قرارداد کار میان کارگر و کارفرما چه نکات قانونی دارد؟

قرارداد کار میان کارگر و کارفرما و نحوه تنظیم آن

تمامی ما در طول عمر کاری خود با قرارداد کار مواجه شده‌ایم و نه تنها اهمیت امضای آن را می‌دانیم که حتی قبل از در دست داشتن قرارداد، کار و پروژه‌ای را شروع نکرده‌ایم. پس توجه به قرارداد کار میان کارگر و کارفرما زمانی پررنگ می‌شود که شما تصمیم به شروع کار و همکاری با […]

تمامی ما در طول عمر کاری خود با قرارداد کار مواجه شده‌ایم و نه تنها اهمیت امضای آن را می‌دانیم که حتی قبل از در دست داشتن قرارداد، کار و پروژه‌ای را شروع نکرده‌ایم. پس توجه به قرارداد کار میان کارگر و کارفرما زمانی پررنگ می‌شود که شما تصمیم به شروع کار و همکاری با یک سازمان یا شرکت را دارید و دغدغه ذهنی‌تان در مورد نحوه دریافت حقوق، انجام وظایف، مرخصی‌ها، بیمه و دیگر مزایای آن می‌شود. از طرفی دیگر نیز آنچه برای یک کارفرما به عنوان فرد استخدام کننده شما مطرح است دریافت خدماتی از شماست که بابت آن به شما حق‌الزحمه پرداخت می‌کند.

در این مقاله ضمن بررسی این موضوع که چه زمانی نوشتن متن قرارداد کاری بین کارگر و کارفرما ضرورت دارد، نحوه قرارداد بستن با کارگر، قرارداد بین کارگر و کارفرما و نکات لازم برای تنظیم آن را بیان خواهیم کرد.

قرارداد کار چیست؟

قبل از پرداختن به جزئیات قرارداد کار، باید توضیح دهیم قرارداد کار میان کارگر و کارفرما چیست؟

قرارداد کار مطابق با آنچه در ماده ۷ قانون کار آمده است عبارت است از قرارداد کتبی یا شفاهی که به موجب آن کارگر در قبال دریافت حق‌السعی کاری را برای مدت موقت یا مدت غیر‌موقت برای کارفرما انجام می‌دهد.
در واقع قرارداد کار میان کارگر و کارفرما تنظیم می‌شود و مسئولیت و حقوق آن‌ها را تعیین می‌کند. برای مثال این قرارداد مشخص می‌کند که کارگر در برابر انجام کار مشخصی به یک شیوه مشخص و در یک زمان مشخص حقوقی را دریافت خواهد کرد.

نحوه نوشتن قرارداد بین کارگر و کارفرما

در هنگام تنظیم متن قرارداد کاری بین کارگر و کارفرما باید موارد زیر درج شوند:

۱- طرفین قرارداد را مشخص کنید:

طرفین قرارداد کار کارگر و کارفرما هستند که باید در متن قرارداد نام طرفین ذکر شود و قرارداد به امضا آن ها برسد.

۲– تاریخ استخدام و انعقاد قرارداد را ذکر کنید.

۳- نوع قرارداد را تعیین کنید:

نوع قرارداد کار است و باید بر همین اساس تنظیم شود.

۴- مدت زمان قرارداد را معین کنید:

در ابتدا دوره کاری، اگر مدت زمانی برای کار آزمایشی تعیین شده است باید درباره آن توافق کنید.

۵- محل انجام کار کجاست:

ذکر محل انجام کار در قرارداد ضروری است.در مواقعی نیز لازم است کارگر در مکان‌هایی متفاوت مشغول شود این موضوع نیز باید در قرارداد ذکر کنید.

۶- حقوق و مزایا را مشخص کنید:

حقوق کارگر باید مطابق با قرارداد و شرایط کاری او تنظیم شود؛ چرا که پرداخت حقوق به کارگر مطابق با متن قرارداد کار و توافق است.

۷- به چگونگی پرداخت حقوق و شرایط پرداخت اشاره کنید:

شرایط مربوط به ساعات کار و زمان را باید در متن قرارداد کارگر و کارفرما مکتوب کنید.

۸- شرایط مربوط به مرخصی سالیانه را ذکر کنید.

۹- در هنگام انعقاد قرارداد کار به تعهدات طرفین در برابر یکدیگر اشاره کنید.

با تنظیم قرارداد حقوق طرفین و تکالیف و تعهداتی که در برابر یکدیگر دارند، به‌صورت شفاف مشخص می‌شود. از جمله تعهدات کارفرما می‌توان به پرداخت کامل حقوق، بیمه، پرداخت حق سنوات، تامین ایمنی و سلامت کارگر، پرداخت معوقات در پایان کار اشاره کرد. تعهدات کارگر هم مواردی مانند دقت در اجرای کار، اجرای دستورهای کارفرما، عدم افشای اطلاعات و غیره است.

ویژگی‌های کارگر و کارفرما در قرارداد کار میان کارگر و کارفرما :

ویژگی‌های کارگر:

۱- کارگر شخص حقیقی است:

در ماده ۲ کارگر به عنوان هر شخص حقیقی است و این مفهوم در برگیرنده افراد و اشخاص حقوقی نخواهد بود.

۲- کارگر از کارفرما حق السعی دریافت می‌کند:

کارگر در برابر آنچه انجام می دهد حقوق و دستمزدی دریافت می کند. در واقع این ماهیت و طبیعت قرارداد کار است که کارگر در برابر ارائه خدمات به کارفرما خود باید حقوق دریافت کند.

۳- کارگر از کارفرما تبعیت می‌کند:

کارگر در انجام کار از کارفرما تبعیت می‌کند بنابراین آن دسته از افرادی که به طور مستقل کار می کنند، از کسی دستور نمی گیرند کارگر نیستند.

۴- تبعیت حقوقی در قرارداد کار وجود دارد:

در قرارداد کار اصولا کارگر از کارفرما تبعیت می‌کند یعنی کارفرما به کارها و فعالیت های کارگر نظارت دارد البته این به آن معنی نیست که کارگر از کارفرما تبعیت فنی داشته باشد. به هر حال کارفرما در هر زمینه‌ای تخصص و اطلاعات لازم را ندارد تا در تمام جزئیات دخالت کند.

۵- تبعیت اقتصادی وجود دارد:

کارگر از لحاظ اقتصادی تابع کارفرما است و در قبال آنچه انجام می‌دهد مزدی دریافت می‌کند و برای استمرار دریافت مزد به کارفرما نیازمند است.

ویژگی‌های کارفرما:

۱- کارفرما شخص حقیقی یا حقوقی است:

کارفرما شخصی حقیقی یا حقوقی است که کارگر به درخواست او و در مقابل دریافت حق السعی برای او کار می‌کند.

۲- کارفرما وظایفی را به‌عهده دارد:

 کارفرما طرف قرارداد کار است و او از ظرفیتی برای اجرا تعهداتش در برابر کارگر برخوردار است.

۳- کارفرما وسایل و امکانات کار را فراهم می‌کند:

در واقع کارفرما فردی است که وسایل و سرمایه برای کار یک موسسه تولیدی یا خدماتی را در اختیار دارد و باید از نیروی کار دیگران استفاده کند.

 

employment-contract

 

جمع بندی

قرارداد کار میان کارگر و کارفرما برای مشاغل مختلفی مثل قرارداد معلمان مدارس غیردولتی تنظیم می‌شود و باید تمامی نکات حقوقی را در خود داشته باشد. بر اساس این قرارداد شرایط و موضوع فعالیت کارگر/کارمند به‌صورت کامل مشخص خواهد شد. همچنین تعهداتی که کارفرما در قبال او دارد مثل پرداخت حقوق، بیمه و سنوات کارگر و سایر موارد قانونی به‌طور کامل در قرارداد قید می‌شود.

برای اینکه در قرارداد خود کمترین چالش را به عنوان کارمند/کارگر یا حتی کارفرما داشته باشید، توصیه می‌شود قرارداد خود را از طریق کارشناسان حقوقی تنظیم کنید تا علاوه‌بر درج خواسته‌های خود در قالب حقوقی، ریسک‌های موجود را به حداقل برسانید.

سوالات متداول

در قرارداد کار تعهدات کارگر و کارفرما چیست؟

تعهدات کارفرما مواردی مانند پرداخت کامل حقوق، بیمه، پرداخت حق سنوات، تامین ایمنی و سلامت کارگر، پرداخت معوقات در پایان کار است. تعهدات کارگر هم مواردی مانند دقت در اجرای کار، اجرای درخواست‌های مرتبط کارفرما است.

منظور از محل انجام کار کجاست؟

ذکر محل انجام کار در قرارداد ضروری است.در مواقعی نیز لازم است کارگر در مکان هایی متفاوت مشغول شود این موضوع نیز باید در قرارداد ذکر شود.

4.3/5 - (6 امتیاز)
اشتراک‌گذاری
نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

3 Comments
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین امتیاز
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
برهان فرزامی
برهان فرزامی
10 ماه پیش

اگرکارگری درسال جدید وبعدازدوماه کارفرمامتن قرارداد راباطرفین به امضا نرساندچه اتفاقی خواهدافتاد.درصورتی که سال قبل قراردادبصورت یکساله بین کارکروکارفرماثبت شده است

ارام
ارام
3 سال پیش

ی عکس قرارداد دارم چطوری براتون بفرستم

کارشناس حقوقی وینداد
کارشناس حقوقی وینداد
در پاسخ به  ارام
3 سال پیش

سلام وقت بخیر
در صورتی که نیاز دارید قرارداد شما توسط تیم حقوقی وینداد بررسی و اصلاح بشود لطفا از طریق صفحه درخواست تنظیم و بررسی قرارداد اقدام بفرمایید.

با تشکر تیم پشتیبانی وینداد

آنچه در این مطلب خواهید خواند

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان با شما تماس می‌گیرند و به سوالات شما در خصوص قرارداد کار، بیمه و مالیات پاسخ می‌دهند.

خدمات قراردادی وینداد

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان با شما تماس می‌گیرند و به سوالات شما در خصوص قرارداد کار، بیمه و مالیات پاسخ می‌دهند.

مقالات مرتبط

نکات تنظیم قرارداد استخدامی
مقالات قرارداد کار

5 نکته کلیدی در تنظیم قرارداد استخدامی

قرارداد استخدامی یک قرارداد حقوقی میان کارفرما (استخدام کننده) و کارگر یا کارمند (استخدام شونده) است که شرایط همکاری دو طرف را مشخص می‌کند. کسانی

انواع مرخصی کارمندان در قانون کار
مقالات قرارداد کار

انواع مرخصی کارمندان در قانون کار

موضوع مرخصی و ایجاد اوقات استراحت برای کارمندان و کارگران همواره از مهم‌ترین بخش‌های نظام کار هر کشور بوده است. در قانون کار ایران نیز