ده گام اصلی در صادرات کالا را بشناسید!

ده گام اصلی در صادرات کالا که به موفقیت شما کمک می‌کند!

به صورت کلی نام بردن از گام‌های اصلی در صادرات کالا از پیچیدگی‌ها و حساسیت‌های خاصی برخوردار است، که عدم توجه به آن‌ها ممکن است سبب هدر رفت سرمایه‌گذاری‌های انسانی و مالی شود. صادرات مانند هر کار تجاری دیگر نیازمند آینده‌نگری، برنامه‌ریزی، آشنایی با روش‌های علمی، تحرک لازم و جلب اعتماد خریداران خارجی است اما […]

به صورت کلی نام بردن از گام‌های اصلی در صادرات کالا از پیچیدگی‌ها و حساسیت‌های خاصی برخوردار است، که عدم توجه به آن‌ها ممکن است سبب هدر رفت سرمایه‌گذاری‌های انسانی و مالی شود. صادرات مانند هر کار تجاری دیگر نیازمند آینده‌نگری، برنامه‌ریزی، آشنایی با روش‌های علمی، تحرک لازم و جلب اعتماد خریداران خارجی است اما در توضیح گام اصلی در صادرات کالا ، مراحل صدور کالا را می‌توان به شرح زیر فهرست نمود.

ده گام اصلی در صادرات کالا:

صادرات کالا به صورت کلی شامل ده مرحله می‌باشد که به شرح ذیل عبارتند از:

۱. بازاریابی«marketing» :

بازاریابی صادرات کالا را می‌توان به عنوان اولین و مهم‌ترین گام اصلی در صادرات کالا در نظر گرفت.

بازاریابی عبارت است از تسلط، آگاهی و شناخت بازارهای خارجی و داشتن درک درستی از طرق نفوذ به آن‌.

چنین شناختی ممکن است از طریق مذاکره با خریداران، استفاده از اطلاعات و آمارهای رسمی، شرکت در نمایشگاه‌های بین‌المللی، تماس با رایزنان بازرگانی در سفارتخانه‌ها و اتاق‌های بازرگانی و همچنین استعلام از مؤسسات بین‌المللی و مراکزی که در این مورد خدمات ارائه می‌دهند صورت گیرد. علاوه بر این ازجمله نکات حاپز اهمیت در این بخش شناختن کالاهایی که پتانسیل رقابتی از منظر کیفی و قیمتی دارند می‌باشد. در این راستا بکارگیری روش‌های تبلیغاتی برای معرفی کالا نقش مهمی در گام اصلی در صادرات کالا و موفقیت یک صادرکننده در بازار مقصد دارند.

۲.  صدور پروفرما (پیش فاکتور):

پروفرما یا پیش فاکتور عبارتست از فرمی که حاوی مشخصات کالا و فروشنده است و فروشنده یا صادرکننده تکلیف به ارسال آنها برای خریدار را دارد.

چرا با راهنمایی‌های یک مشاور حقوقی با خیال راحت و بی‌دغدغه با گام اصلی در صادرات کالا آشنا نشوید؟ همین الان برای دریافت مشاوره حقوقی اقدام کنید.

۳. تهیه و تدارک و بسته‌بندی :

پس از توافق بر خرید کالا و صدور پیش فاکتور صادرکننده می‌بایست در این مرحله کالا را تهیه و مطابق با توافق به عمل آمده بسته‌بندی نماید. از جمله مهم‌ترین بخش کسب جایگاه در بازار مقصد و بهترین و کم‌هزینه‌ترین روش تبلیغ استفاده از بسته‌بندی‌های شکیل و مشتری‌پسند می‌باشد.

۴. تعیین ارزش گمرکی:

چهارمین گام اصلی در صادرات کالا تعیین ارزش گمرکی می باشد. به صورت کلی ارزش گمرکی عبارت است از بهای سیف (بهای خرید کالا در مبدأ به‌اضافه هزینه بیمه و حمل‌ونقل و باربندی) و کلیه هزینه‌های مربوط به افتتاح اعتبار یا واریز بروات و همچنین حق استفاده از امتیاز نقشه ، مدل و علامت بازرگانی و سایر حقوق مشابه مربوط به کالا و سایر هزینه‌هایی که به آن کالا تا ورود به اولین دفتر گمرکی تعلق می‌گیرد. چنین ارزشی را می‌توان از روی فاکتور خرید یا سایر اسناد ارایه شده توسط صاحب کالا تعیین و بر اساس نرخ ارز و برابری‌های اعلام‌شده از طرف بانک مرکزی ایران در روز تسلیم اظهارنامه خواهد بود. در این بخش باید توجه داشت که ارزش کالا به صورت دقیق و برابر نرخ ها و ضوابط مد نظر گمرک اعلام شود زیرا تخلف از این امر و اعلام ارزشی برخلاف واقع در تعارض با مفاد قانون امور گمرکی بوده و ممکن است در مواردی واجد جنبه‌ی کیفری شده و مجازات قانونی طبق قانون مبارزه با قاچاق کالا در پی داشته باشد.

اگر در مورد قوانین و مقررات صادرات کالا به کمک نیاز دارید می‌توانید با کارشناسان حقوقی ما تماس بگیرید یا فرم درخواست تنظیم قرارداد را در این صفحه پر کنید.

۵. کسب مجوز صدور از ترجمان‌ها و سازمان‌های ذی‌ربط:

پس از مراحل فوق صادرکننده به منظور صادرات کالای مورد نظر باید مجوزهای لازم را از سازمان‌های مربوطه صادرات اخذ نمایند. سازمان‌های مربوطه حسب مورد عبارتند از وزارت صنعت، معدن و تجارت،کشاورزی، بهداشت، سازمان ملی استاندارد و یا نهادهای دیگر.

۶- اظهار کالا به گمرک:

در این مرحله از گام اصلی در صادرات کالا ، کالا به گمرک حمل شده و اظهارنامه خروجی یا صادراتی تنظیم و به گمرک ارائه می‌گردد. پس از ارزیابی کالا و پلمپ کردن بسته‌ها جواز خروجی (پروانه صادراتی) اخذ می‌گردد.

از مهم‌ترین و حرفه‌ای‌ترین اقداماتی که باید در مسیر رشد و توسعه صادراتتان انجام دهید این است که از راهنمایی‌های یک مشاور حقوقی استفاده کنید. همین الان نسبت به دریافت مشاوره حقوقی اقدام کنید!

۷- عقد قرارداد حمل و بیمه:

به منظور جلوگیری از ورود خسارات غیرقابل پیش‌بینی ضرورت دارد تا صادرکننده با یکی از شرکت‌های معتبر حمل‌ونقل بین‌المللی قرارداد حمل و بیمه امضاء ‌کند.

اگر شما هم نیاز به یک قرارداد کامل برای صادراتتان دارید که تمامی بندهای لازم را داشته باشد می‌توانید درخواست تنظیم قرارداد اختصاصی‌تان را ثبت کنید تا کارشناسان حقوقی قراردادی حرفه‌ای را برای شما تنظیم کنند

۸- دریافت گواهی بازرسی کالا:

یک گام اصلی در صادرات کالا دریافت گواهی بازرسی کالا است. این گواهی که معمولاً مورد درخواست خریدار است توسط مؤسساتی که موارد توافق طرفین قرار گرفته است صادر می‌شود.

۹- صدور فاکتور و اخذ گواهی مبدا:

در این مرحله باید صادر کننده فاکتور فروش کالا را صادر و اتاق بازرگانی محل آن را تایید نماید که در این صورت اتاق بازرگانی درازای ارائه تصویر پروانه گمرکی، تصویر بارنامه حمل و تصویر فاکتور فروش گواهی مبدأ کالا را صادر خواهد نمود.

۱۰- ارسال کالا:

صادرکننده جواز خروجی را به شرکت حمل‌ونقل تحویل می‌دهد و شرکت مزبور بر اساس آن بارنامه حمل صادر و کالا را از گمرك بارگیری و به مقصد حمل می‌کند.

در مورد این ده گام اصلی در صادرات کالا سوال دارید؟

صادرات این روزها به یکی از حرفه‌های پرطرفدار و پر سود تبدیل شده است. اگر ایده صادرات کالایی را در ذهن دارید و نمی‌دانید که گام اصلی در صادرات کالا کدام است می‌توانید اقدامات و مراحل مربوط به آن را از کارشناسان حقوقی ما پرسیده تا شما را در تمامی مراحل آن راهنمایی کنند.

3.5/5 - (2 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

نمونه قرارداد مناسب شما

مقالات مرتبط