قرارداد کار بنایی

قرارداد کار بنایی و نمونه قرارداد اجرای سفت‌کاری

قرارداد کار بنایی از انواع قراردادهای پیمان‌کاری در حوزه‌ی ساخت‌وساز است. امروزه انعقاد قرارداد بنایی کاربرد بسیاری در حوزه‌ی ساخت‌وساز داشته و در موارد مختلفی از آن استفاده می‌شود. ساخت‌وساز ساختمان، فعالیتی بسیار پرخرج و زمان‌بر است و سرمایه‌دارانی که در این زمینه مشغول به کار هستند معمولا این دغدغه را دارند که به نحوی […]

قرارداد کار بنایی از انواع قراردادهای پیمان‌کاری در حوزه‌ی ساخت‌وساز است. امروزه انعقاد قرارداد بنایی کاربرد بسیاری در حوزه‌ی ساخت‌وساز داشته و در موارد مختلفی از آن استفاده می‌شود. ساخت‌وساز ساختمان، فعالیتی بسیار پرخرج و زمان‌بر است و سرمایه‌دارانی که در این زمینه مشغول به کار هستند معمولا این دغدغه را دارند که به نحوی از حقشان و انجام عملیات‌های مورد نظرشان به نحو دقیقی حفاظت و حراست کنند.

انعقاد یک قرارداد خوب مطابق با قانون کار، یکی از راه‌های پاسخ به این دغدغه‌ی مهم است. مراحل بنایی یک ساختمان به موارد جزئی‌تری تقسیم شده و در نتیجه می‌توان برای هر کدام از این مراحل، یک قرارداد جدا تنظیم کرده یا اینکه یک قرارداد منفرد برای انجام صفر تا صد بنایی منعقد شود. در این متن ابتدا با کلیات قرارداد کار بنایی آشنا می‌شویم و سپس راجع به نمونه قرارداد اجرای سفت‌کاری به عنوان بخشی از ساخت‌وساز که میتوان برای آن قراردادی جداگانه منعقد کرد، صحبت می کنیم.

همانطور که پیش از این نیز گفته شد، قرارداد کار بنایی از انواع قراردادهای پیمان‌کاری بوده که یک طرف آن پیمان‌کار و طرف دیگر کارفرما است. بر اساس این قرارداد، پیمان‌کار موظف می‌شود در ازای دریافت حق‌الزحمه، عملیات بنایی مورد نظر کارفرما را انجام دهد.

قرارداد کار بنایی، اطلاعات جامعی از طرفین قرارداد، موضوع قرارداد، مدت قرارداد، لیست تعهدات طرفین و چگونگی انجام هر کدام از آن‌ها را ارائه داده و در برابر مراجع قانونی مختلف، سندی قانونی محسوب می‌شود.

بخش‌های مختلف قرارداد کا‌ر بنایی

در هر قرارداد کار، اولین نکته‌ای که به چشم می‌آید، عنوان قرارداد است. این عنوان، با اینکه عبارتی مختصر بوده ولی اطلاعات مهمی راجع به محتوای قرارداد مورد نظر ارئه می‌دهد.

با توجه به موضوعی که در مقدمه عنوان کردیم مبنی بر اینکه قرارداد کار بنایی بخش‌های مختلفی را شامل شده و کارفرما می‌تواند برای هر بخش قراردادی جداگانه منعقد کند، با توجه به نوع کار مورد نظر کارفرما، عنوان قرارداد باید به نحو دقیق مشخص شود.

قسمت بعدی قرارداد کار بنایی شامل اطلاعات و مشخصات طرفین قرارداد است. در این بخش اطلاعات مورد نیاز بسته به اینکه هر یک از طرفین اشخاص حقیقی یا حقوقی باشند، متفاوت خواهد بود.

اگر طرفین اشخاص حقیقی باشند، نام، نام خانوادگی، نام پدر، شماره شناسنامه، شماره ملی، آدرس دقیق محل اقامت، کد پستی و شماره تماس طرفین باید ثبت شوند ولی اگر یک یا هردوی طرفین شخص حقوقی باشند علاوه بر اطلاعات ذکر شده، موارد دیگری مانند نام شرکت، شماره ثبت، کد اقتصادی، نشانی دقیق محل شرکت، تلفن، نام نماینده و سمت نماینده نیز باید در قرارداد ثبت شوند.

بند بعدی قرارداد کار بنایی، شرح موضوع قرارداد است که باید در آن کارفرما به صورت دقیق و مشخص بیان کند که چه توقعاتی از پیمان‌کار داشته و هدف او از انعقاد قرارداد کار بنایی چیست. اینکه از پیمان‌کار انتظار دارد صفر تا صد ساختمان را بسازد یا اینکه صرفا درخواست انجام بخش خاصی از کار است.

یکی دیگر از بخش‌های این قرارداد، بند مربوط به اسناد و مدارک و مشخصات فنی است. در این بخش، تمام اسناد و مدارک اشاره شده در جریان قرارداد، آورده خواهند شد. بر حسب اینکه قرارداد کار بنایی در چه حوزه‌ای تنظیم شود، مشخصات فنی خصوصی ابلاغ شده توسط کارفرما به پیمان‌کار، از جمله اسناد و مدارکی است که در اختیار طرفین قرار می‌گیرد. پیمان‌کار بر اساس این سند، کار خود را انجام داده و هم‌چنین انتظارات کارفرما نیز بر اساس همین سند برآورده می‌شوند.

سند بعدی، مشخصات فنی عمومی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشوری است که پیمان‌کار با اطلاع از آن می‌تواند عملکرد بهتری داشته باشد.

هم‌چنین در متن قرارداد کار بنایی، یک جدول پیشرفت فیزیکی برآورد تقریبی پیشرفت کار تهیه می شود که یکی از اسناد مورد نیاز در جریان کار است.

نمونه قرارداد سفت‌کار‌ی ساختمان

همانطور که پیش از این عنوان شد، کار ساخت‌وساز ساختمان شامل بخش‌های مختلفی است که کارفرما می‌تواند برای هر بخش، یک قرارداد جداگانه با متخصص همان حوزه منعقد کند. به طور کلی گفته می شود احداث یک ساختمان در یک تقسیم‌بندی کلی به دو بخش سفت‌کاری و نازک‌کاری تقسیم می شود. عملیات سفت‌کاری مربوط به احداث بنای اصلی ساختمان و عملیات نازک‌کاری مربوط به تزئینات ساختمان است.

مرحله‌ی سفت‌کاری، اولین مرحله از عملیات اجرایی ساخت سازه‌ها بوده و شامل عملیات پی‌کنی، ریختن بتن فونداسیون، کرسی چینی، تیر و ستون، بادبند، دیوار برشی، دیوارچینی و سقف است.

بنابراین با توجه به این توضیحات و نکاتی که پیش از این در مورد انعقاد قرارداد کار بنایی عنوان شد، اگر کارفرما تصمیم بگیرد تا برای بخش سفت‌کاری ساخت‌وساز خود قراردادی جدا منعقد کند، بخش‌های مختلف قرارداد از جمله عنوان قرارداد، شرح موضوع قرارداد، مشخصات فنی ابلاغ شده به پیمان‌کار، مشخصات فنی عمومی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشوری و غیره، باید با توجه به خصوصیات ویژه‌ی این بخش از ساخت‌وساز انجام شود. برای مثال مراحلی مانند خاکبرداری، آماده‌سازی بستر و بتن مگر، آرماتوربندی و نصب صفحه ستون‌ها، خاموت‌بندی ستون‌ها، بتن‌ریزی ستون‌ها، اجرای سقف تیرچه بلوک و نگهداری بتن سقف هر کدام شامل مراحل جداگانه‌ی خود بوده که به منظور داشتن بهترین عملکرد، بهتر است به صورت دقیق در قرارداد مشخص شوند تا بتوان قرداد دقیق‌تری را تنظیم کرد.

نیازی به مشاوره درباره قرارداد کار بنایی دارید؟

در این مطلب سعی شد تا نکات تنظیم قرارداد کار بنایی تا حد ممکن پوشش داده شود. با این حال اگر نیاز به دریافت خدمات مشاوره‌ای دارید یا نیازمند تنظیم قرارداد کار بنایی هستید، می‌توانید با متخصصان حقوقی وینداد تماس حاصل کنید.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

1 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین امتیاز
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
داریوش شیروانی
داریوش شیروانی
1 سال پیش

خدارو شکر هر وقت متن قرارداد با چیزی راجع به ساختمان لازم بوده راهنمایی کامل گرفتم ،دستتون درد نکنه

آنچه در این مطلب خواهید خواند

نمونه قرارداد مناسب شما

مقالات مرتبط

نکات تنظیم قرارداد استخدامی
مقالات قرارداد کار

5 نکته کلیدی در تنظیم قرارداد استخدامی

قرارداد استخدامی یک قرارداد حقوقی میان کارفرما (استخدام کننده) و کارگر یا کارمند (استخدام شونده) است که شرایط همکاری دو طرف را مشخص می‌کند. کسانی

انواع مرخصی کارمندان در قانون کار
مقالات قرارداد کار

انواع مرخصی کارمندان در قانون کار

موضوع مرخصی و ایجاد اوقات استراحت برای کارمندان و کارگران همواره از مهم‌ترین بخش‌های نظام کار هر کشور بوده است. در قانون کار ایران نیز