نمونه قرارداد پیمانکاری جرثقیل + نکات تنظیم قرارداد پیمانکاری

نمونه قرارداد پیمانکاری جرثقیل و نکات تنظیم قرارداد پیمانکاری

در روند ساخت‌وساز یکی از وسایل و تجهیزات اساسی در راستای پیشبرد فعالیت جرثقیل است. واضح است که با توجه به حساسیت و اهمیت استفاده از جرثقیل شخصی که از جرثقیل استفاده می‌کند و به‌عبارت‌دیگر راننده جرثقیل می‌باید شخصی حرفه‌ای و دارای تخصص در این زمینه باشد. از طرفی برای پیشبرد قانونی و رسمیت بخشیدن […]

در روند ساخت‌وساز یکی از وسایل و تجهیزات اساسی در راستای پیشبرد فعالیت جرثقیل است. واضح است که با توجه به حساسیت و اهمیت استفاده از جرثقیل شخصی که از جرثقیل استفاده می‌کند و به‌عبارت‌دیگر راننده جرثقیل می‌باید شخصی حرفه‌ای و دارای تخصص در این زمینه باشد. از طرفی برای پیشبرد قانونی و رسمیت بخشیدن به همکاری با چنین شخصی لازم است تا قراردادی تحت عنوان قرارداد پیمانکاری جرثقیل در میان طرفین قرارداد تنظیم گردد.

از جمله مهم‌ترین ماشین‌آلات و وسایلی که در حوزه  عمران و ساخت و ساز بکار گرفته می‌شود و نقش مهمی دارد، جرثقیل است. به جهت کاربردهای مختلف و نقش مهمی که این دستگاه دارد، بایستی کاربر یا راننده  آن شخصی خبره بوده و آموزش لازم را دیده باشد. ضمناً ضرورت دارد تا جهت جلوگیری از بروز اختلافات احتمالی، قرارداد پیمانکاری جرثقیل منعقد شود.

این قرارداد از جمله قراردادهای پیمانکاری خدمات بوده و اهمیت بسزایی جهت نظام مند کردن روابط میان راننده جرثقیل ، کارفرما و پیمانکار دارد. اگر به قراردادهای دیگری در این حوزه پیمانکاری شهرسازی نیاز دارید می‌توانید به صفحات مربوط به آن سری بزنید. قرارداد اجاره لیفتراک، قرارداد حمل و نقل، قرارداد تسطیح زمین، قرارداد راهسازی و قرارداد پیمانکاری امانی.

مهم‌ترین ارکان قرارداد جرثقیل

عنوان قرارداد

ماده ۱-مشخصات طرفین

ماده ۲- موضوع قرارداد

ماده ۳- مدت قرارداد پیمانکاری جرثقیل

ماده ۴- مبلغ قرارداد

ماده ۵- نحوه پرداخت مبالغ

ماده ۶-مشخصات فنی قرارداد پیمانکاری جرثقیل و نوع جرثقیل مورد نیاز

ماده ۷- تعهدات کارفرما

ماده ۸-تعهدات پیمانکار

ماده ۹- فسخ قرارداد

ماده ۱۰- سایر موارد

ماده ۱۱- حل اختلاف و داوری

ماده ۱۲-نسخ قرارداد

به خاطر داشته باشید که اگر شما نیز در سدد انعقاد قرارداد فوق هستید، می‌توانید با ثبت درخواست تنظیم قرارداد پیمانکاری جرثقیل ، قراردادی مختص خودتان با رعایت تمام نکات و شروط مدنظرتان داشته باشید.

چه نکات حقوقی در حین تنظیم قرارداد پیمانکاری جرثقیل بایستی رعایت نمود؟

1- اولین نکته‌ای که بایستی بدان توجه نمایید تمایز میان قرارداد پیمانکاری جرثقیل و قرارداد اجاره جرثقیل است. مورد اول در زمره قراردادهای پیمانکاری قرار گرفته و تابع مقررات و قواعد عمومی آنهاست و مورد دوم در زمره عقد اجاره اشیاء قرار می‌گیرد.

شما می‌توانید بسته به نیازتان هرکدام از قراردادهای فوق را جهت بهره مندی از کارکردهای جرثقیل منعقد نمایید اما اگر قصدتان استفاده از خدمات، تخصص و تجربه شخص دیگر با هدف پیشبرد فعالیت و پروژه  مدنظر است، قراردادی که نیاز دارید، قرارداد پیمانکاری جرثقیل است.

در این راستا نکته  مهم دیگری که وجود دارد آنست که قرارداد فوق می‌تواند متضمن قرارداد اجاره نیز باشد. با این توضیح که انجام امورات مربوط به جرثقیل به پیمانکار واگذار شده لیکن ممکن است حسب مورد پیمانکار یا رانده جرثقیل مالک جرثقیل باشد یا آن را اجاره نماید.

2- نکته  مهم دیگری که بایستی در ارکان و مفاد قرارداد فوق در نظر بگیرید، درج مشخصات و نوع جرثقیل مورد نظرتان است.

جرثقیل از نظر فنی و تخصصی دارای انواع مختلفی است که عبارتند از: جرثقیل‌های مخصوص برج و سازه‌های مرتفع «Tower crane»، جرثقیل‌های سقفی «Overhead crane»، جرثقیل دروازه‌ای «Gantry crane »، جرثقیل‌های آویز، جرثقیل‌های دیواری، جرثقیل‌های ماشینی «Mobile crane».

3- یکی از مفاد مهم دیگری که عموماً در قراردادهای پیمانکاری متدوال است، پیش بینی ترتیبات مربوط به ضمانت حسن انجام کار است.

بدین توضیح که بر مبنای تراضی طرفین، کارفرما می‌تواند در قبال اخذ ضمانت اعم از چک، سفته، برات یا سند ملکی و غیره با پیمانکار مبادرت به انعقاد قرارداد پیمانکاری جرثقیل نماید.

یکی از اصلی‌ترین علل پیش بینی چنین موضوعی در قرارداد، اطمینان خاطر کارفرما از حسن انجام کار توسط پیمانکار است. در این راستا در صورتی که پیمانکار به تعهدات قراردادی خویش عمل ننماید، کارفرما می‌تواند خسارات وارده را از محل ضمانت اخذ شده وصول نماید.

4- نکته ی مهم دیگر آنست که شخص پیمانکار موظف است تا نسبت به صحت کار و همچنین ایمنی محیط کارگاه و رعایت اصول و مقررات ایمنی و حفاظت فنی و مقررات قانون کار از مسئولیت مطلق برخوردار است.

5-بخاطر داشته باشید که شخص پیمانکار در مقابل هر گونه قصور، بی مبالاتی، بی توجهی به نکات ایمنی از سوی پرسنل خویش در مقابل کارفرما مسئول می‌باشد.

سخن آخر

جرثقیل از جمله مهم‌ترین وسایل و ماشین آلات حساسی است که در ساختمان‌سازی یا راه‌سازی کاربرد دارد.

به منظور بهره مندی از جرثقیل دو راه متداول وجود دارد. اولین مورد انعقاد قرارداد اجاره جرثقیل است و دومین مورد انعقاد قرارداد پیمانکاری جرثقیل می‌باشد.

در صورتی که در خصوص جرثقیل یا استفاده از آن تجربه یا مهارت کافی ندارد، توصیه می‌شود که مورد دوم را انتخاب نموده تا انجام کارهای مربوط به جرثقیل توسط پیمانکار متبحر و ماهری انجام شود.

اگر در تهیه قرارداد پیمانکاری جرثقیل به کمک نیاز دارید می‌توانید با کارشناسان حقوقی ما از طریق بخش مشاوره تلفنی تماس بگیرید یا فرم درخواست تنظیم قرارداد را در این صفحه پر کنید.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا جزئیات قرارداد پیمانکاری شما را در بندهای قرارداد بیاورند.

قرارداد مناسب شما

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا جزئیات قرارداد پیمانکاری شما را در بندهای قرارداد بیاورند.

مقالات مرتبط

نمونه قرارداد کشاورزی
مقالات قرارداد پیمانکاری

نمونه قرارداد کشاورزی + نکات تنظیم قرارداد

قراردادهای پیمانکاری به دلیل داشتن ظرفیت وسیعی برای همکاری و دریافت یا ارائه خدمات در کسب‌وکارها بسیار کاربردی هستند. نمونه قرارداد کشاورزی نیز از جمله

قرارداد تولید قطعه و محصول
مقالات قرارداد پیمانکاری

نمونه قرارداد تولید قطعه و نکات تنظیم آن

با افزایش جمعیت و گسترش نیاز مردم، تمایل سرمایه گذاران نیز برای تولید قطعات و محصولات مختلف افزایش یافت. قرارداد پیمانکاری تولید قطعه، یکی از