اسناد تجاری در وجه حامل و نکات مهم آن

اسناد تجاری در وجه حامل + نکات مهم چک در وجه حامل

از اسناد تجاری در وجه حامل چه می‌دانید؟ امروزه کمتر کسی را می‌توان یافت که در روابط تجاری‌اش از اسناد تجاری استفاده نکند. شناخت این اسناد و نکات مهم استفاده از آنها از وقوع بسیاری از مشکلات حقوقی که در مورد اسناد تجاری وجود دارد، جلوگیری می‌کند. با نگاهی به پرونده‌های مطرح در دادگاه‌های ایران […]

از اسناد تجاری در وجه حامل چه می‌دانید؟ امروزه کمتر کسی را می‌توان یافت که در روابط تجاری‌اش از اسناد تجاری استفاده نکند. شناخت این اسناد و نکات مهم استفاده از آنها از وقوع بسیاری از مشکلات حقوقی که در مورد اسناد تجاری وجود دارد، جلوگیری می‌کند. با نگاهی به پرونده‌های مطرح در دادگاه‌های ایران متوجه می‌شویم که اسناد تجاری هنوز هم یکی از موضوعات پر مخاطره در کشور است. افراد بدون داشتن اطلاعات کافی در زمینه‌ این اسناد و خصوصیات آنها اقدام به صدور، ضمانت و ظهرنویسی می‌کنند که درنهایت دردسرهای زیادی برایشان به همراه دارد.

یک نمونه رایج از این اسناد، اسناد تجاری در وجه حامل است. در این اسناد، نام صاحب سند در سند نوشته نمی‌شود و هرکس آن را در دست داشته باشد مالک آن محسوب می‌شود. همین موضوع می‌تواند منشاْ بسیاری از مشکلات وصول مطالبات شود. به همین منظور ادامه‌ این نوشته را به توضیح در مورد اسناد تجاری در وجه حامل و نکات مهم آنها اختصاص دادیم. اگر شما هم با این موارد درگیر هستید پیشنهاد می‌کنیم این متن را تا انتها بخوانید.

سند در وجه حامل چیست؟

اسناد تجاری در وجه حامل، اسنادی‌ست که نام مالک روی آنها نوشته نمی‌شود و قابل پرداخت به حامل است مگر در مواردی که سند از سوی مقامات قضایی توقیف شده باشد یا در صورتی که در دادگاه محرز شود که دارنده مالک سند نیست و یا در صورتی که حامل از دادن سند خودداری کند. اسناد در وجه حامل را می‌توان به سادگی و بدون نیاز به رعایت هیچ گونه تشریفاتی به وسیله قبض و اقباض به دیگری منتقل کرد.

اسناد در وجه حامل، منحصر به نوع خاصی از اسناد نیست و هر سندی که به موجب قانون، منعی در صدور آن در وجه حامل وجود نداشته باشد قابل صدور در وجه حامل است. چند نمونه از اسناد در وجه حامل به شرح زیر است:

  • سفته در وجه حامل: سفته را می‌توان در وجه حامل صادر کرد. به عبارتی،صادرکننده تعهد می‌کند که در موعد مقرر، مبلغ معین‌شده در سفته را به هر کسی که آن ‌را در دست دارد، بپردازد.
  • سهام بی‌نام شرکت‌های بازرگانی: اگر سهام بی‌نام باشد، از جمله اسناد تجاری در وجه حامل است که به سادگی قابل انتقال به دیگری خواهد بود.اما نوع دیگری از سهام، یعنی سهام با نام وجود دارد که انتقال آن به دیگری باید در دفتر سهام شرکت ثبت شود.
  • برات: در قانون ذکر نشده که برات را می‌توان در وجه حامل صادر کرد اما در عمل چون برات توسط براتکش صادر و در اختیار دارنده برات قرار می‌گیرد، می‌توان اسم دارنده برات در برات قید نشود و تا روزی که برات باید به قبولی براتگیر برسد و از برات به عنوان سند در وجه حامل استفاده ‌‌شود.
  • اسناد خزانه: اسناد بی‌نامی است که در وجه حامل قابل پرداخت است و برای تأمین احتیاجات مالی خزانه‌ دولت انتشار می‌یابد.

آیا چک در وجه حامل صادر می‌شود؟

بر طبق ماده ۳۱۲ قانون تجارت: «چک ممکن است در وجه حامل یا شخص معین یا به حواله‌کرد باشد و ممکن است به صرف امضا در ظهر به دیگری منتقل شود.» در این صورت هرکس چک را در دست داشته باشد مالک آن محسوب می‌شود و می‌تواند برای گرفتن وجه آن به بانک مراجعه کند.

اما بر اساس تبصره یک ماده ۲۱ مکرر قانون چک جدید،آن دسته از چک‌هایی که صادر خواهند شد، مکلف به تسویه صرفاً در سامانه چکاوک و طبق مبلغ و تاریخ مندرج در سامانه و در وجه دارنده نهایی هستند، به نحوی که از این تاریخ به بعد، صدور چک بانکی در وجه حامل ممنوع خواهد بود. بنابراین چنانچه کسی بخواهد چکی را از تاریخ ۲۱ آذر ۹۹ به بعد صادر نماید، باید وارد سامانه چکاوک شده و مبلغ چک را درج کند؛ ضمن اینکه ذی‌نفع را مشخص کرده و پس از آن، عملیات فیزیکی صدور چک را انجام دهد.

اینها برخی از نمونه‌های اسناد تجاری در وجه حامل است که در قانون تجارت و دیگر قوانین به آنها اشاره شده‌است. اگر برای صدور این اسناد یا استفاده از انها سوالی دارید می‌توانید با مشاوران حقوقی وینداد در ارتباط باشید.

اسناد تجاری در وجه حامل و چند نکته مهم

اسناد تجاری جز جدانشدنی معاملات امروزه مردم شده‌اند. اشخاص حقیقی و حقوقی هریک به نحوی در کسب‌وکارشان با این اسناد سروکار دارند و از آنها استفاده می‌کنند. هر یک از این اسناد ویژگی‌ها و نکات فنی و حقوقی مخصوص به خود را دارند که در زمان استفاده باید به آنها توجه کرد. در اینجا برخی از نکات مهم و ویژگی‌های اسناد تجاری در وجه حامل را بیان می‌کنیم:

  • پرداخت وجه سند در مقابل رسید: براساس ماده ۳۲۱ ق.تجارت، دارنده‌ی سند در وجه حامل در مقابل پرداخت وجه آن توسط مدیون، باید اصل سند تجاری را با دادن رسیدی که نشان می‌دهد وجه سند را دریافت نموده است، به مدیون تحویل دهد.
  • استحقاق مطالبه‌ وجه سند: دارنده‌ی سند در وجه حامل، چون مالک آن شناخته می‌شود. قانوناً می‌تواند وجه سند را از مدیون مطالبه کند، مگر اینکه به طریق قانونی قابت شود سند مزبور متعلق به دارنده‌ی آن نمی‌باشد.
  • اسناد تجاری در وجه حامل به وسیله‌ “قبض و اقباض” قابل انتقال اند به عبارتی نیاز به تشریفات خاصی در انتقال آنها به دیگری نیست.

در صورتی که برای موضوعات مربوط به اسناد تجاری نیاز به مشاوره داشتید، می‌توانید همین الان برای دریافت مشاوره حقوقی از کارشناسان ما راهنمایی بگیرید.

در مورد اسناد تجاری در وجه حامل نیاز به راهنمایی دارید؟

آنچه گفته شد، مختصری از اطلاعات حقوقی راجع به اسناد تجاری و اسناد در وجه حامل و برخی قوانین جدید در مورد آنها بود. اما چنانچه در این مراحل نیاز به کمک دارید بهتر است از وکلای مجرب و مشاوران متخصص دعاوی اختصاصی استفاده کنید. ما در وینداد بهترین وکلا را برای شما فرآهم آورده‌ایم.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

درخواست دعاوی وصول مطالبات خود را ثبت کنید، شرحی از درخواست خود را ارسال نمایید تا بهترین وکیل وینداد در آن حوزه با شما تماس بگیرد.

خدمات پیشنهادی مناسب شما

درخواست دعاوی وصول مطالبات خود را ثبت کنید، شرحی از درخواست خود را ارسال نمایید تا بهترین وکیل وینداد در آن حوزه با شما تماس بگیرد.

مقالات مرتبط

وصول-مطالبات-چیست-روش‌
مقالات انواع اسناد تجاری در وصول مطالبات

وصول مطالبات چه راه‌هایی دارد؟

وصول مطالبات، اصطلاحی حقوقی است که برای شناخت آن باید با مفهوم مطالبات حقوقی انواع آن آشنا باشید. راه‌های حقوقی و غیرحقوقی اما قانونی برای