قرارداد پیمانکاری ساخت ویلا چه نکاتی حقوقی دارد؟

قرارداد پیمانکاری ساخت ویلا چه نکات حقوقی دارد؟

شاید در شهرها کمتر این اتفاق بیفتد که افراد خودشان خانه‌شان را بسازند و با سلیقه خودشان درون و بیرون واحدشان را طراحی نمایند. اما این مطلب در خصوص ویلا به هیچ عنوان صدق نمی‌کند. بدین منظور که عموماً افراد تمایل دارند که ویلایی با سلیقهٔ خودشان و بسته به نیازشان تهیه نمایند. از این […]

شاید در شهرها کمتر این اتفاق بیفتد که افراد خودشان خانه‌شان را بسازند و با سلیقه خودشان درون و بیرون واحدشان را طراحی نمایند. اما این مطلب در خصوص ویلا به هیچ عنوان صدق نمی‌کند. بدین منظور که عموماً افراد تمایل دارند که ویلایی با سلیقهٔ خودشان و بسته به نیازشان تهیه نمایند. از این رو ساخت ویلا علی رغم دردسرها و زحمات زیاد، طرفدار بسیاری دارد. ساخت ویلا عموماً بدین شکل است که اشخاص نمی‌توانند هر روز از شهری به شهر دیگر و یا از استان به استانی دیگر سفر نمایند و امور مربوط به ساخت ویلا را انجام دهند، از این رو عموماً پیمانکاری را انتخاب می‌نمایند و توضیحات لازم را به او می گویند و با او  نمونه قرارداد پیمانکاری ساخت ویلا تنظیم می‌نمایند.

انواع قرارداد پیمانکاری ساخت ویلا کدام است؟

به یاد داشته باشید که معمولاً دو نوع قرارداد پیمانکاری جهت ساخت ویلا وجود دارد:

۱- نوع اول قرارداد پیمانکاری درصدی است.  به این ترتیب که هزینه تمام شده را تا حدودی پیش بینی می‌کنند سپس در ازای اتمام ساخت یک درصدی که بین ۱۰ تا ۱۵ درصد است را به عنوان درصد پیمانکار درنظر می‌گیرد.

۲- در نوع دوم پیمانکار بر اساس تجربه کاری خود یک مبلغی را تعیین می‌کند که با هیین مبلغ ویلا را تحویل دهد.

عموماً نوع دوم برای پیمانکاران توصیه نمی‌شود چرا که ریسک زیادی دارد و اگر بازار دچار نوسان و تلاطم شود پیمانکار متضرر می‌شود.

از نظر اقتصادی نوع اول یعنی تعیین درصد عاقلانه ترو منطقی‌تر است چرا که هر چه هزینه ویلا شود، پیمانکار درصدی از آن را دریافت می‌نماید و حتی اگر هزینه ساخت بالاتر هم برود درصد پیمانکار بالا می‌رود.

نمونه قرارداد پیمانکاری ساخت ویلا

۱- مشخصات طرفین قرارداد

۲-موضوع قرارداد پیمانکاری ساخت ویلا

۳- محل ساخت ویلا

۴- مشخصات فنی پروژه

۵-هزینه قرارداد پیمانکاری ساخت ویلا

۶- شرایط پرداخت

۷- اسناد و مدارک قرارداد پیمانکاری ساخت ویلا

۸-مدت انجام موضوع قرارداد

۹-دیرکرد طرفین در انجام پروژه

۱۰-نظارت

۱۱-تجهیز و برچیدن کارگاه محل پروژه

۱۲- نگهداری از درصد پیشرفت پروژه و مصالح کار

۱۳- تعهدات پیمانکار

۱۴-تعهدات کارفرما

۱۵-ضمانت حسن اجرای تعهدات از سوی پیمانکار

۱۶-دستگاه نظارت

۱۷-مالیات پروژه

۱۸- موارد فسخ قرارداد

۱۹-اختلافات ناشی از قرارداد

۲۰-موارد متفرقه

۲۱-نُسخ قرارداد

امضاء و اثرانگشت کارفرما/ یا نماینده قانونی ایشان

امضاء و اثرانگشت پیمانکار/ یا نماینده قانونی ایشان

شما نیز می‌توانید با ثبت درخواست تنظیم قرارداد پیمانکاری ساخت ویلا، قراردادی اختصاصی برای خود و در نظر گرفتن تمامی موارد دلخواه و مورد نظر داشته باشید.

نکات حقوقی قرارداد پیمانکاری ساخت ویلا

۱-در قرارداد پیمانکاری ساخت ویلا، پیمانکار متعهد می‌گردد که در فرآیند اجرای موضوع قرارداد پس از آن که عملیات موضوع قرارداد را انجام داد و آماده بهره برداری نمود، بایست از کارفرما تقاضای تحویل موقت نماید.

۲-کسورات قانونی بر عهده پیمانکار می‌باشد که توسط کارفرما از هر پرداخت کسر و به حساب مراجع ذیربط واریز می‌گردد.

۳- پیمانکار موظف است سریعاً پس از اطلاع و ابلاغ قرارداد، نسبت به تجهیز کارگاه و شروع عملیات اجرایی اقدام نماید.

۴- عموماً مطابق توافق فی مابین کارفرما و پیمانکار چنین است که اجرای قرارداد قائم به شخص ایشان می‌باشد، و حق انتقال موضوع قرارداد را به غیر ندارد.

۵-در صورت تعطیل نمودن فعالیت پروژه از سوی پیمانکار، ایشان پیش از انجام می‌بایست اذن و مجوز کارفرما را اخذ نماید.

۶-پیمانکار موظف است کلیه مسیر ساخت و نصب را براساس نظر مستقیم کارفرما که از پیش مقرر می‌شود، انجام دهد و متعاقباً تحت نظارت مهندس ناظر قرار گیرد.

۷-پیمانکار موظف است تا حد امکان تلاش نماید تا هدر رفتن منابع و مصالح ساختمانی به حداقل برسد و معقول باشد؛ در غیر اینصورت هزینه هدر رفت بیش از حد متعارف، از حساب بستانکاری پیمانکار کسر خواهد شد.

۸-پیمانکار متعهد می‌گردد که با علم و اطلاع کافی نسبت به تمام اسناد پروژه از جمله نقشه‌ها و دستورالعمل‌های مربوطه عمل می‌نماید و به هنگام عقد قرارداد نکته و مسئله‌ای نامفهوم برای ایشان باقی نمانده است.

۹-مسئولیت هر گونه سوء رفتار، کشف فساد، فحشاء در محل انجام کار یا کارگاه، کلاهبرداری، درگیری و این قسم موارد از سوی پرسنل پیمانکار در طول مدت اجرای پروژه، متوجه مستقیم پیمانکار می‌باشد.

۱۰-در صورت وجود نواقص و اشکالات فنی که منجر به حکم تخریب شود یا اصلاح سازه گردد، متوجه پیمانکار می‌باشد و موظف به جبران قصور خویش می‌باشد.

۱۱- تأمین نیروی انسانی، ابزار کار، ماشین آلات و به طور کلی تمام لوازم ضروری برای اجرای عملیات موضوع قرارداد و هزینه‌های مستقیم و غیر مستقیم مربوطه، به عهده پیمانکار است.

۱۲-جابه جایی و انتقال مصالح از صنوف خریداری شده تا محل کارگاه بر عهده کارفرما و از محل کارگاه تا

بخش‌های متفاوت ویلا، بر عهده پیمانکار می‌باشد. و مسئولیت هر گونه قصور در جابه جایی و اتلاف آن مصالح بر عهده پیمانکار می‌باشد.

۱۳-آب، برق و گاز مورد نیاز پیمانکار، جهت اجرای عملیات در محل کارگاه و هر طبقه به طور مجزا بر عهده کارفرما می‌باشد.

۱۴- کارفرما موظف است کارگاه را درمقابل حوادث ناشیه از فعالیت در کارگاه، بیمه نماید.

سخن آخر

در نهایت باید بیان نمود که مشغله‌های زندگی شهری ایجاب می‌کند که افراد برای اوقات استراحت خود به حاشیه شهرها و روستاها رفت و آمد بیشتری داشته باشند. همین امر سبب شده است که افراد زیادی تمایل به ساخت ویلا در این مناطق داشته باشند. اما به دلیل مشغله و استقرار مکان دائمی زندگی‌شان در جای دیگر، نمی‌توانند ساخت یک ویلا را شخصاً انجام دهند و از این رو این امر ساخت ویلا را به پیمانکارانی که دارای تخصص کافی هستند می‌سپارند و با پیمانکار قرارداد پیمانکاری ساخت ویلا را منعقد می‌سازند. قرارداد پیمانکاری ساخت ویلا دارای نکات حقوقی بسیار ریز و ظریفی است و از این رو توصیه می‌شود که پیش از انعقاد قرارداد با پیمانکار، نسبت به آن آگاهی یابید و قراردادی که متناسب با شرایطتان است را تنظیم نمایید.

1/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری
نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا پس از شنیدن انتظارات شما، جزئیات قرارداد مورد نظرتان را در بندهای قرارداد بیاورند.

قرارداد مناسب شما

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا پس از شنیدن انتظارات شما، جزئیات قرارداد مورد نظرتان را در بندهای قرارداد بیاورند.

مقالات مرتبط

نمونه قرارداد کشاورزی
مقالات قرارداد پیمانکاری

نمونه قرارداد کشاورزی + نکات تنظیم قرارداد

قراردادهای پیمانکاری به دلیل داشتن ظرفیت وسیعی برای همکاری و دریافت یا ارائه خدمات در کسب‌وکارها بسیار کاربردی هستند. نمونه قرارداد کشاورزی نیز از جمله

قرارداد تولید قطعه و محصول
مقالات قرارداد پیمانکاری

نمونه قرارداد تولید قطعه و نکات تنظیم آن

با افزایش جمعیت و گسترش نیاز مردم، تمایل سرمایه گذاران نیز برای تولید قطعات و محصولات مختلف افزایش یافت. قرارداد پیمانکاری تولید قطعه، یکی از