قرارداد پیمانکاری تخریب اولین قدم در پروژه‌های ساخت و ساز!

قرارداد پیمانکاری تخریب : اولین قدم در پروژه‌های ساخت و ساز!

اگر هنگام قدم زدن یا عبور از کوچه و خیابان‌های شهر کمی دقت کنید ساختمان‌های زیادی در حال ساخت می­‌بینید که در مراحل مختلف ساخت و ساز از جمله تخریب، بتن ریزی، نما، گچکاری و غیره هستند. یکی از مراحل اولیه‌ای که در ساخت برخی آپارتمان‌ها و مجتمع‌های مسکونی وجود دارد مرحله تخریب است. معمولا […]

اگر هنگام قدم زدن یا عبور از کوچه و خیابان‌های شهر کمی دقت کنید ساختمان‌های زیادی در حال ساخت می­‌بینید که در مراحل مختلف ساخت و ساز از جمله تخریب، بتن ریزی، نما، گچکاری و غیره هستند. یکی از مراحل اولیه‌ای که در ساخت برخی آپارتمان‌ها و مجتمع‌های مسکونی وجود دارد مرحله تخریب است. معمولا خانه‌های قدیمی را هم به دلیل ناایمن بودن هم به دلیل تهیه مسکن برای تعداد افراد بیشتر تخریب کرده و به جای آن آپارتمان یا برج می­‌سازند. پروسه تخریب، عملیاتی تخصصی است که برای انجام آن نیاز است، افرادی مجرب و ماهر به کار گرفته شوند. اما برای انجام عملیات تخریب چه باید کرد؟ آیا تنظیم قرارداد پیمانکاری تخریب ضروری است؟

عملیات تخریب چیست؟

عملیات تخریب به عملیات از بین بردن دیوارها، سقف و دیگر اجزای بنای مورد نظر گفته می‌­شود که به دلیل موارد ایمنی باید با دقت انجام شود.

توجه به لوله‌های آب، سیم‌های برق و لوله‌های گاز اهمیت زیادی دارد. زیرا با کوچکترین غفلت ممکن است حادثه جبران ناپذیری ایجاد شود، به همین دلیل سپردن این عملیات به دست افراد خبره و اشخاص حقیقی یا حقوقی که سال هاست این کار را انجام می­‌دهند تقریبا ضروری ست. این کار مقاطعه کاری یا پیمانکاری نام دارد که در واقع به معنی سپردن کار یا فعالیت به اشخاص، در برابر دست­مزد معین است.

مقاطعه کاری تخریب یا پیمانکاری تخریب فعالیتی ست که توسط شرکت‌های متخصص مهندسی انجام می‌­گیرد. این گونه شرکت‌ها عملیات مختلفی مانند تخریب، خاک برداری، گود برداری و غیره انجام می‌­دهند.

اگر به عنوان کارفرما قصد دارید ساختمانی را به جای یک بنای قدیمی بسازید، قطعا مرحله اول پروژه برای شما تخریب بنای قدیمی ست و برای این کار باید با پیمانکار تخریب همکاری‌تان را آغاز کنید. شرکت پیمانکار پس از قبول کار، موظف است تمام مراحل تخریب را از مرحله از بین بردن بنا تا حمل مواد تخریب شده و تخلیه نخاله ها برعهده گیرد و خیال شما را از بابت این مرحله از کار راحت کند.

برای شروع همکاری با پیمانکار تخریب پس از انجام مذاکرات و توافقات لازم مهم‌ترین اقدامی که باید انجام شود انعقاد قرارداد است، انعقاد قرارداد پیمانکاری تخریب با شرکت مورد نظر هم برای شرکت هم برای کارفرما اهمیت زیادی دارد زیرا مهم‌ترین و تنها سند رسمی اثبات کننده وجود همکاری بین طرفین است. حال که حرف از قرارداد شد بد نیست به شرح توضیحاتی در باب قرارداد پیمانکاری ساختمان ­بپردازیم.

قرارداد پیمانکاری چیست؟

قرارداد پیمانکاری قراردادی است که کارفرما با پیمانکار منعقد می­‌کند و انجام پروژه یا عملی را با شرایطی مشخص که در قرارداد ذکر می‌­شود به همراه دستمزدی معین به پیمانکار می­‌سپارد. امروزه قراردادهای پیمانکاری می­‌تواند هر موضوعی داشته باشند مانند قرارداد پیمانکاری ساخت و ساز، حمل و نقل و غیره.

برای انعقاد هر قرارداد پیمانکاری و ذکر بندهای آن باید به شرایط عمومی و خصوصی پیمان که در واقع دستورالعملی برای نوشتن قرارداد است توجه شود این شرایط باید بر همه قراردادهای پیمانکاری اعمال شود در غیر این صورت قرارداد، قانونی و اصولی نخواهد بود و ممکن است باعث بروز اختلاف شود.

قرارداد پیمانکاری تخریب نیز به همین صورت است. برای انعقاد آن نیاز است علاوه بر توجه به شرایط عمومی و خصوصی پیمان به بندهای خاص مورد توافق طرفین نیز توجه شود.
چنانچه به این قرارداد نیاز دارید می‌توانید نمونه قرارداد پیمانکاری تخریب را همین الان دریافت کنید و یا درخواست تنظیم قرارداد پیمانکاری تخریب را ثبت نمایید.

قرارداد پیمانکاری تخریب چیست و چه بندهایی دارد؟

همان­طور که متوجه شدید برای انجام عملیات تخریب توسط پیمانکار باید با او قرارداد ببندید. انعقاد قرارداد پیمانکاری تخریب مزایای زیادی دارد، شما با انعقاد قرارداد و ذکر بندهای آن حقوق و تکالیف طرفین را مشخص کرده و از بروز اختلاف های ناخواسته جلوگیری می­‌کنید.

در زیر به مهم‌ترین بندهای قرارداد پیمانکاری تخریب اشاره می­‌کنیم:

  • مشخصات طرفین :
    ذکر مشخصات کامل طرفین در قرارداد الزامی ست.
  • موضوع قرارداد:
    هر چند موضوع قرارداد عملیات تخریب است، در صورتی که استثنا یا تعمیمی وجود دارد باید ذکر شود مانند: “عملیات تخریب به همراه برچیدن تمامی آهن آلات موجود”
  • هزینه پروژه و دستمزد پیمانکار:
    محاسبه هزینه پروژه قبل از انجام کار و میزان دستمزد پیمانکار بر اساس بودجه کارفرما اهمیت زیادی دارد.
  • جریمه دیرکرد طرفین قرارداد :
    هر کدام از طرفین که در انجام تعهداتشان تاخیر کنند ملزم به جبران آن هستند.
  • تجهیز و برچیدن کارگاه توسط کارفرما:
    کارفرما موظف در زمان مشخص محل ساختمان را برای انجام عملین تخریب برا پیمانکار آماده و تجهیز کند و در صورت تاخیر در این کار باید عواقب آن را بپذیرد.
  • شرح تعهدات طرفین:
    در هر قرارداد طرفین آن تعهدات خاصی را بر عهده می­‌گیرند که شرح آن با ذکر جزئیات هم از بروز اختلاف جلوگیری می­‌کند هم انجام کار را برای دو طرف آسان‌تر می­‌کند.
  • دستگاه نظارت از طرف کارفرما:
    کارفرما می‌­تواند نماینده یا ناظر خود را به پیمانکار معرفی کند تا بر نحوه انجام کار نظارت کرده و همراه پیمانکار باشد.
  • پرداخت مالیات، بیمه و کسورات قانونی:
    در قرارداد باید ذکر شود که چه کسی هزینه مالیات و بیمه را بر عهده می‌­گیرد که معمولا این هزینه‌ها بر دوش کارفرماست. اما بیمه کردن کارگران و وسایل ساختمانی بر عهده پیمانکار است.
  • نحوه حل اختلاف:
    مراجعه به دادگستری یا انتخاب داور در صورت بروز اختلاف از نحوه‌های حل اختلاف قرارداد پیمانکاری است.
  • موارد فورس ماژور:
    فورس ماژور حوادثی ست که بروز آن‌ها غیر قابل اجتناب است مانند بلایای طبیعی باید مشخص کرد که در این موارد کدام طرف عهده دار پرداخت هزینه است. در صورتی که پیمانکار پروژه را بیمه کرده باشد، هزینه‌ها جبران می­‌شود.
  • مدت قرارداد:
    پس از انجام محاسبات مورد نیاز مدت قرارداد تعیین می‌شود تا هم کارفرما هم پیمانکار زمان اتمام قرارداد را بدانند.
  • فسخ قرارداد:
    طرفین می‌­توانند با توافق یکدیگر مواردی را برای فسخ قرارداد مشخص کنند.

انعقاد قرارداد پیمانکاری تخریب را فراموش نکنید!

حال که با قرارداد پیمانکاری تخریب و لزوم انعقاد آن آشنا شدید باید بدانید که نوشتن قرارداد کاری تخصصی و اصولی ست و از عهده ی هر کسی بر نمی‌آید. شما به عنوان کارفرما یا پیمانکار ممکن است با نکات ظریف نوشتن قرارداد آشنا نباشید به همین دلیل، وینداد با کمک مشاوران حقوقی امور قراردادها، با در نظر گرفتن منافع طرفین، قراردادی استاندارد تهیه کرده که با مراجعه به بانک قرارداد های وینداد می‌­توانید به آن دسترسی داشته باشید.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا جزئیات قرارداد پیمانکاری شما را در بندهای قرارداد بیاورند.

قرارداد مناسب شما

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا جزئیات قرارداد پیمانکاری شما را در بندهای قرارداد بیاورند.

مقالات مرتبط

نمونه قرارداد کشاورزی
مقالات قرارداد ارائه خدمات

نمونه قرارداد کشاورزی + نکات تنظیم قرارداد

قراردادهای پیمانکاری به دلیل داشتن ظرفیت وسیعی برای همکاری و دریافت یا ارائه خدمات در کسب‌وکارها بسیار کاربردی هستند. نمونه قرارداد کشاورزی نیز از جمله

قرارداد تولید قطعه و محصول
مقالات قرارداد ارائه خدمات

نمونه قرارداد تولید قطعه و نکات تنظیم آن

با افزایش جمعیت و گسترش نیاز مردم، تمایل سرمایه گذاران نیز برای تولید قطعات و محصولات مختلف افزایش یافت. قرارداد پیمانکاری تولید قطعه، یکی از