چرا لازمه یک توافق پایدار، توجه به جزئیات قرارداد است؟

چرا لازمه یک توافق پایدار، توجه به جزئیات قرارداد است؟

جزئیات قرارداد و توجه کافی به آن، لازمه یک قرارداد پایدار و اصولی می‌باشد. یک شراکت یا سرمایه­‌گذاری جدید برای همه ما هیجان­‌انگیز است. اما از طرفی دلایلی وجود دارد که قانع شویم قراردادی که می­‌بندیم از اهمیت زیادی برخوردار است و یک قرارداد حرفه‌ای‌ را تنظیم کنیم که توسط همه طرفین امضا شود. چرا؟ […]

جزئیات قرارداد و توجه کافی به آن، لازمه یک قرارداد پایدار و اصولی می‌باشد. یک شراکت یا سرمایه­‌گذاری جدید برای همه ما هیجان­‌انگیز است. اما از طرفی دلایلی وجود دارد که قانع شویم قراردادی که می­‌بندیم از اهمیت زیادی برخوردار است و یک قرارداد حرفه‌ای‌ را تنظیم کنیم که توسط همه طرفین امضا شود.
چرا؟ چون تمام مشکلات از جزئیات قرارداد شروع می‌­شود. وقتی شما و شریک تجاری جدیدتان بر روی اصول کلی توافق کردید، ممکن است بر سر جزئیات به اختلاف برخورید که در نتیجه آن یکی از طرفین اقداماتی برخلاف روح قرارداد انجام دهد. هنگامی که مفاد قرارداد به خوبی درک شوند، طرفین بهتر می­‌توانند به اهداف مندرج در قرارداد دست پیدا کنند.

در این مقاله به جزییاتی که در قرارداد شراکت باید پرداخته شود، اشاره می­‌شود. با مجله حقوقی وینداد همراه باشید.

از معایب نبستن یک قرارداد در امان باشید!

به احتمال زیاد بارها دیده‌اید که در ابتدای شروع به کارتان برای مدتی در شرکت یکی از دوستان، آشنایان، همکاران و یا حتی یکی از اعضای خانواده مشغول به کار شده‌اید و با دلایلی مثل دوستی و اعتمادی که به آن فرد داشته‌اید، به فکر تنظیم قراردادی بینتان نبوده‌اید و این کار را بیهوده می‌دانسته‌اید و یا حتی قراردادی در کار بوده ولی بدون خواندن جزئیات قرارداد همکاری‌تان را شروع کرده‌اید؛ اگر خوش‌شانس بوده باشید و مشکلی پیش نیامده باشد در آن مدت اصلا یاد قراردادتان هم نیستید اما مشکل از آنجایی شروع می‌شود که بر سر اتفاقی به اختلاف برمی‌خورید و پس از مدتی با بروز بیشتر مشکلات تصمیم می‌گیرید کارتان را ترک کنید و از آنجایی که قراردادی در کار نبوده، یا قراردادی امضا کرده‌اید ولی شروطی در آن بوده که به نفع شما نیست و حق و حقوقتان را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

مهم‌ترین عیب نبستن قرارداد این است که در صورت بروز اختلاف و مشکل، احتمال باخت در دعواهای مالی و حقوقی بین طرفین بالا می‌رود. به‌علاوه قرار گرفتن در پروسه‌ای که طرفین مدارک کافی و لازم برای اثبات حقانیت خود ندارند منجر به صرف هزینه‌های زیادی می‌شود تا جایی که فرد متضرر حتی از ادامه روند پیگیری حق و حقوقش منصرف می‌شود.

قرارداد به عنوان یک سند حقوقی در برابر همگان قابل استناد است و طرفین با استناد به قرارداد نیاز به دلیل بیشتری برای مطالبه تعهدات طرف دیگر ندارند.

چنانچه برای تنظیم قراردادهای خود نیاز به راهنمایی داشتید کارشناسان امور قراردادها وینداد آماده تنظیم و بررسی قراردادهای شما هستند.

ضرورت تنظیم یک قرارداد خوب و اصولی

قرارداد مهم‌ترین مدرک برای اثبات روابط طرفین و تعیین مسئولیت‌ها و وظایف بین آنها است. این روزها افراد می‌دانند که باید برای انجام کار و وظیفه، قراردادی با اصول صحیح را نگارش و امضا کنند تا درگیر کارهای حقوقی بعد از آن نشوند. بنابراین امروزه آشنایی با متن قراردادها و کسب مهارت و تجربه کافی برای نگارش یک متن قرارداد اصولی از ضروری‌ترین کارها برای موفقیت در قراردادنویسی و مسائل حقوقی است.

به همین خاطر نحوه تنظیم و انعقاد قرارداد از اهمیت فراوانی برخوردار است. قراردادهای بسیاری وحود دارد که به دلیل عدم توجه به جزئیات قرارداد و نقص دانش حقوقی لازم هنگام تنظیم آن، به بن‌بست‌ رسیده است و طرفین را وادار به مراجعه به محاکم قضایی، داوری و … کرده است.

در هرحال قراردادها بسته به نوع آنها، از پیچیدگی بسیار برخوردار هستند. مباحث مهم قراردادها مثل فسخ، ضمانت اجراها و تضامین، نحوه حل اختلاف، تعیین تعهدات هریک از طرفین و … مباحثی نیستند که افراد به صرف داشتن دانش عرفی و تجاری و صنفی در حرفه و تجارت خود و بدون برخورداری از اطلاعات قراردادی و حقوقی لازم بتوانند از عهده تنظیم آنها برآیند.

مهم‌ترین فایده تنطیم و نوشتن قرارداد از این جمله است:

  • پیشگیری از هرگونه اختلاف احتمالی در آینده
  • افزایش بهره‌وری و کیفیت کار
  • حفظ روابط کاری و اقتصادی به طور مستمر
  • جلوگیری از اتلاف وقت و از بین رفتن حق و حقوق طرفین
  • کاهش ضرر و زیان ناشی از مسائل بوجود آمده در حین انجام کار (موضوع قرارداد)
  • جلوگیری از اختلاف نظرها در هنگام انجام کار و دعواهای حقوقی.

اگر به دنبال رابطه‌ کاری حرفه‌ای هستید با خرید نمونه قراردادهای ضروری در کسب‌وکار و آموزش کامل آن یک قرارداد کاری حرفه‌ای را در دست داشته باشد.

مزایای در نظر گرفتن جزئیات قرارداد چیست؟

در هر قراردادی کارهایی که طرفین باید انجام دهند و در مقابل آن چیزهایی که به دست خواهند آورد، مشخص می­‌شود. دانستن جزئیات، مزایایی به دست می­‌آورد که به هر یک از طرفین کمک می­‌کند تا متوجه شوند چه قسمتی از قرارداد مهم و چه قسمتی کم اهمیت است. به همین دلیل مفاد قرارداد باید مشخص و قابل سنجش باشد. اگر قرارداد، خدماتی است، پیشنهاد می­‌شود ساختار حقوقی مشخص برای آن تنظیم شود و دستور کار مشخص و واضحی برای آن در نظر گرفته شود.
به همین دلیل جهت داشتن قراردادی کامل و دقیق امروزه آشنایی با متن قراردادها و کسب مهارت و تجربه کافی برای نگارش یک متن قرارداد اصولی از ضروری‌ترین کارها برای موفقیت در قراردادنویسی و مسائل حقوقی است.

توجه به جزئیات قرارداد مزایای زیر را برای هر دو طرف به همراه دارد :

۱) تضمین اجرای به موقع تعهدات

با تنظیم یک قرارداد درست، از ابتدای کار همه چیز مشخص می‌شود و نظم می‌گیرد. هر طرف قرارداد به خوبی مسؤولیت‌هایش را انجام می‌دهد. ولی اگر قرارداد به خوبی و جامع تنظیم نشده باشد، باعث عدم احساس امنیت می‌شود که این امر به مرور روی کیفیت انجام کار تأثیر می‌گذارد.

۲) پیشگیری از بروز اختلاف

اولین مزیت یک قرارداد خوب، پیشگیری از اختلاف و دعوای بین طرفین است. هنگامی که قرارداد بدون نقص باشد و ضمانت اجراهای موثری برای عدم انجام تعهدات مقرر شده باشد، در صورت بروز اختلاف می‌توان با مراحعه به مفاد آن دعوا را حل و فصل کرد.

۳) جلوگیری از باخت در دعوا

با پیش آمدن هر اختلاف و دعوایی می‌توان با در دست داشتن یک قرارداد محکم و حرفه‌ای احتمال باخت را کاهش داد. قراردادهای خوبی که از منطق حقوقی برخوردار باشند مانند یک وکیل بهترین راهنمای شما هستند.

آیا از کسب و کار شما محافظت می‌شود؟

اگر یک قرارداد به خوبی تنظیم و طراحی نگردد، چه می­‌شود؟ اگر شما در این قرارداد مبلغ قابل توجهی را هزینه کنید، آیا شرایط خروج به گونه­‌ای هست که شما بتوانید سرمایه‌تان را برگردانید؟ (به عنوان مثال، آیا بندی را در قرارداد درباره زمان خروج از آن و برگرداندن سرمایه­‌تان تنظیم کرده‌­اید؟)

به طور خلاصه، اگر طرف دیگر به برند و یا شهرت شما آسیب زد، می‌­توانید به سرعت قرارداد را خاتمه دهید؟ اگر در یک موضوع خاص که جزء مسئولیت­‌های شما محسوب می‌شود از کسب و کارتان محافظت می­‌شود؟ آیا در دیگر موضوعات هم چنین محافظتی وجود دارد؟ آیا از برند و مالکیت معنوی شما محافظت می‌گردد؟ و یا طرف مقابل در صورت استفاده از برند شما تعهداتش مشخص است؟

تمام مشکلات از جزئیات قرارداد شروع می‌­شود. پس بهتر است قبل از امضای هر قرارداد، جزئیات را یک بار دیگر بخوانید.

اگر هدف شما هم از عقد قرارداد، تضمین منافع و حفاظت از کسب‌وکارتان است همین الآن ۴۰ نمونه قرارداد ضروری کسب‌وکار را دریافت کنید!

توافق بر روی مدت زمان یا شرایط قرارداد و گزینه های تجدید آن

در نظر دارید مدت زمان قرارداد چقدر باشد؟ آیا مدت زمان یک سال کافی است یا این اینکه می­‌خواهید قبل از منقضی شدن قرارداد مجدداً درباره تمدید آن مذاکره کنید؟ برای تجدید نظر در رابطه با حقوق خود، نیاز به چه مقدار زمان دارید؟ آیا شرکای تجاری­تان در این بازه زمانی فقط می‌­توانند با شما (نه رقبایتان) معامله کنند؟ آیا اگر وقت و تلاش زیادی برای جذب مشارکت انجام داده­‌اید و خواهان این هستید که طرف مقابل نتواند قبل از پایان دوره یا قرارداد با رقیب شما صحبت کند؟

تاثیرات مالیاتی در جزئیات قرارداد

به هرگونه کالا و خدماتی که در قرارداد به آنها اشاره شده، ممکن است مالیات تعلق بگیرد. از این رو، برای این که دچار مشکل نشوید بهتر است با یک کارشناس حقوقی در این رابطه مشاوره بگیرید.

نحوه مذاکره در جزئیات قرارداد

همیشه بهتر است طرفین بر روی شرایط واضحی توافق کنند. این اقدام باعث می­‌شود تا کارایی بیشتر شود و در زمان و منابع صرفه­‌جویی گردد. قراردادهای پیچیده‌­تر احتمالاً منجر به افزایش زمان مذاکره بین طرفین خواهد شد.

قبل از آغاز مذاکره بهتر است یک لیست از اولویت­‌های خودتان تهیه کنید تا در حین مذاکره راحت­‌تر درباره اهداف و اولویت­‌هایتان صحبت و درباره آنها مذاکره کنید.

شما باید درباره این نکته هم فکر کنید که چگونه می­‌توانید قراردادی داشته باشید که برای هر دو طرف منافع داشته باشد؟

البته شما باید درباره مسائلی که می­‌تواند وضعیت معامله را تغییر دهد و مسائلی که می­‌تواند موجب شکست قرارداد شود، آگاهی داشته و برای بهتر پیش­رفتن اوضاع با یک کارشناس حقوقی مشورت کنید.

سخن آخر

توجه داشته باشید که تنظیم قرارداد در زمینه‌های مختلف، متفاوت است مثلاً شما نمی‌توانید از جزئیات قرارداد اداری به عنوان قرارداد استخدام یا قرارداد طراحی و توسعه سایت استفاده کنید؛ بنابراین برای نگارش و تنظیم یک قرارداد اصولی و حقوقی، باید دقت کافی داشته و با تحقیق و بررسی و گرفتن مشاوره از یک وکیل مجرب قراردادی را تنظیم کنید که باعث امنیت و پیشرفت اصولی موضوع قرارداد شما شود.
یاد گرفتن نحوه نوشتن متن قرارداد و مهارت قراردادنویسی، در واقع آشنایی با اصول قراردادنویسی و تنظیم قراردادهای اصولی است؛ که باعث استحکام و پایداری روابط طرفین قرارداد یا شرکای تجاری می‌گردد. وینداد به عنوان یک تیم حقوقی با متخصصین و وکلای مجرب، می‌تواند کمکی برای تنظیم متن قراردادهای شما در هر زمینه‌ای باشد و شما را در مسائل حقوقی یاری کند.

5/5 - (3 امتیاز)
اشتراک‌گذاری
نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا پس از شنیدن انتظارات شما، جزئیات قرارداد مورد نظرتان را در بندهای قرارداد بیاورند.

قرارداد مناسب شما

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا پس از شنیدن انتظارات شما، جزئیات قرارداد مورد نظرتان را در بندهای قرارداد بیاورند.

مقالات مرتبط