آیا داشتن مدرک تحصیلی برای ثبت شرکت لازم است؟

آیا داشتن مدرک تحصیلی برای ثبت شرکت لازم است؟

لزوم داشتن یا نداشتن مدرک تحصیلی برای ثبت شرکت، یک موضوع مهم و قابل توجه برای بسیاری از متقاضیان ثبت شرکت است. در خصوص داشتن مدر‌ک تحصیلی برای ثبت شرکت نکات متعددی وجود دارد که نیاز است متقاضیان در هر مورد آنها را بدانند. در این مطلب از مجله حقوقی وینداد به موضوع مهم و […]

لزوم داشتن یا نداشتن مدرک تحصیلی برای ثبت شرکت، یک موضوع مهم و قابل توجه برای بسیاری از متقاضیان ثبت شرکت است. در خصوص داشتن مدر‌ک تحصیلی برای ثبت شرکت نکات متعددی وجود دارد که نیاز است متقاضیان در هر مورد آنها را بدانند.

در این مطلب از مجله حقوقی وینداد به موضوع مهم و کاربردی داشتن مدرک تحصیلی برای ثبت شرکت اشاره می‌کنیم.

شرایط عمومی لازم برای متقاضیان ثبت شرکت

پیش از بررسی لزوم داشتن مد‌ارک تحصیلی بر‌ای ثبت شرکت، لازم است تا شرایط عمومی لازم برای متقاضیان ثبت شرکت را بررسی کنیم:

– داشتن سن قانونی وصلاحیت عقلانی برای ثبت شرکت (صلاحیت و اهلیت قانونی)

– وجود رضایت شرکا در تنظیم قرارداد مشارکت و ثبت شرکت تجاری

– وجود تعداد کافی شرکا برای ثبت شرکت تجاری

– تعیین موضوع، کاربری و هدف شرکت

– اخذ مجوزهای لازم قانونی

– تامین سرمایه لازم و قانونی برای ثبت انواع شرکت

– انجام فرآیند ثبت شرکت

همانطور که مشخص است، داشتن مدرک تحصیلی بر‌ای ثبت شرکت، ضرورتی عمومی نیست. با این حال داشتن مدارک تحصیلی خاص برای ثبت شرکت ممکن است در برخی از شرکت‌ها با موضوعات خاص توسط قانون‌گذار لازم شناخته شده باشد.

در ادامه به موقعیت‌هایی که داشتن مدارک تحصیلی بر‌ای ثبت شرکت ضروری است اشاره می‌کنیم.

مدرک تحصیلی بر‌ای ثبت شرکت مهندسی

شرکت‌های مهندسی که باید با قید کلمه «مهندسی» به ثبت می‌رسند بایستی لااقل یکی از اعضای موسس خود را از میان افراد با مدرک تحصیلی مهندسی انتخاب کنند.

این موضوع در خصوص شرکت‌هایی که کلمه «مهندسین» در نام آن ذکر می‌شود هم صدق می‌کند. با این تفاوت که در این شرکت‌ها باید موسسین با مدرک تحصیلی مهندسی، بیش از یک نفر باشند.

مدرک تحصیلی برا‌ی ثبت شرکت بیمه

یکی دیگر از موارد لزوم مدارک تحصیلی برا‌ی ثبت شرکت، تاسیس موسسات و شرکت‌های بیمه است. در این موارد، نیاز است تا حداقل یکی از موسسین، دارای مدرک تحصیلی مرتبط با رشته مدیریت بیمه باشد.

البته در این مورد، اگر شخص مذکور فاقد مدرک تحصیلی مرتبط باشد، می‌توان با داشتن سابقه کار مفید و تجربه و آموزش لازم، خلا مدرک تحصیلی برای ثبت شرکت بیمه را جبران کند.

مدرک تحصیلی بر‌ای ثبت شرکت‌های هواپیمایی

ثبت شرکت‌های هواپیمایی نیز نیازمند اخذ مجوزی است که برای آن مجوز، لازم است متقاضی مدرک تحصیلی مرتبط داشته باشد.

رشته‌های تحصیلی مورد پذیرش، از سوی سازمان هواپیمایی کشور اعلام می‌شود.

مدار‌ک تحصیلی برای ثبت موسسات روانشناسی

ثبت و تاسیس شرکت و موسسه در حوزه روانشناسی و روانپزشکی نیز نیازمند داشتن مدارک تحصیلی خاص است.

برای دریافت مجوز از سازمان بهزیستی و… یکی از متقاضیان ثبت شرکت باید مدرک روانشناسی بالینی، روانپزشکی و… را داشته باشد.

مدر‌ک تحصیلی برای ثبت شرکت‌های کامپیوتری

یکی از الزامات برای فعالیت تجاری در حوزه کامپیوتر، داشتن مدارک تحصیلی برای ثبت شرکت سخت‌افزاری، نرم‌افزاری، اطلاع‌رسانی و… است.

مطابق مقررات صنفی، مدرک تحصیلی کارشناسی برای مدیرعامل این دسته شرکتها ضروری است.

البته می‌توان مانند برخی موارد گفته شده، نبود مدرک کارشناسی را با سابقه کار مرتبط و پیوسته در حوزه مورد نظر جبران کرد.

مدرک تحصیلی بر‌ا‌ی ثبت شرکت گردشگری

یکی از شرایط خاص برای تاسیس و ثبت شرکت‌های گردشگری داشت مدرک تحصیلی متقاضی است. غالبا حداقل مدر‌ک تحصیلی بر‌ای ثبت شرکت گردشگری، مدرک دوره کارشناسی است.

مدارک تحصیلی بر‌ای ثبت شرکت تبلیغاتی

فعالیت در زمینه امور تبلیغاتی مستلزم اخذ مجوز از وزارت ارشاد است. برای درخواست مجوز از این وزارت، نیاز است تا متقاضی، مدرک تحصیلی برا‌ی ثبت شرکت تبلیغاتی را داشته باشد.

مطابق مقررات، نیاز است تا موسس این شرکت، مدرک کارشناسی مرتبط با رشته‌های مدیریت بازرگانی، روابط عمومی، بازاریابی، علوم اجتماعی و… داشته باشد.

همچنین، مجددا می‌توان کمبود مدرک تحصیلی کارشناسی را با سابقه کار ۵ ساله و موثر در حوزه تبلیغات پوشش داد.

مد‌رک تحصیلی بر‌ای ثبت موسسه خیریه

ثبت موسسات خیریه زیر نظر سازمان بهزیستی انجام می‌شود. مطابق مقررات این سازمان، مدیرعامل موسسه خیریه بایستی حداقل مدرک دیپلم را داشته باشد. همچنین دو تن از اعضای هیات مدیره موسسه خیریه بایستی مدرک تحصیلی کارشناسی مرتبط با حوزه فعالیت خیریه داشته باشند.

در صورت عدم وجود موارد بالا، می‌توان با سابقه کار ۸ ساله مرتبط برای مدیرعامل (جبران مدرک دیپلم) و سابقه کار ۴ ساله برای مدارک کارشناسی غیرمرتبط با موضوع فعالیت موسسه خیریه، الزام داشتن مدارک تحصیلی برا‌ی ثبت شرکت و موسسه بهزیستی را جبران کرد.

جمع‌بندی و معرفی خدمات وینداد

در این مطلب به مهم‌ترین شرکت‌هایی که برای ثبت نیاز به داشتن مدرک تحصیلی دارند اشاره شد. نباید فراموش کرد که اصولا ثبت شرکت‌ها و موسسات تجاری و غیرتجاری، به خصوص در زمینه اخذ مجوزهای لازم، دارای نکات ظریفی است که باید به آنها توجه داشت. همکاری با شرکت‌های ثبتی مختلف یکی از گزینه‌های مورد نظر متقاضیان است.

به عنوان جمع بندی می‌توان گفت که داشتن مدرک تحصیلی برای ثبت شرکت یک الزام و ضرورت همیشگی و عمومی نیست. در واقع متقاضیان بسیاری از شرکت‌ها و موسسات تجاری و غیرتجاری برای ثبت شرکت نیازی به مدرک تحصیلی ندارند.

اما مواردی نیز وجود دارد که قوانین و مقررات به دلیل حساسیت حیطه فعالیت شرکت و موسسه، الزام داشتن مدرک تحصیلی مرتبط را مطرح کرده‌اند.

شما مخاطبان مجله حقوقی وینداد می‌توانید برای دریافت خدمات ثبتی وینداد و مشاوره حقوقی مرتبط با ثبت شرکت‌ها، به تیم حقوقی ما، متشکل از کارشناسان حقوقی و مشاوران ثبت شرکت‌ها اعتماد کنید.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره رایگان امور ثبتی

برای دریافت مشاوره کاملا رایگان و تخصصی خدمات ثبتی (ثبت شرکت، تغییرات شرکت، انحلال شرکت، پلمپ دفاتر، ثبت برند و ثبت اختراع در ایران و بین المللی) با ما تماس بگیرید.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

ارائه صفر تا صد خدمات تاسیس شرکت، تاییدیه نام، ثبت در اداره ثبت شرکت‌ها و دریافت روزنامه رسمی، کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

خدمات ثبتی وینداد

ارائه صفر تا صد خدمات تاسیس شرکت، تاییدیه نام، ثبت در اداره ثبت شرکت‌ها و دریافت روزنامه رسمی، کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

مقالات مرتبط

شناسه ملی شرکت
مقالات ثبت و تغییرات شرکت

شناسه ملی شرکت چیست و چه الزاماتی دارد؟

همه شرکت‌ها پس از اتمام فرآیند ثبت، شناسه‌ای دریافت می‌کنند که به آن شناسه ملی شرکت گفته می‌شود. این شناسه اهمیت زیادی برای شرکت‌ها دارد.

نحوه ثبت شرکت تضامنی
مقالات ثبت و تغییرات شرکت

راهنمای جامع ثبت شرکت تضامنی

شرکت تضامنی برخلاف سایر شرکت‌های تجاری مسئولیت زیادی برای شرکای آن ایجاد می‌کند و فقط در مواردی که الزام قانونی دارد اشخاص به دنبال ثبت