قرارداد مشارکت در ساخت هتل را چگونه تنظیم کنیم؟

قرارداد مشارکت در ساخت هتل را چگونه تنظیم کنیم؟

قرارداد مشارکت در ساخت هتل از جمله قراردادهای مشارکت در ساخت است که نوعی قرارداد سرمایه‌گذاری در ساخت است که بین یک یا چند مالک و یک یا چند سازنده منعقد می‌شود. یکی از حرفه‌هایی که نیاز به سرمایه‌گذاری هنگفتی دارد حرفه‌ی هتل‌داری است. از تهیه‌ی زمین مناسب تا گرفتن پروانه ساخت و احداث ساختمان […]

قرارداد مشارکت در ساخت هتل از جمله قراردادهای مشارکت در ساخت است که نوعی قرارداد سرمایه‌گذاری در ساخت است که بین یک یا چند مالک و یک یا چند سازنده منعقد می‌شود. یکی از حرفه‌هایی که نیاز به سرمایه‌گذاری هنگفتی دارد حرفه‌ی هتل‌داری است. از تهیه‌ی زمین مناسب تا گرفتن پروانه ساخت و احداث ساختمان و تزیین و تجهیز آن، هرکدام مستلزم صرف هزینه‌های کلان است. حتی اگر بتوانید خانه پدری خود را نیز اقامتگاه کنید سود کرده‌اید اما شما باید هزینه زمین، مجوز و تراکم شهرداری، هزینه اکو، آب، برق و گاز، هزینه وام 80 درصدی میراث فرهنگی از بانک، هزینه حفاری و خاکبرداری، هزینه اسکلت‌سازی و سقف، هزینه نازک‌کاری، هزینه دکور و تجهیزات، هزینه طراحی مهندسی هتل، هزینه طراحی سازه، هزینه طراحی داخلی و هزینه گرفتن مبله کردن هتل‌تان را از قبل پیش‌بینی کنید.

اگر برای تنظیم قرارداد مشارکت در ساخت هتل نیاز به کمک و مشورت دارید و می‌خواهید حرفه‌ای‌ترین قرارداد را بنویسید که حافظ سرمایه‌تان باشد، همین الان می‌توانید از وینداد کمک بگیرید.

قرارداد مشارکت در ساخت هتل چیست؟

با توجه به روند رو به رشد تقاضا برای ساخت و ساز و نوسازی بسیاری از بافت‌های فرسوده، یکی از قراردادهای موجود در این مورد که می‌توانید از آن استفاده کنید و آن را از بانک قرارداد وینداد دریافت کنید قرارداد مشارکت در ساخت است. مشارکت در ساخت هتل قراردادی است که میان مالک مِلک فرسوده،سازنده، سرمایه‌گذار و مدیر هتل تنظیم می‌شود. این قرارداد به دلیل آن که مالک مِلک به دلیل مشکلات مالی خود راسا نمی‌تواند اقدام به ساخت هتل کند میان مالک و سازنده و سرمایه‌گذار تنظیم می‌شود. این قرارداد از حساسیت بالایی برخوردار است چرا که غیر اصولی تنظیم کردن آن شما را متضرر خواهد کرد. در واقع بهتر است بدانید که تنها زمانی که قاطعانه تصمیم بر انعقاد این قرارداد دارید و آمادگی لازم را دارید آن را تنظیم کنید و در نظر داشته باشید که در قرارداد مشارکت ساخت ریسک مالکین بیشتر از سازندگان است.

اگر شما هم نیاز به یک قرارداد مشارکت در ساخت کامل دارید که تمامی بندهای لازم را داشته باشد می‌توانید نمونه قرارداد مشارکت در ساخت را دریافت کنید تا تجربه ده‌ها قرارداد شکست‌خورده را تجربه نکنید و یا می‌توانید تنظیم تخصصی قرارداد مشارکت در ساخت هتل خود را با مشاوره‌ی حقوقی ما پیش ببرید.

با رعایت چه نکاتی می‌توانیم قرارداد مشارکت در ساخت هتل یا هاستل بنویسیم ؟

این قرارداد نکاتی حقوقی مهمی دارد که توجه به این نکات در هنگام تنظیم و نگارش قرارداد بسیار اهمیت دارد. نکات مهم در هنگام نگارش قرارداد مشارکت در ساخت شامل موارد زیر است:

۱_لزوم تنظیم قرارداد در دفاتر اسناد رسمی یا وکالت:

توجه داشته باشید که بهتر است طرفین، قرارداد مشارکت در ساخت هتل یا هاستل خود را در مکان‌هایی مانند دفاتر وکالت،دفاتر اسناد رسمی تنظیم کنند،این کار برای مالکان بسیار سودمند است.

۲_ تعهدات هر یک از طرفین باید در متن قرارداد مکتوب شود:

تعهدات طرفین اصولا در تمامی قرارداد ها باید مشخص و واضح باشد.در واقع تعهدات باید به گونه ای در این قرارداد میان طرفین تقسیم شود که تعادل برقرار شود و همه تعهدات تنها متوجه یک طرف نباشد.

_ برخی از مهم‌ترین تعهدات سازنده:

_ در قرارداد مشارکت در ساخت، سازنده یا مجری طرح متعهد می‌شود که برای اسکان و اقامت مالک، مکان مناسبی تهیه کند یا این که با مالک توافق کند که اجاره بها منزلی که مالک موقتا در آن سکونت دارد را ماهانه یا سالانه پرداخت کند.

_ در قرارداد مشارکت در ساخت سازنده در برابر خسارت و آسیب احتمالی به  املاک مجاور،حوادث ناشی از کار، بیمه‌های تامین اجتماعی متعهد است و مسئولیت دارد.

_ در قرارداد مشارکت در ساخت، سازنده متعهد می‌شود که تمام هزینه های اجرایی موضوع قرارداد را در موعد مقرر و در هر مرحله به تناسب پیشرفت کار پرداخت کنند.

_ در قرارداد مشارکت در ساخت، سازنده باید مشخصات عمومی ساختمان را قید کند باید نوع مصالح،قیمت ها و شرایط را مشخص کند.هم چنین در مورد مصالح باید مشخص کند که از چه ساختارها و سیستم هایی در ساخت و ساز استفاده می‌شود.

_ اگر میان طرفین قرار بر آن باشد که به موازات پیشرفت کار، قسمتی از سند به سازنده منتقل شود، حتما باید در قرارداد تصریح شود که انجام تشریفات در انتقال به عهده سازنده است.

۳_آورده طرفین در قرارداد مشارکت در ساخت را تعیین کنید:

در این دسته از قراردادها یعنی قراردادهای مشارکت باید به طور کامل آورده‌های طرفین مشخص باشد.ارزش حقیقی ملک باید به قیمت روزی که قرارداد در حال تنظیم است،تعیین شود.

۴_ در متن قرارداد حتما به مدت زمان اجرای قرارداد اشاره کنید:

اصولا در تمامی قراردادها ها باید مدت زمان اجرای قرارداد نیز به طور واضح مشخص شود. این مدت دربردارنده زمانی است که مجوز ساخت داده می‌شود تا زمانی که مرحله تحویل و بهره برداری است باید با قید دقیق تاریخ روز، ماه، سال مشخص شود.

۵_ هزینه‌های لازم در طی انجام ساخت و ساز بر عهده کیست!

لازم است در متن قرارداد به این موضوع اشاره کنید  که هزینه‌ها به عهده کدام یک از طرفین است.برخی از این هزینه‌ها مانند هزینه معماری، کارگری،بنایی، تامین مصالح، بیمه ساختمان‌های مجاور، انشعابات، ترسیم نقشه‌ها، مهندسی هستند که باید به طور دقیق مشخص کنید که این هزینه‌ها و تامین آن‌ها به عهده چه کسانی است. اصولا تعهد سازنده در این قرارداد تعهد به ساخت است ولی بهتر است که تمامی این موارد و هزینه‌ها در قرارداد ذکر شده و این قرارداد، قراردادی کاملا توافقی است اما ذکر این هزینه ها و پرداخت کننده آن از بروز بسیاری از مسائل در آینده جلوگیری خواهد کرد.

۶_ سهم طرفین در قرارداد باید مشخص شود:

در قرارداد نسبت به تعیین دقیق سهم الشركه یا همان سهم طرفین باید حساس باشید.در مواردی از نسبت ۶۰ به ۴۰ به نفع مالک استفاده می‌شود و در مواقعی هم مبلغی به عنوان بلاعوض بر عهده سازنده باید به مالک پرداخت شود.

۷_شروط ضمن عقد:

طرفین قرارداد می‌توانند در صورت توافق با یکدیگر یک دسته شروط را در قرارداد ذکر کنند. لازم نیست نگران دغدغه قرارداد مشارکت در ساخت بنویسیم باشید. می‌توانید همین الان نمونه قرارداد مشارکت در ساخت را از وینداد دریافت کنید.

پس در تنظیم قرارداد مشارکت در ساخت هتل باید به این موارد دقت کافی داشت.

محل تاسیس هتل باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

محل تاسیس هتل از مهم‌ترین مسائلی است که قبل از قرارداد مشارکت در ساخت هتل باید لحاظ و مشخص گردد. پس از برآوردهای مالی اگر تصمیم به احداث هتل گرفته‌اید در مرحله اول باید محل هتل را از همه نظر بسنجید؛ هرچه زمین مورد نظر ارزان‌تر باشد می‌توان هتلی بزرگتر احداث نمود. میزان جاذبه‌های گردشگری منطقه نیز از دیگر مواردی است که هنگام تاسیس هتل باید به آن دقت کافی داشت چراکه جاذبه‌های گردشگری یک منطقه در صنعت هتلداری تاثیر مستقیم دارد.

مجوز ساخت هتل

مجوز ساخت هتل طبق اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، این شروط را لحاظ کرده است:
حداقل متراژ زمین جهت احداث هتل 400 متر مربع – هتل آپارتمان 300 متر مربع – سفره خانه سنتی 300 متر مربع – مجموعه های گردشگری 5000 متر مربع باید باشند. اشخاص دریافت‌کننده‌ی مجوز می‌توانند شخص حقیقی یا حقوقی باشند.

شرایط صدور مجوز:

  1. توجیه پذیر بودن طرح گردشگری با توجه به موقعیت مکان مورد نظر برای اجرای طرح.
  2. شاخص‌ها و استاندارهای اهلیت سرمایه‌گذار (شامل: توان مالی مجری، توانایی تامین وثایق، ارائه گواهی عدم بدهی غیرجاری به سیستم بانکی از مراجع ذی‌صلاح (بانک مرکزی،سایر بانک‌ها).
  3. پاسخ مثبت استعلام سازمان‌های ذی‌ربط در خصوص احداث تاسیسات گردشگری.
  4. نحوه تامین مالی (شخصی یا بانکی و …) نیز باید مشخص باشد.

مدارک و شرایط لازم جهت سرمایه گذاری در تاسیس هتل

پیش از مسائل مربوط به قرارداد مشارکت در ساخت هتل باید از مدارک و شرایط لازم جهت سرمایه گذاری در تاسیس هتل، آگاهی داشته باشیم.

1- تصویر برابر اصل اسناد مالکیت     2- تصویر تمامی صفحات شناسنامه و کارت ملی     3- تصویر مدرک تحصیلی      4- وکالتنامه از دفترخانه اسناد رسمی (در صوت مشاع بودن ملک)     5- تصویر برابر با اصل شده اساسنامه شرکت     6- تصویر برابر با اصل شده آگهی روزنامه      7- تصویر برابر با اصل شده آخرین تغییرات      8- ارائه نقشه تفصیلی موقعیت زمین      9- ارائه طرح توجیه فنی، مالی و اقتصادی     10- ارائه گواهی عدم بدهی غیر جاری به سیستم بانکی

به قرارداد مشارکت در ساخت هتل نیاز دارید؟

قرارداد مشارکت در ساخت از جمله قراردادهای مفید و پر کاربرد است که امروزه در امر ساخت و ساز میان سازنده و مالک تنظیم می‌گردد. این قرارداد دربردارنده نکات مهم و حساسی است که لازم است این نکات را در هنگام نگارش متن قرارداد رعایت کنید و بهتر است از یک مشاور حقوقی کمک بگیرید چرا که سهل انگاری و بی توجهی بسیاری از مالکان در این مورد آنان را دچار مشکلات زیادی کرده است. مشاوره‌ حقوقی وینداد آماده ارائه خدمات به شماست، با ما در ارتباط باشید تا قرارداد مشارکت در ساخت هتل را به صورت تخصصی و فنی برایتان تنظیم کنیم.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری
نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا جزئیات قرارداد شراکت شما و شریکتان را در بندهای قرارداد بیاورند.

قرارداد مناسب شما

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا جزئیات قرارداد شراکت شما و شریکتان را در بندهای قرارداد بیاورند.

مقالات مرتبط