قرارداد پیمانکاری اجرای کف سازی

قرارداد پیمانکاری اجرای کف سازی و نکات آن + 5 سوال مهم درباره آن

قراردادهای پیمانکاری ساختمان طیف وسیعی از قراردادهای حوزه پیمانکاری را دربرمی‌گیرد. یکی از قراردادهای عمرانی رایج در این زمینه قرارداد پیمانکاری اجرای کف سازی است که به موضوع ترمیم کف و یا بتن ریزی کف ساختمان مربوط است و در فرآیند ساخت‌وساز اهمیت بالایی دارد. در این مطلب به سراغ نکات حقوقی قرارداد پیمانکاری اجرای […]

قراردادهای پیمانکاری ساختمان طیف وسیعی از قراردادهای حوزه پیمانکاری را دربرمی‌گیرد. یکی از قراردادهای عمرانی رایج در این زمینه قرارداد پیمانکاری اجرای کف سازی است که به موضوع ترمیم کف و یا بتن ریزی کف ساختمان مربوط است و در فرآیند ساخت‌وساز اهمیت بالایی دارد.

در این مطلب به سراغ نکات حقوقی قرارداد پیمانکاری اجرای کف سازی رفته‌ایم و چند پرسش مهم در این زمینه را پاسخ داده‌ایم.

با ما همراه باشید.

۱. مبلغ قرارد‌اد پیمانکاری اجرای کف سازی شامل چه مواردی است؟

برای تعیین مبلغ قرارداد پیمانکار‌ی اجرای کف سازی نیاز است تا ابتدا مبلغ کل قرارداد ذکر شود.

سپس با تفکیک کامل موارد تعیین‌کننده مبلغ، این بند نگاشته شود. به طور مثال دو مورد اصلی و اثرگذار در تعیین مبلغ قرارداد پیمانکاری اجرای کف سازی، اول عملیات ساخت بتن، بتن ریزی و بندکشی و دوم نیز حمل نخاله و خاک و مصالح اضافی از محل ساختمان است.

نحوه پرداخت مبلغ نیز غالبا  به صورت یک پیش پرداخت و یک قسط نهایی و تسویه حساب است. پیش پرداخت پس از امضای قرارداد به پیمانکار داده می‌شود تا بتوانند مصالح مورد نیاز را تهیه و شروع به انجام پروژه کند.

تسویه حساب نهایی نیز پس از تحویل کامل پروژه به کارفرما و دریافت تاییدات کارفرما صورت می‌گیرد.

۲. تعهدات پیمانکار در قرا‌رداد پیمانکاری اجرای کف سازی چیست؟

پیمانکار در قرارداد پیمانکاری اجرای کف سازی در مقابل کارفرما تعهداتی دارد که در ادامه به مهم‌ترین تعهدات پیمانکار اشاره می‌شود:

– تعهد به رعایت زمان‌بندی شروع و اتمام پروژه

– تعهد به استفاده از نیروی کار متخصص و نظارت کامل بر عملکرد پرسنل

– تعهد به رعایت موازین فنی و ایمنی و مقررات و عرف موجود در حوزه پیمانکاری ساختمان

– پرداخت کسورات قراردادی مانند بیمه و مالیات

– پرداخت هزینه و حقوق و دستمزد پرسنل

– محافظت از ابزار و تجهیزات و فضای کارگاه

ـ رعایت شرایط عمومی پیمان

و…

در نهایت هم کارفرما در مقابل تعهدات گفته شد یک تعهد اصلی دارد و آن هم پرداخت به موقع و مطابق با شیوه مورد توافق مبلغ قرارداد است.

۳. تضمینات رایج در قراردا‌د ‌پیمانکاری اجرای کف سازی چیست؟

عرفا در قراردادهای پیمانکاری ساختمان پیمانکار باید تضمینات خاصی را در جهت انجام پروژه به کارفرما اعطا کند.

تضمین اولیه تضمینی است که در آن پیمانکار برای شروع به موقع پروژه به کارفرما چک یا سفته‌ای می‌دهد. در صورت آغاز پروژه در زمان مورد توافق، کارفرما باید تضمین مذکور را به پیمانکار پس دهد.

تضمین دوم که به تضمین حسن انجام کار نیز معروف است، تضمینی است که با هدف آن که پیمانکار پروژه را در موعد مقرر و با شرایط مورد نظر کارفرما تحویل دهد، داده می‌شود.

تضمین حسن انجام کار غالبا در قالب ضمانت نامه بانکی و معادل بخشی از مبلغ قرارداد پیمانکاری ساختمان تهیه می‌شود. البته می‌توان تضمین را به شکل نقد، چک یا سفته نیز ارائه کرد.

در نهایت نیز با اتمام موضوع قرارداد پیمانکاری اجرای کف سازی تمامی تضمینات گرفته شده بی‌اثر به حساب می‌آیند.

۴. انحلال قراردادهای پیمانکاری اجرای کف‌سازی چگونه انجام می‌شود؟

فسخ و انحلال قرارداد پیمانکا‌ری اجرای کف سازی می‌تواند با علل و دلایل مختلفی رقم بخورد. به طور کلی نقض تعهدات هر یک از کارفرما و پیمانکار می‌تواند سبب فسخ قراردادهای پیمانکاری ساختمان شود.

مهم‌ترین اسباب فسخ قرارداد پیمانکاری اجرای کف سازی در ادامه آمده است:

– عدم صلاحیت پیمانکار در اجرای کف سازی

– تاخیر غیرموجه پیمانکار در شروع یا پیشبرد پروژه

– واگذاری موضوع قرارداد پیمانکا‌ری اجرای کف سازی به شخص دیگری توسط پیمانکار

– عدم پرداخت به موقع مبلغ قرارداد توسط کارفرما

لازم به ذکر است که در قرارداد پیمانکار‌ی اجرای کف سازی غالبا برای استفاده از حق فسخ شرایطی در نظر گرفته می‌شود.

به طور مثال، ارسال اخطار از سوی طرف مایل به فسخ قرارداد در بازه زمانی مشخص (مثلا دو هفته پیش از اقدام به فسخ) یکی از شرایطی است که می‌توان آن را در بند فسخ قرارداد گنجاند.

۵. شیوه حل و فصل اختلافات کارفرما و پیمانکار چیست؟

ایجاد اختلافات به دلایل حقوقی یا فنی، عنصر جدایی‌ناپذیر قراردادهای پیمانکاری ساختمان است. به همین خاطر طرفین قرارداد پیمانکاری اجرای کف سازی باید پیش از بروز اختلافات، بر سر شیوه‌ها و سازوکارهای حل اختلاف، توافق کرده باشند تا بدینوسیله کلیت قرارداد و پروژه را از خطر نابودی نجات دهند.

در قراردادهای حقوقی و بند حل اختلافات، عموما شیوه اولیه حل اختلاف، توسل به مذاکره میان طرفین قرارداد یا نمایندگان آنها است.

در نهایت اگر شیوه مذاکره یا سازش میان پیمانکار و کارفرما حاصلی در بر نداشت، طرفین می‌توانند نسبت به ارجاع اختلاف به داوری یا دادگاه صالح (رسیدگی قضایی) اقدام کنند.

نیاز به تنظیم قرارداد پیمانکاری اجرای کف سازی دارید؟

در این مطلب با پرداختن به ۵ سوال اصلی درباره قراردادهای پیمانکاری اجرای کف سازی کوشش شد تا مهم‌ترین نکات حقوقی این قرارداد پوشش داده شود.

با این حال نباید از یاد برد که تنظیم قراردادهای حقوقی، به ویژه قراردادهای پیمانکاری، موضوعی تخصصی و با جزئیات فراوان است. به همین خاطر اکیدا توصیه می‌شود که پیمانکاران و کارفرمایان بدون استفاده از مهارت و تجربه حقوقدانان حوزه قراردادها، دست به تنظیم قرارداد پیمانکاری نزنند.

ما در وینداد با داشتن تیمی متشکل از مشاوران قراردادهای پیمانکاری ساختمان و کارشناسان تنظیم قرارداد، قادر هستیم تا در زمینه تنظیم و بررسی قراردادهای پیمانکاری اجرای کف سازی ارائه خدمات انجام دهیم.

همچنین شما می‌توانید در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر در این حوزه، از خدمات مشاوره‌ای وینداد نهایت استفاده را داشته باشید و پاسخ سوالات خود را در اسرع وقت دریافت کنید.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا جزئیات قرارداد پیمانکاری شما را در بندهای قرارداد بیاورند.

قرارداد مناسب شما

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا جزئیات قرارداد پیمانکاری شما را در بندهای قرارداد بیاورند.

مقالات مرتبط

نمونه قرارداد کشاورزی
مقالات قرارداد پیمانکاری

نمونه قرارداد کشاورزی + نکات تنظیم قرارداد

قراردادهای پیمانکاری به دلیل داشتن ظرفیت وسیعی برای همکاری و دریافت یا ارائه خدمات در کسب‌وکارها بسیار کاربردی هستند. نمونه قرارداد کشاورزی نیز از جمله

قرارداد تولید قطعه و محصول
مقالات قرارداد پیمانکاری

نمونه قرارداد تولید قطعه و نکات تنظیم آن

با افزایش جمعیت و گسترش نیاز مردم، تمایل سرمایه گذاران نیز برای تولید قطعات و محصولات مختلف افزایش یافت. قرارداد پیمانکاری تولید قطعه، یکی از