مشاور حقوقی پزشکی

مشاور حقوقی پزشکی + راهنمایی‌های مشاور حقوقی جرایم پزشکی

همه‌ی ما ممکن است روزی به خدماتی که پزشکان یا بیمارستان به ما ارائه می‌کنند، احتیاج پیدا کنیم. در این راستا ممکن است مسائل و مشکلاتی ایجاد شود که ما برای رفع آن‌ها نیاز به راهنمایی داشته باشیم. مشاور حقوقی پزشکی دقیقاً همان چیزی است که ما در این مرحله به آن احتیاج داریم. در […]

همه‌ی ما ممکن است روزی به خدماتی که پزشکان یا بیمارستان به ما ارائه می‌کنند، احتیاج پیدا کنیم. در این راستا ممکن است مسائل و مشکلاتی ایجاد شود که ما برای رفع آن‌ها نیاز به راهنمایی داشته باشیم. مشاور حقوقی پزشکی دقیقاً همان چیزی است که ما در این مرحله به آن احتیاج داریم. در حقیقت پیش از انجام هر عملی بهتر است با یک مشاور پزشکی درصورتی‌که در مسئله‌ای دچار تردید هستیم مشورت کنیم؛ اما موضوع خدمات مشاور پزشکی به این مرحله محدود نمی‌شود بلکه شما پس از بروز مشکل نیز می‌توانید از مشاوره حقوقی پزشکی نیز بهره‌مند شوید.

ما در این مطلب شما را با نکات و مسائل کلی مشاور حقوقی پزشکی و مشاور حقوقی جرایم پزشکی آشنا می‌کنیم. با ما همراه باشید.

مشاوره حقوقی جرایم پزشکی

یکی از مسائل بسیار مهم در حقوق پزشکی، مشخص کردن وظیفه پزشک در قبال بیمار و تعیین مسئولیت‌های وی است. به عبارت دقیق‌تر در حقوق پزشکی، پزشک به‌عنوان ارائه‌دهنده خدمت در قبال بیماران متعهد و مسئول است. در همین راستا یکی از مهم‌ترین دعاوی که در زمینه پزشکی نمود پیدا می‌کند جرایم پزشکی است که برای حل و پیشگیری از آن باید از نظرات مشاور حقوقی پزشکی استفاده نمایید.

مزایای استفاده از مشاور حقوقی پزشکی

با تخصصی شدن کارها نیاز به نیروی کار متخصص نیز در جوامع امروزی خودنمایی می‌کند؛ بنابراین همان‌طور که شما وقتی دچار مشکلی درزمینهٔ سلامتی خود می‌شوید به پزشک یا برای تعمیر اتومبیل خود به تعمیرکار مراجعه می‌کنید برای حل مسائل حقوقی خود درزمینهٔ پزشکی باید به مشاور حقوقی پزشکی مراجعه نمایید. چراکه انجام کار بدون مشورت با متخصص می‌تواند مشکلات و مسائل بیشتری برای شما ایجاد کند و برای حل آن مجبور به پرداخت زمان و هزینه گزاف شوید.

مراحل مشاوره حقوقی جرایم پزشکی

یکی از مواردی که شما به مشاوره حقوقی احتیاج دارید زمانی است که به بیمارستان یا پزشک مراجعه می‌کنید. در این حین از شما به‌عنوان بیمار تعهدی گرفته می‌شود و مسئولیت و عواقب تمام اقداماتی که برای شما انجام می‌شود را بر عهده شما می‌گذارند. بسیاری از مردم در اینجا تصور می‌کنند که با امضای رضایت‌نامه دیگر مسئولیتی متوجه پزشک و بیمارستان نیست درحالی‌که اگر شما با یک مشاور حقوقی پزشکی مشورت کنید متوجه خواهید شد که پزشکان در قبال خدمات خود دارای مسئولیت هستند؛ و هرگونه کوتاهی و قصور توسط پزشک را می‌توان پیگیری کرد.

انواع مسئولیت‌های پزشکان

همان‌طور که بیان شد پزشک با گرفتن رضایت‌نامه از بیمار نمی‌تواند از زیر بار مسئولیت‌های خود شانه خالی کند. در حقیقت باوجود رضایت‌نامه بیمار 4 نوع مسئولیت را می‌توان برای پزشک در نظر گرفت:

  1. مسئولیت اخلاقی و حقوقی: منظور از این مسئولیت، مسئولیتی است که شرع و اخلاق بر عهده پزشک گذاشته است و حقوق مدنی در قالب مسئولیت مدنی از آن حمایت می‌کند.
  2. مسئولیت مدنی پزشک: درصورتی‌که پزشک از روی قصد و نیت به بیمار ضرر و زیانی وارد کند باید این ضرر و زیان را جبران کند. جبران ضرر و زیان در قالب مسئولیت مدنی خود را نشان می‌دهد.
  3. مسئولیت کیفری: در قانون جرایمی برای پزشک در نظر گرفته‌شده است. درصورتی‌که پزشک هر یک از این جرایم را مرتکب شود قابل‌پیگیری و تعقیب است. توجه داشته باشید این مسئولیت مانع مسئولیت مدنی نیست.
  4. مسئولیت حرفه‌ای و انتظامی: پزشکان صنف‌ها و انجمن‌هایی دارند که با عضویت در آن‌ها باید آیین‌نامه‌ها و قوانین آن‌ها را رعایت کنند. در صورت تخلف در این موارد نیز پزشک دارای مسئولیت است.

راهنمایی‌های مشاور حقوقی جرایم پزشکی

در این قسمت به بعضی از مهم‌ترین مشاوره‌هایی که در این زمینه انجام‌شده است، اشاره می‌شود.

  1. آیا شکایت از پزشکی که در تجویز خود اشتباه کرده است امکان‌پذیر است؟

بله. درصورتی‌که پزشک در انجام وظایف خود قصوری کرده باشد و درنتیجه این قصور به شما آسیبی واردشده باشد شما می‌توانید هم از باب مسئولیت مدنی شکایت کرده و تقاضای جبران خسارت نمایید و یا به دادسرای ویژه جرایم پزشکی مراجعه کرد و از پزشک شکایت و تقاضای دیه نمایید.

  1. آیا از بیمارستان می‌توان شکایت کرد؟

بله شما می‌توانید با توجه به عوامل مختلفی هم چون نوع شکایت، نوع آسیب، نوع خطا و تقصیر بیمارستان و کادر درمان به مرجع مرتبط مراجعه و شکایت کرد. برای مثال رسیدگی به اموری که انجام یا عدم انجام آن‌ها مطابق قوانین مدنی و جزایی جرم شناخته‌شده است در صلاحیت دادگاه عمومی است.

  1. مراجع شکایت از جرایم پزشکی کجاست؟

دادگاه عمومی، دادسرای ویژه جرایم پزشکی و شورای حل اختلاف ویژه امور بهداشت ازجمله مراجعی هستند که می‌توانید برای شکایت به آنجا مراجعه نمایید.

  1. منظور از قصور پزشکی چیست؟

منظور از قصور پزشکی حالتی است که پزشک نه از روی عمد بلکه سهواً مرتکب خطا می‌شود. مهم‌ترین مصادیق قصور پزشکی عبارت است از بی‌احتیاطی، بی‌مبالاتی و عدم رعایت موازین قانونی و انتظامات. برای مثال اگر متخصص قلب بدون گرفتن نوار قلب اقدام به درمان نماید می‌تواند از مصادیق بی موالاتی باشد.

  1. چه مواردی در ثبت شکایت از پزشک باید بیان شود؟

در تنظیم شکایت از پزشک، بیمار که اکنون عنوان شاکی را دارد باید به این موارد اشاره نماید:

  • ذکر دلیل و تاریخ مراجعه به پزشک
  • درمان‌های صورت گرفته
  • معاینات صورت گرفته و پیشنهادهای بیان گردیده
  • محل درمان و اقداماتی که در مطب صورت گرفته است
  • نبین پزشک از عوارض احتمالی

نتیجه‌گیری

ما در این مطلب تمام تلاش خود را کردیم تا شما را با جایگاه مشاوره حقوقی جرایم پزشکی آشنا کنیم. در همین راستا پیشنهاد ما به شما این است که درصورتی‌که با موارد خاص پزشکی مواجه شدید قبل از هر اقدامی با مشاور حقوقی پزشکی مشورت نمایید. وینداد این افتخار را دارد که در کنار شما باشد و شما را در استفاده از مشاوران حقوقی متخصص در زمینه پزشکی و جرایم پزشکی راهنمایی کند.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

2 Comments
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین امتیاز
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
نرگس علیمیرزایی
نرگس علیمیرزایی
1 سال پیش

من در کلینیک پوست ومو باران واقع هاشمیه مشهدلیزر موهای زاید انجام دادم ولی بعد از سه جلسه کمتر که نشده موهای زاید سه برابر شدن میگن برای بعضیا این اتفاق می افتد در جلسات بعد کمتر می شود در ضمن همه جا جلسه ای چهارصد و پنجاه می گیرن اینجا جلسه ای دومیلیون حالا به نظر شما من می تونم درخواست غرامت کنم؟ ممنون میشم از پاسخگوییتون

کارشناس حقوقی وینداد
کارشناس حقوقی وینداد
در پاسخ به  نرگس علیمیرزایی
1 سال پیش

با سلام و احترام
متاسفانه خیر راهی برای شکایت در این مورد وجود نداره
قبل از مراجعه باید تحقیقات کافی انجام می دادید.
کارشناس حقوقی وینداد

آنچه در این مطلب خواهید خواند

نمونه قرارداد مناسب شما

مقالات مرتبط