محرمانگی اطلاعات در ثبت احتراع هنگام استفاده شرکتی از محصول اختراعی

محرمانگی اطلاعات در ثبت اختراع هنگام استفاده شرکتی از محصول اختراعی

حفظ محرمانگی اطلاعات در ثبت اختراع یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های مخترعین می‌باشد. چند روز پیش یکی از دوستانم با من تماس گرفت و در خصوص اختراعش و حقوقی که نسبت به آن دارد؛ سوالاتی کرد. توضیح داد که وقتی برای معرفی اختراعش به شرکتی رفت شرکت محصول اختراعی او را مورد استفاده قرار داده و […]

حفظ محرمانگی اطلاعات در ثبت اختراع یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های مخترعین می‌باشد. چند روز پیش یکی از دوستانم با من تماس گرفت و در خصوص اختراعش و حقوقی که نسبت به آن دارد؛ سوالاتی کرد. توضیح داد که وقتی برای معرفی اختراعش به شرکتی رفت شرکت محصول اختراعی او را مورد استفاده قرار داده و الان نمی‌داند چه اقداماتی می‌تواند علیه آن شرکت انجام دهد! چه حق و حقوقی نسبت به نام خود بر روی اختراع دارد و چطور می‌تواند از آن دفاع کند؟

با نگاهی به قوانین مربوط متوجه شدم، قانون‌گذاری در خصوص حقوق مالکیت فکری افراد در چند سال گذشته تغییرات زیادی داشته که نشان می‌دهد؛ افراد زیادی با این مسائل درگیراند. آنها علی‌رغم داشتن دانش و مهارت بالا در کارشان نسبت به حق مالکیت معنوی یا حقوقی که نسبت به ایده‌ها و محصولاتشان دارند، اطلاع چندانی ندارند.

در ادامه این متن تلاش شده تا شما را با حفظ محرمانگی اطلاعات در ثبت اختراع آشنا کنیم تا درنهایت مخترعان بتوانند با آگاهی از حقوقشان و ثبت درست اختراعشان به امتیازها و مزایای حق مالکیت معنوی که قانون برای آنها درنظر گرفته برسند.

اختراع طبق قوانین موجود به چه معناست؟

طبق ماده ۱ قانون ثبت اختراعات، طرح‌های صنعتی و علائم تجاری ” اختراع نتیجه ی فکر فرد یا افراد است که برای اولین بار فرآیند یا فرآورده ای خاص را در یک حرفه، فن، فناوری، صنعت و مانند آنها حل می نماید.”

به استناد این ماده آنچه ابداع می‌شود نتیجه تلاش فکری اشخاص است که باید این سه شرط را داشته باشد؛

  • برای نخستین بار ارائه شود، جدید باشد و پیش از آن چنین چیزی نباشد.
  • دارای ابتکار عمل باشد به این معنا که برای اشخاص دیگر دارای مهارت معمولی بدیهی نباشد.
  • اختراع باید کاربردی باشد، یعنی قابل ساخت و استفاده باشد و گره ای از مشکلات را باز کند.

چنانچه محصول دارای سه شرط فوق باشد اختراع تلقی شده اما برای اینکه مورد حمایت قانون قرار بگیرد لازم است، آن را ثبت کنند.

اگر در مورد ثبت اختراعتان و مراحل آن نیاز به راهنمایی داشتید می‌توانید از مشاوره حقوقی کارشناسان ما بهره‌مند شوید.

چگونگی ثبت اختراع و حمایت حقوق مالکیت فکری از آن

یکی از مشکلات مهم اختراع‌کنندگان نداشتن آگاهی کافی در رابطه با فرآیند ثبت محصولاتشان است. آنها اغلب در رابطه با ثبت محصولاتشان به مشکل بر می‌خورند و نمی‌توانند از مزایای حق اختراعشان استفاده کنند.

حق اختراع حقی ست که مخترع نسبت به نام خود بر روی اختراعش برای مدت محدود دارد.

واضح است این حق وقتی به رسمیت شناخته می‌شود که مخترع آن را به ثبت برساند.

طبق ماده ۲۷ قانون ثبت اختراعات، طرح‌های صنعتی و علائم تجاری؛ هرکس مدعی یکی از امور زیر باشد می‌تواند تقاضای ثبت نماید:

_ ابداع هر محصول صنعتی جدید

_ کشف هر وسیله جدید یا اعمال وسایل موجود به طریق جدید برای تحصیل یک نتیجه یا محصول یا صنعتی.

مزایای ثبت اختراع چیست؟

پس از ثبت بر طبق قانون، مخترع با امنیت بیشتری اختراع را وارد بازار می‌کند و از آن حمایت می‌شود. به این شکل که به صاحب اثر حق می‌دهد از ایده و تلاش ذهنی خود استفاده کند و دیگران را مکلف می‌کند به این حقوق احترام گذاشته و از نقض این حق بدون اجازه مالک آن نیز جلوگیری می‌شود.

علاوه بر این ثبت اختراع باعث افزایش ارزش تجاری اختراع و در نتیجه افزایش سود خواهد شد.

حقوق ناشی از اختراع ثبت شده قابل تفویض و انتقال است و چنانچه صاحب حق فوت کند به ورثه او منتقل می‌شود.

ثبت اختراع برای دارنده آن امکان دسترسی به بازارهای جدید را فراهم می‌کند و مخترع حق انحصاری نسبت به ساخت، صادرات و واردات، عرضه برای فروش، فروش و استفاده از فرآورده را بدست می‌آورد.

چرا با ثبت درخواست مشاوره تلفنی با خیال راحت و بی‌دغدغه ، تنها به فکر ثبت و بهره‌برداری از اختراعتان نباشید؟ همین الان برای دریافت مشاوره حقوقی اقدام کنید.

حمایت از حقوق فکری و حفظ محرمانگی اطلاعات در ثبت اختراع

همانطور که ذکر شد یکی از مزایای ثبت اختراع جلوگیری از نقض حق دارنده آن است. اگر مخترع محصول خود را به درستی ثبت کند در صورت سوءاستفاده از اختراع امکان اقدام قانونی برای او وجود دارد. دارنده می‌تواند علیه هر شخصی که بدون اجازه به حقوقش تعدی کرده، اقامه دعوا کند. این دعاوی اغلب برای جبران ضرر و زیان است که ضمن آن باید اقدامات تأمینی لحاظ شود. این جبران خسارت به صراحت در ماده ۶۰ این قانون ذکر شده است. بر طبق این ماده: “نقض حقوق مندرج در این قانون‌، عبارت است از معنای انجام هرگونه فعالیتی در ایران که توسط اشخاصی غیر از مالک حقوق تحت حمایت این قانون و بدون موافقت او انجام می‌گیرد.”

‎‎‎علاوه بر مالک حقوق تحت حمایت این قانون‌، هرگاه ثابت شود دارنده اجازه استفاده، از مالک درخواست کرده است تا برای خواسته معینی به دادگاه دادخواست بدهد و مالک امتناع کرده یا نتوانسته آن را انجام دهد، دادگاه می‌تواند علاوه بر صدور دستور جلوگیری از نقض حقوق یا نقض قریب‌الوقوع حقوق‌، به جبران خسارت مربوط نیز حکم صادر کند و یا تصمیم به گرفتن  حق  خویش نماید.”

با توجه به نقض کیفری آثار فکری شکایت کیفری نیز راهگشاست. در این مورد نیز ماده ۶۱ پیش‌بینی شده که به استناد این ماده :” هر شخصی که با علم و عمد مرتکب عملی شود که طبق مواد ۱۵، ۲۸، ۴۰ نقض حقوق به شمار آید یا طبق ماده ۴۷ عمل غیرقانونی تلقی شود، مجرم شناخته شده و علاوه بر جبران خسارت به پرداخت جزای نقدی از ده‌میلیون (۱۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال تا پنجاه میلیون (۵۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال یا حبس تعزیری از نود و یک روز تا شش ماه یا هر دوی آنها محکوم می‌شود.”

چرا حفظ محرمانگی اطلاعات در ثبت اختراع مهم است؟

مخترعین و دارندگان حقوق مالکیت فکری از زمان خلق ایده‌شان تا تجاری‌سازی کردن آن با مسأله افشای اطلاعات محرمانه‌ای که طی قراردادهای مجوز بهره‌برداری در اختیار اشخاص ثالث قرار می‌دهند مواجهند. هدف عمده قراردادهای محرمانگی اطلاعات، حمایت از اموال فکری می‌باشد که مهم‌ترین ویژگی ثبت اختراع می‌باشد.
هدف دیگر این قراردادها، محافظت و نظارت بر نحوه بهره‌برداری از آنها است. همچنین شرکت‌های دانش‌بنیان در فرآیند دستیابی به حمایت‌های مالکیت فکری غالبا با مسأله افشای اطلاعات محرمانه درگیرند.

تنظیم قرارداد عدم افشا به‌ویژه برای مخترعین و صاحبان ایده‌ها بخصوص در کسب‌وکار‌های اینترنتی بسیار معمول است.

بهترین راه‌حل برای جلوگیری از بروز مشکلات آتی، آگاهی‌بخشی مخترعین و صاحبان ایده‌ها و اموال فکری از انعقاد قرارداد محرمانگی اطلاعات در ثبت اختراع است.

اگر شما هم نیاز به یک قرارداد محرمانگی کامل دارید که تمامی بندهای لازم را داشته باشد می‌توانید نمونه قرارداد محرمانگی اطلاعات را دریافت کنید تا تجربه ده‌ها قرارداد شکست‌خورده را تجربه نکنید.

قرارداد محرمانگی اطلاعات ثبت اختراع را حتما تنظیم کنید!

در ارائه اطلاعات محرمانه قرارداد عدم افشا، فقط اطلاعات محرمانه را پوشش می‌دهد و قبل از انعقاد قرارداد مجوز بهره‌برداری یا در طول مذاکرات برای محافظت از آنها منعقد می‌شود. همانگونه که داشتن این قرارداد می‌تواند محافظ اطلاعات و مالکیت فکری مخترعین باشد، امضا و انعقاد قراردادهای محرمانگی اطلاعات در صورت عدم آگاهی از قوانین و ویژگی‌های آن برای طرفین می‌تواند خطرناک باشد و تعهدات سنگینی را به‌دنبال داشته باشد.

از مهم‌ترین و حرفه‌ای‌ترین اقداماتی که باید در مسیر رشد و بهره‌برداری اختراعتان انجام دهید این است که یک قرارداد عدم افشای اطلاعات داشته باشید. همین الان نسبت به دریافت قرارداد عدم افشای اطلاعات اقدام کنید!

در مورد حفظ محرمانگی اطلاعات در ثبت اختراع نیاز به راهنمایی دارید؟

با توجه به مطالب گفته شده یک مخترع درصورتی می‌تواند اختراع خود را با اطمینان وارد بازار کند و به دیگران معرفی کند که ابتدا طبق مراحل قانونی آن را به شیوه درست به ثبت برساند. تنها در این صورت است که اگر مشکلی به وجود آمد قانون از دارنده حق اختراع حمایت می‌کند. بنابراین به مخترعان توصیه می‌شود در همه مراحل ثبت محصول خود از افراد کارشناس و مشاور کمک بگیرند تا این فرآیند به طور دقیق زیر نظر قانون پیش برود.

درصورتی که درمورد حفظ محرمانگی اطلاعات در ثبت اختراع نیاز به راهنمایی داشتید می‌توانید درخواست مشاوره تلفنی با کارشناسان حقوقی را ثبت کنید تا در کوتاه‌ترین زمان شما را راهنمایی کنند.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

نمونه قرارداد مناسب شما

مقالات مرتبط