قرارداد معلمان مدرسه غیرانتفاعی

قرارداد معلمان مدارس غیردولتی + نمونه قرارداد همکاری با مدارس

برای کار کردن در مدارس به عنوان معلم معمولا باید در یکی از دانشگاه های فرهنگیان یا در رشته های دبیری درس خواند یا در یکی از آزمون های استخدامی آموزش و پرورش شرکت کرد اما یکی دیگر از روش های تدریس در مدارس، کار کردن به شکل حق التدریس با استفاده از قرارداد معلمان […]

برای کار کردن در مدارس به عنوان معلم معمولا باید در یکی از دانشگاه های فرهنگیان یا در رشته های دبیری درس خواند یا در یکی از آزمون های استخدامی آموزش و پرورش شرکت کرد اما یکی دیگر از روش های تدریس در مدارس، کار کردن به شکل حق التدریس با استفاده از قرارداد معلمان مدارس غیردولتی است.

افزایش تعداد مدارس غیر انتفاعی، کمبود نیروی استخدامی و کمتر بودن هزینه به کارگیری معلمان غیر ثابت باعث افزایش نیروی کار حق التدریسی شده است. احتمالا بارها شکایت‌های نیرو های حق التدریسی و مدیران مدارس را در مورد حقوق و تکالیفشان شنیده‌اید. معلم‌هایی که از شرایط مختلف مثل حقوق، بیمه، پاداش و مزایا ناراضی‌ هستند و مدیران و معاونانی که از کمبود یا استعفای نیرو یا مشکلات دیگر شکایت دارند.

یکی از بهترین راه‌­حل‌ها برای بهبود شرایط دو طرف تنظیم قرارداد معلمان مدارس غیردولتی است که بتواند همکاری مناسب و رضایت بخشی برای آن‌ها ایجاد کند. در این مقاله نمونه قرارداد معلمان مدارس غیر دولتی را بررسی خواهیم کرد و به نکات و شرایط تنظیم این قرارداد می‌پردازیم.

قرارداد معلمان مدارس غیردولتی

در هنگام تنظیم قرارداد باید مواردی را به‌عنوان بندهای اصلی و ثابت رعایت کنید. این موارد در تمامی قراردادهای کار یکسان هستند. در عین حال می‌توانید نکاتی را به‌عنوان بندهای تخصصی و تکمیلی به قرارداد کار میان کارگر و کارفرما اضافه کنید که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

  1. مشخصات طرفین: در این بند مشخصات شناسنامه‌ای طرفین، مدرسه یا آموزشگاه قید می‌­شود.
  2. نوع قرارداد: معمولا قرارداد حق التدریس یکی از انواع قراردادهای کار موقت محسوب می‌­شود.
  3. مدت فرم قرارداد کار مدارس غیرانتفاعی: تاریخ شروع و اتمام قرارداد باید به طور کامل ذکر شود مثلا شروع از تاریخ ….. و خاتمه قرارداد در تاریخ ….. یا یک ترم تحصیلی.
  4. مبلغ قرارداد: مبلغ قرارداد بهتر است به طور ساعتی و با احتساب تعطیلات ذکر شود. همچنین این مورد که مبلغ به چه شکل پرداخت می‌­شود: ماهیانه، هفتگی یا غیره.
  5. محل انجام فرم قرارداد کار مدارس غیرانتفاعی : مدرسه یا آموزشگاهی که معلم قرار است در آن تدریس کند مشخص شود. کارفرما نمی‌­تواند طبق قرارداد از کارمند بخواهد که در مکان دیگر نیز تدریس کند.
  6. بیمه و پاداش: کارفرما باید پرداخت بیمه، پاداش و سایر مزایای قانونی را در قرارداد درج کند و متعهد به پرداخت ان‌ها خواهد بود.
  7. حق سنوات: حق سنوات که معمولا به طور سالانه و طبق کارکرد کارمند محاسبه می‌­شود باید توسط کارفرما پرداخت شود.
  8. تعهدات طرفین: در این بند معمولا وظایف معلم مشخص می‌­شود اما کارفرما نیز وظایفی دارد که در صورت انجام ندادن آن ها مشمول جریمه خواهد شد. مثلا اگر مکان کار تغییر کند موظف است به کارمند اعلام و رضایت او را نیز جلب کند وگرنه طرف مقابل می‌­تواند قرارداد را فسخ کند.
  9. فسخ یا تعلیق قرارداد: طرفین می­توانند مواردی را تعیین کنند که در صورت بروز آن‌ها بتوانند یک طرفه، قرارداد را فسخ یا معلق کنند. مثلا کارمند در صورت دیرکرد کارفرما در پرداخت حقوق می‌تواند قرارداد را تا زمان پرداخت و احتساب تاخیر معلق کند.

قرارداد کار چیست و انواع آن کدام است؟

طبق ماده ۷ قانون کار مصوب 1368:” قرارداد کار عبارت است از قرارداد کتبی یا شفاهی که به موجب آن کارگر در قبال دریافت حق السعی کاری را برای مدت موقت یا مدت غیر موقت برای کارفرما انجام می‌­دهد.” همان طور که در قانون بیان شده، قرارداد کار می‌تواند به سه شکل مختلف تنظیم شود:

قرارداد کار موقت: قرارداد کار موقت زمان مشخصی دارد که پس از به پایان رسیدن آن، قرارداد خاتمه پیدا می‌کند. اما اگر طرفین بخواهند موضوع قرارداد را ادامه دهند می‌­توان قرارداد را تمدید کرد یا قرارداد جدیدی نوشت. از جمله این قراردادها می‌توان به قرارداد کار حق التدریس یا در سایر مشاغل مانند مسئول ایمنی کارگاه اشاره کرد.

قرارداد کار غیر موقت: قرارداد کار غیر موقت قراردادی ست که در آن مدت قرارداد ذکر نمی شود. طبق تبصره ۲ ماده ۷ قانون کار در کارهایی که طبیعت آن‌ها جنبه‌­ مستمر دارد. چنان­چه مدتی در قرارداد ذکر نشود، قرارداد، دائمی تلقی می‌شود. خاتمه قرارداد یا به توافق طرفین صورت می‌­گیرد یا وقایعی مانند بازنشستگی باعث اتمام قرارداد می‌شود.

قرارداد کار معین: در این نوع از قرارداد مدتی در آن مشخص نمی‌­شود و کارگر یا کارمند موظف است در قبال دست­مزد معین در قرارداد، کاری را که کارفرما مشخص کرده انجام دهد، مثل قرارداد کار نقاشی ساختمان که به محض اتمام کار، قرارداد نیز پایان می‌یابد.

شرایط تنظیم انواع قرارداد کار

در تمام قراردادهای کار، طرفین می‌­توانند جزئیاتی مثل ساعات کار کارگر، شرایط تمدید قرارداد و پاداش و جریمه‌های کارگر را تعیین کنند. اما موضوعی که اهمیت دارد این است که هیچکدام از طرفین در شرایط عادی نمی­توانند قرارداد را پیش از اتمام مدت آن به طور یک طرفه فسخ کنند و اگر اختلافی وجود داشته باشد باید در محاکم وزارت کار در مورد آن ها تصمیم‌گیری شود.

بهترین سند همکاری میان کارگر یا کارمند و کارفرما، قرارداد کار است. قراردادی که تمام جزئیات این همکاری و توافقات طرفین را نشان دهد و در هنگام بروز اختلاف نمایان‌گر مسیر آن‌ها باشد.

جمع‌بندی

نمونه قرارداد معلمان مدارس غیر دولتی یکی از قراردادهایی است که مانند قرارداد استخدام راننده با خودرو یا قرارداد با فوتبالیست بر اساس قانون کار تنظیم می‌شود و در قالب قانون کار قرار می‌گیرد. یعنی معلم می‌تواند به‌صورت موقت یا ساعتی با یک مدرسه همکاری کند.

در این قرارداد علاوه‌بر تعیین حقوق و دستمزد و تعهدات و وظایف طرفین آن، مواردی مثل بیمه، سنوات و سایر مزایای قانونی نیز درج می‌شود.

نمونه قرارداد همکاری با مدارس یک قرارداد دو جانبه است که به معلم و مدرسه این امکان را می‌دهد تا بتوانند به‌صورت شفاف با یکدیگر همکاری کنند. این نکته را نیز به خاطر داشته باشید اگر کارمند از اتباع خارجی باشد، شرایط کاری او در قانون متفاوت خواهد بود و قرارداد کار با اتباع خارجی طبق شرایطی تنظیم می‌شود. از این رو توصیه می‌شود، تنظیم قرارداد خود را توسط یک کارشناس حقوقی انجام دهید تا تمامی موارد به‌صورت دقیق و کامل در آن قید شود.

سوالات متداول

نمونه قرارداد معلمان مدارس غیر دولتی چه نوع قراردادی است؟

این قرارداد یکی از انواع قراردادهای کار و بر اساس قانون کار تنظیم می‌شود.

آیا به معلمان حق التدریسی بیمه تعلق می‌گیرد؟

در صورتی که قرارداد آن‌‌ها از جمله قراردادهای کار باشد، بیمه به آن‌ها تعلق می‌گیرد.

3.7/5 - (4 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

1 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین امتیاز
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
khanoomariyakish
khanoomariyakish
10 ماه پیش

سلام وقت بخیر
بین دو راهی گیر کردم در حال حاضر باشیم موسسه آکادمی مشغول به کار هستم چند سالی و الان قرار داد ما تمام شده هنوز تمدید نکردم
در کنار خودم دست به کار شدم طبق سوابق کاری داشتم چندسال رومه کاری درست کردم و مدارس ابتدایی غیرانتفاعی ارسال کردم سوال اینکه الان مدرس مدرسه دبستان و راهنمایی و دبیرستان سال ۱۴۰۱/۱۴۰۲ بودم و به خوبی پشت سر گذاشتم مدرسه خواهان من هستند و از طرفی هنوز بهم خبر ندادند برای قراداد مدرسه و از طرفی موسسه خبر نداده تمدید قرارداد
من مدرسه رزومه فرستادم قرار شده بنده به بینند و درمورد قرارداد هم ماه تابستان و مهر تا آخر اردیبهشت قراداد به بندیم اما من موندم بین دو راهی که اگر این ور قبول کنم و بعد موسسه تمدید قرارداد کنم و بعد مدرسه خانم بوده برای سال تحصیلی جدید همکاری کنم چه باید کنم ؟؟؟؟
و چی به موسسه بگم ؟؟؟؟؟
مدرسه قراداد به نده بامن
معلم رسمی بشنو هم بیمه کنند .
سوال اینکه آیا من اجازه دارم برای قراداد مدرسه بامن به بنده فعلا قراداد مدرسه تابستان کلاس برگزار کنم برای دانش آموزان آن مدرسه .میتوانم قرداد سه ماه تابستان به بندیم و بیمه کنند. آیا امکان هست .؟؟؟؟
وبعد اگر موسسه زیر مجموعه هستم تمدید قرارداد شد با این مدرسه خواهانم بودند برای سال جدید قرار داد بست؟
لطفاً راهنمایی بفرمایید .

آنچه در این مطلب خواهید خواند

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا جزئیات قرارداد کار و استخدام شما را در بندهای قرارداد بیاورند.

خدمات قراردادی وینداد

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا جزئیات قرارداد کار و استخدام شما را در بندهای قرارداد بیاورند.

مقالات مرتبط

نکات تنظیم قرارداد استخدامی
مقالات قرارداد کار

5 نکته کلیدی در تنظیم قرارداد استخدامی

قرارداد استخدامی یک قرارداد حقوقی میان کارفرما (استخدام کننده) و کارگر یا کارمند (استخدام شونده) است که شرایط همکاری دو طرف را مشخص می‌کند. کسانی

انواع مرخصی کارمندان در قانون کار
مقالات قرارداد کار

انواع مرخصی کارمندان در قانون کار

موضوع مرخصی و ایجاد اوقات استراحت برای کارمندان و کارگران همواره از مهم‌ترین بخش‌های نظام کار هر کشور بوده است. در قانون کار ایران نیز