اصول شراکت در کسب و کار

اصول شراکت در کسب و کار و نکاتی که باید بدانید!

قطعا شما نیز با این موضوع مواجه شده اید و دیده اید که در جامعه افراد نظرات متعددی درباره شراکت مطرح می‌کنند. برخی آن را خوب و مناسب می‌دانند و به همه آن را توصیه می کنند و عده ای دیگر آن را نامناسب می‌دانند. شراکت در اصل یکی از جنبه‌های مهم کسب و کار […]

قطعا شما نیز با این موضوع مواجه شده اید و دیده اید که در جامعه افراد نظرات متعددی درباره شراکت مطرح می‌کنند. برخی آن را خوب و مناسب می‌دانند و به همه آن را توصیه می کنند و عده ای دیگر آن را نامناسب می‌دانند. شراکت در اصل یکی از جنبه‌های مهم کسب و کار است که از گذشته افراد با آن مواجه بودند. در این راستا باید بیان نمود که شراکت نیز مانند تمامی امور، دارای اصول و مقرراتی است که افراد پیش از انجامش باید نسبت به آن‌ها آگاهی پیدا نمایند تا در آینده دچار مشکل نشوند. اما نکته مهم این است که اصول شراکت کدام است؟

در این مطلب با اصول شراکت و نحوه همکاری آشنا می‌شویم و نکات و شرایط آن را در اختیار شما قرار می‌دهیم.

شراکت در کار چگونه است؟

پیش از اینکه برای همکاری با یک شریک اقدام کنید، لازم است سوالاتی را از خود بپرسید. برای اینکه شرایط و قواعد این همکاری به‌طور کامل مشخص باشد، بهتر است از یک قرارداد مشارکت استفاده کنید تا ریسک‌های موجود را به حداقل برسانید.

برای شراکت، ابتدا بهتر است موارد زیر را بررسی کنید:

در ابتدای امر از خودتان بپرسید که آیا به یک شریک کاری نیاز دارید؟ یا سرمایه و تخصص کافی برای راه‌اندازی کسب‌وکار خود را دارید؟ در صورتی که برای تامین سرمایه یا افزایش آن و همچنین جذب متخصص نیاز به یک شریک دارید، نکات زیر را در نظر داشته باشید.

آیا شریک انتخابی‌تان با شما ایده‌ها و اهداف مشترک دارد؟

آیا به انگیزه‌ها و شخصیت شریک‌تان اعتماد می‌کنید؟

اگر یکی از شرکا غیراخلاقی عمل کند چگونه این موضوع را کنترل و مدیریت خواهید کرد؟

در صورتی که شریک شما بخواهد در هر مرحله از همکاری به شراکت خود پایان دهد، نحوه پایان همکاری شما به چه صورت خواهد بود؟

اصول شراکت در کار چیست؟

برای شروع همکاری شما به صورت مشارکتی شما نیاز به دانستن اصول اولیه‌ای دارید که از همان ابتدا باید به‌صورت شفاف مشخص شوند. به همین منظور بهتر است برای مشخص شده این شرایط و قواعد همکاری خود از یک قرارداد مشارکت استفاده کنید. این قرارداد را می‌توان با توجه به موضوع همکاری شما در انواع مختلفی تنظیم کرد. برای مثال اگر قصد همکاری در زمینه ساخت و احداث ساختمان داشته باشید می‌توانید از قرارداد مشارکت در ساخت استفاده کنید.

همچنین امکان شراکت در سایر موضوعات بازرگانی، خدماتی، ساخت فیلم و امور فرهنگی و هنری، راه‌اندازی کسب‌وکارهای مختلف از قبیل نانوایی، فست فود، کلینیک زیبایی و غیره وجود دارد.

انواع قرارداد مشارکت که بر مبنای قانون مدنی به شما کمک می‌کند تا قراردادی اختصاصی برای شروع فعالیت خود داشته باشید و هر آنچه که می‌خواهید در قالب قانونی در قرارداد خود درج کنید. این کار علاوه‌بر اینکه ریسک‌های موجود را به حداقل می‌رساند از بروز بسیاری از اختلافات به دلیل مکتوب بودن و همچنین شفاف بودن توافقات جلوگیری می‌کند.

مهم‌ترین اصول شراکت در کسب و کار

  • داشتن ارتباط طولانی مدت و همچنین شناخت کامل شریک مورد بسیار مهم است. یکی از اشتباهاتی که معمولا شرکای کاری مرتکب می‌شوند این است که پیش از اینکه همدیگر را بشناسند وارد کار شده پس از گذشت مدت اندکی از شراکت با یکدیگر پشیمان می‌شوند و یکی از آن‌ها از شراکت خارج می‌شود. در این صورت باید مشخص شود که نحوه خروج شریک چگونه خواهد بود.
  • از دیگر مهم‌ترین عامل موفقیت شراکت در کسب و کار، وجود مهارت‌های تکمیلی در تیم است. این مهارت به شما کمک می‌کند تا بتوانید نگرانی‌ای از بابت نبود متخصص در تیم‌تان نداشته باشید.
  • بهتر است کسانی که در آینده قصد شراکت دارند، انتظارات‌شان را از کسب‌وکار و اصول شراکت مرور کنند و نکات مهمی را که هریک در نظر دارند با هم مقایسه کنند.
  • معمولا شرکا با مالکیت برابر وارد کار شده و هر یک ۵۰ درصد از سرمایه اولیه را سهیم می‌شوند. البته ممکن است یکی از شرکا پول بیشتری درگیر کند و دیگری تخصص یا ارتباطات کاری با خود به همراه بیاورد. البته ممکن است که پس از رشد کسب و کار با توافق طرفین این نحوه پرداختی‌ها و تقسیم سود میان شرکا تغییر پیدا کند.
  • بهتر است که از همان اول درباره موضوع خرید و فروش تمام یا قسمتی از سهم با شریک‌تان صحبت کنید چرا که دیر یا زود ممکن است یکی از شرکا بخواهد سهم دیگری را بخرد و یا سهم خودش را بفروشد. پس سعی کنید شرایط واگذاری سهم را مشخص کنید.
  • انتظارات خود را از چگونگی اجرای کسب‌وکار به‌صورت خلاصه و کاملا دقیق بیان کنید. نقش‌ها و مسئولیت‌های شرکا را براساس مهارت‌ها و خواسته‌های‌شان به‌طور واضح شرح دهید.
  • به یاد داشته باشید که احترام متقابل و تعهد انجام کار برای شراکت در کسب و کار از ضروری ترین موارد به شمار می‌رود.

جمع بندی

انتخاب شریک یکی از مهم‌ترین بخش‌های کسب و کار است چرا که یک شریک کاری خوب می‌تواند نقش زیادی در پیشرفت کار شما داشته باشد. البته این امر متقابل است و دو شریک می‌توانند از همکاری مشترک سود ببرند. در عین حال انتخاب شریک کاری نامناسب و عدم رعایت اصول اولیه شراکت مثل تنظیم قرارداد می‌تواند حتی شما را ورشکسته کند. پس دقت کنید که در شراکت نیز مانند تمامی امور در ابتدا اصول فوق را در نظر بگیرید و حتما قرارداد مشارکت با توجه به موضوع فعالیت خود تنظیم کنید.

سوالات متداول

مهم‌ترین اصل در شراکت چیست؟

پس از انتخاب شریک مناسب، مهم‌ترین اصلی که باید رعایت کنید، تنظیم قرارداد مشارکت برای شفاف‌سازی توافقات بین طرفین و جلوگیری از اختلاف در آینده است.

قوانین شرکت در کسب و کار چیست؟

شراکت در کسب و کار از قانون مدنی پیروی می‌کند که بر اساس آن می‌توانید انواع قرارداد مشارکت با توجه به موضوع فعالیت خود تنظیم کنید.

5/5 - (2 امتیاز)
اشتراک‌گذاری
نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا جزئیات قرارداد شراکت شما و شریکتان را در بندهای قرارداد بیاورند.

خدمات قراردادی وینداد

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا جزئیات قرارداد شراکت شما و شریکتان را در بندهای قرارداد بیاورند.

مقالات مرتبط