مدیر ساختمان

مدیر ساختمان آب، برق و گاز را قطع کرده است، از لحاظ حقوقی ایرادی ندارد؟

در آپارتمان‌های با تعداد واحد زیاد و شهرک‌های مسکونی همیشه شاهد این موضوع بوده‌ایم که برخی از واحدها شارژ معوقه دارند و در پرداخت بدهی خود سهل‌انگاری می‌کنند. در مقابل این مشکل گه‌گاهی دیده‌ایم که مدیر ساختمان اقدام به قطع آب، برق و گاز واحد بدهکار می‌کند ولی آیا این عمل ممکن است؟ در این […]

در آپارتمان‌های با تعداد واحد زیاد و شهرک‌های مسکونی همیشه شاهد این موضوع بوده‌ایم که برخی از واحدها شارژ معوقه دارند و در پرداخت بدهی خود سهل‌انگاری می‌کنند. در مقابل این مشکل گه‌گاهی دیده‌ایم که مدیر ساختمان اقدام به قطع آب، برق و گاز واحد بدهکار می‌کند ولی آیا این عمل ممکن است؟ در این مطلب از مجله‌ی حقوقی وینداد در پی آن هستیم که به این پرسش پاسخ دهیم.

قطع آب، برق و گاز توسط مدیر ساختمان ممکن است؟

درصورتی که واحدی شارژهای عقب افتاده داشته باشد، برای مدیر ساختمان راهکارهایی قانونی درنظر گرفته شده است. در این مرحله دو حالت ممکن است. اگر مقدار بدهی کمتر از 5 میلیون تومان باشد، مدیر ساختمان می‌تواند با مراجعه به شورای حل اختلاف محل اظهارنامه‌ای به نام فرد بدهکار درخواست کند. اگر این میزان بیشتر از 5 میلیون تومان باشد، مدیر ساختمان برای حل این مشکل باید به دادگاه مراجعه کند. در حالت اول بعد از ابلاغ اظهارنامه واحد بدهکار به مدت 10 روز فرصت دارد نسبت به پرداخت بدهی خود اقدام کند. اگر این اقدام صورت نگیرد، مدیر ساختمان می‌تواند به تشخیص خود نسبت به قطع آب، برق و گاز اقدام کند. این عمل مدیر ساختمان پشتوانه‌ی قانونی دارد و ممکن است. برای این موضوع ماده 10 مکرر قانون تملک آپارتمان‌ها قابل استناد است.

بخش مربوطه ماده 10 مکرر: “در صورت امتناع مالک یا استفاده کننده از پرداخت سهم خود از هزینه‌های مشترک از طرف مدیر یا هیات مدیران وسیله اظهارنامه با ذکر مبلغ بدهی و صورت ریز آن مطالبه می‌شود. هرگاه مالک یا استفاده کننده ظرف مدت ده روز از تاریخ ابلاغ اظهارنامه سهم بدهی خود را نپردازد مدیر یا هیات مدیران به تشخیص خود و با توجه به امکانات از دادن خدمات مشترک از قبیل شوفاژ، تهویه مطبوع، آب گرم، برق، گاز و غیره به او خودداری کنند…”

قطع این موارد تا پرداخت بدهی ادامه خواهد داشت.

در چه صورتی مدیر ساختمان نمی‌تواند اقدام به قطع آب، برق و گاز کند؟

درصورتی که آب، برق و گاز واحد اختصاصی بوده و دارای کنتور جداگانه‌ای باشد، چون این موارد در دسته مالکیت اختصاصی واحد قرار می‌گیرد مدیر ساختمان نمی‌تواند به تشخیص خود اقدام به قطع آب، برق و گاز کند و برای این منظور با استناد به تبصره 1 ماده فوق، مدیر ساختمان باید از مراجع قضایی حکم دریافت کند. اگر در این حالت مدیر ساختمان سر خود اقدام به این کار کند، مرتکب جرم شده است و حتی ممکن است به حبس محکوم شود. در این حالت مالک یا مستاجر یا فرد استفاده کننده می‌تواند با استناد به مواد 159 و 160 قانون آیین دادرسی مدنی در مراجع صالح طرح دعوا کند. اگر بعد از قطع آب، برق و گاز واحد بدهکار اقدام به پرداخت نکند، مدیر ساختمان می‌تواند به دیگر موارد آمده در ماده 10 مکرر استناد کرده و از آن‌ها استفاده کند. در ادامه به این موارد می‌پردازیم.

مراجعه به اداره ثبت

درصورتی که بعد از قطع آب، برق و گاز واحد بدهکار همچنان به پرداخت بدهی خود اقدام نکند، مدیر ساختمان می‌تواند با مراجعه به اداره ثبت محل درخواست صدور اجرائیه کند. اداره ثبت محل بر طبق اظهارنامه‌ای که ابلاغ شده، برای واحد مورد نظر اجرائیه صادر می‌کند. بعد از ابلاغ اجرائیه، واحد بدهکار ظرف مدت 10 روز فرصت دارد بدهی خود را تصفیه کند.

تنظیم دادخواست و مراجعه به دادگاه عمومی حقوقی

اگر با مراجعه به اداره ثبت و صدور اجرائیه همچنان واحد بدهکار بدهی خود را پرداخت نکند، مدیر ساختمان می‌تواند دادخواستی برای این موضوع تنظیم و با مراجعه به دادگاه عمومی حقوقی طرح دعوا کند. با استناد به تبصره 1 ماده 10 مکرر قانون تملک آپارتمان‌ها، دادگاه‌ها موظفند این گونه شکایات را خارج از نوبت رسیدگی کنند. در این مورد دادگاه واحد بدهکار را از دریافت خدمات دولتی که به ساختمان ارائه می‌شود، محروم می‌کند و برای واحد بدهکار جریمه‌ای تعیین می‌نماید. این جریمه تا دو برابر مبلغ بدهی به نفع مدیر ساختمان، می‌تواند باشد. بعد از صدور حکم، واحد بدهکار 10 روز فرصت دارد نسبت به آن اعتراض کند.

در ادامه این موارد، اگر واحد بدهکار مجددا و مکررا در دادگاه مجبور به پرداخت شارژهای معوقه شود، با استناد به تبصره 5 ماده فوق، علاوه بر آن که باید بدهی خود را تصفیه کند، معادل مبلغ شارژهای معوقه جریمه خواهد شد.

درخصوص قطع آب، برق و گاز توسط مدیر ساختمان سوالی دارید؟

در ادامه مطالب مجله‌ی حقوقی وینداد درخصوص قوانین و مقررات آپارتمان، تلاش کردیم در این مطلب به یکی دیگر از پرسش‌های رایج در این زمینه بپردازیم. گرچه در حال حاضر آپارتمان نشینی بیش از پیش افزایش یافته است، اما اشخاص نسبت به قوانین مرتبط با آن آگاهی لازم را ندارند و این موضوع مشکلات فراوانی را ایجاد کرده است. اگر شما در این زمینه به مشکل برخوردید و سوالی دارید، می‌توانید آن را با تیم مشاوره حقوقی وینداد و کارشناسان حقوقی ما درمیان بگذارید تا بتوانید از راه قانونی و به شیوه‌ای صحیح از حقوق خود دفاع کنید.

4.4/5 - (7 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

2 Comments
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین امتیاز
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
رسول
رسول
2 ماه پیش

با این تفاسیری که بیان فرمودید و مراحل پیچیده دادگاه های ایران که همه میدونیم چه جوری هست وای بر بدبختی که احساس مسئولیت میکنه و مدیر یک مجتمع میشه،روزگارش سیاه هست چون همه مسئولیت ها با اونه و قدرتی هم برای ایجاد نظم و انظباط نداره

انوش
انوش
4 ماه پیش

سلام وقت بخیر ماتواپلذتمان ۳واحدی زندگی میکنیم که یک واحد چندماهی میشه بازی دراورده پول اب وشارژماهانه رونمیده وموقع نظافت ساختمان ازروی لج بازی ماشینوازپاذکینگ بیرون نمیبره واسه تمیزکزدن پاذکینگ میخوام بدونم بااین همسایه چجوری بایدبرخوردبکنیم چندین بارم صحبت کردیم میگه نمیدم

آنچه در این مطلب خواهید خواند

نمونه قرارداد مناسب شما

مقالات مرتبط