نمونه قرارداد انجام کار پروژه‌ای

نمونه قرارداد انجام کار پروژه‌­ای چه نکاتی دارد؟

امروزه با افزایش جمعیت و گسترش علم و فناوری، نیاز به نیروی انسانی کاربلد و دارای مهارت در زمینه علم و فناوری بسیار محسوس گشته است. ما در این نوشتار سعی می­کنیم تا یکی از انواع قراردادهای کار به نام نمونه قرارداد انجام کار پروژه‌­ای و نکات پیرامون آن را بررسی کنیم.با ما همراه باشید. […]

امروزه با افزایش جمعیت و گسترش علم و فناوری، نیاز به نیروی انسانی کاربلد و دارای مهارت در زمینه علم و فناوری بسیار محسوس گشته است. ما در این نوشتار سعی می­کنیم تا یکی از انواع قراردادهای کار به نام نمونه قرارداد انجام کار پروژه‌­ای و نکات پیرامون آن را بررسی کنیم.با ما همراه باشید.

 

قرارداد کار و ویژگی های آن

طبق ماده 7 قانون کار مصوب 1369 قرارداد کار عبارت است از قرارداد کتبی یا شفاهی که به موجب آن کارگر در قبال دریافت حق السعی کاری را برای مدت موقت یا مدت غیر موقت برای کارفرما انجام می دهد.

با توجه به این تعریف، قراداد کار یک قرارداد معین،رضایی، معوض و آمره است.معین از آن جهت که نام قرارداد در ماده قانونی ذکر شده و چون طرفین بدون نیاز به تشریفات خاصی می­‌توانند آن را منعقد کنند،قراردادی رضایی است.

کارگر در قبال انجام کار حق الزحمه دریافت می­کند و کارفرما در قبال اینکه کسی برای او کاری انجام می­دهد اجرت می‌­پردازد.

پس یک قرارداد معوض است.آمره بودن قرارداد به این دلیل است که نمی­توان خلاف قانون و طبق توافق طرفین عمل کرد مثلا نمی‌­شود برای کارگر مزایایی کمتر از میزان مقرر در قانون کار در نظر گرفت جز مواردی که خود قانون اجازه داده است.

نمونه قرارداد کار پروژه‌ای چیست؟

همیشه انجام پروژه‌ها در داخل سازمان انجام نمی‌شود بلکه برای انجام آن ممکن است کار را در قالب پروژه به فردی که خارج از سازمان است انتقال داد. این پروژه‌ها گاه توسط یک فرد یا گروهی از افراد ممکن است انجام شود.

به‌عبارت‌دیگر قرارداد کار پروژه‌ای ممکن است با یک فرد یا با گروهی از افراد منعقد شود. برای مثال ممکن است فرد طراحی سایت خود را در قالب یک پروژه تعریف و انجام آن را به گروهی از افراد یا فقط به یک فرد متخصص در این زمینه برون‌سپاری کند.قراردادهای پروژه­ای اغلب بین دانشجویان رشته­ های مختلف نیز طرفدارانی پیدا کرده است و بسته به رشته تحصیلی خود در دوران تحصیل خود در قبال دریافت حق الزحمه، حاضر به تحویل پروژه هستند.

نمونه قرارداد انجام کار پروژه‌ای چه تفاوتی با دیگر قرارداد ها مثل قرارداد پیمانکاری دارد؟

در قرارداد پیمانکاری نیز ما یک پروژه‌ای تعریف و آن را به افراد یا گروهی از افراد متخصص می‌سپاریم.

حال‌ آن که پیمان‌کاری به معنای مجموعه‌ای از امور است که فرد پیمانکار با انعقاد قرارداد آن را می‌پذیرد و کم و کیف کار به‌صورت کلی مطرح می‌شود، اما قرارداد کار پروژه‌ای تنها یک کار را تعریف و انجام آن را در بازه‌ی زمانی خاص و باکیفیت خاص و در قبال پرداخت مبلغ ثابت بر عهده می‌گیرد.

اهمیت قرارداد کار پروژه ای

قبل از قطعی شدن رابطه کاری میان طرفین و در نتیجه تنظیم قرارداد و امضای آن، طرفین باید با یکدیگر مذاکره کنند.

مذاکرات ابتدایی طرفین، منجر به شکل گیری توافق و تفاهم میان آن‌ها می‌شود. تفاهم نامه پروژه حاوی توافقات طرفین به صورت مکتوب است.

هر آنچه در مذاکرات ابتدایی میان آن‌ها بیان شده است، در متن تفاهم نامه پروژه نوشته می‌شود.

مطالب درج شده در تفاهم نامه، بخش گسترده‌ای از محتوای قرارداد را تشکیل می‌دهد. طرفین ملزم هستند که براساس توافقات و نظرات یکدیگر، شرایط و مواد قرارداد را بنویسند. به همین دلیل است که پیش از تنظیم هر قرارداد، پیشنهاد می‌شود که طرفین مذاکره کنند و درباره مواد تعهد پیمانی، به توافق برسند..

نکات تنظیم نمونه قرارداد انجام کار پروژه‌ای

در تنظیم قرارداد کار پروژه‌ای باید به موارد زیر توجه کرد و آن‌ها را در قرارداد ذکر کرد.البته مفاد مواد مورد توافق طرفین را تا جایی که خلاف اخلاق و نظم عمومی نباشد می­توان توسعه داد.

مشخصات طرفین قرارداد

در تنظیم قرارداد انجام کار پروژه­ای باید مشخصات طرف قرارداد را به‌صورت کامل درج شود. چراکه در صورت بروز اختلاف،مشخصات طرف مقابل در قرارداد باید مشخص باشد.

درصورتی‌که یکی از طرفین قرارداد شخص حقوقی باشد باید اطلاعات فرد موردنظر بر اساس آخرین روزنامه رسمی که در آن درج گردد.مشخصات اعم است از نام و نام­خانوادگی ،شماره شناسنامه،تاریخ تولد،محل صدور شناسنامه و نشانی طرفین.

تعیین موضوع قرارداد

در قرارداد باید به صورت معین و صریح مشخص شده باشد که هدف طرفین از انعقاد عقد چیست.ابعاد پروژه را در قالب موضوع قرارداد ذکر می­شود. . برای مثال اگر قرارداد برای طراحی دستگاهی باشد باید مشخصات و ویژگی‌های دستگاه به‌طور دقیق بیان گردد.

زمان قرارداد

مدت‌زمانی که موضوع قرارداد باید به انجام برسد یکی دیگر از مواردی است که باید در قرارداد درج گردد. زمان شروع و پایان پروژه به‌صورت دقیق در قرارداد باید درج شود.یکی از مواردی که برای احراز مسئولیت طرفین کاربرد دارد، تعیین مدت زمان دقیق پروژه می­باشد.همچنین است میزان کاری که فرد مسئولیت انجام پروژه را برعهده دارد(ساعات شروع و پایان کاری )نیازمند درج در قرارداد است.

محل انجام کار

اغلب بدین صورت است که قرارداد کار پروژه­ای به صورت دورکاری انجام و تحویل داده می­شود. با این­حال برخی اوقات با توجه به نوع کاری که ضمن قرارداد درج می­شود،محلی به عنوان محل کار نیز معین می­شود..

مبلغ قرارداد

همان‌طور که بیان شد قرارداد کار پروژه‌ای قرارداد معوض است به این معنا که کارگر در قبال انجام پروژه مستحق دریافت مبلغ است.

فسخ قرارداد

در هر قراردادی اصل بر این است که قرارداد الزام‌آور است اما در کنار این اصل این حق برای طرفین وجود دارد که بتوانند در شرایطی قرارداد را فسخ کنند یا به عبارت بهتر قرارداد را خاتمه دهند. در قرارداد باید بندی در این راستا گنجانده شود تا دلایلی که به‌وسیله آن فسخ قرارداد جایز می‌شود را بیان کند

تعهدات قراردادی

هر یک از طرفین قرارداد با امضای قرارداد تعهداتی را قبول می‌کنند. برای جلوگیری از اختلافات پس از امضا قرارداد بهتر آن است که طرفین همه‌ی تعهدات را با جزییات در قرارداد درج نمایند. با درج تعهدات در قرارداد طرفین کاملاً با تعهدات خود آشنا و آن‌ها را انجام می‌دهند. مواردی مثل غیبت غیرمجاز و ترک محل کار بدون هماهنگی و انجام وظایف محوله باکمال دقت و رعایت مقررات ایمنی شرکت و زیر نظر سرپرست مربوطه و… .

مرجع حل‌وفصل اختلاف

در تمام قراردادها مرجعی با هدف حل و فصل اختلاف در صورت بروز اختلاف پیش­بینی می­شود.این مرجع می­تواند شخص حقوقی یا حتی حقیقی نیز باشد.مشخصات داور در این بند درج می­‌شود.

نتیجه‌گیری

برای استفاده از نیروی کار انسانی طرق و قرارداهای متعددی وجود دارد.

در این نوشتار برآن آمدیم تا نمونه قرارداد انجام کار پروژه‌ای را تعریف و نکات آن را بررسی کنیم اما استفاده از نیروی کار بسنده به این نوع عقد نیست و تنظیم هر قراردادی نکات خاص خود را دارد که بهتر است تنظیم قرارداد را به متخصصان قراردادی بسپاریم.

وینداد آماده ارائه مشاوره حقوقی در زمینه کسب و کار و تنظیم قرارداد اختصاصی به شما است.

به این مطلب امتیاز دهید!
اشتراک‌گذاری
نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا پس از شنیدن انتظارات شما، جزئیات قرارداد مورد نظرتان را در بندهای قرارداد بیاورند.

قرارداد مناسب شما

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا پس از شنیدن انتظارات شما، جزئیات قرارداد مورد نظرتان را در بندهای قرارداد بیاورند.

مقالات مرتبط

نکات تنظیم قرارداد استخدامی
مقالات قرارداد کار

5 نکته کلیدی در تنظیم قرارداد استخدامی

قرارداد استخدامی یک قرارداد حقوقی میان کارفرما (استخدام کننده) و کارگر یا کارمند (استخدام شونده) است که شرایط همکاری دو طرف را مشخص می‌کند. کسانی

انواع مرخصی کارمندان در قانون کار
مقالات قرارداد کار

انواع مرخصی کارمندان در قانون کار

موضوع مرخصی و ایجاد اوقات استراحت برای کارمندان و کارگران همواره از مهم‌ترین بخش‌های نظام کار هر کشور بوده است. در قانون کار ایران نیز