نمونه قرارداد اجاره مغازه

نمونه قرارداد اجاره مغازه و تهیه اجاره نامه به چه صورت است ؟

مغازه‌ها به عنوان اماکن تجاری در مرکز فعالیت‌های اقتصادی جامعه قرار دارند، از این رو اگر مالک یک فضا یا ملک تجاری هستید ایده خوبی است که آن را به صاحبان کسب و کار و مشاغل اجاره بدهید. از سوی دیگر ممکن است شما به عنوان صاحب کسب و کار

مغازه‌ها به عنوان اماکن تجاری در مرکز فعالیت‌های اقتصادی جامعه قرار دارند، از این رو اگر مالک یک فضا یا ملک تجاری هستید ایده خوبی است که آن را به صاحبان کسب و کار و مشاغل اجاره بدهید.

از سوی دیگر ممکن است شما به عنوان صاحب کسب و کار و مشاغل نیازمند مکانی تجاری در محیطی  مناسب برای راه اندازی کسب و کار خود باشید این نیاز شما می‌تواند با اجاره گرفتن ملک تجاری از مالکان آنها مرتفع گردد، بنابراین تنظیم قرارداد اجاره بدین منظور، راه حل مناسبی است تا ضمن برطرف کردن نیازهای دو طرف، از منافع آنها نیز به خوبی محافظت شود. از این رو شناخت نمونه قرارداد اجاره مغازه و آشنایی شما با نکات مهم آن می تواند راهنمای خوبی برای تنظیم قرارداد اجاره مغازه توسط شما باشد.

نمونه قرارداد اجاره مغازه چیست ؟

با توجه به ماده 466 قانون مدنی به موجب قرارداد اجاره مغازه، مالکیت منافع مغازه ازسوی مالک برای مدت معین به دیگری انتقال داده می شود. مالک مغازه در این قرارداد موجر و شخصی که مالکیت منافع برای مدت معین به او انتقال داده می شود تا برای راه اندازی کسب و کار خود از آن استفاده کند مستاجر نامیده می شود.

 

نکات مهم نگارش قرارداد اجاره مغازه

طرفین قرارداد

مطابق با شکل معمول قراردادها مواد اول قرارداد اجاره مغازه به اطلاعات مربوط به طرفین قرارداد اجاره اعم از نام و نام‌ خانوادگی، نام پدر، شماره شناسنامه، کد ملی، تاریخ تولد، شماره تماس و نشانی محل سکونت باید اختصاص داده شود.

 

مشخصات مورد اجاره

در نمونه قرارداد اجاره مغازه ، نگارش مشخصات مغازه یا ملک تجاری مانند متراژ، موقعیت ملک، آدرس و غیره باید به طور دقیق مطابق با سند مالکیت صورت بگیرد، هم چنین بهتر است تمام امکانات موجود در مغاره مانند وسایل گرمایشی و سرمایشی، دکوراسیون و غیره نیز ذکر گردد.

مدت اجاره

قرارداد اجاره مغازه از انواع قرارداد اجاره اشیا محسوب می‌شود، از این رو مطابق ماده 468 قانون مدنی تعیین مدت در این قرارداد ضروری است و در صورت عدم تعیین مدت قرارداد باطل خواهد بود. علاوه بر این با توجه به اینکه مدت در قرارداد اجاره مغازه معمولا برای کسب و کارها مخصوصا آن دسته که نیاز به شناخته شدن و جذب مشتری دارند، بسیار مهم و حائز اهمیت است بهتر است تعیین مدت با دقت مناسب انجام گیرد.

هم چنین لازم است به منظور حفظ حقوق طرفین شرایط تمدید قرارداد اجاره مغازه، مثل تعیین بازه زمانی مشخص برای اعلام قبلی در ارتباط با تمدید یا تخلیه مغازه نیز صورت بگیرد.

 

اجاره بها

مبلغ اجاره یا اجاره بها معمولا به دو صورت تعیین می شود، حالت اول ممکن است بدین گونه باشد که مبلغی به عنوان قرض الحسنه تا پایان مدت اجاره به موجر داده شود، و به عبارتی مغازه به صورت رهن کامل در اختیار مستاجر قرار بگیرد. در حالت دوم علاوه بر مبلغ قرض الحسنه ، به صورت ماهانه نیز مبلغی تعیین و پرداخت می شود. علاوه بر این طرفین باید در مورد صورت و میزان اجاره بها و نحوه پرداخت آن مانند اینکه اول ماه باشد یا آخر ماه به توافق برسند و آن را در قرارداد ذکر نمایند.

 

شروط ضمن عقد در نمونه قرارداد اجاره مغازه

درج درست و اصولی شروط در ضمن قرارداد اجاره مغازه از مهم‌ترین نکاتی که لازم است، هر دو طرف توجه کافی نسبت به آن داشته باشند، مهم‌ترین شروطی که در ضمن قرارداد اجاره مغاره باید درج بشود عبارت است از:

-مشخص کردن کاربری مغازه، به طور مثال استفاده از مغازه صرفا برای پوشاک، در این صورت مستاجر موظف به رعایت کاربری تعیین شده تا پایان مدت قراردادخواهد بود.

-عدم حق انتقال مورد اجاره توسط مستاجر به غیر

-تعیین تکلیف در مورد هزینه های تعمیرات کلی و جزئی مغازه در مدت اجاره

– تعیین اجرت المثل به ازای هر روز تاخیر در تحویل عین مستاجره در پایان قرارداد ، هم چنین می توان شرط کرد که تهاتر این اجرث المثل با مبلغ قرض الحسنه و یا همان رهن بالااشکال باشد.

-تعیین تکلیف در مورد پرداخت هزینه های مصرفی مانند آب، برق، تلفن و گاز شهری

-تحویل عین مستاجره به موجر با همان کیفیت تحویل داده شده در پایان قرارداد

 

سخن آخر

قرارداد اجاره مغاره به عنوان یکی از رایج ترین قراردادهای اجاره، برای هر دو طرف موجر و مستاجر دارای اهمیت بسیار زیادی است، چرا که اگر نکات قراردادی در این نوع قرارداد به درستی ذکر و مشخص شود، منافع هر دو طرف حفظ شده و از بروز اختلاف نیز جلوگیری می شود.کارشناسان و مشاوران حقوقی وینداد در امور قراردادها می توانند شما را در نگارش دقیق قرارداداجاره مغازه راهنمایی و هدایت نمایند.

 

 

 

 

 

 

 

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری
نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
تصویر مرضیه جعفری

مرضیه جعفری

مرضیه جعفری از نویسندگان کاربلد وینداد در رشته حقوق دانشگاه شهید بهشتی تحصیل کرده و اطلاعات زیادی در شاخه‌های مختلفی حقوقی مثل قراردادها، امور ثبتی و مالکیت فکری دارد که با این اطلاعات، مقاله‌های کاربردی را برای مجله وینداد نوشته و در ادامه می‌توانید آن‌ها را مشاهده کنید.
آنچه در این مطلب خواهید خواند

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا پس از شنیدن انتظارات شما، جزئیات قرارداد مورد نظرتان را در بندهای قرارداد بیاورند.

قرارداد مناسب شما

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا پس از شنیدن انتظارات شما، جزئیات قرارداد مورد نظرتان را در بندهای قرارداد بیاورند.

مقالات مرتبط

مقالات قرارداد اجاره

تفاوت قرارداد اجاره به شرط تملیک و فروش اقساطی چیست؟

قراردادهای حقوقی در دنیای کسب‌وکار نقش حیاتی دارند و می‌توانند تفاوت بین موفقیت و شکست یک معامله را رقم بزنند. از میان انواع قراردادها، دو نوع قرارداد “اجاره به شرط تملیک” و “فروش اقساطی” بسیار متداول هستند و هر کدام کاربردها و مزایای خاص خود را دارند. شناخت تفاوت‌های این دو قرارداد برای هر کسب‌وکار یا فردی که قصد دارد یکی از آن‌ها را منعقد کند، ضروری است.

نمونه قرارداد اجاره آموزشگاه
مقالات قرارداد اجاره

نحوه تنظیم قرارداد اجاره آموزشگاه

یکی از قراردادهایی که بین افراد رواج زیادی دارد قرارداد اجاره آموزشگاه است به این خاطر که افرادی که یک تخصص خاصی دارند سعی می‌کنند