نمونه قرارداد پیمانکاری تیغه‌چینی،‌ دیوارچینی، آجر چینی

نمونه قرارداد پیمانکاری تیغه‌چینی،‌ دیوارچینی، آجر چینی

تفکیک میان فضاهای مختلف در ساختمان موضوع مهمی است که انجام آن به وسیله تیغه چینی، دیوار چینی یا آجر چینی صورت می‌گیرد. از جمله مهم‌ترین قراردادهای پیمانکاری که وفق قانون کار که در این رابطه انعقاد آن متداول است، قرارداد پیمانکاری تیغه‌چینی،‌ دیوارچینی، آجر چینی است. در این مطلب سعی داریم تا ضمن بررسی […]

تفکیک میان فضاهای مختلف در ساختمان موضوع مهمی است که انجام آن به وسیله تیغه چینی، دیوار چینی یا آجر چینی صورت می‌گیرد. از جمله مهم‌ترین قراردادهای پیمانکاری که وفق قانون کار که در این رابطه انعقاد آن متداول است، قرارداد پیمانکاری تیغه‌چینی،‌ دیوارچینی، آجر چینی است.

در این مطلب سعی داریم تا ضمن بررسی و تبیین نکات تخصصی مربوط به تیغه‌چینی، مهم‌ترین نکات حقوقی و قراردادی آن را مورد مداقه قرار دهیم.

دیوارها عضو اصلی اسکلت ساختمان هستند!

همانطور که می‌دانید تفکیک میان فضاهای مختلف در ساختمان از نقش‌هایی است که توسط دیوار محقق می‌شود.

در واقع دیوار به عنوان یکی از اجزای اصلی اسکلت ساختمان، ضخامتی کمتر نسبت به طول و ارتفاع داشته و به صورت ممتد و یکپارچه فضاهای ساختمان را از یکدیگر جدا می‌نماید.

مصالحی که در دیوارها به عنوان جداکننده فضاها بکار می‌رود، بسیار متنوع است.

سابقاً آجر اصلی‌ترین مصالح کاربردی در صنعت ساختمان جهت جداسازی فضاها بود اما به جهت وزن زیاد و سرعت پایین احداث آن، در حال حاضر کمتر مورد استفاده قرار گرفته و عملاً منسوخ شده است.

در همین راستا، در حال حاضر تلاش مهندسین عمران و معماران آن است که تا حد امکان از مصالحی استفاده نمایند که علاوه بر وزن پایینی که دارند و سرعت احداث بالایی نیز داشته باشند.

علاوه بر این از این نکته غافل نشوید که علاوه بر فاکتور وزن مصالح و سرعت احداث، مقاومت آن‌ها در برابر زلزله نیز بسیار اهمیت دارد.

منظور از تیغه‌چینی چیست؟

موضوع مهمی که در این بخش وجود دارد تبیین مفهوم تیغه است.

دیوارهای داخلی ساختمان از نظر علم مهندسی تیغه  و عملیات اجرای آن تیغه‌چینی شناخته می‌شود که عموماً ضخامت ۱۰ سانتیمتری دارند.

عملیات تیغه چینی و دیوار چینی در ساختمان عموماً پس از صورت گرفتن عملیات ستون گذاری و کف‌سازی شروع شده که با عنوان سفت‌کاری نیز شناخته می‌شود.

به صورت کلی مصالح گوناگونی در دیوارچینی و تیغه‌چینی ساختمان استفاده می‌شود. این مصالح عمدتاً شامل سنگ لاشه، آجر،  بلوک سفالی، بلوک سیمانی و یا بلوک گچی هستند.

تیغه چینی که در ساختمان صورت می‌گیرد بسته به هر یک مصالحی که در آن بکار می‌رود، مزایا و معایب مخصوص به خود را دارد.

به عنوان نمونه دیوارها یا تیغه‌های آجری از ارزان‌ترین و در دسترس‌ترین مصالح ساختمانی یعنی آجر ساخته شده و با کمک ملات‌هایی نظیر گل، ماسه‌سیمان و غیره بکار می‌روند. این نوع دیوار حسب مورد با ضخامت‌ها و چینش‌های مختلف ساخته شده و اجرا می‌شوند.

علاوه بر آجر، مصالح دیگری که در تیغه‌ها بکار برده می‌شود بتن است. بتن، متشکل از شن، ماسه، سیمان و آب است که بر مبنای مقررات نظام مهندسی و با نسبت‌های معینی مخلوط می‌شوند.

از جمله مزیت‌های دیوارهای بتنی تحمّل نیروهای زیاد توسط آنها است. ضمناً از این دسته از مصالح در محل‌های مرطوب مانند شهرهای ساحلی به کار می‌رود.

تیغه چینی دیوارها یک فرآیند کاملاً تخصصی است و اجرای درست و اصولی آن بسیار حائز اهمیت می‌باشد بدین منظور به منظور اطمینان از صحت انجام کارها، ضرورت دارد تا قرارداد پیمانکاری تیغه‌چینی،‌ دیوارچینی، آجر چینی منعقد شود.

در این راستا مهم‌ترین نکات و ارکان قرارداد فوق در ذیل مورد توجه قرار گرفته است.

مهم‌ترین ارکان قرارداد پیمانکاری تیغه‌چینی،‌ دیوارچینی، آجر چینی

  1. مشخصات طرفین قرارداد
  2. 1 مشخصات کارفرما
  3. 2 مشخصات پیمانکار
  4. موضوع قرارداد و محل انجام آن
  5. محاسبات و مشخصات فنی پروژه
  6. هزینه قرارداد (به تفکیک و کلی)
  7. شرایط پرداخت
  8. اسناد و مدارک پیمان
  9. مدت انجام موضوع قرارداد
  10. ضمانت اجرای دیرکرد طرفین در انجام پروژه
  11. ترتیبات نظارت بر عملکرد پیمانکار
  12. تجهیز و برچیدن کارگاه محل پروژه
  13. نگهداری از درصد پیشرفت پروژه و مصالح کار
  14. تعهدات پیمانکار
  15. تعهدات کارفرما
  16. ضمانت حسن اجرای تعهدات از سوی پیمانکار
  17. دستگاه نظارت
  18. مالیات پروژه
  19. موارد فسخ قرارداد
  20. اختلافات ناشی از قرارداد
  21. موارد متفرقه
  22. نُسخ قرارداد

امضاء و اثرانگشت کارفرما/ یا نماینده قانونی ایشان

امضاء و اثرانگشت پیمانکار/ یا نماینده قانونی ایشان

به خاطر داشته باشید که اگر شما نیز در سدد انعقاد قرارداد فوق هستید، می‌توانید با ثبت درخواست تنظیم قرارداد پیمانکاری تیغه‌چینی،‌ دیوارچینی، آجر چینی ، قراردادی مختص خودتان را با رعایت تمام نکات و شروط مدنظرتان داشته باشید.

چهار نکته مهم قراردادی از قرارداد پیمانکاری تیغه‌چینی،‌ دیوارچینی، آجر چینی

۱- اولین نکته در قرارداد فوق آنست که نظارت بر حسن اجرای تعهداتی که پیمانکار بر طبق این قرارداد و اسناد و مدارک پیوست آن متعهد شده است، به عهده کارفرما/ یا نماینده وی و یا دستگاه نظارت معرفی شده از سوی کارفرما، خواهد بود.

۲- توصیه می‌شود که در این قرارداد مطابق با توافق فی مابین کارفرما و پیمانکار، اجرای قرارداد را قائم به شخص پیمانکار قرار داده، و پیش‌بینی نمایید که وی حق انتقال موضوع قرارداد را به غیر ندارد.

۳- ضرورت دارد تا در این قرارداد درج نمایید که پیمانکار متعهد می‌گردد که نحوه دیوارچینی را با رعایت جدیدترین استانداردها و تحت نظارت مهندس ناظر و مقررات نظام مهندسی انجام دهد.

4- در این قرارداد تهیه، پرداخت هزینه‌های ایاب و ذهاب، مسکن، بیمه و غذای افراد مشغول در کارگاه یا کارگران وفق مقررات قانون کار برعهده پیمانکار می‌باشد.

سخن آخر

قرارداد پیمانکاری تیغه‌چینی،‌ دیوارچینی، آجر چینی از جمله قراردادهای مهمی است که در حوزه ساختمان‌سازی و احداث بنا منعقد می‌شود.

در این قرارداد رعایت نکات مهم حقوقی و قواعد کلی قراردادهای پیمانکاری ضرورت دارد.

اگر در تهیه قرارداد فوق به کمک نیاز دارید می‌توانید با کارشناسان حقوقی ما از طریق بخش مشاوره تلفنی تماس بگیرید یا فرم درخواست تنظیم قرارداد را در این صفحه پر کنید.

3.5/5 - (2 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا جزئیات قرارداد پیمانکاری شما را در بندهای قرارداد بیاورند.

قرارداد مناسب شما

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا جزئیات قرارداد پیمانکاری شما را در بندهای قرارداد بیاورند.

مقالات مرتبط

نمونه قرارداد کشاورزی
مقالات قرارداد ارائه خدمات

نمونه قرارداد کشاورزی + نکات تنظیم قرارداد

قراردادهای پیمانکاری به دلیل داشتن ظرفیت وسیعی برای همکاری و دریافت یا ارائه خدمات در کسب‌وکارها بسیار کاربردی هستند. نمونه قرارداد کشاورزی نیز از جمله

قرارداد تولید قطعه و محصول
مقالات قرارداد ارائه خدمات

نمونه قرارداد تولید قطعه و نکات تنظیم آن

با افزایش جمعیت و گسترش نیاز مردم، تمایل سرمایه گذاران نیز برای تولید قطعات و محصولات مختلف افزایش یافت. قرارداد پیمانکاری تولید قطعه، یکی از