نمونه قرارداد مشارکت تولیدی

نمونه قرارداد مشارکت تولیدی و نکات حقوقی تاسیس یک تولیدی

قرارداد مشارکت تولیدی از آن دسته قراردادهایی است که این روزها بین فعالان اقتصادی رواج دارد. علت آن می‌تواند موارد بسیاری باشد اما وجه مشترک تمامی آن‌ها در دو مورد است. یکی اینکه یا شخص مراجعه‌کننده سرمایه‌ای دارد و می‌خواهد آن را در چرخه اقتصاد به‌کار بگیرد ولی هیچ ایده و محصولی برای تولید ندارد […]

قرارداد مشارکت تولیدی از آن دسته قراردادهایی است که این روزها بین فعالان اقتصادی رواج دارد. علت آن می‌تواند موارد بسیاری باشد اما وجه مشترک تمامی آن‌ها در دو مورد است. یکی اینکه یا شخص مراجعه‌کننده سرمایه‌ای دارد و می‌خواهد آن را در چرخه اقتصاد به‌کار بگیرد ولی هیچ ایده و محصولی برای تولید ندارد و یا برعکس افرادی مراجعه می‌کنند که محصول و ایده دارند ولی سرمایه‌ای برای پیش بردن محصول تولیدی‌شان ندارند و با فردی که حاضر به سرمایه‌گذاری است می‌خواهند شریک شوند. تمامی این اشخاص به دنبال یک سرمایه گذاری پر‌‌سود هستند و این بسیار خوشحال‌کننده است که از همان ابتدا می‌دانند برای پیشبرد موفقیت‌آمیز شراکت تولیدی‌شان باید از نظرات کارشناسان و مشاوران حقوقی در این خصوص استفاده کنند.

آقای کیانی به ‌دنبال اطلاعاتی درخصوص مشارکت بین دو نفر بود!

قراردادهای مشارکتی از راه‌اندازی کارگاه تولیدی، قرارداد مشارکت در گلخانه یا قرارداد شراکت مرغداری، تا قرارداد مشارکت استخراج معدن و قرارداد نفتی محتوایی مشابه دارند و فرایند قانونی شراکت در آن‌ها به طور کلی یکسان است. بگذارید داستان قرارداد مشارکت تولیدی را که به‌تازگی برای یکی از مشتریان تنظیم کرده‌ام برایتان بگویم تا شما هم تاثیر مشاوره حقوقی قبل از هر اقدامی از جمله تنظیم قرارداد را متوجه شوید.

هفته پیش آقای کیانی به دفتر شرکت مراجعه کرده بود تا هم اطلاعاتی از جواز تاسیس کارگاه تولید پوشاک به دست آورد و هم از چند و چون شراکت در تولید باخبر شود. آقای کیانی که یک سال دیگر بازنشسته می‌شود تصمیم گرفته است تا به دخترش که به تازگی فارغ‌التحصیل رشته طراحی پارچه شده است کمک کند تا باهم کارگاه تولیدی پوشاک و لباسی را تاسیس کنند. به این ترتیب هم خود او پس از بازنشستگی بتواند همچنان مشغول به کار شود و هم دخترش از دانش و تحصیلاتی که به دست آورده استفاده کند.

مشکل آقای کیانی نداشتن سرمایه کافی برای شراکت در تولیدی پوشاک و لباس بود 

آقای کیانی قصد داشت تا در مورد مشارکت اطلاعات دقیق‌تری کسب کند. او ابتدا در اینترنت درخصوص قرارداد مشارکت جستجو کرد و به‌نظرش رسیده بود که کارشناسان حقوقی شرکت ما می‌توانند به سوالات او پاسخ دهند. به همین خاطر با دفتر ما تماس گرفته و درخواست وقت مشاوره کرده بود. برای روز دوشنبه با او قرار گذاشتیم و من هم که می‌دانستم مشکلش از چه طریقی حل می‌شود و درباره چه چیزی باید برای ایشان توضیح دهم با آمادگی کامل منتظر ایشان بودم.

آقای کیانی می‌توانست از طریق تنظیم قرارداد مشارکت در تولید به هر آنچه که در ذهنش بود برسد. از آنجایی که اطلاعات به‌خصوصی در مورد کلیت تاسیس یک تولیدی و قرارداد مربوط به آن را نداشت صحبت را اینگونه شروع کردم.

ابتدا با هم از شرایط تاسیس تولیدی حرف زدیم

از آقای کیانی پرسیدم که در زمینه تاسیس یک تولیدی و مراحل راه اندازی آن چه اطلاعاتی دارد؟ همانطور که حدس می‌زدم اطلاعات زیادی نداشت و تنها گفته‌ها و تجربیات اطرافیان را شنیده بود. آقای کیانی کاغذ و خودکاری از من خواست تا نکاتی را که می‌گویم یادداشت کند:

اولین گام

اولین قدم برای گام برداشتن در مسیر راه‌اندازی کارگاه تولیدی پوشاک، تحقیق و جست‌وجو در بازار کسب‌وکار است به نحوی که ابتدا باید مشخص کنید که دقیقا قصد شما و دخترتان از راه‌اندازی یک کارگاه، تولید چه نوع پوشاک و در چه سطحی است. در اینجا محصول مدنظر شما تعیین می‌شود.

بر مبنای این تصمیم سپس باید از چند کارگاه تولیدی پوشاک مرتبط دیدن کرد و تمامی مراحل راه‌اندازی آن را از مسئولین مربوطه سوال نمود. در این مرحله آقای کیانی می‌تواند به تعدادی از برندهای معتبر پوشاک در ایران نیز رجوع کند و رمز موفقیت و هم‌چنین تفاوت کار آن‌ها با رقبایشان را بسنجد. بسیاری از این برندها حتی در قالب مصاحبه‌هایی با نشریات مختلف، صفر تا صد کار خود و چالش‌های مسیر موفقیتشان را به اشتراک گذاشته‌اند.

دومین گام

دومین و مهم‌ترین موضوعی که باید قبل از تنظیم قرارداد مشارکت پوشاک یا مشارکت در هر صنعت دیگر در نظر بگیرید، بحث تامین سرمایه‌ لازم برای تاسیس یک تولیدی است. با توجه به هزینه‌های بسیار راه‌اندازی این کسب‌وکار شامل تامین محل مناسب، ماشین‌آلات، نیروی انسانی و مواد اولیه، بهترین گزینه‌ موجود، عقد قرارداد مشارکت تولیدی یا قرارداد سرمایه گذاری در تولید است که در بالا به آن اشاره کردیم که به موجب آن شریکان متعدد در سود و زیان کارگاه تولیدی با یکدیگر شریک شده و میزان مشارکت، نوع مسئولیت هر یک از شرکا و حدود اختیارات آن‌ها به طور دقیق در مفاد قرارداد مشخص می‌شود. برای تامین سایر هزینه‌های خرد می‌توان از کمک دوست و آشنا و یا گرفتن وام بانکی نیز استفاده کنید.

سومین گام

مرحله‌ بعد شناسایی گزینه‌های همکاری مطمئن است. در این مرحله باید لیستی از فروشندگان مواد اولیه‌ مورد نیاز تولیدی خود و خریداران پوشاک تولیدی را تهیه کرده و آن‌ها را بر اساس کیفیت کار، قیمت و غیره مرتب کنید.

نکته‌ دیگری که باید به آن توجه کنید، چگونگی افزایش بازده کارگاه تولیدی است به نحوی که می‌توانید از شرکت تولید‌کننده‌ ماشین‌آلات موردنیاز خود، نحوه‌ استفاده‌ درست و بهینه از آن‌ها را یاد گرفته و میزان تولید کارگاه را در یک بازه‌ زمانی تخمین بزنید تا در نهایت بتوانید حجم کاری خود را مدیریت کنید.

مجوز‌های لازم برای یک تولیدی

مجوزهای قانونی برای شراکت در کارگاه تولیدی آقای کیانی یا هر کسب‌وکاری دو مورد اصلی دارد.

جواز تاسیس

آقای کیانی با اشتیاق تمام صجبت‌های من را گوش می‌داد و مراحل را یادداشت می‌کرد و من صحبتم را اینگونه ادامه دادم :«مرحله‌ بعدی برای راه‌اندازی یک کارگاه تولیدی پوشاک، کسب مجوزهای قانونی لازم است. اولین مجوز قانونی لازم برای راه‌اندازی یک کارگاه تولیدی پوشاک، جواز تاسیس است. جواز تاسیس، مجوزی است که افراد حقیقی یا حقوقی برای انجام یک فعالیت تولیدی، اقتصادی اخذ می‌کنند. این مجوز علاوه بر پوشاک برای تمام فعالیت‌ها لازم است.»

آقای کیانی پرسیدند :«جواز تاسیس یک تولیدی چه مدت طول می‌کشد که آماده شود؟» گفتم :«به‌طور متوسط جواز تاسیس در یک بازه‌ی دو هفته‌ای آماده می‌شود و از تاریخ صدور آن، یک سال اعتبار دارد که پس از آن با توجه به میزان پیشرفت، قابل تمدید است.»

پروانه بهره‌برداری

دومین مجوزی که به منظور راه‌اندازی کارگاه و تاسیس یک تولیدی باید دریافت کنید، پروانه بهره‌برداری است. افرادی که فعالیت خود را در یک کارگاه تولیدی با استفاده از نیروی انسانی و و دستگاه‌های تولیدی شروع می‌کنند، مستلزم اخذ پروانه‌ بهره‌برداری هستند برای دریافت آن، داشتن تجربه و تحصیلات مربوطه ضروری است. برای گرفتن این مجوز، شما باید فرم‌های مربوط به پروانه‌ بهره‌برداری موجود در وزارت صنایع را تکمیل کنید. پس از اینکه کارشناسان مربوطه از واحد تولیدی بازدید کردند، پروانه‌ بهره‌برداری صادر می‌شود.

مدت اعتبار این نوع پروانه دو سال است و برای تمدید آن باید تقاضانامه‌ای را تکمیل کنیدو آن را به سازمان مربوطه تحویل دهید. کارشناسان با بازدید از محل مربوطه و تایید آن، مجددا پروانه را تمدید می‌کنند.

این‌ها مجوز‌های عمومی هر کسب‌وکاری هستند اما برخی کسب‌وکارها نیازمند مجوز‌های خاصی هستند. برای مثال برای عقد قرارداد مشارکت پرورش ماهی باید قرارداد مورد نیاز آن را  منعقد نمود. بعد از اینکه مراحل تاسیس یک تولیدی را گفتم و آقای کیانی به جواب سوالاتش رسید نوبت به اصل مطلب یعنی قرارداد مشارکت تولیدی رسید.

نمونه قرارداد مشارکت تولیدی پوشاک و لباس بهترین گزینه سر راه آقای کیانی بود!

برای آقای کیانی توضیح دادم که قرارداد شراکت که با نام قرارداد مشارکت مدنی هم شناخته می‌شود بهترین نوع از قرارداد برای شروع مشارکتشان است. آقای کیانی خواستند که این قرارداد را بیشتر توضیح دهم. به او گفتم :«قرارداد مشارکت مدنی یعنی تعهدی که دو یا چند نفر برای همکاری در ارتباط با یک موضوع کاری، تجاری، تولیدی، خرید و فروش و… با یکدیگر دارند می‌تواند در قالب یک قرارداد شراکت بین آن دو نفر پیش برود.»

با مثالی برایش توضیح دادم که :«گاهی ممکن است، سرمایه‌گذاری از دارایی مالی نسبتا بالایی برخوردار باشد و در مقابل این فرد سرمایه‌گذار دوستی دارد که از مهارت چشمگیری در زمینه آشپزی برخوردار است. در این شرایط، برای اینکه میان این دو، شراکت برقرار شود و قرارداد مشارکت در تولید یا قرارداد سرمایه گذاری در تولید تنظیم می‌شود. در نتیجه این قرارداد سرمایه‌گذار مکان مناسب رستوران و وسایل مربوط به تهیه غذا را تهیه می‌کند و دوست سرآشپزش هم مهارت آشپزی خود را به‌کار می‌گیرد. در آخر هم به آقای کیانی این اطمینان را دادم که شما شراکتی را آغاز می‌کنید و تجربه سودآوری موفقی را کنار دوستانتان کسب می‌کنید.»

اما نمونه قرارداد مشارکت تولیدی پوشاک و لباس چه مفادی دارد؟

حالا که آقای کیانی با شناختی که از قرارداد مشارکت بین دو نفر پیدا کرده بود تنظیم این قرارداد را به من سپرد. یک قرارداد حرفه‌ای با درنظر گرفتن شرایط دو طرف که درنهایت باعث امنیت خاطرشان شود. قرار شد که قبل از تنظیم قرارداد درباره مفاد آن با او صحبت کنم تا تمام شرایط در نظر گرفته شود.

عنوان قرارداد مشارکت تولیدی

برای آقای کیانی توضیح دادم که عنوان قرارداد که در ابتدا می‌آید از اهمیت زیادی برخوردار است. در این بخش اصل موضوع مشارکت نوشته می‌شود. در مورد درخواست ایشان در بالای قرارداد نوشته می‌شود: قرارداد مشارکت تولیدی پوشاک و لباس.

مشخصات طرفین قرارداد

در ادامه گفتم که مشخصات هر کدام از آن‌ها (به طور مثال دختر ‌آقای کیانی و دوست او) آورده می‌شود و مشخص خواهیم کرد که کدام شریک اول و کدام شریک دوم هستند.

میزان آورده هر یک از طرفین قرارداد مشارکت در تولید

به آقای کیانی گفتنم که لازم است هرکدام از شما به‌عنوان شریک، آورده یا سرمایه‌ای که برای این شراکت، در نظر گرفته‌اید را در متن قرارداد مشارکت در تولید ذکر کنید. به عنوان مثال آورده شما به عنوان شریک اول تولید نخ، پارچه و طراحی لباس است و شریک دوم سرمایه مالی از جمله ابزار آلات و یا تهیه جا و مکان را می‌آورد.

وظایف دو طرف

از آنجایی که تعهدات و وظایف شرکا یکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که باید قرارداد شراکت آن را دربربگیرد، برای آقای کیانی توضیح دادم که این تعهدات باید به نحوی باشد که شرایط تنظیم یک قرارداد را متعادل کند، یعنی شرایط یک طرفه نباشد و قرارداد به سمتی نرود که شریک دغدغه این را داشته باشد که سهم او تضییع شده است یا اینکه فضا برای سوءاستفاده یکی از طرفین فراهم شود.

سهم افراد در سرمایه گذاری و در سود و زیان

در این بخش درباره تقسیم سود و زیان شراکت گفتم که همانطور که میزان سهم هر یک از طرفین مشارکت، از سود ناشی از شراکت در تولید تعیین شود. از طرف دیگر هم باید روش پرداختن زیان ناشی از مشارکت خود را مشخص کنند. به این مورد که رسیدم آقای کیانی کمی جا خورد و به نظر رسید که محتاط شده است. در ادامه گفتم :«البته این ویژگی ممکن است برای تمامی کسب و کار‌ها در شروع یا ادامه فعالیتشان پیش آید زیرا احتمال دارد تغییراتی در وضعیت‌های مختلف شخصی طرفین و یا حتی فراتر از آن تغییرات اقتصادی، اجتماعی و … پیش آید که با عدم انجام تعهدات و خسارت‌های مختلف مواجه شوند.»

بنابراین به آقای کیانی این اطمینان را دادم که در شراکت خود تردید نکند و با تنظیم یک قرارداد اصولی و در نظر گرفتن تمامی شرایط، به دور از نگرانی تنها به دنبال کسب سود خود باشد.

شما می‌توانید با دانلود قرارداد مشارکت مدنی قراردادی کامل و شفاف برای شروع شراکتتان داشته باشید. علاوه بر آن می‌توانید قرارداد دلخواه خود را با ثبت درخواست تنظیم قرارداد آنلاین دریافت کند.

حل و فصل اختلافات احتمالی در نمونه قرارداد مشارکت در تولید

بند مهم دیگر که نیاز به توضیح داشت بند حل و فصل اختلافات بود. به آقای کیانی گفتم که ممکن است بین طرفین یک قرارداد اختلافاتی ایجاد شود که می‌بایست در یکی از بندهای شراکت‌ نامه نحوه حل و فصل آن به صورت دقیق ذکر شود، البته باید بگوییم یکی از اصلی‌ترین راه‌های حل و فصل اختلافات بین طرفین یک قرارداد مشارکت، مراجعه به دادگاه است که می‌توان پیش از این اقدام افراد خود برای صلح و سازش تلاش کنند و در صورت عدم نتیجه گیری راهی دادگاه شوند.

در ادامه مدت زمان اجرای قرارداد، تضمین‌ها، محرمانگی اطلاعات تولید و در نهایت شرایط خاتمه قرارداد مشارکت را گفتم. آقای کیانی همچنان که به حرف‌های من گوش می‌کرد شرایط و نکاتی را که به نظرش مهم است در قرارداد ذکر شود را گوشه کاغذی یادداشت می‌کرد که باز هم با هم بررسی و مرور کنیم.

نتیجه دیدار حضوری‌مان، تنظیم یک قرارداد مشارکت تولیدی مطمئن شد!

مشاوره‌مان بعد از یک ساعت گفتگو و پرسش و پاسخ به انتهای خود رسیده بود. پس از پایان مشاوره قرار شد آقای کیانی با دخترش صحبت کند و هر نکته‌ای که از دیدش مغفول مانده را به من منتقل کند و من هم تا دو روز آینده قرارداد مشارکت تولیدی را تنظیم کنم. هنگامی که آقای کیانی داشت دفتر را ترک می‌کرد لبخند رضایتی زد و گفت یکبار در گذشته هم هنگام شروع همکاری با یکی از دوستان بخاطر جدی نگرفتن تنظیم قرارداد، دچار خسارت جبران‌ناپذیری شده و پس از آن به هیچ‌وجه دیگر حاضر نیست شراکت و همکاری را بدون قرارداد پیش ببرد. من هم که خوشحال بودم صحبت‌ها و راهنمایی‌هایم توانسته مسائل زیادی را برای آقای کیانی روشن کند به او قول دادم که دیگر لازم نیست از ورود خسارت بترسد و با خیال راحت می‌تواند به دنبال تاسیس کارگاه باشد.

سخن پایانی

اگر برای شروع کسب‌وکاری قصد مشارکت دارید حتما قبل از امضای قرارداد مشارکت در تولید با یک مشاور حقوقی متخصص آن را بررسی و از منافع و سود خود اطمینان حاصل نمایید.
از آنجایی که در قراردادهای مشارکت نمی‌توان از یک مدل قراردادی واحد برای تمام موارد موجود استفاده کرد و حتی اگر چنین نمونه قرارداد مشارکت در تولیدی نیز تهیه شود به موازات عام بودن قرارداد، کارکرد آن زیر سوال می‌رود. پس بهتر است قرارداد مشارکت را به‌طور خاص حتما زیرنظر یک کارشناس حقوقی تهیه و تنظیم نمایید.

سوالات متداول

مجوزهای لازم برای مشارکت در تولیدی چیست و چه قدر اعتبار دارد؟

جواز تاسیس، اولین جوازی است که برای مشارکت لازم دارید. این مجوز، از تاریخ صدور یک سال اعتبار دارد. دومین جواز، پروانه بهره‌برداری است. اعتبار این پروانه، دو سال است.

اختلافات در مشارکت تولیدی به چه صورت حل می‌شوند؟

نحوه حل و فصل اختلافات باید در قرارداد به صورت دقیق ذکر شود، البته یکی از اصلی‌ترین راه‌های حل و فصل اختلافات بین طرفین یک قرارداد مشارکت، مراجعه به دادگاه است.

3.7/5 - (6 امتیاز)
اشتراک‌گذاری
نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا جزئیات قرارداد مشارکت شما را در بندهای قرارداد بیاورند.

خدمات وینداد برای شما

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا جزئیات قرارداد مشارکت شما را در بندهای قرارداد بیاورند.

مقالات مرتبط