مزایای قرارداد پیمانکاری خدمات

مزایای قرارداد پیمانکاری خدمات در روابط کارفرما و پیمانکار

قراردادهای پیمانکاری کاربردهای زیادی برای شرکت‌ها و کسب‌وکارها در مشاغل مختلف دارد و منحصر به پروژه‌های ساختمانی نمی‌شود بلکه از این قراردادها می‌توانید برای انجام پروژه‌های مختلف استفاده کنید. این نوع قراردادها برای هر دو طرف یعنی متخصصان در حوزه‌های مختلف و همچنین شرکت‌ها به عنوان کارفرما بسیاری کاربردی است که در این مقاله مزایای […]

قراردادهای پیمانکاری کاربردهای زیادی برای شرکت‌ها و کسب‌وکارها در مشاغل مختلف دارد و منحصر به پروژه‌های ساختمانی نمی‌شود بلکه از این قراردادها می‌توانید برای انجام پروژه‌های مختلف استفاده کنید. این نوع قراردادها برای هر دو طرف یعنی متخصصان در حوزه‌های مختلف و همچنین شرکت‌ها به عنوان کارفرما بسیاری کاربردی است که در این مقاله مزایای قرارداد پیمانکاری خدمات و همچنین نکات لازم در این رابطه را بیان خواهیم کرد.

قرارداد پیمانکاری چیست؟

قرارداد پیمانکاری به‌طور کلی یک قراردادی است که بر اساس آن کارفرما مجموعه‌‌ای از فعالیت‌ها و اقدامات را  تحت یک شرایط خاص به یک شخص حقیقی یا حقوقی تحت عنوان پیمانکار واگذار‌ می‌کند. به‌بیان‌دیگر استفاده از قرارداد پیمانکاری به تنظیم روابط میان کارفرما و پیمانکار مربوط‌ می‌شود. موضوع قرارداد پیمانکاری‌ می‌تواند شامل زمینه‌هایی همچون حمل و نقل، ساختمان، خدمات مختلف (طراحی سایت، حسابرسی، پیک رستوران و غیره) یا هر موضوع دیگری باشد.

نوعی خاص از قراردادهای پیمانکاری یعنی پیمانکاری خدمات بسیار پرکاربرد و مفید است مثل قرارداد پیمانکاری برنامه نویسی که کاربرد زیادی در حوزه طراحی وبسایت و قرارداد طراحی اپلیکیشن موبایل که کمک زیادی به شفافیت روابط طرفین کرده است.

مزایای قرارداد پیمانکاری خدمات چیست؟

با توجه به اینکه ماهیت برخی از فعالیت‌ها به‌صورت مستمر نیست و می‌توان آن‌ها را در قالب پروژه با سایر اشخاص واگذار کرد، قراردادهای پیمانکاری کاربردی‌ترین قالب برای این دسته از فعالیت‌هاست. در ادامه برخی از مزایای قرارداد پیمانکاری خدمات را بیان خواهیم کرد:

۱_ قرارداد پیمانکاری را می‌توانید در موضوعات مختلفی تنظیم کنید که این مساله یکی از مهم‌ترین مزایای قرارداد پیمانکاری خدمات به شمار می‌رود. در واقع کسب‌وکارها می‌توانند در امور مختلفی مثل انواع خدمات از قراردادهای پیمانکاری با متخصصان و کارشناسان هر حوزه همکاری کنند. 

مزایای قرارداد پیمانکاری خدمات در روابط کارفرما و پیمانکار چیست؟

۲_ در این قراردادها علاوه‌بر بندهای کلی، شرایطی تحت عنوان شرایط عمومی و خصوصی پیمان درج می‌شود که بر اساس آن‌ها می‌توانید چارچوب اصلی قرارداد خود را تعیین کنید. شرایط عمومی مواردی هستند که در تمام قراردادهای پیمانکاری مشترک هستند و شرایط خصوصی با توجه به توافقات کارفرما و پیمانکار در چارچوب قانونی تعیین می‌شوند.

۳_ با توجه به این که قراردادهای پیمانکاری برای انجام پروژه تنظیم می‌شود، می‌توانید آن را به چند بخش تنظیم کنید و پیشبرد پروژه در هر بخش را تعیین کرده و پرداختی‌ها را نیز بر همان اساس انجام دهید.

۴- تعدیل در قرارداد را به عنوان یکی از شروط اختصاصی در نظر بگیرید.

در نهایت نیز قرارداد خود را بر اساس اصول فنی و قانونی تنظیم کنید. چرا که به شما کمک می‌کند، اجرای پروژه را بر اساس اهداف خود پیش ببرید.

بندهای اصلی در تنظیم قرارداد پیمانکاری خدمات

برای تنظیم اختصاصی قرارداد مانند هر قرارداد دیگری باید طرفین را تعیین و رابطه آن ها با یکدیگر، شرح تعهدات و انتظارات طرفین از یکدیگر را به طور کامل مشخص کنید.
در مواردی نیز قرارداد محرمانگی اطلاعات یا عدم افشاء اطلاعات نیز در قرارداد پیمانکاری مهم است چرا که ممکن است کارفرما برای واگذاری و سپردن امور کاری مانند اطلاعاتی مهم و نوآورانه ضروری باشد که از عدم افشاء اطلاعات استفاده کند چرا که پیمانکار را متعهد بر حفظ این اطلاعات و حقوق معنوی کارفرما می‌کند.

این موارد در قرارداد پیمانکاری حائز اهمیت است:

۱_ موضوع قرارداد باید معین و دقیق باشد.

۲_ مبلغ قرارداد را تعیین کنید.

۳_ نحوه پرداخت مبلغ قرارداد را تعیین  کنید.

۴_ تعیین محل و چگونگی انجام تعهد مهم است.

۵_ شروط قرارداد: اصولا در ضمن قرارداد ها می توان شروطی را در نظر گرفت.

۶_ برنامه زمانی اجرای کار را مشخص کنید.

۷_ طرفین قرارداد را تعیین کنید:

_ کارفرما:

کارفرما شخص حقوقی است که یک طرف امضا کننده قرارداد پیمانکاری است و عملیات موضوع پیمان را بر اساس اسناد و مدارک موجود به طرف دیگر یعنی پیمانکار واگذار می کند. نمایندگان و جانشین های قانونی کارفرما، در حکم کارفرما هستند.

_ پیمانکار:
پیمانکار شخص حقیقی یا حقوقی و در واقع طرف دیگر امضا کننده پیمانکاری است و اجرای موضوع پیمان را بر اساس اسناد و مدارک پیمانکاری به عهده می‌گیرد. نمایندگان و جانشین‌های قانونی پیمانکار در حکم پیمانکار هستند.

8_ نحوه حل اختلاف: بین داوری در قرارداد پیمانکاری، صلح و سازش و روش‌های متداول دیگر بهترین را طبق موضوع قرارداد انتخاب کنید.

جمع‌بندی

مزایای قرارداد پیمانکاری خدمات باعث شده است که بتوانید از این قراردادها برای پیشبرد پروژه‌های مختلف در موضوعات متنوعی استفاده کنید. به‌طور کلی این قراردادها برای مشاغلی مناسب هستند که جنبه مستمر ندارند. به همین جهت شرکت‌ها می‌توانند در امور مختلف مثل طراحی سایت، حسابرسی، تولید محتوا، حمل‌ونقل و غیره این نوع قرارداد را تنظیم کنند.

سوالات متداول

قرارداد پیمانکاری تک نفره چه کاربردی دارد؟

این قرارداد یکی از انواع قراردادهای پیمانکاری خدمات است که می‌توانید در موضوعات مختلفی آن را تنظیم کنید.

حقوق پیمانکار در قراردادهای پیمانکاری چگونه تامین می‌شود؟

در بخش تعهدات این قراردادها، نحوه تامین حقوق پیمانکار توسط کارفرما درج می‌شود.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا جزئیات قرارداد پیمانکاری شما را در بندهای قرارداد بیاورند.

خدمات قراردادی وینداد

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا جزئیات قرارداد پیمانکاری شما را در بندهای قرارداد بیاورند.

مقالات مرتبط

نمونه قرارداد کشاورزی
مقالات قرارداد پیمانکاری

نمونه قرارداد کشاورزی + نکات تنظیم قرارداد

قراردادهای پیمانکاری به دلیل داشتن ظرفیت وسیعی برای همکاری و دریافت یا ارائه خدمات در کسب‌وکارها بسیار کاربردی هستند. نمونه قرارداد کشاورزی نیز از جمله

قرارداد تولید قطعه و محصول
مقالات قرارداد پیمانکاری

نمونه قرارداد تولید قطعه و نکات تنظیم آن

با افزایش جمعیت و گسترش نیاز مردم، تمایل سرمایه گذاران نیز برای تولید قطعات و محصولات مختلف افزایش یافت. قرارداد پیمانکاری تولید قطعه، یکی از