نمونه قرارداد مشاوره خرید املاک چیست؟ چه نکات قراردادی دارد؟

نمونه قرارداد مشاوره خرید املاک چیست؟ چه نکات قراردادی دارد؟

معاملات ملکی مخصوصا معاملات مربوط به خرید و فروش ملک به دلیل نقل و انتقال مقدار زیادی پول و سرمایه از اهمیت بسیاری در جامعه برخوردار هستند ، بدین جهت افرادی که قصد انجام معاملات ملکی دارند‌، برای اینکه معامله ای ایمن، سودمند، مطمئن و به دور از ضرر‌ و زیان داشته باشند در اولین […]

معاملات ملکی مخصوصا معاملات مربوط به خرید و فروش ملک به دلیل نقل و انتقال مقدار زیادی پول و سرمایه از اهمیت بسیاری در جامعه برخوردار هستند ، بدین جهت افرادی که قصد انجام معاملات ملکی دارند‌، برای اینکه معامله ای ایمن، سودمند، مطمئن و به دور از ضرر‌ و زیان داشته باشند در اولین قدم به مشاوربن و متخصصین این حوزه برای دریافت مشاوره مراجعه می‌کنند. قرارداد مشاوره خرید املاک به شما کمک می‌کند از ورود آسیب به شما جلوگیری شود و در صورت بروز اختلاف راحت تر بتوانید مشکل خود را حل کنید.

تخصص مشاوره املاک

مشاوران املاک و مستغلات دانش عمیقی از صنعت املاک و مستغلات دارند آنها مشتری را در تمام مراحل‌ فرآیند خرید راهنمایی می‌کنند و با ارائه مشاوره دقیق و رعایت الزامات مورد توجه مشتری ، به او در پیدا کردن و خرید ملک مناسب کمک می‌کنند.
بنابراین با توجه به اهمیت موضوع ما به منظور انجام معاملات ملکی در جامعه چه در سطح خرد مانند خرید ملک مسکونی یا تجاری توسط یک فرد و چه در سطح کلان مانند انجام معاملات ملکی با شرکت‌های ساختمان سازی ،صاحبان مشاغل مرتبط با ساختمان یا سرمایه گذاران ساخت و ساز ناگزیر به انعقاد قرارداد مشاوره املاک با متخصصین این حوزه می‌باشیم.

لذا تنظیم قرارداد دقیق و اصولی با مشاوران املاک به منظور بهرمندی از مشاوره‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی آنها از مهم ترین مسائلی است که باید مورد توجه قرار بگیرد. ما در این نوشتار سعی داریم به طور مختصر با معرفی قرارداد مشاوره خرید املاک و ارائه نکات قراردادی آن، شما را با این نوع قرارداد آشنا سازیم .

قرارداد مشاوره خرید املاک چیست ؟ و شامل چه نکاتی می باشد ؟

قبل از پرداختن به قرارداد مشاوره خرید املاک لازم است بررسی کنیم مشاور املاک به چه کسانی قابل اطلاق است ؟

مطابق ماده یک آئین نامه داخلی اتحادیه، مشاورین املاک یا متصدی واحد صنفی معاملات املاك به شخص حقیقی یا حقوقی اطلاق می شود كه با رعایت كامل ضوابط و مقررات قانونی و دریافت پروانه كسب از اتحادیه ذیربط صرفا در امور مشاوره خرید و فروش ورهن و اجاره املاك و ابنیه با رعایت سایر قوانین و مقررات مرتبط اشتغال ورزد.

خریدار به منظور بهرمندی از خدمات مشاوره‌ای در زمینه‌ی خرید ، ملک با بررسی مشاورین املاک مختلف و انتخاب مشاور موثق و مورد اعتماد‌ ، بعد از توافق با مشاور اقدام به عقد قراردادی می‌نماید که قرارداد مشاوره خرید املاک نامیده می‌شود . این قرارداد از اختلافات احتمالی جلوگیری کرده و حقوق و تعهدات طرفین قرارداد را صریحا مشخص می‌کند .

مهمترین نکات قرارداد مشاوره املاک

مشخصات طرفین قرارداد‌‌،

موضوع قرارداد

مدت قرارداد (با توجه به ویژگی های این قرارداد می توان آن را از جمله قرارداد‌‌‌های ماده 10 قانون مدنی تلقی کرد بنابراین ذکر مدت در این قرارداد الزامی نیست ، اما با این وجود مخصوصا زمانی که شرکت‌های ساختمان سازی و مشاغل مرتبط با ساختمان‌سازی ، طرف قرارداد با مشاورین املاک قرار می گیرند توصیه می‌شود مدت قرارداد نیز ذکر گردد.)

مبلغ قرارداد (این مبلغ باید براساس تعرفه‌ای که هرسال از سوی اتحادیه مشاورین املاک اعلام می‌شود تعیین و مطابق با فرمول محاسبه حق‌کمیسیون املاک در معاملات خرید مشخص و پرداخت گردد.)

تعهدات طرفین قرارداد

مواد بالا از مهم‌ترین نکاتی است که صریحا در این قرارداد باید مورد اشاره قرار بگیرد .

 

بخشی از مهم‌ترین تعهدات مشاور املاک در این قرارداد‌‌ها عبارت است از :

– رعایت اصول اخلاق کاری مانند صداقت و راستگویی، امانت داری، رازداری، عدالت و حفاظت از منافع خریدار

– احراز هویت طرفین معامله بدین منظور مشاور موظف است ضمن بررسی اطلاعات هویتی طرفین معامله و اطمینان از صحت هویت و سمت اعلام شده ، وضعیت قانونی طرفین از لحاظ دارا بودن اهلیت قانونی و عدم وجود منع قانونی در انعقاد معامله را بررسی نماید.

– بررسی وضعیت املاک از جهت اصالت سند‌ مالکیت، انطباق موقعیت جغرافیایی با سند مالکیت،در رهن یا توقیفی نبودن ملک، سال ساخت، متراژ ساختمان و…

– انجام مذاکرات با نمایندگان املاک یا مستغلات به منظور فراهم آوردن توافق در ارتباط با شرایط قرارداد و مبلغ آن

– برنامه ریزی جهت عقد قرارداد بین خریدار و فروشند ملک

– کمک به انعقاد قرارداد اصولی و قانونی بین طرفین

آیا برای تنظیم قرارداد مشاوره املاک نیاز به راهنمایی دارید ؟

در این نوشتار سعی کردیم شما را با جزئیات و نکات حقوقی قرارداد مشاوره خرید ملک آشنا کنیم. با این حال نباید فراموش کرد که اصولا تنظیم قراردادهای حقوقی امری تخصصی است و نیازمند داشتن دانش، مهارت و تجربه کافی در حوزه قراردادها است. به همین خاطر توصیه می‌شود پیش از تنظیم قرارداد مشاوره خرید املاک ، از دانش متخصصان حقوق بهره‌مند شوید.
ما در وینداد با داشتن تیمی از وکلای دادگستری و کارشناسان حقوق قراردادها قادر هستیم تا خدمات مشاوره‌ای متنوع و همچنین خدمات تنظیم و بررسی قرارداد مشاوره خرید املاک را ارائه دهیم.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری
نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا پس از شنیدن انتظارات شما، جزئیات قرارداد مورد نظرتان را در بندهای قرارداد بیاورند.

قرارداد مناسب شما

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا پس از شنیدن انتظارات شما، جزئیات قرارداد مورد نظرتان را در بندهای قرارداد بیاورند.

مقالات مرتبط