روش های درآمد‌زایی از ثبت اختراع بین‌ المللی

روش های درآمد‌زایی از ثبت اختراع بین‌ المللی

درآمدزایی و کسب سرمایه از طریق بهره‌بردای یا فروش اختراع یکی از مزیت‌های مهم ثبت اختراع در کنار دیگر مزایای آن است. همانگونه که می‌دانیم ثبت اختراع یکی از راه‌های حمایت از ایده اجرا شده می‌باشد و این امر می‌تواند در وهله اول برای خود مخترع و بعد برای کشور

درآمدزایی و کسب سرمایه از طریق بهره‌بردای یا فروش اختراع یکی از مزیت‌های مهم ثبت اختراع در کنار دیگر مزایای آن است. همانگونه که می‌دانیم ثبت اختراع یکی از راه‌های حمایت از ایده اجرا شده می‌باشد و این امر می‌تواند در وهله اول برای خود مخترع و بعد برای کشور تولیدکننده اختراع درآمدزایی نیز داشته باشد. مخترع ایرانی می تواند با داشتن حمایت بین المللی با فروش امتیاز اختراع خود درآمد کافی کسب کند و برای کشور نیز از نظر صادرات محصولات و بازرگانی سودآور خواهد بود.
ما در این نوشتار روش های درآمد‌زایی از ثبت اختراع بین المللی را به شما نشان می‌دهیم.

ثبت اختراع (ثبت پتنت) چیست؟

ثبت اختراع تنها به معنای اعطای حق به صاحب اثر نیست بلکه به معنی محروم کردن دیگران از ساخت، تولید و فروش ایده ثبت شده می‌باشد.  به عبارت دیگر پس از ثبت و اعطاء گواهی ثبت اختراع به مخترع طبق قانون به دو صورت از ثبت اختراع حمایت می‌شود:

۱- حمایت ایجابی یعنی به دارنده گواهی ثبت اختراع این حمایت را می‌دهد که از دارایی‌های فکری و دستاوردهای فناورانه خود بهره ببرد .
۲- حمایت سلبی،‌ سایرین را مکلف می‌کند که به حقوق حاصل از ثمره تلاش فکری مخترع احترام گذاشته و مانع از هر گونه حق نقض و بهره برداری از اختراع، بدون اجازه مالک این محصول بشود.

در کشورهایی نظیر آمریکا حق انحصاری ایده ثبت شده از طریق سازمان ثبت اختراعات و علائم تجاری ایالات متحده آمریکا (United States Patent and Trademark Office) معمولاً به مدت ۲۰ سال در اختیار صاحب اثر قرار می­‌گیرد و این امر موجب می­‌شود تا هیچ گاه بدون اجازه رسمی مالک آن مورد بهره‌برداری قرار نگیرد. این سازمان که به اختصار به USPTO معروف است، مهم‌ترین ارگان زیر نظر وزارت بازرگانی جهت ثبت اختراعات در کشور آمریکا می‌باشد و به اختراعات ثبت شده در این سازمان گواهی اعطا می‌نماید و به طور کلی در زمینه مالکیت فکری و معنوی مرجع مشاوره نیز می‌باشد.

ثبت اختراع بین المللی چه مراحل و شرایطی دارد؟

با اینکه ثبت اختراع منجر به حمایت از مخترع و اختراع ثبت شده می‌گردد و به صاحب امتیاز اختراع پس از ثبت نهایی آن اجازه بهره‌برداری از نتایج تلاش داده می‌شود اما از اختراع زمانی حمایت می‌شود که این اختراعات طبق تشریفات اداری و قانونی کشور متبوع در موعد و زمان مقرر به ثبت رسیده باشد و شرط استفاده از این حق، ثبت اختراع آن در نزد مرجع ذیصلاح (اداره ثبت اختراع ) می‌باشد. به عبارتی دیگر در اکثر قوانین کشورها اختراعات در تمامی حوزه‌های فناوری و صنعت در صورت احراز وجود شرایط لازم برای اختراع قابل ثبت است مگر مواردی که درقانون صراحتآ استثنا شده باشد.

بر ای ثبت یک اختراع علاوه بر شرط جدید بودن و گام ابتکاری و کاربرد صنعتی ، شرط مهم دیگر این است که موضوع اختراع قابلیت ثبت اختراع را داشته باشد.

ثبت پتنت بین المللی چه مزیت‌هایی دارد؟

با استقبال شرکت‌ها و سازمان‌های خصوصی و دولتی از تکنولوژی و نوآوریهای عصر جدید، حفاظت از دستاوردهای فناورانه و دارایی‌های فکری نیز به موضوعی مهم در حوزه کسب‌وکار تبدیل شده است. امروزه بسیاری از شرکت‌های پیشرو در زمینه فناوری، توجه ویژه‌ای به موضوع مالکیت فکری و چگونگی حفاظت از دارایی‌های فکری خود دارند.

یکی از روش‌های مؤثر برای حفاظت از حقوق مالکیت فکری، ثبت اختراع (ثبت پتنت) است که می‌تواند از اختراعات و ایده‌های جدید و دستاوردهای فناورانه مخترعین، شرکت‌های فناور و نیز مؤسسات عمومی نظیر دانشگاه‌ها حفاظت نماید. مزیت اصلی سیستم ثبت پتنت، حفاظت از اختراع، حقوق معنوی و فکری مخترع و انتشار نوآوری می‌باشد. برخی مزیت‌های دیگری که در سال‌های اخیر قابل توجه بوده است مواردی مانند درآمد‌زایی از ثبت اختراع ، کسب درآمد از اختراع و از راه فروش پتنت ، صدور مجوزهای بهره‌برداری از اختراع ، ایجاد مانع و محدودیت در فعالیت‌های تحیقیق و توسعه‌ای شرکت‌های رقیب ، جلوگیری از ورود رقبای تازه وارد به بازار رقابتی کسب‌وکار و افزایش اعتبار و برند شرکت را می‌توان نام برد.

شما به عنوان مخترع و مالک یک اختراع، می‌توانید حق استفاده از آن را به سایرین واگذار کنید و در مقابل مبالغ و یا حق امتیاز دریافت کنید.

روش‌های درآمد‌زایی از ثبت اختراع بین المللی کدامند؟

خوب است که بدانید ثبت اختراع می‌تواند سودآور باشد. یکی از روش‌های درآمد‌زایی از ثیت اختراع بین المللی ، امکان فروش و واگذاری حق بهره‌برداری از اختراعات می‌باشد که در سال‌های اخیر مورد توجه شرکت‌ها و افراد قرار گرفته است. جواز واگذاری در واقع قراردادی است که طی آن حق مالکیت فکری از دارنده آن حق به شخص ثالثی که می‌خواهد از آن اثر استفاده کند، انتقال می‌یابد. طرف مقابل این قرارداد نیز می‌تواند منحصر به فرد (تنها یک واگذارشونده) و یا غیر منحصر به فرد باشد (تعداد زیادی واگذارشونده). این قرارداد به واگذارشونده حق بهره برداری از حقوق مالکیت فکری را می‌دهد و این حق به عنوان امتیاز ارزشمندی برای کسب و کارها شناخته می‌شود که در نهایت منجر به سود‌آوری و کسب درآمد از اختراع می‌شود.
امروزه نقش سیستم ثبت اختراع و پتنت بین المللی در درآمدزایی از  ثبت اختراعات و نوآوری‌ها، به حدی ملموس شده است که بسیاری از شرکت‌ها، کسب‌وکار خود را تنها بر این کارکرد بنا می‌نمایند. ما چند روش برای درآمدزایی از ثبت اختراع را به صورت موردی بیان می‌کنیم:

  • مخترع حق انحصاری نسبت به ساخت، صادرات و واردات، عرضه برای فروش و استفاده از محصول یا ایده‌اش را بدست می آورد که بدین ترتیب، از ساخت، استفاده، فروش و واردات یک محصول یا فرآیند بر اساس اختراع ثبت شده بدون اجازه قبلی مالک یا مخترع آن جلوگیری به عمل می‌آید که همین امر شرایط مناسبی برای حضوری مطمئن در بازار  کسب  و کار  ایجاد می‌کند.
  • مخترع با ثبت اختراع می‌تواند حق استفاده از آن را واگذار کند و در مقابل مبالغی را بعنوان حق امتیاز آن دریافت کند.
  • ثبت اختراع با ایجاد امکان دسترسی به بازارهای جدید باعث افزایش ارزش تجاری اختراع و در نتیجه افزایش سود بیشتر خواهد شد.
  • با ثبت پتنت امکان استفاده از مزایا و تسهیلات ارائه شده برای شرکت‌های فناور و دانش بنیان بوجود می‌آید که خود این امر سبب تسهیل در پذیرش برای ادامه تحصیل در داخل یا خارج از کشور و مهاجرت از طریق ثبت پتنت می‌دهد.
  • دریافت تسهیلات و مزایای صندوق حمایت از پژوهشگران کشور و امتیاز مثبت برای استخدام نیز با ثبت اختراع امکان‌پذیر می‌شود.

اگر مالکی از اختراعش استفاده نکند، می تواند از قراردادهای مجوز بهره برداری آن استفاده نماید که روش مطلوبی جهت کسب درآمد صاحب اختراع و درآمدزایی از ثبت اختراع است.

جمع‌بندی

تیم وینداد با بهره مندی از وکلای متخصص و متبحر در زمینه حقوق مالکیت فکری و با ارائه مشاوره های تخصصی در خصوص هر یک از موارد فوق و در جهت حمایت از حقوق صاحبین اثر ابتکاری و منحصر به فرد آماده خدمت رسانی به شما می باشد. چنانچه در خصوص موارد فوق نیاز به مشاوره تخصصی دارید می توانید روی تیم وینداد حساب کنید.

 

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین امتیاز
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
تصویر الهام طراحی مفرد

الهام طراحی مفرد

الهام طراحی مفرد یکی از نویسندگان حرفه‌ای و کاربلد وینداد است که فارغ التحصیل کارشناسی ارشد حقوق از دانشگاه علامه طباطبایی و کارشناسی ارشد حقوق فناوری اطلاعات دانشگاه مونترال کانادا است. الهام اطلاعات تخصصی در امور حقوقی از جمله قراردادها، مالکیت فکری و امور ثبتی دارد و محتواهای کاربردی در زمینه‌ها را به زبان کاملا ساده نوشته که در ادامه به این محتواها دسترسی خواهید داشت.
آنچه در این مطلب خواهید خواند

ارائه صفر تا صد خدمات ثبت اختراع در ایران و تنظیم اسناد و اظهارنامه‌های تخصصی به صورت کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

خدمات پیشنهادی مناسب شما

ارائه صفر تا صد خدمات ثبت اختراع در ایران و تنظیم اسناد و اظهارنامه‌های تخصصی به صورت کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

مقالات مرتبط