مجوز-مدارک-لازم-فروشگاه-اینترنتی

مجوزهای لازم برای فروشگاه اینترنتی چیست؟ + مدارک مورد نیاز

راه‌اندازی و مدیریت کسب و کارهای اینترنتی چند سالی می‌شود که به یکی از مهم‌ترین مشاغل دنیای امروز تبدیل شده و به مرور زمان نیز جای خود را بین ایرانیان باز کرده است. البته این کار هم مانند بسیاری از مشاغل دیگر دارای مشکلات و معضلاتی بوده و گاه سبب می‌شود کاربران نتوانند به صورت […]

راه‌اندازی و مدیریت کسب و کارهای اینترنتی چند سالی می‌شود که به یکی از مهم‌ترین مشاغل دنیای امروز تبدیل شده و به مرور زمان نیز جای خود را بین ایرانیان باز کرده است. البته این کار هم مانند بسیاری از مشاغل دیگر دارای مشکلات و معضلاتی بوده و گاه سبب می‌شود کاربران نتوانند به صورت تمام و کمال نسبت به آن احساس اطمینان داشته باشند. یکی از راه‌حل‌های جلب اعتماد کاربران، دریافت مجوزهای لازم برای فروشگاه اینترنتی و یا کسب و کار اینترنتی است.
ما در ادامه این مجوزها و نحوه دریافت آنها را توضیح می‌دهیم.

مجوز کسب و کارهای اینترنتی

کسب و کارهای اینترنتی این روزها به علت بستری که این فضا در اختیار قرارداد می‌دهد به شدت در حال افزایش‌اند. با توجه به سهولت دسترسی به اینترنت، بسیاری از فعالیت‌های تجاری ترجیح می‌دهند محصولات و خدمات خود را از طریق اینترنت و نرم‌افزارهای تلفن همراه معرفی کنند. لذا کسب و کارهای اینترنتی بسیاری امروزه مشغول فعالیت هستند. از آن‌جا که این فضا، فضای جدیدی‌ست، کلاهبرداری‌ها و سوءاستفاده‌ها نیز در این فضا به راحتی صورت می‌گیرد. به همین دلیل لازم است اقداماتی برای ساماندهی این کسب و کارها درنظر گرفته شود.

یکی از این افدامات، لزوم دریافت مجوز برای کسب وکارهای اینترنتی است. برای این‌که یک کسب و کار اینترنتی شروع به فعالیت کند چه مجوزهایی نیاز دارد؟ در ادامه به معرفی مجوزهای کسب و کارهای اینترنتی می‌پردازیم.

مجوزهای لازم برای فروشگاه اینترنتی کدامند؟

یکی از مهم‌ترین مسائلی که در حوزه قوانین کسب و کارهای اینترنتی می‌توان به آن توجه کرد، بحث امنیت این فضا است که باعث شده پس از گذشت تمامی این سال‌ها همچنان مردم نسبت به پرداخت‌های اینترنتی بی‌اعتماد باشند. اما به واقع راه‌ حل این بی‌اعتمادی چیست؟ آیا کسب و کارهای اینترنتی می‌توانند با وجود این بی‌اعتمادی سرپا بمانند و کار کنند؟ شاید بتوان گفت بهترین راه در مسیر کسب اعتماد کاربران، رسمیت بخشی به این کسب و کارهای استارتاپی است. دریافت “نماد الکترونیکی” یا همان “ای‌نماد” می‌تواند این احساس را برای کاربران ایجاد نماید که آنها خواهند توانست بدون بروز هیچ گونه مشکلی، پرداخت‌های اینترنتی انجام داده و خرید خود را از بستری انجام دهند که تحت نظارت بوده و تاییدیه‌های لازم را دارد.

پروانه کسب و کار اینترنتی

از مهم‌ترین مجوزهای لازم برای فروشگاه اینترنتی، پروانه کسب و کار اینترنتی می‌باشد. این پروانه یا همان مجوز صنفی، مجوزی است که باید از صنف حوزه فعالیت مربوطه گرفته شود. اگر در حوزه فعالیت شما صنف خاصی وجود ندارد مجوز خود را از اتحادیه کسب و کارهای مجازی دریافت کنید.

به‌ عنوان مثال برای کسب و کار اینترنتی که در حوزه فروش مواد غذایی فعالیت دارد باید بدانید اگر شما تولیدکننده محصول و یا مواد غذایی باشید، داشتن مجوز هیچ ارتباطی به سایت شما ندارد. شما باید در اینجا از وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی مجوز برای تولید محصول خود بگیرید. یعنی سایت اینترنتی شما در گرو داشتن مجوز نیست بلکه کسب و کار شما در گرو داشتن این مجوز می‌باشد.

 هر کدام از محصولاتی که شما قصد فعالیت روی آن در کسب و کار اینترنتی‌تان دارید باید دارای مجوز لازم از مراکز ذیصلاح باشد.

اینماد الکترونیکی چیست؟

مرکز توسعه تجارت الکترونیکی کشور وابسته به وزارت صنعت، معدن و تجارت پس از درخواست صاحبان کسب و کارهای نوپا و بررسی شرایط و مدارک آنها، اقدام به صدور نماد الکترونیکی می‌کند. این نماد که یکی از مهم‌ترین مجوزهای لازم برای فروشگاه اینترنتی است در واقع اعتباری‌ست که به مجوز کسب و کار اینترنتی داده می‌شود و صحت فعالیت آنها را تایید می‌نماید. از همین رو بسیاری از مردم ارتباط بیشتری با این سایت‌ها برقرار کرده و آنها را قابل اطمینان‌تر از دیگر کسب و کارها می‌دانند.

چگونگی دریافت نماید الکترونیکامروزه دو نوع نماد الکترونیکی وجود دارد که عبارتند از:

  • نماد دائم یک ستاره:

دریافت این نماد سختی‌های خود را دارد زیرا هنگام کسب آن میبایست معیارهای گوناگونی مورد بررسی قرار بگیرد تا صلاحیت کسب و کار اینترنتی به صورت کامل برای مرکز توسعه تجارت الکترونیکی کشور معلوم گردد.

  • نماد دائم دو ستاره:

در خصوص دریافت نماد دائم دو ستاره باید بگوییم فرآیند اعطای آن دقیقا همچون مورد قبلی است اما تنها تفاوتی که دارد این است که صاحب سایت اینترنتی موظف است گواهی نامه SSL  را دریافت کرده و در وب سایت خود نصب نماید. برای انجام این پروسه صاحبان کسب و کار اینترنتی می‌بایست به سایت “نماد اعتماد” مراجعه کرده و جهت ثبت نام اقدام کنند.

مدارک مورد نیاز جهت کسب نماد الکترونیکی

برای کسب نماد الکترونیکی می‌بایست مدارک زیر را در اختیار داشته باشید:

– متقاضیان حقیقی:
1) تصویر پروانه / مجوز فعالیت (در صورت لزوم)
2) اسناد هویتی متقاضی ( شناسنامه، کارت ملی و مدرک وضعیت نظام وظیفه) تغییر یابد.

– متقاضیان حقوقی (تجاری / غیر تجاری):
1) تصویر آگهی روزنامه رسمی
2) تصویر اصل اساسنامه
3) آگهی آخرین تغییرات آدرس (در صورت وجود)
4) آگهی آخرین تغییرات اسامی اعضای هیئت مدیره (در صورت وجود)
5) آگهی آخرین تغییرات موضوع فعالیت شركت(در صورت وجود)
6) تصویر پروانه / مجوز فعالیت (در صورت لزوم)

– متقاضیان دولتی
تصویر نامه در سربرگ رسمی سازمان با امضای مقام مسئول مربوطه مبنی بر تعلق وب سایت به دستگاه دولتی مزبور و معرفی نماینده معرفی شده در پرونده نماد در متن نامه

مجوز ساماندهی یکی از مجوزهای لازم برای فروشگاه اینترنتی می‌باشد

سایت ساماندهی، وابسته به مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال است. که خود این مرکز از توابع وزارت فرهنگ و ارشاد محسوب می‌شود. وظیفه این سامانه این است که اطلاعات مدیران تمام سایت‌ها و سامانه‌های اینترنتی را جمع‌آوری کند.

مراحل صدور مجوز از اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی

مطابق آیین‌نامه اجرایی در مورد نحوه صدور مجوز و نحوه نظارت بر فعالیت افراد صنفی در فضای مجازی (مواد ۲ و ۱۲، تبصره ماده ۸۷ قانون نظام صنفی ) مراحل صدور پروانه کسب برای کسب و کارهای مجازی عبارتند از:

  • راه‌اندازی کسب و کار مجازی به وسیله متقاضی بر اساس لیست‌های مرکز تجارت الکترونیکی
  • ثبت تقاضا به وسیله فرد متقاضی در سامانه اینماد (در این مرحله تقاضای کسب و کار مشمول قانون صنفی توسط توسعه تجارت الکترونیکی بلافاصله بعد از ارزیابی و مطابق لیست مرکز اصناف و بازرگانی ایران به سامانه اصناف ارجا داده خواهد شد)
  • بارگذاری مدارک مندرج در ماده ۴ (مدارک ذکر شده در بالا). این بارگذاری میبایست ظرف مدت سه ماه پس از پذیرش تقاضا انجام گیرد.
  • تکمیل پرونده مطابق ماده ۴ این آیین نامه توسط اتحادیه

تبصره: در این مرحله اتحادیه وظیفه دارد به طور همزمان از دستگاه‌های طرف استعلام مندرج در ماده (۴) این آیین نامه استعلام نماید.

  • صدور و تسلیم پروانه کسب (پس از تطبیق و بررسی مدارک با اصل آن) به فرد متقاضی حداکثر ظرف مدت پانزده روز و ارسال مشخصات پروانه کسب به سامانه اینماد
  • اعطای نماد اعتماد الکترونیکی همزمان با صدور پروانه کسب

رسانه دیجیتال چیست؟

رسانه‌ دیجیتال، به رسانه‌هایی گفته می‌شود که بر خط مبتنی بر شبکه (همچون شبکه جهانی اینترنت)، سرویس‌های مخابراتی از قبیل MMS و SMS و همچنین رسانه‌های مبتنی بر حامل‌های فیزیکی از قبیل بسته‌های نرم افزاری رسانه‌ای، بازی‌های رایانه‌ای و مواردی مانند آنها فعالیت کنند. از همین رو مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال با تاکید بر سه راهکار زیر فعالیت خود را انجام می‌دهد:

  • بسترسازی برای تولید انبوه محصولات فرهنگی دیجیتال با محتوای هماهنگ با ارزش‌های نظام و حمایت از توسعه کمی و کیفی رسانه‌های دیجیتال
  • ساماندهی و نظام‌مند کردن فعالیت‌های فرهنگی دیجیتال در کشور
  • فرهنگ‌سازی و آشنا کردن عموم مردم با فرصت‌ها، چالش‌ها و فرهنگ استفاده صحیح از رسانه‌های دیجیتال و ارتقاء سطح دانش و مهارت پدیدآورندگان رسانه‌های دیجیتال

چگونگی کسب مجوز برای رسانه‌های دیجیتال

مراحل کسب مجوز برای رسانه‌های دیجیتال به منظور دریافت مجوزهای لازم برای فروشگاه اینترنتی به شرح ذیل است:

  • متقاضی حقیقی جهت کسب این مجوز باید به سایت saramad.ir مراجعه کرده و با توجه به مشخصات، جهت ثبت نام اولیه اقدام نماید.
  • متقاضی پس از ثبت نام و دریافت کلمه عبور و رمز کاربری، میبایست درخواست صدور مجوز واحد رسانه دیجیتال خود را ثبت کند.
  • پس از بررسی و تایید درخواست، نوبت به مرحله بررسی استعلام حراست می‌رسد. در این بخش حراست پرونده را بررسی کرده و نتیجه را از طریق پیامک به متقاضی اعلام می‌کند.
  • در صورت تایید استعلام توسط حراست، متقاضی باید در آزمون آنلاین قوانین و مقررات شرکت کرده و مصاحبه آنلاین را نیز انجام دهد. متقاضی باید در زمان ۱۵ دقیقه به ۱۲ سوال پاسخ داده و بخش مصاحبه را نیز در ۱۰ دقیقه تکمیل نماید. در انتها نیز باید نتیجه هر دو را در پنل پیام قرار دهد.
  • در نهایت پرونده پس از دریافت امتیار و نمره قبولی و همچنین وصول استعلام از مراجع ذی‌صلاح و اظهار نظر کمیته‌های تخصصی، جهت اظهار نظر نهایی منطبق با آیین ساماندهی و توسعه رسانه‌ها و فعالیت‌های فرهنگی دیجیتال در کارگروه امور واحدهای فرهنگی دیجیتال، مطرح شده و مورد بررسی قرار می‌گیرد. در انتها نیز پس از تایید نهایی، مجوز جهت فعالیت ۵ ساله صادر می‌گردد.

کسب مجوز نظام صنفی رایانه‌ای

تمامی شرکت‌ها پیش از آغاز فعالیت‌های طراحی، تولید، راه‌اندازی، توسعه، مشاوره، پشتیبانی و آموزش سیستم‌های نرم افزاری، شبکه‌های اطلاع‌رسانی و نمونه‌های مشابه آنها می‌بایست پس از ثبت شرکت، بر اساس قانون تجارت به نظام صنفی استان خود مراجعه کرده و مجوز فعالیت دریافت نمایند. این مجوز هم یکی دیگر از مجوزهای لازم برای فروشگاه اینترنتی می‌باشد.

دو دسته شرکت‌های زیر به عضویت نظام صنفی رایانه‌ای استان پذیرفته خواهند شد:

  • دارای مدیرعامل (تمام وقت) با حداقل مدرک کارشناسی باشند.
  • موضوع فعالیت آنها به موجب اساسنامه شرکت صرفاً یکی از فعالیت‌های رایانه‌ای مندرج در بند ۱ باشد.

مدارک مورد نیاز جهت کسب مجوز نظام صنفی رایانه‌ای:

  • تصویر روزنامه رسمی آگهی تاسیس شرکت
  • تصویر روزنامه رسمی آگهی تغییرات (کلیه تغییرات)
  • تصویر شناسنامه و کارت ملی مدیرعامل
  • صویر مدرک تحصیلی مدیرعامل
  • تصویر کارت ملی تمامی اعضای هیئت مدیره
  • تصویر اساسنامه
  • تصویر آخرین اظهارنامه مالیاتی
  • تصویر لیست بیمه شامل نام مدیرعامل
  • تصویر آخرین رتبه‌بندی شورای عالی انفورماتیک
  • تصویر لوگو و گواهی ثبت

در خصوص مجوزهای لازم برای فروشگاه اینترنتی سوالی دارید؟

در پایان توصیه می‌گردد تنها نسبت به حداقل مجوزهای لازم برای فروشگاه اینترنتی که برای راه انداری کسب‌وکار خود نیاز دارید، اقدام نمایید و بیشتر تمرکز و زمان خود را بر روی پیشرفت کسب‌وکار خود بگذارید. همچنین در این رابطه خواندن مطلب ضرورت مهم در تدوین شرایط، قوانین و مقررات استفاده از سایت را از دست ندهید و پایه‌های کسب و کار اینترنتی خود را محکم کنید! برای دریافت مشاوره حقوقی کسب و کارها و فروشگاه اینترنتی با وینداد در ارتباط باشید.

سوالات متداول

مهم‌ترین مجوزهای کسب‌وکار اینترنتی که باید بگیرم چیست؟

اینماد الکترونیکی، پروانه کسب و کار اینترنتی، مجوز ساماندهی و مجوز نظام صنفی رایانه‌ای از مهم‌ترین مجوزها هستند.

اگر حوزه فعالیت من، صنف نداشت مجوزم را از کجا باید بگیرم؟

اگر در حوزه فعالیت شما صنف خاصی وجود ندارد مجوز خود را از اتحادیه کسب و کارهای مجازی دریافت کنید.

3.9/5 - (7 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

87 Comments
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین امتیاز
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
امیر ضیائی
امیر ضیائی
3 ماه پیش

با سلام، جهت راه اندازی فروشگاه آنلاین لوازم یدکی خودرو نیاز به اخذ کدام یک از مجوز ها می باشد و آیا نیاز به ارائه آدرس یک محل تجاری می باشد یا صرفا با اجاره یک محل مسکونی جهت انبار و دفتر می توان کار را شروع کرد ؟ با تشکر از راهنمایی

ارش رحیمی
ارش رحیمی
1 سال پیش

باسلام برای فروشگاه اینترنتی لوازم یدکی واپشن یک محصول خودرویی نیازبه مجوزاتحاده؟

فاطمه حسین‌قلی‌ لو
فاطمه حسین‌قلی‌ لو
در پاسخ به  ارش رحیمی
1 سال پیش

با سلام و احترام.
برای این امر شما موظف به کسب مجوز از اتحادیه ی کسب و کارهای اینترنتی هستید.

محمد جواد
محمد جواد
2 سال پیش

با سلام
یک شخص حقیقی برای چند فروشگاه می تواند نماد اعتماد دریافت کند ؟ آیا محدودیتی داره و اینکه برای راه اندازی فروشگاه های اینترنتی نیاز به تشکیل پرونده مالیاتی و دریافت جواز کسب هم هست ؟
سپاسگذارم

کارشناس حقوقی وینداد
کارشناس حقوقی وینداد
در پاسخ به  محمد جواد
1 سال پیش

با سلام و احترام
خیر محدودیتی از نظر تعداد وجود ندارد و در صورتی که شخص حقیقی باشد به جواز کسب و پرونده مالیاتی نیاز نیست.
مجموعه حقوقی وینداد

انوش
انوش
2 سال پیش

درود
من یک وبسایت آموزشی دارم، و ویدیوهای آموزشی درست میکنم و روی سایت قرار میدم. پروژه هم گهگاهی انجام میدم که بیشتر مرتبط با برنامه نویسی است.
نماد الکترونیک دارم. همین طور از ساماندهی درخواست مجوز موسسه فرهنگی دیجیتال حقیقی کردم که به زودی انجام میشه. آیا نیازه در اصناف هم برای چیزی درخواست بدم

کارشناس حقوقی وینداد
کارشناس حقوقی وینداد
در پاسخ به  انوش
1 سال پیش

با سلام و احترام
اقدامات انجام شده شما کافی است و نیازی به مجوز دیگری نخواهید داشت.
مجموعه حقوقی وینداد

محسن
محسن
در پاسخ به  کارشناس حقوقی وینداد
11 ماه پیش

سلام و احترام؛
ممنون بابت مطلب مفیدتون
فقط سوالی که هست اگر برای این کار مرتبط با این دوستمون که گفتین نیاز به مجوز دیگری نیست چطور میتوانیم از برخی درخواستها و تسهیلات بانکی بهره مند بشیم؟ چون بانکها نیاز به پروانه کسب دارند و مجوزهای اینماد را قبول نمیکنند.

کارشناس حقوقی وینداد
کارشناس حقوقی وینداد
در پاسخ به  محسن
6 ماه پیش

سلام
وقتتون بخیر
میتونید از طریق درگاه ملی مجوزها استعلام بگیرید برای مجوز مرتبط با کسب‌وکارتون
https://g4b.ir/

امیر
امیر
2 سال پیش

سلام..برای یک سایت اینترنتی فروش میوه آیا نیاز به مجوز از میادین میوه و تره بار نیازه یا صرفا اینماد کفایت میکنه ؟
2 – ایا ثبت شرکت نیازه؟
3 – مجوز خاصی میخواد ؟

کارشاس حقوقی وینداد
کارشاس حقوقی وینداد
در پاسخ به  امیر
2 سال پیش

با سلام
علاوه بر دریافت ای نماد (نماد اعتماد الکترونیکی) بایستی از اتحادیه صنف مربوطه پروانه کسب دریافت نمایید. در این مورد بایستی از ااتحادیه صنف حق العمل کاران (بارفروشان) میوه و تره بار مجوز بگیرید.
همچنین در ابتدای کسب و کار نیازی به ثبت شرکت نیست و شما می توانید زمانی ثبت شرکت کنید که کسب و کارتان ثبات مالی بیشتری پیدا کرد.
با احترام
تیم حقوقی وینداد

محمود
محمود
2 سال پیش

سلام.
یه مورد خیلی جالب هست؛ اینکه برای عضویت در اتحادیه کسب و کارهای مجازی و دریافت پروانه اشتغال باید حتما از قبل پرونده مالیاتی داشته باشیم.
برای افتتاح پرونده مالیاتی هم یه پروانه کسب میخواد که اون رو باید از اتحادیه کسب و کارهای مجازی گرفت. #بی_قانونی

مریم
مریم
2 سال پیش

سلام وقت بخیر من میخوام در دیجی کالا موبایل بفروشم ازم پروانه کسب و روزنامه کاری وکارت مباشرت میخوان اینارو غیر حضوری میتونم بگیرم ؟ و پروانه کسب فقط برا کار اینترنتی میدن؟

کارشناس حقوقی وینداد
کارشناس حقوقی وینداد
در پاسخ به  مریم
1 سال پیش

با سلام و احترام
لطفا برای پاسخ دقیق به پرسش تخصصی خود، به سایت وینداد مراجعه نموده و درخواست مشاوره تلفنی ثبت نمایید.
با تشکر
مجموعه حقوقی وینداد

ریحانه زند
ریحانه زند
2 سال پیش

سلام وقتتون بخیر
بنده در صددم‌ سایت فروشگاه آنلاین از محصولات هنری دست ساز با برند شخصی تأسیس کنم.
آیا دریافت مجوز کسب و کار از صنایع دستی و دریافت نماد الکترونیکی کافی هست؟
آیا باید پرونده مالیاتی تشکیل داد؟ ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

کارشناس حقوقی وینداد
کارشناس حقوقی وینداد
در پاسخ به  ریحانه زند
1 سال پیش

با سلام و احترام
بله کافی است و به تشکیل پرونده مالیاتی نیازی نیست.
مجموعه حقوقی وینداد

حسینی
حسینی
3 سال پیش

سلام خسته نباشید میخواستم یک سایت فروشگاهی کالا راه اندازی کنم ایا پروانه کسب میتونم بگیرم مغازه ندارم

کارشناس حقوقی وینداد
کارشناس حقوقی وینداد
در پاسخ به  حسینی
1 سال پیش

با سلام و احترام
بله می توانید و مانع قانونی وجود ندارد.
مجموعه حقوقی وینداد

احمد
احمد
3 سال پیش

سلام وقت بخیر
برای راه اندازی کسب کار تو اینستاگرام نیازی به مجوز خاصی هست یاخیر؟؟؟
برای مثال مثلا فروش لوازم تحریر

کارشاس حقوقی وینداد
کارشاس حقوقی وینداد
در پاسخ به  احمد
3 سال پیش

با سلام،
بله، شما می بایست از اتحادیه کسب و کار های مجازی مجوز دریافت کنید.
بااحترام
تیم حقوقی وینداد

آنچه در این مطلب خواهید خواند

خدمات وینداد برای شما

مقالات مرتبط