قرارداد آموزشی بدون بیمه

قرارداد آموزشی + نمونه قرارداد همکاری آموزشی

بسیاری از شرکت‌ها، افرادی را تحت عنوان کارآموز استخدام می‌کنند. این افراد که به‌عنوان پرسنل آموزشی نیز شناخته می‌شوند در یک دوره ضمن کار، مهارت‌هایی را به‌صورت عملی آموزش می‌بینند. این افراد تحت حمایت قانون کار قرار دارند و از این‌رو شرکت با ان‌ها قراردادی را تحت عنوان قرارداد آموزشی تنظیم می‌کند. در این قرارداد […]

بسیاری از شرکت‌ها، افرادی را تحت عنوان کارآموز استخدام می‌کنند. این افراد که به‌عنوان پرسنل آموزشی نیز شناخته می‌شوند در یک دوره ضمن کار، مهارت‌هایی را به‌صورت عملی آموزش می‌بینند. این افراد تحت حمایت قانون کار قرار دارند و از این‌رو شرکت با ان‌ها قراردادی را تحت عنوان قرارداد آموزشی تنظیم می‌کند. در این قرارداد شرایط همکاری مانند میزان دستمزد، ساعت کاری،‌محل فعالیت و غیره به‌طور کامل مشخص خواهد شد.

در این مقاله با بررسی قرارداد کار پرسنل آموزشی، بندهای نمونه قرارداد آموزشی یا همان نمونه قرارداد همکاری آموزشی را بررسی خواهیم کرد.

آشنایی با قرارداد و انواع آن

در قانون کار، قرارداد کار این گونه تعریف شده است: توافق کتبی یا شفاهی که به موجب آن کارگر در قبال دریافت حق السعی، کاری را برای مدت موقت، یا مدت غیرموقت برای کارفرما انجام می دهد.”

انواع قرارداد کار در قانون مشخص شده است که شامل موارد زیر خواهد بود:

دیگر قراردادها مثل قرارداد کارآموزی یا قرارداد کار پاره وقت، زیرمجموعه همین سه قرارداد قرار می‌­گیرند.

قرارداد آموزشی چیست و چه نکاتی دارد؟

گاهی افراد برای یادگیری مهارتی خاص یا به دست آوردن تجربه برای مدت معینی وارد یک شرکت یا کارگاه می­ شوند تا در آینده در همان شرکت یا در محلی دیگر مشغول به کار شوند. معمولا کارفرمایان با ورود این افراد به شرکت اقدام به تنظیم قراردادهایی با عنوان قرارداد پرسنل آموزشی می­‌کنند. این نوع از قرارداد مشابهت زیادی به قرارداد کارآموزی دارد و می‌­تواند یکی از انواع آن محسوب شود.

۷ نکته مهم در مورد نمونه قرارداد آموزشی!

– اگر متقاضی گذراندن دوره آموزشی در شرکت یا کارگاه هستید سعی کنید حتما قرارداد تنظیم کنید تا در صورت بروز اختلاف مدرکی برای اثبات داشته باشید.

– هر قرارداد کار دارای شرایط خاصی ست که طبق قانون عبارتند از:

  • الف- مشخصات طرفین
  • ب- نوع کار یا حرفه
  • ج- ساعات کار یا آموزش
  • د- محل انجام کار
  • هـ- تاریخ انعقاد قرارداد
  • و- مدت قرارداد
  • ز- شرایط و نحوه فسخ قرارداد
  • ح- مواردی که خود طرفین تشخیص دهند.

در این نوع از قرارداد کار یعنی قرارداد کار پرسنل آموزشی به تقاضا و توافق طرفین بندهای قرارداد می‌­تواند متفاوت باشد.

-قرارداد پرسنل آموزشی معمولا به گونه‌ای ست که نه کارفرما مزدی به پرسنل می­‌پردازد و نه پرسنل هزینه‌ای را برای آموزش به کارفرما می­‌دهد.

– قرارداد پرسنل آموزشی بدون بیمه است، کارفرما برای این نوع از پرسنل ملزم به پرداخت بیمه نیست و پرسنل نیز نمی‌توانند درخواست رد کردن بیمه را به کارفرما دهد.

– فردی که در دوره آموزشی است می‌­تواند پس از پایان دوره به درخواست کارفرما در همان شرکت یا کارگاه مشغول به کار شود؛ در این صورت با فرد قراردادی جداگانه بسته خواهد شد.

-کارفرمایان ممکن است با توافق یا بدون توافق پرسنل با آن ها قرارداد کار پرسنل آموزشی را منعقد نکنند. کما اینکه این اتفاق زیاد افتاده است. در کل باید گفته شود که بستن قرارداد و ذکر بعضی جزئیات در آن هم برای کارفرما هم طرف دیگر قرارداد کمک کننده است و می‌تواند باعث رفع بسیاری از اختلافات و مشکلات بین دو طرف شود.

در صورتی که کارفرما قرارداد آموزشی را فسخ کند یا مانع آموزش فرد شود ملزم به پرداخت خسارت است.

جمع‌بندی

تنظیم متن قرارداد کاری و ملاحظه نکات و مندرجات این قرارداد منجر به تضمین آینده روابط کاری میان کارگر و کارفرما می‌شود. در واقع با ایجاد و ورود این چارچوب قانونی در روابط حقوقی میان طرفین این قرارداد می‌توان بدون شک بسیاری از دغدغه‌های طرفین را مرتفع کرد.

قرارداد کار برای جذب نیرو یکی از مهم‌ترین قراردادهای حقوقی است که باید برای تنظیم آن دقت کافی داشت. طبق قانون و از نظر حقوقی انعقاد قرارداد در این زمینه به تنظیم درست روابط بین طرفین کمک می­‌کند.

سوالات متداول

قرارداد آموزشی چه نوع قراردادی است؟

این قرارداد یکی از انواع قراردادهای کار است که می‌تواند زیر مجموعه قرارداد کارآموزی قرار بگیرید.

آیا قرارداد آموزشی بدون بیمه است؟

بله، کارفرما برای این نوع از پرسنل ملزم به پرداخت بیمه نیست و پرسنل نیز نمی‌توانند درخواست رد کردن بیمه را به کارفرما دهد.

3/5 - (2 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

2 Comments
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین امتیاز
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
ابراهیمی
ابراهیمی
2 سال پیش

سلام
وقت بخیر
قانون بیمه کردن نیروی آموزشی به چه صورت است؟؟؟؟؟؟؟؟
با نیرویی به صورت آموزشی به مدت یکماه قرارداد بسته ایم.مدت آموزش و قرارداد ایشان تمام شده ، تصمیم داریم برای ادامه کار با نیرو قرارداد جدید ببندیم .
آیا لازم است برای این یکماه آموزشی نیروی استخدام شده بیمه رد شود؟؟؟؟؟؟؟
آیا اگر شرکت برای این یکماه بیمه رد نکند خلاف مقررات تامین اجتماعی است و جریمه می شود ؟؟؟؟؟؟؟؟؟

کارشاس حقوقی وینداد
کارشاس حقوقی وینداد
در پاسخ به  ابراهیمی
2 سال پیش

با سلام
در صورتی که ماهیت عمل پرسنل شما هم آموزشی و هم انجام کار باشد، این نوع پرسنل مشمول بیمه میشوند.

با احترام
تیم حقوقی وینداد

آنچه در این مطلب خواهید خواند

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا جزئیات قرارداد کار موقت بدون بیمه شما را در بندهای قرارداد بیاورند.

خدمات قراردادی وینداد

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا جزئیات قرارداد کار موقت بدون بیمه شما را در بندهای قرارداد بیاورند.

مقالات مرتبط

نکات تنظیم قرارداد استخدامی
مقالات قرارداد کار

5 نکته کلیدی در تنظیم قرارداد استخدامی

قرارداد استخدامی یک قرارداد حقوقی میان کارفرما (استخدام کننده) و کارگر یا کارمند (استخدام شونده) است که شرایط همکاری دو طرف را مشخص می‌کند. کسانی

انواع مرخصی کارمندان در قانون کار
مقالات قرارداد کار

انواع مرخصی کارمندان در قانون کار

موضوع مرخصی و ایجاد اوقات استراحت برای کارمندان و کارگران همواره از مهم‌ترین بخش‌های نظام کار هر کشور بوده است. در قانون کار ایران نیز