قرارداد شراکت مرغداری

قرارداد شراکت مرغداری و نمونه قرارداد و نکات حقوقی بندهای مهم

مشارکت مدنی به عنوان یکی از راه‌های آغاز تجارت در میان قشر بزرگی از جامعه، آزادی عمل حقوقی بسیار زیادی را برای افراد به همراه دارد. یکی از مواردی که مشارکت مدنی می‌تواند به کار گرفته شود در قرارداد شراکت مرغداری است. فعالیت در حوزه پرورش طیور و مرغداری صنعتی، یکی از سودآورترین مشاغل برای […]

مشارکت مدنی به عنوان یکی از راه‌های آغاز تجارت در میان قشر بزرگی از جامعه، آزادی عمل حقوقی بسیار زیادی را برای افراد به همراه دارد. یکی از مواردی که مشارکت مدنی می‌تواند به کار گرفته شود در قرارداد شراکت مرغداری است. فعالیت در حوزه پرورش طیور و مرغداری صنعتی، یکی از سودآورترین مشاغل برای افراد متخصص و باتجربه در این زمینه است. در این مطلب از مجله حقوقی وینداد به سراغ بررسی نمونه قرارداد شراکت مرغداری و بندهای مهم آن رفته‌ایم.

منظور از قرارداد مشارکت مدنی چیست؟

شرکت، شراکت و یا مشارکت مدنی نام یکی از عقودی است که به طور خاص در قانون مدنی تعریف شده است. ماده ۵۷۱ قانون مدنی و مواد بعد از آن می‌توان گفت شرکت عبارت است:

درآمیختن سهم‌‎الشرکه نقدی و یا غیرنقدی متعلق به اشخاص حقیقی یا حقوقی متعدد، بنحو مشاع، بمنظور انتفاع، طبق قرارداد

به بیان دیگر مشارکت مدنی روشی است که افراد می‌توانند بدون طی کردن تشریفات خاصی مانند ثبت شرکت، با ارائه سرمایه‌های خود اقدام به مشارکت و تجارت مورد نظر خود کنند. از این جهت مشارکت مدنی قالب محبوبی میان بسیاری از مردم برای شروع یا توسعه کسب‌وکار است.

استفاده از شیوه شراکت در کارگاه تولیدی نیازمند تنظیم قرارداد مخصوصی است که با توجه به موضوع قرارداد و شراکت، عنوان و بندهای آن مشخص می‌گردد و به آن قرارداد مشارکت تولیدی می‌گویند. همانطور که گفته شد در این مطلب به قرارداد شراکت مرغداری می‌پردازیم و نکات قراردادی آن را بررسی می‌کنیم، اما پیش از آن به اهمیت تجاری شراکت در مرغداری اشاره می‌کنیم.

شراکت در مرغداری با چه هدفی صورت می‌گیرد؟

پرورش حیوانات اهلی اعم از دام و طیور، می‌تواند فرصت‌های تجاری زیادی را به وجود بیاورد. تاسیس مرغداری از طریق قرارداد مشارکت نیز یکی از راه‌های معمول برای تجاری‌سازی این امر است. به بیان بهتر با شراکت در مرغداری می‌توان آورده‌های نقدی و غیرنقدی دو یا چند شریک را گردآوری و اقدام به تاسیس مرغداری کرد.

با تاسیس مرغداری امکان پرورش مرغ گوشتی، تخم مرغ، استفاده از سایر فرآورده‌ها و… فراهم می‌شود و می‌توان با فروش موارد فوق به شرکت‌ها و برندها، اشخاص حقیقی، توزیع‌کنندگان و… کسب‌وکار پررونقی به وجود آورد.

در ادامه به مفاد نمونه قرارداد شراکت مرغداری و نکات آن می‌پردازیم.

قرارداد شراکت مرغداری چه نکات مهمی دارد؟

قرارداد شراکت مرغداری دارای بندهای عمومی و چند بند اختصاصی است که در ادامه به آنها اشاره می‌شود:

مشخصات طرفین

در این بند بایستی مشخصات شرکا با جزئیات ذکر شود. مواردی مانند نام و نشانی و کد ملی از مهم‌ترین اطلاعات این بند هستند.

موضوع قرارداد شراکت مرغداری

به طور مثال موضوع قرارداد، باید اقدام به راه‌اندازی مرغداری از طریق فراهم کردن سرمایه و تجهیزات و لوازم خاص مرغداری نوشته شود.

مبلغ سرمایه‌گذاری (میزان سرمایه هر شریک)

در این بند باید سهم هر شریک به لحاظ آورده مالی یا غیرمالی (مانند تخصص خاص) معین شود. مثلا ممکن است یکی شریک پانصد میلیون سرمایه تزریق کند و شریک دیگر تخصص در زمینه پرورش مرغ داشته باشد.

سهم شرکا در سود و زیان

باید نسبت سود و زیان هر شریک دقیقا مشخص شود. فراموش نکنید که در قراردادهای مشارکت تعیین میزان سود و زیان هر شریک یکی از مهم‌ترین بندهای قرارداد است.

تعهدات طرفین

باید وظایف هر شریک به طور مفصل ذکر شود. مثلا در قرارداد شراکت مرغداری، شریک اول وظیفه اجاره محل برای مرغداری، اخذ مجوزهای لازم برای تاسیس (پروانه‌های بهداشتی، و همین‌طور استخدام منابع انسانی (پرسنل) را بر عهده داشته باشد. شریک دوم هم وظیفه مدیریت پرسنل (آموزش کارکنان) و خدمات پرورش مرغ را ارائه دهد.

مدت قرارداد

غالب قراردادهای مشارکت در مدت‌های یکساله یا بیشتر منعقد می‌شوند تا نتیجه مشارکت طرفین در مدت نسبتا طولانی قابل ارزیابی باشد. اگرچه مدت مذکور می‌تواند با توافق شرکا تغییر یابد.

تضمین‌های قرارداد شراکت مرغداری

در این بند باید تضمین‌های مورد نیاز برای نقض تعهدات هر شریک مشخص شود. مانند اخذ سفته، جریمه مالی یا سایر روش‌های دریافت خسارت که مواردی هستند که شرکا را ملزم به پایبندی به تعهدات قرارداد خود می‌کنند.

حل و فصل اختلافات

این بند باید شامل سازوکار حل اختلاف طرفین باشد. پیشنهاد می‌شود توسل به مذاکره و در نهایت داوری و رسیدگی قضایی را در این بند قید کنید تا در مواقع بروز اختلاف بین شرکا، بتوانید در سریع‌ترین زمان به نتیجه برسید.

محرمانگی اطلاعات

توصیه می‌شود در تمام قراردادهای مشارکت به موضوع عدم افشای اسرار اشاره شود. در این قرارداد هم ممکن است اطلاعات مهمی نظیر قیمت‌های تمام‌شده، روش‌های فراهم کردن خوراک طیور و… نیاز به حفظ داشته باشند.

برخی بندهای دیگر مانند فسخ و خاتمه قرارداد مشارکت، تعداد نسخه‌های قرارداد و… نیز در انتهای قرارداد اضافه می‌شوند.

فراموش نکنید که بسته به نوع مشارکت هر شریک در قرارداد شراکت مرغداری، ممکن است تعهدات بیشتری مورد تاکید قرار بگیرند. اما به طور کلی بندهای بالا، اکثر آن چیزی هستند که باید در یک قرارداد شراکت مرغداری ذکر شوند. انواع کارگاه تولیدی شرایط مشابه و بندها مشابهی را در بر می‌گیرند و تفاوتی ندارد که موضوع قرارداد راه‌اندازی تولیدی، مشارکت استخراج معدن باشد یا قرارداد مشارکت صنعتی یا قرارداد مشارکت گلخانه یا قرارداد مشارکت پرورش ماهی یا حتی قرارداد مشارکت پوشاک.

جمع‌بندی

شراکت در مرغداری از شراکت‌های پرسودی است که افراد زیادی را به سمت خود جذب کرده است. برای ورود به شراکت مذکور نیاز است تا قرارداد مناسبی تنظیم شود که تا حد ممکن در این مطلب به آن پرداختیم. با این وجود اگر مایل به انجام مشارکت مدنی برای راه‌اندازی و فعالیت مرغداری هستید پیشنهاد ما این است که از کارشناسان امور قراردادهای وینداد برای تنظیم یک قرارداد دقیق و منحصر به فرد راهنمایی بگیرید.

سوالات متداول

موضوع قرارداد مشارکت مرغداری چیست؟

موارد متفاوتی با توجه به شرایط قرارداد می‌تواند قید شود، مثلا موضوع قرارداد می‌تواند اقدام به راه‌اندازی مرغداری از طریق فراهم کردن سرمایه و تجهیزات و لوازم خاص مرغداری نوشته شود.

چه می‌تواند به عنوان تضمین قرارداد مشارکت مرغداری قرار بگیرد؟

مواردی هستند مانند اخذ سفته، جریمه مالی یا سایر روش‌های دریافت خسارت که شرکا را ملزم به پایبندی به تعهدات قرارداد خود می‌کنند.

5/5 - (3 امتیاز)
اشتراک‌گذاری
نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

قرارداد مناسب شما

مقالات مرتبط