموعه حقیقی یا حقوقی است […]

قراردادهای پیمانکاری دسته‌ای متنوع و متکثر از قراردادها می‌باشند که امروزه در قالب بسیاری از پروژه‌های خود بسنده کاربرد داشته و مورد نیاز بسیاری از افراد می‌باشد. واژه پیمانکاری در حقیقت یکی از واژه‌های بسیار پرکاربرد در انواع فعالیت‌های مهندسی می‌باشد که آن را می‌توان اینگونه تعریف نمود «پیمانکاری ساختمانی مجموعه حقیقی یا حقوقی است که فعالیت‌هایی اعم از: تهیه ساخت حمل و نقل ساخت و اجرا را با اشخاص حقیقی یا حقوقی منعقد می‌کند و مسئولیت‌های آنرا نیز می‌پذیرد.». قراردادهای پیمانکاری ساختمان تنوع بالایی دارد و در این نوشتار قصد داریم به بررسی قرارداد پیمانکاری اجرای اسکلت بتنی بپردازیم. اگر در این مورد ابهامی دارید پیشنهاد می‌کنیم مطالعه مطالب را از دست ندهید.

 قرارداد پیمانکاری چیست؟

قرارداد پیمانکاری به‌ طور کلی یک قراردادی است که بر اساس آن کارفرما مجموعه‌‌ای از فعالیت‌ها و اقدامات را  تحت یک شرایط خاص به یک شخص حقیقی یا حقوقی تحت عنوان پیمانکار واگذار‌ می‌کند. به‌ بیان‌ دیگر قرارداد پیمانکاری به تنظیم روابط میان کارفرما و پیمانکار مربوط‌ می‌شود. موضوع قرارداد پیمانکاری‌ می‌تواند شامل زمینه‌هایی همچون حمل و نقل، ساختمان، خدمات و هر موضوع دیگری باشد.

برای تنظیم یک قرارداد پیمانکاری باید ابتدا طرفین قرارداد به طور دقیق تعیین شده و رابطه آنها با یکدیگر نیز کاملاً تبیین شود. قدم بعدی تبیین ماهیت خدمت موضوع قرارداد است. در این مرحله از قرارداد بدون در نظر گرفتن ضمانت اجراهای مؤثر مثل جبران خسارت نمی‌توان کنترل لازم بر پیمانکار برای پیشبرد کار را تأمین کرد. در برخی موارد، قرارداد عدم افشا اطلاعات و یا همان محرمانگی نیز به قرارداد پیمانکاری ضمیمه می‌شود. شرایط پرداخت و شرایط خاتمه قرارداد نیز در انتهای قرارداد تشریح می‌شود.

سازه بتنی چیست و اجرای اسکلت بتنی چیست؟

سازه بتنی سازه‌ای است که در ساخت آن از بتن یا به طور معمول بتن آرمه (سیمان، شن، ماسه و فولاد به صورت میلگرد ساده یا آجدار) استفاده شده باشد. در ساختمان در صورت استفاده از بتن آرمه در قسمت ستون‌ها و شاه تیرها و پی، آن ساختمان یک سازه بتنی محسوب می‌شود. همچنین ساختمان اسکلت بتنی ساختمانی است که در آن اعضا باربر فشاری یا ستونها از نوع بتن آرمه است که در محل قالب بندی و اجرا می‌گردند همچنین تمام تیرها اصلی هم از نوع بتنی است و دیوار برشی هم که برای مقابله با نیروهای جانبی مورد استفاده قرار می‌گیرد از نوع بتنی می‌باشد.

باید در نظر داشت که اطلاعات اسکلت بتنی مورد استفاده تمام کارفرمایان، پیمانکاران، مقاطعه‌کاران، مهندسان مشاور و دانش آموختگان و به طور کلی تمامی دست اندر کاران حوزه صنعت ساختمان است.

قرارداد پیمانکاری اجرای اسکلت بتنی چه مفادی دارد؟

در تمام خدمات ساختمانی، قراردادهایی وجود دارد که تنظیم آنها قبل از شروع به کار، احتمال سوء تفاهم و خلف وعده را کاهش می‌دهد و از این رو حیاتی تلقی می‌گردد. برای تنظیمقرارداد پیمانکاری اجرای اسکلت بتنی مانند هر قرارداد دیگری باید طرفین قرارداد را تعیین کنید و رابطه آن ها با یکدیگر، شرح تعهدات و انتظارات طرفین از یکدیگر را به طور کامل مشخص کنید.

ماده یک –موضوع قرارداد 

به عنوان نمونه:

تهیه و اجرای بتن مگر با شن و ماسه شسته طبیعی یا شکسته با ۱۵۰ کیلوگرم سیمان در متر مکعب

تهیه و اجرای بتن با شن و ماسه دو شور طبیعی یا شکشته با ۳۵۰ کیلوگرم سیمان در متر مکعب

حمل و پمپاز و ویبره کردن (متراکم کردن) بتن

تهیه و اجرای گروت برای زیربیس پلیت و محل‌های لازم

ماده دو – اسناد و مدارک قرارداد پیمانکاری اجرای اسکلت بتنی 

به عنوان نمونه:

قرارداد حاضر

نقشه و مشخصات فنی عمومی و خصوصی که بنا به مورد توسط کارفرما ابلاغ می‌گردد.

کلیه دستورکارهایی که در حین اجرا توسط کارفرما یا دستگاه نظارت ابلاغ می‌گردد.

ماده سه – مبلغ قرارداد

ماده چهار –نحوه پرداخت 

ماده پنج – مدت قرارداد پیمانکاری اجرای اسکلت بتنی

ماده شش –مشخصات فنی

ماده هفت – تعهدات پیمانکار 

به عنوان نمونه:

پیمانکار از محل کار بازدید و از کم و کیف آن کاملاً مطلع می‌باشد و کلیه نقشه‌ها و مشخصات فنی مربوط به اجرای کار را رویت نموده است و کلیه کارها را طبق نقشه و دستور کارها زیر نظر دستگاه نظارت بدون عیب و نقص انجام دهد.

پیمانکار می‌بایستی در تمام مراحل کار راسا در کارگاه حاضر بوده و در غیاب خود نماینده تام الاختیار ذیصلاح با اطلاعات فنی مورد نیاز که مورد تأیید کارفرما نیز باشد حضور داشته باشد.

پیمانکار جهت اجرای حسن انجام تعهدات خود، مبلغ… ریال بصورت چک تضمین شده بانکی در قبال اخذ رسید تحویل کارفرما نماید. چک مذکور پس از اتمام کار با تقاضای پیمانکار مسترد می‌گردد.

و …

ماده هشت- تعهدات کارفرما

به عنوان نمونه:

تأمین آب و برق مورد نیاز کار

چنانچه تاخیری بواسطه کارفرما باشد، پیمانکار جریمه‌ای نخواهد پرداخت و نیز مطالبه مبلغی بعنوان خسارت را نخواهد داشت و تشخیص این موضوع بعهده کارفرمل می‌باشد.

ماده نه – موارد فسخ قرارداد

ماده ده-نسخ قرارداد

بیمه شخص پیمانکار در قرارداد اجرای اسکلت بتنی چگونه است؟

حق بیمه قراردادهای پیمانکاری اجرایی وفق ماده ۳۸ قانون تأمین اجتماعی عبارت است از:
نمونه این دسته از پیمان‌ها، قرارداد احداث بزرگراه و کلاً قراردادهای ساخت و ساز می‌باشد. حق بیمه این دسته از قراردادهای عمرانی، مقطوعا ۶ درصد ناخالص کارکرد به علاوه۶ دهم درصد به عنوان بیمه بیکاری جمعاً به میزان ۶/۶ درصد ناخالص کارکرد می‌باشد (۶/۱ درصد سهام پیمانکار و ۵ درصد سهم کارفرما که از محل پروژه تأمین می‌گردد). نحوه پرداخت حق بیمه در این دسته از قراردادها بدین نحو است که کارفرما قبل از پرداخت هر صورت وضعیت، حق بیمه را کسر و به سازمان پرداخت می‌کند.

به قرارداد پیمانکاری اجرای اسکلت بتنی نیاز دارید؟

در نهایت باید بیان نمود که بسیاری از فعالیت‌هایی که امروزه در فضای کسب و کار با آن مواجهیم از طریق قرارداد پیمانکاری مدیریت می‌شوند و به طور کلی قرارداد اجرای اسکلت بتنی قراردادی است که امروز در بخش ساختمان سازی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

قرارداد پیمانکاری اجرای اسکلت بتنی از جمله قراردادهای پیمانکاری می‌باشد که در روند ساخت و ساز در روابط میان کارفرما و پیمانکار منعقد می‌شود. با انعقاد این قرارداد به دست افراد خبره و متخصص امور قراردادها دیگر هیچ نگرانی بابت آینده حقوقی تعهدات خود نخواهید داشت. با وینداد همراه بمانید.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا جزئیات قرارداد پیمانکاری شما را در بندهای قرارداد بیاورند.

قرارداد مناسب شما

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا جزئیات قرارداد پیمانکاری شما را در بندهای قرارداد بیاورند.

مقالات مرتبط

نمونه قرارداد کشاورزی
مقالات قرارداد پیمانکاری

نمونه قرارداد کشاورزی + نکات تنظیم قرارداد

قراردادهای پیمانکاری به دلیل داشتن ظرفیت وسیعی برای همکاری و دریافت یا ارائه خدمات در کسب‌وکارها بسیار کاربردی هستند. نمونه قرارداد کشاورزی نیز از جمله

قرارداد تولید قطعه و محصول
مقالات قرارداد پیمانکاری

نمونه قرارداد تولید قطعه و نکات تنظیم آن

با افزایش جمعیت و گسترش نیاز مردم، تمایل سرمایه گذاران نیز برای تولید قطعات و محصولات مختلف افزایش یافت. قرارداد پیمانکاری تولید قطعه، یکی از