کاربرد قرارداد پیمانکاری در استارتاپ‌ها و نکات حقوقی آن

کاربرد قرارداد پیمانکاری استارتاپ‌ و نکات حقوقی آن

قرارداد پیمانکاری استارتاپ‌ برای مدیران کسب‌وکارها و صاحبان استارتاپ‌ها اهمیت زیادی دارد. چرا که این نوع کسب‌وکارهای نوپا معمولا بخش زیادی از همکاری‌های خود را به‌صورت برون سپاری پروژه‌ها انجام می‌دهند. بهترین قرارداد برای همکاری استارتاپ با سایر شرکت‌ها یا فریلنسرهای مختلف، تنظیم قرارداد پیمانکاری است. البته ممکن است تصور شما هم از قرارداد پیمانکاری […]

قرارداد پیمانکاری استارتاپ‌ برای مدیران کسب‌وکارها و صاحبان استارتاپ‌ها اهمیت زیادی دارد. چرا که این نوع کسب‌وکارهای نوپا معمولا بخش زیادی از همکاری‌های خود را به‌صورت برون سپاری پروژه‌ها انجام می‌دهند. بهترین قرارداد برای همکاری استارتاپ با سایر شرکت‌ها یا فریلنسرهای مختلف، تنظیم قرارداد پیمانکاری است.

البته ممکن است تصور شما هم از قرارداد پیمانکاری در امور ساختمانی باشد، این در حالی است که از انواع قراردادهای پیمانکاری می‌‌توانید در بخش‌های مختلف کسب‌وکار استفاده کنید.

در این مقاله با بررسی کاربرد قرارداد پیمانکاری استارتاپ‌ها، به نحوه تنظیم و همچنین نکات قراردادی لازم آن اشاره خواهیم کرد.

چرا باید به امور حقوقی در استارتاپ‌ توجه کنیم؟

از آنجایی که قراردادهای پیمانکاری صرفا در ساخت و ساز، حمل و نقل و پروژه‌های عمرانی کاربرد ندارد، می‌توانید از این قراردادها در استارتاپ خود نیز استفاده کنید. برای مثال کارفرما می‌تواند انجام پروژه‌ای را به شخص یا اشخاص دیگری بسپارد. طرف دوم به عنوان پیمانکار، پروژه را در مدت زمان مشخص شده انجام می‌دهد و طبق زمانبندی، مبالغ مشخص شده به او پرداخت خواهد شد.

اگر پروژه در قالب ارائه خدمات خاصی باشد، می‌توانید از قراردادهای پیمانکاری خدمات استفاده کنید.

امور قراردادها، یک چالش دائمی در استارتاپ‌ها

استارتاپ‌ها با هر زمینه فعالیت و عنوان و موضوعی که باشند، قطعا بی‌نیاز از تنظیم قرارداد نیستند چرا که حداقل نیاز به عقد قرارداد همکاری با کارمندان فعال در استارتاپ، برای همه کسب و کارهای نوپا وجود دارد. قراردادهای کار از ظرافت‌ها و پیچیدگی‌های خاص خود برخوردارند و بسیار دیده شده است که غفلت در تنظیم مفاد یک قرارداد استخدامی، چالش‌های کوچک و بزرگی در رابطه مابین کارفرما و کارمندان خود ایجاد کرده است.

اکثر استارتاپ‌ها برای همکاری با متخصصین مختلف از قرارداد پیمانکاری استارتاپ استفاده می‌کنند.

لازم به ذکر است که قراردادهای پیمانکاری، از قراردادهای حساس و پر چالش در نظام حقوقی ایران محسوب می‌شود و باید در نهایت دقت تنظیم شوند.
علاوه بر آن، از آنجایی که استارتاپ‌ها اغلب با فناوری‌های نوین و موضوعات تخصصیِ روز سر و کار دارند، ممکن است در مسیر فعالیت آن‌ها ده‌ها مورد تنظیم قراردادهای تجاری و مالی به وجود بیاید که متفاوت از انواع معمول قراردادها هستند.

گسترش تجارت‌های فراملی و بین‌المللی در دنیای امروز باعث شده است که قراردادهای جدید فراوانی در حوزه تجارت بین‌الملل ابداع شوند که تفاوت‌های زیادی با قراردادهای سنتی تجاری دارند و تسلط بر مفاهیم و قواعد حاکم بر آن ها جز از عهده یک کارشناس و مشاور حقوقی آشنا با قراردادهای پیمانکاری استارتاپ‌ها بر نمی‌آید.

تنظیم قرارداد پیمانکاری برای همکاری

یکی از مسائلی که هنگام تداوم فعالیت استارتاپ­‌ها زیاد به چشم می­‌خورد این است که بین افراد جدیدی که جذب شرکت می­‌شوند و استارتاپ­‌ها، قراردادی تنظیم نمی­‌شود. از نظر حقوقی، این مسئله علاوه‌بر اینکه می‌­تواند به زیان افراد استخدام شده باشد برای استارتاپ­‌ها ایجاد اشکال می‌کند. قبل از استخدام نیروی جدید باید طبق یک قرارداد کار مشخص، وظایف آن‌ها تشریح شود. این قرارداد هم می‌­تواند در هنگام دعاوی حقوقی، افراد تازه جذب شده را به حقوق خود برساند و هم به موسسان اجازه ­دهد تا بر روی ظرفیت نیروهای خود، جهت رسیدن به اهداف تعریفی شده­، برنامه‌ریزی کنند.

یکی از مهم‌ترین نکات حقوقی هر کسب‌وکاری انعقاد قراردادهای لازم و ضروری در همان ابتدای کار است.

نکات مهم در قراردادهای پیمانکاری استارتاپ

هنگامی که رابطه کاری بین نیروی پیمانکار و کارفرما در قالب یک قرارداد به صورت مکتوب تنظیم می‌شود باید طرفین دقت کافی را برای ذکر جزییات به عمل آورند.
در قرارداد باید تمامی وظایف و اختیارات هر دو طرف در حین انجام پروژه به‌صورت کامل و شفاف مکتوب شوند. ضمانت‌های لازم برای اجرای پروژه مشخص و تمامی شرایط از جمله شرایط فورس ماژور که بر روی اجرا و تحویل پروژه تاثیر می‌گذارند پیش بینی شوند. به‌عنوان مثال، اگر در تحویل پروژه تاخیری صورت گرفت، چه باید کرد؟ یا اگر شرایطی مانند جنگ پیش آمد که اجرای پروژه را مختل کرد، چه خواهد شد؟

مفاد قرارداد پیمانکاری استارتاپ‌

برای شفافیت حقوق کارفرما (شخص حقیقی یا حقوقق) و پیمانکار ( شخص یا شرکت) و شفاف شدن وظایف و مسئولیت‌های هر یک از آن‌ها قراردادی به نام قرارداد پیمانکاری منعقد می‌شود. نکات زیر از مهم‌ترین نکات و مفاد مندرج در قرارداد پیمانکاری استارتاپی هستند:

  • موضوع قرارداد (نوع کار یا حرفه‌ای که پیمانکار باید به آن اشتغال یابد)
  • حقوق و دستمزد
  • ساعات کار، تعطیلات و مرخصی‌ها
  • محل انجام کار
  • تاریخ انعقاد قرارداد
  • مدت قرارداد
  • موارد فنی
  • تضمینات
  • تأیید فازهای نهایی پروژه
  • تعهدات طرفین
  • حسن نیت و رفتار عادلانه
  • محرمانگی
  • منع انتقال به غیر
  • قانون حاکم و حل‌وفصل اختلاف
  • فسخ قرارداد
  • خاتمه قرارداد
  • مدارک و اسناد پیوست

کاربرد قرارداد پیمانکاری استارتاپ‌

تصور کنید یک استارتاپ بخواهد برای تامین شبکه و اینترنت با یک شرکت اینترنتی قرارداد ببندد. در چنین حالتی می‌تواند با استفاده از قرارداد پیمانکاری صفر تا صد کار را به آن شرکت سپرده و با تعیین بازه‌های زمانی معین، میزان تعهدات شرکت اینترنتی مذکور و نحوه پرداخت خود به او را مشخص نماید.

از جمله قراردادهای کاربردی برای استارتاپ‌ها می‌توان به قراردادهای پیمانکاری زیر اشاره کرد:

جمع بندی

قرارداد پیمانکاری استارتاپ‌ در زمینه‌های مختلفی کاربردی است و می‌توانید از آن‌ها به منظور همکاری با افراد مختلف استفاده کنید. نکته مهم در این قراردادها این است که باید شفاف و کامل باشند؛ یعنی به‌گونه‌ای که تمامی جزییات توافق را در برگیرد. زیرا اگر دقیق نباشند به هنگام بروز یک مشکل ، داور آن اختلاف نمی‌تواند به خوبی متوجه اصل توافق شود و بتواند عادلانه قضاوت کند.

شما می‌توانید انواع قراردادهای پیمانکاری را با توجه به موضوع آن توسط کارشناسان حقوقی تنظیم کنید یا نمونه قرارداد آماده را از بانک قراردادهای وینداد دانلود نمایید. تنظیم قرارداد به‌صورت کاملا تخصصی برای شما انجام می‌شود. در رابطه با نمونه قراردادها نیز امکان ویرایش خواهید داشت.

سوالات متداول

آیا قراردادهای پیمانکاری فقط در پروژه‌های عمرانی و ساختمانی کاربرد دارند؟

خیر، از قراردادهای پیمانکاری می‌توانید در موضوعات مختلف برای انجام پروژه‌های مختلف در قالب برون سپاری استفاده کنید.

قرارداد پیمانکاری استارتاپ در چه زمینه‌ای کاربرد دارد؟

از انواع قراردادهای پیمانکاری می‌توانید برای همکاری با تخصص‌های مختلف مثل برنامه‌نویسی، طراحی سایت و سایر فعالیت‌ها برای برون سپاری پروژه‌ها استفاده کنید.

5/5 - (2 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا جزئیات قرارداد پیمانکاری شما را در بندهای قرارداد بیاورند.

خدمات قراردادی وینداد

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا جزئیات قرارداد پیمانکاری شما را در بندهای قرارداد بیاورند.

مقالات مرتبط

نمونه قرارداد کشاورزی
مقالات قرارداد پیمانکاری

نمونه قرارداد کشاورزی + نکات تنظیم قرارداد

قراردادهای پیمانکاری به دلیل داشتن ظرفیت وسیعی برای همکاری و دریافت یا ارائه خدمات در کسب‌وکارها بسیار کاربردی هستند. نمونه قرارداد کشاورزی نیز از جمله

قرارداد تولید قطعه و محصول
مقالات قرارداد پیمانکاری

نمونه قرارداد تولید قطعه و نکات تنظیم آن

با افزایش جمعیت و گسترش نیاز مردم، تمایل سرمایه گذاران نیز برای تولید قطعات و محصولات مختلف افزایش یافت. قرارداد پیمانکاری تولید قطعه، یکی از