ضریب-قرارداد-پیمانکاری

ضریب قرارداد پیمانکاری چیست و چگونه عمل می‌کند؟

آیا ضریب قرارداد پیمانکاری به گوشتان خورده است؟ می‌دانیم که بسیاری از فعالیت‌هایی که امروزه در فضای کسب و کار با آن مواجهیم از طریق قرارداد پیمانکاری مدیریت می‌شوند. اگر تا به حال قرارداد تنظیم کرده باشید یا به کسی این کار را سپرده باشید، متوجه شده‌اید که علاوه بر اینکه موارد عمومی و اختصاصی […]

آیا ضریب قرارداد پیمانکاری به گوشتان خورده است؟ می‌دانیم که بسیاری از فعالیت‌هایی که امروزه در فضای کسب و کار با آن مواجهیم از طریق قرارداد پیمانکاری مدیریت می‌شوند. اگر تا به حال قرارداد تنظیم کرده باشید یا به کسی این کار را سپرده باشید، متوجه شده‌اید که علاوه بر اینکه موارد عمومی و اختصاصی هر قرارداد باید در آن درج شود، مواردی همچون؛ برآورد هزینه اجرای قرارداد،ضریب قرارداد پیمانکاری، بیمه و مالیات نیز از جمله مواردی‌ست که باید در این قرارداد قید گردد.

به همین دلیل تنظیم این قراردادها کار ساده‌ای نیست، مسائل و مواردی وجود دارند که باید با آگاهی کامل از آنها دست به انعقاد قرارداد پیمانکاری بزنید. در این نوشته عبارت ضریب قراردادی و عملکرد آن در قراردادهای پیمانکاری برای شما توضیح داده می‌شود تا چنانچه قصد انعقاد قرارداد در این زمینه را دارید آگاهی کافی در این خصوص داشته‌باشید.

قرارداد پیمانکاری چیست؟

بسیاری از پروژه‌هایی که امروزه با آنها سروکار داریم و در فضای کسب‌وکار زیاد اجرا می‌شوند از سری قراردادهای پیمانکاری هستند. این قراردادها که به وسیله‌ اصول و قواعد ویژه‌ای تنظیم می‌شوند، انواع مختلفی دارند. اما در همه‌ی این قراردادها اصولی وجود دارد که بین همه‌ی آن ها مشترک است.

به طور کلی قرارداد پیمانکاری خدمات، قراردادی است که به موجب آن کارفرما، انجام عملی با شرایط معین و در برابر وجه معین، در مدت مشخص را به شخص حقیقی یا حقوقی به نام پیمانکار (مقاطعه کار) واگذار می‌کند؛ موضوع قرارداد پیمانکاری ممکن است ایجاد ساختمان، حمل‌ونقل و یا تهیه و تدارک کالا باشد. به ‌بیان‌دیگر قرارداد پیمانکاری به تنظیم روابط میان کارفرما و پیمانکار مربوط‌ می‌شود. هر بند قرارداد پیمانکاری شامل نکات مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد تا قرارداد حرفه ای و قانونی باشد. اگر در این مورد کنجکاو هستید می‌توانید سری به مطالب زیر که هر کدام در مورد یک بند از قرارداد است سر بزنید.

به لحاظ حقوقی کارفرما در یک طرف قرارداد پیمانکاری قرار دارد و مفاد ذکر شده در قرارداد را بر اساس اسناد و مدارک خاص به پیمانکار ارائه داده است و پیمانکار بر اساس همان اسناد و مدارک موضوع پیمان را اجرا می‌کند. در این بین ؛ برآورد هزینه اجرای قرارداد، ضریب قرارداد پیمانکاری، بیمه و مالیات از نکات مهم این نمونه قرارداد است که باید توسط کارشناسان و افراد خبره تعیین و در قرارداد درج شود.

شرایط عمومی و اختصاصی قرارداد پیمانکاری چیست؟

شرایط عمومی هر قرارداد پیمانکاری عبارت‌ست از  تعهدات طبیعی و عام حاکم بر قرارداد که بر طرفین تحمیل می‌شود، بنابراین تعهدات و الزامات ذکر شده در شرایط عمومی قرارداد در واقع جنبه عمومی دارند که باید در تمامی قراردادهای پیمانکاری رعایت شوند. به‌عبارت‌دیگر‌ شرایط عمومی در واقع یک چارچوب کلی است که بسیاری از تکالیف، حقوق و مسئولیت‌های کارفرما و پیمانکار در آن ذکر شده است.

شرایط اختصاصی پیمان، شرایطی‌ست که با توجه به نوع قرارداد با توافق طرفین جهت تکمیل قرارداد درج می‌شود. منظور از شرایط اختصاصی آن دسته از شرایطی است که طرفین قرارداد خودشان براساس شرایط ، اوضاع و احوال و ماهیت قرارداد، با یکدیگر توافق کرده‌اند و بر روابطشان حاکم می‌دانند.

نکته حائز اهمیت این است که شرایط اختصاصی پیمان هیچ‌گاه نمی‌‌تواند ناقض مفاد شرایط عمومی پیمان باشد. برخی نکات مهم در شرایط عمومی پیمان وجود دارد که در روابط طرفین بسیار تعیین کننده‌است. بنابراین قبل از بیان تعریف ضریب قرارداد پیمانکاری بهتر است با این مفاهیم که جز شرایط عمومی پیمان است، آشنا شویم:

برآورد هزینه اجرای قرارداد:

برآورد هزینه اجرای کار، مبلغی است که به عنوان هزینه اجرای موضوع پیمان به وسیله‌‌ی کارفرما محاسبه و اعلام می شود.

مبلغ پیمان:

مبلغ اولیه پیمان، هنگام مبادله پیمان همان مبلغ درج شده در ماده (3) قرارداد است.

مبلغ نهایی پیمان یا قرارداد:

مبلغ درج شده در ماده (3) قرارداد و تغییرات احتمالی است كه بر اساس مستندات و مدارك قرارداد یا پیمان، در آن ایجاد شده است.

متوسط كاركرد فرضی ماهانه:

عبارت است از حاصل تقسیم مبلغ اولیه پیمان به مدت اولیه پیمان است.

مدت قرارداد پیمان:

همان مدت درج شده در بخش مربوطه در قرارداد است كه مدت اولیه قرارداد نیز نامیده می شود.

ضریب پیمان چیست ؟

پروژه‌ای را در نظر بگیرید که برای اجرای آن مناقصه‌ای شکل گرفته و از شرکت‌های پیمانکاری مختلف دعوت می‌شود تا مبلغ پیشنهادی خود را برای اجرای پروژه به کارفرما اطلاع دهند. پیمانکاران مبلغ پیشنهادی را به صورت یک قیمت مقطوع اعلام می‌کنند. در این بین، حاصـل تقسـیم مبلـغ پیشـنهادی پیمانکـار بـه مبلغ برآورد اولیه هزینه انجام کار، ضریب پیشـنهادی پیمانکار و یا ضریب پیمان نامیده می‌شود که در کلیه صورت وضعیتهای موقت و قطعی اعمال می‌گردد.

ضریب قرارداد پیمانکاری چگونه عمل می‌کند؟

ضریب قرارداد پیمانکاری یا همان حاصل تقسیم مبلغ اولیه پیمان به مبلغ برآورد هزینه اجرای كار، در زمانی که کارفرما میخواهد پیمانکار مناسب جهت اجرای پروژه را انتخاب کند، کاربرد دارد.

در نهایت چنانچه عددی که از تقسیم حاصل می‌شود، کوچکتر از یک باشد پیمانکار نسبت به برآورد اولیه ، پیشنهاد تخفیف داده است. (MINUS)و چنانچه عدد بدست آمده بزرگتر از یک باشد پیمانکار نسبت به برآورد اولیه ، پیشنهاد افزایش داده است.  (PLUs) و اگر ضریب پیشنهادی پیمانکار برابر با یک باشد، قیمت پیشنهادی پیمانکار مشابه مبلغ برآورد پروژه توسط مهندس مشاور می باشد،گفته می شود پیمانکار پیشنهاد قیمت نت (NET) داده است.

جمع‌بندی ضریب پیمان

نظر به اهمیت و کاربرد فراوان قرارداد پیمانکاری و درج ضریب قرارداد پیمانکاری در آن، در صورتی که به انعقاد آن نیاز داشتید می‌توانید با بهره‌گیری از مشاوره کارشناسان حقوقی در امور تنظیم قراردادها و نظارت مستمر بر مرحله اجرای پروژه، خطرات احتمالی این گونه از قراردادها را به حداقل برسانید.

همچنین می‌توانید تنظیم و بررسی قرارداد خود را به تیم مجرب حقوقی وینداد بسپارید تا با تجربه وکلای خود این قرارداد را برای شما مکتوب کرده و در اختیار شما قرار دهند.

 

4.3/5 - (3 امتیاز)
اشتراک‌گذاری
نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا جزئیات قرارداد پیمانکاری شما را در بندهای قرارداد بیاورند.

قرارداد مناسب شما

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا جزئیات قرارداد پیمانکاری شما را در بندهای قرارداد بیاورند.

مقالات مرتبط

نمونه قرارداد کشاورزی
مقالات قرارداد پیمانکاری

نمونه قرارداد کشاورزی + نکات تنظیم قرارداد

قراردادهای پیمانکاری به دلیل داشتن ظرفیت وسیعی برای همکاری و دریافت یا ارائه خدمات در کسب‌وکارها بسیار کاربردی هستند. نمونه قرارداد کشاورزی نیز از جمله

قرارداد تولید قطعه و محصول
مقالات قرارداد پیمانکاری

نمونه قرارداد تولید قطعه و نکات تنظیم آن

با افزایش جمعیت و گسترش نیاز مردم، تمایل سرمایه گذاران نیز برای تولید قطعات و محصولات مختلف افزایش یافت. قرارداد پیمانکاری تولید قطعه، یکی از