شکایت از فروشنده خودرو

شکایت از فروشنده خودرو چه مصادیقی دارد؟ شیوه و مراحل شکایت

همه روزه شهروندان زیادی در ایران به معاملات خودرو مشغول هستند. با این حال گاهی انجام معاملات خودرو به خوبی پیش نمی‌رود و خریداران به دلایل مختلفی اقدام به شکایت از فروشنده خودرو می‌کنند تا حقوق از دست رفته خود را کسب کنند. در این مطلب از مجله حقوقی وینداد با بررسی موضوع عیوب خودرو، […]

همه روزه شهروندان زیادی در ایران به معاملات خودرو مشغول هستند. با این حال گاهی انجام معاملات خودرو به خوبی پیش نمی‌رود و خریداران به دلایل مختلفی اقدام به شکایت از فروشنده خودرو می‌کنند تا حقوق از دست رفته خود را کسب کنند.

در این مطلب از مجله حقوقی وینداد با بررسی موضوع عیوب خودرو، به سراغ موضوع مهم و متداول شیوه و مراحل شکایت از فروشنده خودرو رفته‌ایم.

با ما همراه باشید.

مراحل قانونی نقل و انتقال خودرو چیست؟

پیش از ورود به بحث شکایت از فروشنده خودرو، لازم است تا مراحل قانونی معامله خودرو را مرور کنیم. به طور کلی برای نقل و انتقال خودرو نیاز است تا سه مرحله اصلی سپری شود:

۱. تنظیم قرارداد انتقال سند خودرو یا انتقال حواله خودرو که به مبایعه نامه یا قولنامه هم شناخته می‌شود. در این مرحله باید طرفین طی یک قرارداد، در خصوص حضور در زمان و مکان خاصی جهت انتقال سند، توافق کنند.

۲. تعویض پلاک خودرو که به آن فک پلاک هم گفته می‌شود. در این مرحله طرفین معامله باید در مراکز تعویض پلاک حضور پیدا کنند و پلاک جدید خودرو را نصب کنند.

۳. حضور در دفتر اسناد رسمی به منظور انتقال سند قطعی خودرو انجام می‌شود. با طی شدن این گام، نقل و انتقال خودرو به طور کامل انجام شده است.

حال ممکن است در هر یک از این مراحل، مواردی اتفاق بیافتد که سبب بروز اختلاف میان فروشنده و خریدار شود. به همین خاطر در ادامه به مصادیق شکایت از فروشنده خودرو اشاره می‌کنیم.

لازم به ذکر است که موضوع شکایت از فروشنده خودرو در معاملات خودروهای دست دوم معنا و رواج بیشتری دارد.

شکایت از فروشنده خودرو چه مصادیقی دارد؟

شکایت از فروشنده خودرو می‌تواند به دلایل مختلفی اتفاق بیافتد. رایج‌ترین دلیل شکایت از فروشنده خودرو وجود خرابی و عیب در خودروی خریداری شده است.

مصادیق خرابی و تعمیر خودرو و دلایل شکا‌یت ا‌ز فروشنده خودرو می‌تواند در موارد زیر خلاصه شود:

– ایرادات موتوری و فنی

– ایرادات بدنه مانند رنگ‌شدگی و تصادفات

– ایرادات اتاق خودرو مثل اتاق تعویضی

– ایرادات مرتبط با تعویض قطعات مانند موتور و سقف و درب و…

و…

شکایت از فروشنده خودرو در چه شرایطی ممکن است؟

برای آنکه بتوان شکایت از فروشنده خودرو انجام داد، لازم است تا عیب و نقص خودرو دارای ویژگی‌های خاصی باشد.

مواد ۴۲۳ و ۴۲۴ قانون مدنی در تشریح خیار عیب (اختیار فسخ معامله به استناد وجود عیب) بیان می‌دارد:

ماده ۴۲۳: خیارعیب وقتی برای مشتری ثابت می شودکه عیب مخفی و موجود درحین عقد باشد.

ماده ۴۲۴: عیب وقتی مخفی محسوب است که مشتری در زمان بیع عالم به آن نبوده است اعم از اینکه این عدم علم ناشی از آن باشدکه عیب واقعا مستور بوده است یا اینکه ظاهر بوده ولی مشتری ملتفت آن نشده است.

در واقع شکایت از فروشنده خودرو زمانی امکان‌پذیر است که خریدار عیب و نقص خودرو را رویت نکرده باشد. ضمنا تفاوتی ندارد که عیب مذکور واقعا مخفی بوده یا ظاهر شده اما مشتری متوجه آن نشده است.

به بیان دیگر عیب و خرابی مورد نظر تنها در مواردی ایجاد مشکل می‌کند که فروشنده در مراحل نقل و انتقال خودرو به آن اشاره نکرده باشد و خریدار نیز نتوانسته باشد ایراد مذکور را کشف کند.

در واقع زمانی می‌توان وارد فرآیند شکایت از فروشنده خودرو شد که خریدار خودرو را با فرض سلامت آن خریداری کرده باشد.

پس از آگاهی به عیب خودرو، خریدار چه اقداماتی می‌تواند انجام دهد؟

مطابق ماده ۴۲۲ قانون مدنی، زمانی که عیب و نقص مورد معامله، پس از انجام معامله کشف شد، خریدار می‌تواند سه اقدام انجام دهد:

۱. خودرو را به شکل معیوب بپذیرد.

۲. تفاضل قیمت خودروی سالم و معیوب را به عنوان خسارت دریافت کند (اخذ ارش).

۳. معامله خودرو را فسخ کند.

در نتیجه زمانی که عیب خودرو پس از معامله برای خریدار آشکار شود، وی می‌تواند یکی از این سه اقدام را انجام دهد.

برای دریافت تفاضل قیمت خودرو، خریدار می‌تواند دادخواست حقوقی به دادگاه یا شورای حل اختلاف ارائه کند و فروشنده را ملزم به پرداخت خسارت کند.

برای فسخ نیز اگر فروشنده همکاری نکرد و مبلغ قرارداد را به خریدار پس نداد، خریدار می‌تواند شکایت حقوقی تنظیم کند و مطالبات خود را دریافت کند.

در واقع راهکار شکایت حقوقی از فروشنده برای دریافت خسارت یا مبلغ قرارداد همواره برای خریدار وجود دارد. اما شکایت از فروشنده خودرو می‌تواند به جز شکایت حقوقی، شکایت کیفری را نیز در بر بگیرد. در ادامه به این موضوع هم می‌پردازیم.

آیا شکایت کیفری از فروشنده ممکن است؟

علاوه بر شکایت حقوقی که ذکر شد، گاهی ممکن است فروشنده به وضوح اقدام به تقلب در فروش مال یا همان کلاهبرداری کرده باشد. ممکن است این کلاهبرداری از طریق فریب خریدار و تبانی بار کارشناس سلامت خودرو و… صورت گرفته باشد.

تردیدی نیست که برای شکایت از جرم کلاهبرداری باید شکایت کیفری تنظیم کرد. اما نکته مهم‌ این است که اثبات وقوع کلاهبرداری در معاملات خودرو چندان آسان نیست و در رویه و عرف موجود دیده شده است که شکایت حقوقی از فروشنده راه کوتاه‌تر و آسان‌تری برای احقاق حقوق خریداران است.

نیاز به وکیل برای شکایت از فروشنده خودرو دارید؟

در این مطلب به نکات مهم کشف عیوب خودرو پس از معامله و نکات شکایت از فروشنده خودرو پرداختیم.

در نهایت توصیه می‌شود پیش از خریداری خودروی دست دوم حتما از تخصص کارشناسان فنی خودرو و کارشناسان حقوقی استفاده کنید.

شما مخاطبان وینداد می‌توانید در صورتی که درگیر مشکلات حقوقی عیوب خودرو شده‌اید به تیم حقوقی وینداد برای مشاوره حقوقی، تنظیم اوراق قضایی (دادخواست و شکواییه) و همچنین پیگیری دعاوی اعتماد کنید.

تیم حقوقی ما متشکل از حقوقدانان و وکلای دادگستری مجرب و مطلع قادر است تا در مسیر احقاق حقوق شما همراه مطمئنی باشد.

4.8/5 - (5 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

28 Comments
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین امتیاز
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
بهروز مجرد
بهروز مجرد
2 ماه پیش

سلام بنده یک ماه پیش ماشین رو فروختم سالم تحویل خریدار دادم ثبت اسناد اونجا کار هامون رو انجام دادن الان پلاک هم خورده به نامش زنگ زده میگه ماشین موتورش خراب شد باید خسارت بدین وگرنه میرم شکایت میکنم الان میتونن ازمن شکایت کنن خسارت بگیرن

زارعی
زارعی
2 ماه پیش

با سلام من یه ماشین تو بنگاه ماشین که رفیقم بود معامله کردم و بعدا فهمیدم که دوستم پروانه کسب هم نداره و تاکید داشتم ماشینی که میخوام حتما شاسی ها سالم باشه ولی به من نگفتن که شاسی ها جوش داره بعد از اینکه قولنامه نوشته شد و سند به نامم زدم مشخص شد که شاسی ها جوش داره الان میتونم ماشین و برگردونم و پولمو ازشون بگیرم

میرزاده
میرزاده
4 ماه پیش

من ی ماشین خریداریکردم که فروشنده از قضا همکلاسی دوران دانشگاهم در اومد وبه حرفش اعتماد کردم و قولنامه ای هم ننوشتم و گفت ماشین ی لکه رنگ داره و ی تعویض که منم گفتم عیبی نداره خریداری کردم ولی بعدش شک به دلم افتاد که ببرمش کارشناسی و بردم دیدم که بجای ی تعویض ۲تا تعویض داره و ی لکه رنگ و اینکه شاسی جلو سمت راننده خورده بوده و جوش داده و از طرفیم کارکرد واقعی ماشین رو هم دستکاری کرده آیا الان من میتونم شکایت کنم پولم رو پس بگیرم.

اصغرسیفی
اصغرسیفی
4 ماه پیش

سلام
حدود ده روز پیش وانت پراید از کاشان خریداری کردم و خودرو کارتکس برای همان روز کارشناسی شده بود. داشت .ومن مبلغ کل خودرو را کارت به کارت کردم .وتحویل گرفتم
بعداز دو سه روز متوجه شدم خودرو هندلینگ ندارد و خودرو فوق بی رنگ بود بعداز بردن به چند تعمی کار تو شهر خودمون متوجه ایراد اتاق خودرو شدم و با فروشنده در میان گذاشتم و ایشون قبول نمیکردن و گفتن ۷ میلیون کم میکنم یه چک ده روزه میدم ومن کارشناسی بردم فاصله طولی خودرو با طرف دیگه حدود ۱/۵سانتیمتر اختلاف داره و جلوی خودرو پیچیدگی دارد .و صاف حرکت نمیکنه و هرروز بدتر میشه الانم میگه خودرو رو بایه قیمته دیگه میخرم ازشما راهنمایی میخوام کمک کنید
حقم پایمال نکنه . ممنون

حسام اصغری
حسام اصغری
4 ماه پیش

سلام من چند روز پیش یه پرشیا خریدم کارشناس سیار هم اومد ماشینو کارشناسی کرد ک گفت نوک کاپوت و پشت چراغ ضربه داره.من تعویض پلاک کردم الان بردم کارشناسی گلگیر و در ماشین هم تعویض هست.میتونم شکایت کنم از فروشنده یا ن؟
اینم بگم ک قولنامه دستی به اسم ی نفره اونی ک به من وکالت داد یک نفر دیگس لطفا راهنماییم کنید.سپاس

معین محتاج
معین محتاج
5 ماه پیش

سلام وقت بخیر من ده روز پیش یه ماشین خریدم و نصف مبلغ را نقدا پرداخت کردم و قولنامه نوشتم الان ده روزه طرف خطتشو‌خاموش کرده ادرسی هم که داده تو مبایعه نامه نوشتیم اشتباهه و اینکه الان استعلام کرفتم ۵ روز بعد از قرار داد ما حکم توقیف خودرو در اجرای احکام کاشان صادر شده و اینکه طرف جز کارت بیمه هیچ مدرکی به من نداده الان باید چکارکنم

عیسی بهراموند
عیسی بهراموند
6 ماه پیش

سلام.دوسال نیم پیش ماشین خریدم. وقلنامه دستی نوشتیم. بعد از خرید 15 روز بعد به رهگشا رفتیم و گفتن موتور دسکوب با شرایط این موضوع من به دنبال کارهای قانونی. رفتم بعد از انجام کلی کار تمام و به راهبر رفتیم گفت یا تعویض موتور یا جریمه مه با چک کردن پلاک در سیستم این بار گفت شکایت روی پلاک هست حالا حکم توقیف ماشین اومد به فرشنده زنگ میزنم. پاسخگو نیست نمیدونم چکار کنم حالا

علی محمدی
علی محمدی
8 ماه پیش

سلام من یک ماه پیش ماسین خریداری کردم وکالتی ماشین 1900000 خلافی دارد حال فروشنده حاظر به پرداخت نمیباشد ایا راهی وجود دارد که شکایت کنم

سعید فتحی طسوج
سعید فتحی طسوج
10 ماه پیش

سلام خوب هستید من یه پراید 85 خریدم فروشنده به ما نگفت که شاسی جلو تعویض هست تو تعویض پلاک متوجه شدم آیا میتونم شکایت کنم از فروشنده یا نه

بهروزی
بهروزی
1 سال پیش

سلام خسته نباشید ببخشید من توخوی یه ماشین تصادفی گرفتم قولنامه دستی نوشتیم واونم ازکرمانشاه گرفته بودولی الان نمی یاد وکالت نمیزنن به نام من الان باید چیکارکنم

کارشناس حقوقی وینداد
کارشناس حقوقی وینداد
در پاسخ به  بهروزی
1 سال پیش

با سلام و احترام
شما می بایست به همراه کلیه مدارک، دادخواست الزام به تنظیم سند رسمی ارائه نمایید.
مجموعه حقوقی وینداد

آنچه در این مطلب خواهید خواند

نمونه قرارداد مناسب شما

مقالات مرتبط

شرایط اجاره خودرو گذرموقت
مقالات قوانین و مقررات خودرو

شرایط اجاره خودرو گذرموقت چیست؟

اجاره خودرو گذرموقت برای افرادی که مایل هستند با خودرو خارجی خود وارد خاک ایران شوند و مدتی با وسیله نقلیه شخصی خود به سیروسفر