با ۳ فرق مشاور با پیمانکار قبل از همکاری با آنها آشنا شوید!

با ۳ فرق مشاور و پیمانکار قبل از همکاری با آنها آشنا شوید!

مشاور و پیمانکار نقش به سزایی در انواع قراردادها دارند اما تفاوت‌های چشمگیری میان عملکرد آن دو وجود دارد. بعد از تعریف قرارداد مشاوره، چند فرق مشاور و پیمانکار را نام می‌بریم تا هنگام بهره‌مندی از این دو در روابط کاری‌تان با آن آشنایی داشته باشید. تعریف قرارداد مشاوره یکی از رایج‌ترین نوع از قراردادهایی […]

مشاور و پیمانکار نقش به سزایی در انواع قراردادها دارند اما تفاوت‌های چشمگیری میان عملکرد آن دو وجود دارد. بعد از تعریف قرارداد مشاوره، چند فرق مشاور و پیمانکار را نام می‌بریم تا هنگام بهره‌مندی از این دو در روابط کاری‌تان با آن آشنایی داشته باشید.

تعریف قرارداد مشاوره

یکی از رایج‌ترین نوع از قراردادهایی که در حال حاضر کاربرد بسزایی دارد، قرارداد مشاوره است. این قرارداد ممکن است در زمینه‌های مختلف و در سطوح متفاوتی کاربرد منحصر به فردی داشته باشد. اما فارغ از کاربردهای متنوعان وفق تعریف ماده ۲ بند ۵ آیین نامه خرید خدمات مشاوره، مشاوره به هر نوع خدمات مدیریتی، کارشناسی، مشاوره‌ای یا خدمات مهندسی مشاور در حوزه‌هایی گفته که نیازمند صلاحیت و تخصص است اطلاق می‌شود.
به صورت کلی قراردادی است که در آن کارفرما فرد متخصص را در حوزه مربوطه به صورت ساعتی یا روزانه یا هر شکل دیگری استخدام می‌کند. این قرارداد در حالتی کاربرد دارد که کارفرما تنها به مشاوره نیاز دارد و از تخصص مشاور به صورت تعیین شده استفاده مینماید. در این حالت مشاور به استخدام کارفرما در نمیآید و طبیعتاً مابین او و کارفرما به وجود نمیآید و قرارداد مابین این اشخاص قرارداد مشاوره است و نه استخدام فلذا آثار آن را به همراه ندارد.

نکات مربوط به قرارداد مشاوره

در تنظیم این قرارداد همانند سایر قراردادهای به منظور جلوگیری از بروز اختلافات حقوقی احتمالی، باید با وکلای مجرب یا تیم حقوقی مشورت نمود و از تجارب آنان بهره برد. علاوه بر این در تنظیم، نگارش و انعقاد این قرارداد رعایت مواردی از جمله موارد ذیل ضرورت دارد:

• بررسی نمونه قراردادهای مشاوره متداول و مقایسه آن‌ها با نمونه تنظیم شده.
• ارزیابی و در نظر گرفتن شرایط و اوضاع و احوال جانبی حاکم بر قرارداد مشاوره.
• تعیین میزان هزینه مشاوره و حقی‌السعی مربوط به ارائه خدمات مشاورهای در مدتی معلوم و معین.

علاوه بر موارد فوق توجه به موضوعات ذیل نیز حائز اهمیت است؛

۱. طرفین قرارداد که شامل کارفرما و مشاور می‌شود. تعیین دقیق طرفین قرارداد مسئولیت طرفین را نسبت به اشخاص دیگر جز اشخاص دخیل در قرارداد را ساقط می‌کند.
۲. تعهدات و وظایف طرفین که می‌بایست تعیین دقیق شرح وظایف و تعهدات طرفین باشد. وجود تعهدات هر یک از طرفین و شرایط هر یک از ضروریات هر قراردادی می‌باشد.
۳. حفظ محرمانگی که قرارداد باید در بر گیرنده حفظ اطلاعات کارفرما توسط مشاور باشد.
۴. تعیین حق‌الزحمه که به صورت کامل و دقیق و شرایط کم شدن در اثر عواملی نظیر غیبت، عدم حضور هر یک از طرفین و… مشخص می‌گردد. نحوه پرداخت حق الزحمه به مشاور که می‌بایست همراه با تعیین زمان‌های پرداخت، نوع پرداخت و… مشخص شود
۵. مالیات قرارداد مشاوره ده درصد می‌باشد که در دو نسخه صادر می‌شود و باید نسخه دوم به مشاور تحویل گردد تا هنگام رسیدگی به عملکرد ایشان مورد استناد قرار گیرد. بنابراین برای مالیات، کارفرما ۱۰% را کسر و به اداره مالیات پرداخت می‌کند و رسید پرداخت را در اختیار مشاور قرار می‌دهد.
۶. روش‌های فسخ قرارداد.
۷. روش‌های حل و فصل اختلافات.

اگر برای پیشبرد پروژه‌های کاری خود نیاز به این قرارداد داشتید می‌توانید قرارداد مشاوره اصولی و حرفه‌ای را از بانک قراردادهای وینداد دریافت کنید.

سه فرق مشاور و پیمانکار

مشاور و پیمانکار نقش به سزایی در انواع قراردادها دارند اما تفاوت‌های چشمگیری میان عملکرد این دو وجود دارد. به عنوان نمونه ما سه فرق مشاور و پیمانکار را نام می‌بریم:

۱- در مدیریت پروژه، هیچگونه قرارداد رسمی میان مشاور و پیمانکار وجود ندارد. به عبارت دیگر ایشان یک رابطه‌ای با واسطه دارند که مشخص می‌نماید هر کدام چه وظایفی داشته و چگونه می‌بایست با یکدیگر همکاری کنند. وظایف آنها بر روی همدیگر تاثیرگذار خواهد بود اما قرارداد آنها تنها با کارفرما است. ولی در مدیریت ساخت، پیمانکار رابطه مستقیم با مشاور دارد اما هیچ رابطه مستقیمی با کافرما ندارد. در این حالت کارفرما و پیمانکار یک رابطه با واسطه دارند و حتی حق‌الزحمه پیمانکار با واسطه مشاور (اما توسط کارفرما) پرداخت می‌شود.
۲- در مدیریت پروژه، کارفرما پیمانکار را انتخاب می‌نماید. در چنین صورتی کارفرما می‌تواند با مذاکره با یک یا چند پیمانکار یا برگزاری مناقصه مناسب‌ترین فرد را از نظر خودش انتخاب نموده و در این انتخاب کاملاً مختار است و اراده‌ای مستقل دارد. در این حالت مشاور صرفاً می‌تواند با کارفرما مشورت کند اما هیچگونه مسئولیت مستقیمی در این رابطه ندارد. اما در مدیریت ساخت، مشاور بیشترین مسئولیت را برای انتخاب پیمانکار دارد. مشاور و کارفرما بصورت مشترک به توافق می‌رسند که برای انتخاب پیمانکار مناقصه برگزار کنند یا با یک پیمانکار خاص مذاکره کنند (پس از معلوم شدن بودجه پروژه). از این پس مشاور مسئول انتخاب مناسب‌ترین پیمانکار خواهد بود و تمامی عواقب ناشی از این انتخاب به عهده مشاور خواهد بود.
۳-  در مدیریت پروژه، مشاور تنها مسئولیت مدنی برای طرح را دارد و پیمانکار مسئولیتی برای انجام کار فیزیکی و انطباق با طرح‌های پروژه دارد. در چنین روشی، مسئولیت تمامی تصمیماتی که کارفرما بدون تأیید مشاور می‌گیرد بر عهده خود کارفرما خواهد بود. در مدیریت ساخت، مشاور هم مسئولیت طراحی را به عهده دارد و هم کار فیزیکی. اگر مشکلی پیش آید، طرف مقابل کارفرما تنها مشاور است و مشاور باید تمامی مسئولیت را به عهده بگیرد.

حال با اطلاع از فرق مشاور و پیمانکار با آنها همکاری کنید!

با مواردی که ذکر شد دانستم که فرق مشاور و پیمانکار چیست.
مشاور می‌تواند در تمامی امور تخصصی مربوط به پروژه‌تان شما را راهنمایی کند . البته به دلیل تخصصی شدن امور، مشاور نیز ممکن است به تناسب تفاوت امور و مسائل، تخصصی شود و هر مشاوری در زمینه خاصی که تبحر لازم را دارد، به مشاوره بپردازد.

بهتر است برای پیشبرد پروژه‌های شرکت خود بعد از انتخاب یک مشاور مناسب، اقدام به انعقاد قرارداد مشاوره با او نمایید. تیم حقوقی وینداد در تمام مراحل تنظیم و بررسی قرارداد در کنار شما است تا شما و کسب و کار شما از نظر حقوقی کاملاً ایمن شده باشد.

5/5 - (2 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

2 Comments
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین امتیاز
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
محمد حسین صراطی
محمد حسین صراطی
1 سال پیش

با سلام و تشکر از مطالب خوب در سایتتان .
چه موقع باید کار را به مشاور داد و چه موقع باید کار را به پیمانکار داد ؟ مرز و خط قرمز قانونی چیست یا کجاست ؟ ممنون می شئم اگر راهنمایی فرمایید .

کارشناس حقوقی وینداد
کارشناس حقوقی وینداد
در پاسخ به  محمد حسین صراطی
1 سال پیش

با سلام و احترام
بستگی به موضوع و حجم فعالیت هر پروژه دارد. باید موردی بررسی شود
کارشناس حقوقی وینداد

آنچه در این مطلب خواهید خواند

نمونه قرارداد مناسب شما

مقالات مرتبط