برای راه اندازی مغازه و فروشگاه چه باید کرد؟

برای راه اندازی مغازه و فروشگاه چه باید کرد؟

راه اندازی مغازه یا باز کردن فروشگاه، خرده‌فروشی رویایی است که به سادگی می‌توانید آن را به واقعیت تبدیل کنید. کافی است با برخی از پیش‌نیازهای اولیه و نحوه راه اندازی مغازه مثل قرارداد شراکت آشنا شوید. اما نکته مهم در هر کسب‌وکاری، دوام و بقای آن است. با وجود اوضاع اقتصادی نابه‌سامان و رقابت‌های […]

راه اندازی مغازه یا باز کردن فروشگاه، خرده‌فروشی رویایی است که به سادگی می‌توانید آن را به واقعیت تبدیل کنید. کافی است با برخی از پیش‌نیازهای اولیه و نحوه راه اندازی مغازه مثل قرارداد شراکت آشنا شوید. اما نکته مهم در هر کسب‌وکاری، دوام و بقای آن است. با وجود اوضاع اقتصادی نابه‌سامان و رقابت‌های موجود در بازار کسب و کار، برای اینکه بتوانید ریسک راه اندازی فروشگاه را کاهش دهید لازم است علاوه بر شناخت قوانین شراکت در مغازه، روش‌های ساده طراحی برنامه کسب و کار یا (Business Plan) و فوت و فن جذب سرمایه را بشناسید. در این مطلب قصد داریم درباره چک لیست نحوه راه اندازی مغازه یا فروشگاه صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

چک لیست نحوه راه اندازی مغازه

هر روزه در دنیای کسب و کارهای کوچک، فروشگاه‌ها و مغازه‌های خرده فروشی جدیدی شروع به کار می‌کنند که عمر برخی از آنها بسیار کم است. واقعیت این است که راه اندازی فروشگاه سخت‌تر از آن چیزی است که اکثر افراد در ذهنشان تصور می‌کنند. برای موفقیت در باز کردن مغازه باید چند گام را طی کنید:

انتخاب نام

برای ثبت کسب و کار و گرفتن مجوز باید یک نام برازنده و مناسب برای راه اندازی فروشگاه انتخاب کنید. نام فروشگاه یا مغازه می‌تواند نشان دهنده نوع کسب و کار، خدمات و محصولاتی باشد که آن را به مشتریان عرضه می‌کنید.

مشخص کردن نوع خدمات و محصولات

کالا یا خدماتی که عرضه می‌کنید بخش جدایی‌ناپذیری از مراحل راه اندازی مغازه و فروشگاه‌تان هستند. قصد دارید چه محصولی بفروشید؟ آیا خدمات پس از فروش و تعمیرات آن را هم ارائه می‌کنید؟ برای عرضه محصول میخواهید از بسته بندی خاصی استفاده کنید؟ سفارشات تلفنی را هم می‌پذیرید؟ مشتریان از چه روش‌هایی میتوانند از محصولات و خدمات‌تان بهره مند شوند؟ با پاسخ دادن به این سوالات میتوانید تا حدودی به استراتژی آینده کسب و کارتان پی ببرید.

 تحقیق و تعیین ساختار قانونی قبل از راه اندازی مغازه

برای راه اندازی هر کسب و کاری باید از مراجع ذی‌ربط مجوز کار و فعالیت دریافت کرده و تجارتتان را ثبت کنید. به این ترتیب در آینده دچار مشکلات حقوقی و مالیاتی کمتری می‌شوید. برای این منظور می‌توانید از امکان مشاوره حقوقی وینداد استفاده کنید.

پیدا کردن مکان مناسب

محل راه اندازی مغازه‌تان را انتخاب کنید. فرق بین انتخاب محل مناسب و اشتباه در تاسیس مغازه و فروشگاه، دقیقا تفاوت بین موفقیت و شکست در کسب و کارتان است.

ایجاد روابط با عمده فروشی‌ها

ایجاد روابط موثر با فروشنده‌هایی که به صورت عمده فعالیت می‌کنند نقش تعیین کننده‌ای در نحوه راه اندازی مغازه دارد. باید بهترین منابع برای تهیه محصولات خود را پیدا کنید. حتی برای این منظور می‌توانید یک قرارداد مشارکت فروش کالا تنظیم کنید.

بازاریابی برای راه اندازی فروشگاه

قبل از باز کردن فروشگاه‌تان با استفاده از روش‌های طوفان ذهنی در بازایابی، سعی کنید ایده‌های جالب توجه و خلاقانه برای شروع فعالیت‌تان ایجاد کنید. سپس با کمک شبکه‌های اجتماعی یا تبلیغات فروشگاه و دلیل تفاوت خدمات یا محصولاتتان را با دیگران به اشتراک بگذارید. به این ترتیب برای کسب و کارتان برندسازی می‌کنید و می‌توانید از طریق رسانه‌های اجتماعی برای فروشگاه‌تان مشتری جذب کنید.

چطور ریسک راه اندازی فروشگاه یا مغازه را کاهش دهیم؟

در بخش قبلی برخی از نکات نحوه راه اندازی مغازه معرفی شدند. با این وجود هنوز هم ریسک‌ها و تهدیدهای احتمالی می‌توانند کسب و کارتان را به چالش بکشند. برای کاهش ریسک راه اندازی فروشگاه به سه نکته توجه کنید:

طراحی برنامه کسب و کار

زمانی که برنامه‌ها و ایده باز کردن مغازه را روی کاغذ می‌آورید، این فرصت را دارید که از زوایای مختلف آن را بررسی کنید. در نوشتن برنامه کسب و کارتان موارد زیر را لحاظ کنید.

  • یک بازه زمانی برای شروع و آغاز به کار آن در نظر بگیرید.
  • رقبا و افرادی که در حال حاضر در زمینه کاری شما فعالیت می‌کنند را بشناسید و آنها را ارزیابی کنید.
  • مشتریان خود را تعیین کنید. نوع محصولات یا خدماتی که ارائه می‌کنید برای چه رنج سنی یا طبقه اجتماعی است؟ چه افرادی تمایل به دریافت آن دارند؟
  • ساعت کاری، بودجه و سرمایه، نیروی انسانی مورد نیاز برای راه اندازی فروشگاه را برآورد کنید. سعی کنید این تخمین‌ها را برای ۳ الی ۵ سال اول کار خود تعیین نمایید.

جذب سرمایه و گرفتن شریک برای یک شراکت موفق

برای راه اندازی مغازه به بودجه اولیه برای تهیه مکان، تامین کالا، دستمزد کارکنان و.. نیاز دارید. برای افزایش سرمایه شراکتتان می‌توانید از وام‌های تجاری، قرض گرفتن از خانواده و دوستان و.. استفاده کنید. البته گرفتن شریک هم یکی دیگر از روش‌های جذب سرمایه است. با کمک یک شریک خوب می‌توانید علاوه بر تامین بودجه، مسئولیت‌ها و وظایف کاری را تقسیم کنید. برای داشتن یک شراکت موفق باید در سه مورد با همدیگر توافق کنید و بعد از آن دست به امضای قرارداد مشارکت در مغازه بزنید :

  • اعتماد متقابل: بزرگترین مسئله در شراکت اعتماد است. برای ایجاد روابط مبتنی بر اعتماد، هر یک از شرکا باید نسبت به کارهایی که در راستای کسب و کار و راه اندازی فروشگاه انجام می‌دهد، به فرد مقابل گزارش دهد.
  • هزینه‌ها: پول یکی از مهمترین دلایل به هم خوردن روابط شرکا است. بنابراین توافق کنید که قبل از خرج کردن در هر زمینه‌ای (با ذکر جزئیات) با همدیگر مشورت کرده و بدون اطلاع قبلی کاری انجام ندهید.
  • مسئولیت‌ها و وظایف: اگر علاوه بر جذب سرمایه در وظایف کاری هم با فردی شراکت دارید باید شرح مسئولیت‌ها، زمان انجام آن، شرایط و.. به تفکیک مشخص شوند.

جذب سرمایه از طریق گرفتن شریک می‌تواند یکی از ریسک‌های کسب و کارتان باشد. برای موفقیت در این زمینه باید یک قرارداد مشارکت مدنی واضح و شفاف تنظیم کنید. حتی اگر قصد دارید تنها در تامین هزینه‌ها از شریک کمک بگیرید، باید بدانید که لازم است در بازه‌های زمانی مشخصی گزارش میزان فروش، سود و زیاد و .. را با او در میان بگذارید.

مشورت در هنگام راه اندازی مغازه

مشورت برای انجام هر کاری ضروری است. به ویژه زمانی که درباره نحوه راه اندازی مغازه و فروشگاه صحبت می‌کنیم، حتما پیش از شروع باید اطلاعات کاملی در مورد مجوزهای لازم و مسائل مالیاتی کسب کنید. برای این منظور می‌توانید از مشاوره‌های حقوقی، صحبت با یک وکیل و حسابدار متخصص بهره ببرید.

سخن پایانی

اگر طریقه نوشتن متن قرارداد را ندانید و یک قرارداد به خوبی تنظیم و نوشته نشود، چه می­‌شود؟ اگر شما در این قرارداد مبلغ قابل توجهی را هزینه کنید، آیا شرایط خروج به‌گونه­‌ای است که شما بتوانید سرمایه­‌تان را برگردانید؟ (به عنوان مثال، آیا بندی را در قرارداد درباره زمان خروج از آن و برگرداندن سرمایه­‌تان تنظیم کرده‌­اید؟). اگر طرف دیگر به تعهداتش عمل نکرد می‌­توانید به سرعت قرارداد را خاتمه دهید؟ اگر در یک موضوع خاص که جزء مسئولیت­‌های شما محسوب می­‌شود از کسب و کارتان محافظت می­‌شود؟ دانلود نمونه قرارداد شراکت راه اندازی در مغازه و فروشگاه که برای شما تنظیم شده است، دغدغه‌های شما را  در این خصوص بر طرف می‌کند.

برای آنکه با الزامات حقوقی شراکت در راه اندازی مغازه آشنا شوید پیشنهاد می‌کنیم مطلب نکات مهم حقوقی قرارداد شراکت کاری بین دو نفر را بخوانید زیرا این مقاله می‌تواند کمک زیادی به شما در این راه کند. تجربه‌های خود را در این باره با ما اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

چرا باید پیش از راه اندازی فروشگاه خود با وکیل مشاوره داشته باشیم؟

از آنجا که پیش از راه اندازی فروشگاه، باید اطلاعات جامعی در مورد مسائل مالیاتی و مجوزهای لازم داشته باشید، حتما پیش از هر اقدامی، با وکیل مشورت کنید.

چگونه ریسک‌های مربوط به راه اندازی مغازه را کم کنیم؟

یکی از ریسک‌های راه اندازی مغازه، جذب سرمایه است. برای کاهش این ریسک می‌توانید قرارداد مشارکت مدنی واضح و شفافی تنظیم کنید. برای اطلاع یافتن در مورد ریسک‌های بیشتر و راه حل‌های پیشنهادی، مقاله را مطالعه کنید.

4.4/5 - (13 امتیاز)
اشتراک‌گذاری
نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

3 Comments
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین امتیاز
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
احسان شهیدی فر
احسان شهیدی فر
6 ماه پیش

سلام
خیلی ممنون
مقالتون بنظرم خیلی عالی بود
منکه خیلی دوست داشتم مقالتون رو و برام خیلی مفید بود ❤
باز هم خیلی ممنون

مازیار
مازیار
1 سال پیش

سپاس از شما
در رابطه با راه اندازی یک مغازه ساخت و فروش صنایع دستی راهنمایی بفرمایید .

کارشناس حقوقی وینداد
کارشناس حقوقی وینداد
در پاسخ به  مازیار
1 سال پیش

با سلام و احترام
با توجه به حساسیت و پیچیدگی پرسش مورد نظر شما، خواهشمند است به سایت وینداد مراجعه نموده و درخواست مشاوره تلفنی ثبت نمایید تا کارشناسان متخصص ما در اسرع وقت نسبت به ارائه مشاوره و راهنمایی کامل در این خصوص اقدام نمایند.
با تشکر
مجموعه حقوقی وینداد

آنچه در این مطلب خواهید خواند

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا جزئیات قرارداد مشارکت شما را در بندهای قرارداد بیاورند.

قرارداد مناسب شما

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا جزئیات قرارداد مشارکت شما را در بندهای قرارداد بیاورند.

مقالات مرتبط