قرارداد کفسابی

قرارداد کفسابی + نکات تنظیم بندهای مهم قرارداد

قراردادهای پیمانکاری ساختمان، انواع مختلفی دارند. یکی از قراردادهای این حوزه، قرارداد کفسابی است که در ساخت‌وساز خانه‌های نوساز مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای تنظیم قرارداد کفسابی نیاز است نکات مختلفی مد نظر کارفرما و پیمانکار قرار بگیرد. در این مطلب از مجله حقوقی وینداد به بندهای مهم نمونه قرارداد کفسابی و نکات تنظیم این […]

قراردادهای پیمانکاری ساختمان، انواع مختلفی دارند. یکی از قراردادهای این حوزه، قرارداد کفسابی است که در ساخت‌وساز خانه‌های نوساز مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای تنظیم قرارداد کفسابی نیاز است نکات مختلفی مد نظر کارفرما و پیمانکار قرار بگیرد.

در این مطلب از مجله حقوقی وینداد به بندهای مهم نمونه قرارداد کفسابی و نکات تنظیم این قرارداد می‌پردازیم.

با ما همراه باشید.

کفسابی به چه معناست و چه کاربردی دارد؟

در دنیای ساخت و ساز، عملیات‌های پیمانکاری مختلفی با اهداف گوناگون و در جهت پیشبرد پروژه انجام می‌شود. گودبرداری، اجرای میلگرد، اجرای سقف تیرچه بلوک، نماسازی، کفسازی، کفسابی و… شایع‌ترین عملیات‌های پیمانکاری هستند.

کفسابی به معنای صیقل دادن و تمیزکاری بتن یا سنگ‌های استفاده شده در بنای ساختمان است. به بیان دیگر، پس از جای‌گذاری سنگ، سرامیک، کاشی و… نیاز است برای جلا دادن و شفاف کردن جلوه این مصالح، عملیات کفسابی انجام شود.

کفسابی به خصوص در نمای ساختمان، سبب می‌شود زیبایی بیشتری به وجود بیاید. برای انجام کفسابی نیاز به تنظیم قرارداد کفسابی است. با این کار پیمانکار مطابق با انتظارات کارفرما اقدام به کفسابی سنگ‌های ساحتمان می‌کند.

در ادامه به بندهای مهم نمونه قرارداد کفسابی اشاره می‌کنیم.

قرارداد کفسابی چه نکاتی دارد؟

حال که با ماهیت کفسابی آشنا شده‌ایم، لازم است ضرورت تنظیم قرار‌داد کفسابی را نیز متوجه شویم. به طور خلاصه، با تنظیم قرارداد کفسابی، پیمانکار در ازای مبلغی مشخص، موضوع قرارداد را مطابق با توافق با کارفرما انجام می‌دهد.

از طریق این قرارداد می‌توان تعهدات کارفرما و پیمانکار را به خوبی مکتوب کرد و ضمانت اجرای انجام تعهدات را مشخص کرد.

در ادامه به مفاد نمونه قرارداد کفسابی اشاره می‌کنیم:

طرفین قرارداد

در این بند باید مشخصات کارفرما و متصدی کفسابی (پیمانکار) با جزئیات بیان شود. مواردی مانند نام و نشانی و کد ملی یا شناسه ثبت شرکت از اطلاعات مهم این بند هستند.

موضوع قرارداد

انجام تمامی خدمات مرتبط با کفسابی از جمله کفسابی سنگ، سرامیک، بتن، کاشی و… موضوع قرارداد کفسابی است. همچنین می‌توان در این بند به ابزار خاص برای کفسابی نیز اشاره کرد تا پیمانکار ملزم به استفاده از آن شیوه و وسیله برای کفسابی شود.

مبلغ قرارداد و نحوه پرداخت

مبلغ قرارداد کفسابی نیز مانند قراردادهای پیمانکاری دیگر اهمیت زیادی دارد. عرفا تعیین مبلغ قرارداد پیمانکاری بر اساس حق‌الزمه پیمانکار و دشواری عملیات مشخص می‌شود. به هر حال باید مبلغ مورد توافق در این بند تصریح شود و شیوه پرداخت نیز معین گردد.

علاوه بر آن، می‌توان در این بند هزینه‌های پیمانکار در جهت اجاره وسایل یا بهره‌مندی از نیروی کار را نیز تعیین تکلیف کرد.

تعهدات کارفرما در قرارداد کفسابی

اغلب در قراردادهای پیمانکاری مانند قرارداد کفسابی، تعهد اصلی کارفرما پرداخت به موقع مبلغ قرارداد و مطابق با شیوه توافقی است.

اما کارفرما در این قرارداد ممکن است تعهداتی نظیر نصب داربست برای کفسابی یا فراهم کردن روشنایی مکان، لوازم کار کفسابی، حمل وسایل و… را نیز عهده دار شود.

پایبندی به شرایط عمومی پیمان نیز موضوع مهمی است که می‌توان در این بند درج کرد.

تعهدات پیمانکار در قرارداد کفسابی

عرفا وسایل و امکانات لازم و نیروی انسانی کافی برای کفسابی بایستی توسط پیمانکار در قرارداد کفسابی مهیا شود.

همچنین آموزش دقیق نیروی انسانی، پرداخت حقوق و مزایا و بیمه کارگران و… از وظایف پیمانکار است.

تعهد به رعایت الزامات فنی و قانونی در سراسر طول انجام پروژه کفسابی بر عهده پیمانکار خواهد بود. در صورت آسیب دیدن جزئی یا کلی و یا مفقود شدن وسایل یا نیروی انسانی، پیمانکار مسئولیت جبران خسارت را بر عهده دارد و مسئولیتی متوجه کارفرما نیست. مگر آنکه ایرادات مذکور ناشی از عملکرد پیمانکار نبوده و عوامل دیگری مانند اطلاع‌رسانی غلط کارفرما موثر باشند.

تعهد به شرایط عمومی پیمان از سوی پیمانکار هم می‌توان در این بند قید کرد.

فورس ماژور

ممکن است پیمانکار در حین حمل کفسابی با مشکلاتی روبرو شود که اصطلاحا غیرمترقبه و غیر قابل پیش بینی محسوب می‌شوند. مثلا ممکن است سیل یا آتش‌سوزی در اثر صاعقه سبب شود تا ساختمان به طور جزئی یا عمده آسیب ببیند. در چنین وضعیتی پیمانکار باید اسناد و مدارک مربوط به واقعه را گردآوری کند تا بتواند به فورس ماژور استناد کند و مسئولیتی متوجه او نباشد.

حل و فصل اختلاف حقوقی

توصیه می‌شود بند مربوط به حل اختلافات در نمونه قرارداد کفسابی را به دقت تدوین کنید تا هنگامی که مشکلاتی حقوقی به وقوع پیوست، بتوانید به سرعت و سهولت آنها را رفع کنید. رجوع به داوری سازوکار پیشنهادی وینداد است، همچنین کوشش کنید تا داور منتخب شما دارای تخصص در امور حمل‌ونقل و کفسابی باشد.

همچنین توسل به مذاکره، سازش و میانجی‌گری و یا در نهایت مراجعه به محاکم قضایی نیز به عنوان شیوه‌های حل و فصل اختلافات قابلیت قید در قرار‌داد کفسابی را دارند.

نیاز به تنظیم نمونه قرارداد کفسابی دارید؟

در این مطلب سعی شد تا مهم‌ترین بندها و نکات حقوقی نمونه قرارداد کفسابی پوشش داده شود. در نهایت باید توجه داشت که تنظیم قراردادهای پیمانکاری یک موضوع پرنکته است که جز با اخذ مشورت از کارشناسان حقوقی انجام‌پذیر نیست.

ما در وینداد با داشتن تیمی از وکلای مجرب و مشاوران قراردادهای حقوقی قادر هستیم خدمات تنظیم و بررسی قرارداد و مشاوره حقوقی را با بهترین کیفیت و کم‌ترین هزینه به مخاطبان مجله حقوقی وینداد و کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ ارائه کنیم.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

قرارداد مناسب شما

مقالات مرتبط

نمونه قرارداد کشاورزی
مقالات قرارداد پیمانکاری

نمونه قرارداد کشاورزی + نکات تنظیم قرارداد

قراردادهای پیمانکاری به دلیل داشتن ظرفیت وسیعی برای همکاری و دریافت یا ارائه خدمات در کسب‌وکارها بسیار کاربردی هستند. نمونه قرارداد کشاورزی نیز از جمله

قرارداد تولید قطعه و محصول
مقالات قرارداد پیمانکاری

نمونه قرارداد تولید قطعه و نکات تنظیم آن

با افزایش جمعیت و گسترش نیاز مردم، تمایل سرمایه گذاران نیز برای تولید قطعات و محصولات مختلف افزایش یافت. قرارداد پیمانکاری تولید قطعه، یکی از