مدیرعامل کسب و کار

مدیرعامل کسب و کار (CEO) موفق چه ویژگی‌هایی دارد؟

احتمالا موافقید که تاسیس یک شرکت یا راه‌اندازی یک استارتاپ و کسب‌وکار، کار ساده‌ای نیست. از آن گذشته، حفظ کسب‌وکار و توسعه آن، موضوعی پیچیده و نیازمند وجود عوامل مختلف است. یکی از عوامل مهم و تعیین‌کننده در موفقیت یک کسب‌وکار، مدیرعامل کسب و کار است. در این مطلب از مجله حقوقی وینداد به نکاتی […]

احتمالا موافقید که تاسیس یک شرکت یا راه‌اندازی یک استارتاپ و کسب‌وکار، کار ساده‌ای نیست. از آن گذشته، حفظ کسب‌وکار و توسعه آن، موضوعی پیچیده و نیازمند وجود عوامل مختلف است. یکی از عوامل مهم و تعیین‌کننده در موفقیت یک کسب‌وکار، مدیرعامل کسب و کار است.

در این مطلب از مجله حقوقی وینداد به نکاتی اشاره می‌کنیم که نیاز است یک مدیرعامل کسب و کار از آنها آگاهی داشته باشد.

با ما همراه باشید.

مدیرعامل کسب و کار کیست و چه وظایفی دارد؟

احتمالا نام CEO، به عنوان مخفف عبارت Chief Executive Officer به گوشتان خورده است. این اصطلاح در زبان فارسی به معنای مدیرعامل، مسئول ارشد اجرایی یا مدیر کسب‌وکار شناخته می‌شود. در واقع CEO همان شخص مهم و پرنفوذی در هر سازمان و شرکت است که کشتی کسب‌وکار را هدایت می‌کند.

مدیر عامل کسب و کار با تعریف سیاست‌های کسب‌وکار و نظارت مداوم بر آنها، سعی می‌کند شرکت تحت پوشش خود را توسعه دهد.

در ادامه چند ویژگی مهم یک مدیرعامل کسب و کار موفق را مرور می‌کنیم.

آینده‌نگری و وسعت دید داشته باشید!

یک مدیرعامل کسب و کار موفق، بیش از هر چیز بینش درستی دارد. مدیر عاملان موفق در سراسر جهان با داشتن تفکر انتقادی همواره سعی می‌کنند ابعاد مختلف تصمیمات خود را تحلیل کنند و برنامه‌های آینده کسب و کار خود را دیدگاهی انتقادی و وسیع بررسی کنند.

از آنجایی که به نوعی مسئولیت توسعه و موفقیت کسب و کار با مدیر عامل کسب و کار است، نیاز است تا مدیرعامل وسعت دید بالایی داشته باشد و با نگاهی به آینده، وضعیت فعلی شرکت را ساماندهی کند.

این آینده‌نگری می‌تواند شامل ماه‌های آینده باشد و یا سالهای بعدی حیات شرکت را دربربگیرد. به طور مثال، مدیعامل شرکت شاپیفای در سال گذشته، تصمیم گرفت رشد شرکت خود را کند کند تا بتواند مدیریت بهتری بر ابعاد مختلف شرکت داشته باشد.

توانایی سازگاری داشته باشید!

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های یک مدیرعامل کسب و کار موفق، توانایی سازگاری با تغییرات است. بسیاری از کسب‌وکارها و استارتاپ‌های مهم و بزرگ در سراسر دنیا به دلیل به وجود آمدن تغییراتی نظیر، پیدایش رقیب قدرتمند، تغییر مقررات، تغییر میزان سرمایه و… نتوانسته‌اند به حیات خود ادامه دهند.

این موضوع بسیار اهمیت دارد که مدیرعاملان شرکت‌ها، بتوانند شرکت را در مواقع خاص و بحرانی به خوبی سازگار کنند.

یکی از راهکارهای کلیدی داشتن این سازگاری، تنظیم برنامه‌های جایگزین و طرح کسب و کار اصلی و فرعی است. در واقع یک مدیر عامل کسب و کار باتجربه، تنها به یک برنامه و پلن تکیه نمی‌کند و پلن‌های جایگزینی برای نجات کسب‌وکار خود از قبل طراحی می‌کند.

قابل اعتماد و همدل باشید!

قابل اعتماد بودن مدیر عامل یک کسب و کار، یکی از عوامل مهمی است که کمک می‌کند هم کارکنان شرکت و هم مشتریان با اعتماد و اطمینان بیشتری با کسب‌وکار برخورد کنند.

منظور از قابل اعتماد بودن مدیرعامل و به تبع آن، کسب‌وکار، این است که شفافیت و عمل به تعهدات، در صدر اولویت‌های کسب‌وکار قرار بگیرد.

یک مدیرعامل کسب و کار شفاف، هم می‌تواند کارمندان خود را به خوبی مدیریت کند و هم به شکلی عمل کند که مشتریان نیز بهای بیشتری به کسب‌وکار بدهند.

از مصادیق قابل اعتماد بودن می‌توان به انتشار سیاست‌های تجاری کسب‌وکار، شفاف‌سازی بودجه و مصارف و درآمدهای مالی و… اشاره کرد.

هم‌گروهی خوبی باشید!

شاید در تصور بسیاری از مدیرعامل‌ها، مدیرعامل متعلق به گروه خاصی نیست و صرفا یک ناظر و مقام اجرایی ارشد است.

اما تجربه نشان می‌دهد که مدیرعامل کسب و کار در شرکت‌های بزرگ جهان، مانند عضوی از یک گروه و تیم واحد عمل می‌کند.

این بدان معناست که مدیر عامل کسب و کار خود را تافته جدا بافته‌ای از منابع انسانی شرکت (کارمندان و…) نمی‌داند.

برای این منظور، یک مدیرعامل موفق باید شنونده خوبی باشد و مانند یک عضو گروه، از نظر و مشورت دیگران استفاده کند.

تا حد ممکن یک مدیرعامل کسب و کار بروز باشید!

گاهی ممکن است برخی مدیران با توسعه کسب و کار خود، تصور کنند دیگر تمام فوت و فن‌های مدیریت کسب و کار را آموخته‌اند.

اما باید توجه داشت که مدیرعامل کسب و کار بودن، به خصوص یک کسب‌وکار بزرگ و کلان، نیازمند بروز نگه داشتن دانش مدیریتی و حتی دانش حقوقی و اقتصادی است. یک مدیرعامل کسب و کار موفق، همواره تلاش می‌کند از آخرین اخبار و دانش‌های فضای مدیریت کسب‌وکار باخبر باشد.

تغییر استراتژی‌های تجاری، تغییر طرح کسب و کار، تسلط بر تحولات بازار، استفاده از تکنیک‌های مدیریتی و… از مواقع مهمی هستند که نیاز است مدیرعامل کسب و کار از دانش مدیریتی روز مطلع باشد.

درباره وظایف مدیرعامل کسب و کار سوالی دارید؟

در این مطلب از مجله حقوقی وینداد کوشش شد تا چند ویژگی مهم مدیرعاملان موفق کسب‌وکارهای بزرگ جهان ذکر شود.

تردیدی نیست که نکات و توصیه‌های ضروری تنها محدود به موارد گفته شده در این مطلب نیستند و برای موفقیت در مدیریت کسب و کار نیاز است تا مدیرعامل کسب و کار نکات مهم دیگری را نیز رعایت کند.

در نهایت شما می‌توانید برای دریافت مشاوره حقوقی در راستای راه اندازی کسب‌وکار و یا تنظیم قراردادهای مهم یک کسب‌وکار، از خدمات مشاوره حقوقی وینداد استفاده کنید.

مشاوران حقوقی و کارشناسان حقوق کسب و کار وینداد با نهایت دقت و سرعت می‌توانند پاسخ سوالات و ابهامات شما مخاطبان مجله حقوقی وینداد را بدهند.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

نمونه قرارداد مناسب شما

مقالات مرتبط