چند نکته مهم که هنگام استخدام پیمانکار باید در نظر بگیرید.

چند نکته مهم که هنگام استخدام پیمانکار باید در نظر بگیرید

امروزه انجام فعالیت های متنوع در بستر نوع خاصی از قرارداد ها مدیریت و اجرا می شود که قرارداد پیمانکاری نام دارد.یکی از موارد قابل بحث در مورد قراردادهای پیمانکاری نکات مهم در استخدام پیمانکار است.در این نوشتار قصد بر توضیح موضوعاتی پیرامون مفهوم و ماهیت قرارداد پیمانکاری، نکات مهم این قرارداد و نکات استخدام […]

امروزه انجام فعالیت های متنوع در بستر نوع خاصی از قرارداد ها مدیریت و اجرا می شود که قرارداد پیمانکاری نام دارد.یکی از موارد قابل بحث در مورد قراردادهای پیمانکاری نکات مهم در استخدام پیمانکار است.در این نوشتار قصد بر توضیح موضوعاتی پیرامون مفهوم و ماهیت قرارداد پیمانکاری، نکات مهم این قرارداد و نکات استخدام پیمانکار شامل چه مواردی است؟

چند وقت پیش یکی از دوستان در مورد راه اندازی کسب و کار مورد نظرش موارد متفاوتی را بررسی می کرد و به لوازم و مقدمات آن می اندیشید و به این موضوع فکر می کرد ‌که برای انجام بعضی از مقدمات راه اندازی کسب و کار خود به فردی نیاز دارد که مدیریت و انجام برخی از موارد مانند طراحی سایت، طراحی اجرا، تجهیزات کارگاه را به عهده بگیرد.سوال و چالش او این بود که آیا در این مورد اصولا قراردادی وجود دارد؟ قراردادی برای مدیریت پروژه؟ نکات مهم این قرارداد چیست؟ طرفین این قرارداد چه کسانی هستند و نکات استخدام پیمانکار شامل چه مواردی است؟ استخدام فردی که مدیریت پروژه را به عهده می گیرد چگونه است؟ این سوالات تمام ذهن او را به خود مشغول کرده بود.با بررسی این موضوع به نتایجی رسیدم که در ادامه اگر شما هم‌ پاسخ این سوالات برایتان چالش ایجاد کرده،ادامه مطلب را از دست ندهید. پیشنهاد می‌کنم پیش از خواندن این مطلب، سری به مقاله‌های زیر بزنید تا دید بازتری در مورد استخدام پیمانکار داشته باشید:

  1. اصول قرارداد پیمانکاری خدمات
  2. مزایا قرارداد پیمانکاری خدمات
  3. استفاده از قرارداد پیمانکاری خدمات

قبل از پرداختن به موضوع اصلی لازم است با چند مورد مهم آشنا شویم.

قرارداد پیمانکاری چیست؟

در بسیاری از موارد افراد مجموعه ای از فعالیت های لازم در امور مربوط به یک پروژه،کسب و کار را تحت یک قالب به شخص حقیقی یا حقوقی تحت عنوان پیمانکار واگذار می کنند. در واقع قرارداد پیمانکاری خدمات مربوط به تنظیم روابط کارفرما و پیمانکار است که موضوع این قرارداد متنوع و متفاوت است.
در حقیقت پروژه های بسیاری وجود دارند که تمام آن ها به واسطه یک سری از قوانین و اصول مورد توافق میان طرفین در یک قرارداد، تحت عنوان قرارداد پیمانکاری مدیریت و کنترل می شوند.
اما آنچه مهم به نظر می رسد آن است که برای تجربه تنظیم یک قرارداد معتبر و مطمئن پیمانکاری باید اصول و قواعدی را رعایت کنید چرا که هر گونه و بی توجهی شما به این موضوع سبب متضرر شدن شما خواهد شد. سامانه تنظیم قرارداد اختصاصی وینداد با کارکرد آسان، فرآیند تنظیم و بررسی قرارداد را برای شما راحت تر از هر زمان دیگری کرده است.
با وینداد همراه باشید. در ادامه درباره نکات استخدام پیمانکار صحبت می‌کنیم.

در تنظیم قرارداد پیمانکاری به چه مواردی باید توجه کنیم؟

برای تنظیم قرارداد پیمانکاری مانند هر قرارداد دیگری باید طرفین دعوا را تعیین کنید و رابطه آن ها با یکدیگر،شرح تعهدات و انتظارات طرفین از یکدیگر را به طور کامل مشخص کنید.
در مواردی نیز قرارداد محرمانگی اطلاعات یا عدم افشاء اطلاعات نیز در قرارداد پیمانکاری مهم است چرا که ممکن است کارفرما برای واگذاری و سپردن امور کاری مانند اطلاعاتی مهم و نوآورانه ضروری باشد که از عدم افشاء اطلاعات استفاده کند چرا که پیمانکار را متعهد بر حفظ این اطلاعات و حقوق معنوی کارفرما می‌کند.

به این موارد در استخدام پیمانکار و تنظیم متن قرارداد پیمانکاری توجه کنید؟

۱_ موضوع قرارداد را مشخص کنید.

۲_ مبلغ قرارداد را تعیین کنید.:
در تنظیم قرارداد پیمانکاری باید مبلغ را بر حسب موضوع قرارداد تعیین کنید.

۳_ نحوه پرداخت مبلغ قرارداد را مشخص کنید:
ضمن این که این موضوع را مشخص می کنید باید حتما مدت و زمان شروع قرارداد و اتمام قرارداد را تعیین کنید.لزوم تعیین این موضوع به این جهت است که مشخص می کنید پیمانکار چه زمان باید تعهدات قراردادی را به جا آورد.

۴_ محل و چگونگی انجام تعهد را تعیین کنید:
در مبحث وفای به عهد و اجرای تعهدات قراردادی یکی از مسائل حائز اهمیت ذکر مکان تحویل کالا یا انجام تعهدات موضوع قرارداد است.

۵_ شروط قرارداد: اصولا در ضمن قرارداد ها می توان شروطی را در نظر گرفت.

۶_ برنامه زمانی اجرای کار چگونه است؟
در راستای اجرای برنامه های موضوع قرارداد پیمانکاری لازم است برنامه ی زمانی کلی را مشخص کنید یعنی برنامه ای که در آن زمانبندی کلی کارهای موضوع پیمانکاری بر حسب ماده در نظر گرفته شده است و در اسناد و مدارک پیمانکاری آمده است.هم چنین برنامه ای دیگر نیز وجود دارد به نام برنامه ی زمانی تفصیلی یعنی برنامه ای که زمانبندی فعالیت های مختلف کارهای لازم برای موضوع پیمانکاری به تفصیل و در چارچوب برنامه زمانی کلی انجام می‌شود‌.

۷_ طرفین قرارداد را تعیین کنید:

_ کارفرما:

کارفرما شخص حقوقی است که یک طرف امضا کننده قرارداد پیمانکاری است و عملیات موضوع پیمان را بر اساس اسناد و مدارک موجود به طرف دیگر یعنی پیمانکار واگذار می کند.نمایندگان و جانشین های قانونی کارفرما،در حکم کارفرما هستند.

_ پیمانکار:
پیمانکار شخص حقیقی یا حقوقی و در واقع طرف دیگر امضا کننده پیمانکاری است و اجرای موضوع پیمان را بر اساس اسناد و مدارک پیمانکاری به عهده می گیرد.نمایندگان و جانشین های قانونی پیمانکار در حکم پیمانکار هستند.

۸_ در قرارداد پیمانکاری مدیر طرح نیز همکاری می‌کند:
مدیر طرح در واقع شخص حقوقی است که به منظور مدیریت اجرای کار در چارچوب اختیارات تعیین شده در اسناد و مدارک پیمان از سوی کارفرما به پیمانکار معرفی می شود.

۹_حل اختلاف در قرارداد پیمانکاری به شکل‌های مختلفی مانند داوری، دادگاهی و صلح انجام می‌شود. در مورد داوری در قرارداد پیمانکاری می‌توانید مطلب نوشته شده را مطالعه کنید.

اگر با تغییر شرایط بخواهید قرارداد را تغییر دهید می‌توانید با متمم قرارداد پیمانکاری و یا تعدیل قرارداد پیمانکاری این کار را انجام دهید.

اگر نیاز به نمونه قرارداد پیمانکاری در حوزه‌های متفاوت دارید همین الان سری به بانک قرارداد وینداد بزنید.

هنوز در مورد استخدام پیمانکار سوالی دارید؟

امروزه فعالیت های متنوع در بستر نوع خاصی از قراردادها مدیریت و اجرا می‌شود یعنی قرارداد پیمانکاری. لذا به نظر می رسد که با کمک گرفتن از یک پیمانکار حرفه ای در زمینه فعالیت مورد نظرتان و رعایت این نکات هنگام استخدام پیمانکار بسیار موفق‌تر ظاهر می‌شوید. کارشناس حقوقی وینداد جهت ارائه خدمات حقوقی نوین و برتر در کنار شماست با ما همراه باشید.

5/5 - (2 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا جزئیات قرارداد پیمانکاری شما را در بندهای قرارداد بیاورند.

قرارداد مناسب شما

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا جزئیات قرارداد پیمانکاری شما را در بندهای قرارداد بیاورند.

مقالات مرتبط

نمونه قرارداد کشاورزی
مقالات قرارداد ارائه خدمات

نمونه قرارداد کشاورزی + نکات تنظیم قرارداد

قراردادهای پیمانکاری به دلیل داشتن ظرفیت وسیعی برای همکاری و دریافت یا ارائه خدمات در کسب‌وکارها بسیار کاربردی هستند. نمونه قرارداد کشاورزی نیز از جمله

قرارداد تولید قطعه و محصول
مقالات قرارداد ارائه خدمات

نمونه قرارداد تولید قطعه و نکات تنظیم آن

با افزایش جمعیت و گسترش نیاز مردم، تمایل سرمایه گذاران نیز برای تولید قطعات و محصولات مختلف افزایش یافت. قرارداد پیمانکاری تولید قطعه، یکی از