Work-dress-code

قانون لباس کار چیست؟ + حق لباس در قانون کار

قانون کار ایران دربردارنده مقررات و ضوابط مهم در رابطه استخدامی میان کارگر و کارفرما است. یکی از موضوعات مهم در حقوق کار، موضوع قانون لباس کار است که به موضوع لباس کار کارگر در محیط کارگاه می‌پردازد. در این مطلب به سراغ قانون لباس کار کارگر رفته‌ایم و مستندات قانونی مسئولیت تامین لباس کار […]

قانون کار ایران دربردارنده مقررات و ضوابط مهم در رابطه استخدامی میان کارگر و کارفرما است. یکی از موضوعات مهم در حقوق کار، موضوع قانون لباس کار است که به موضوع لباس کار کارگر در محیط کارگاه می‌پردازد.

در این مطلب به سراغ قانون لباس کار کارگر رفته‌ایم و مستندات قانونی مسئولیت تامین لباس کار کارگر و به عبارت دیگر حق لباس در قانون کار را بررسی کرده‌ایم.

با ما همراه باشید.

منظور از لبا‌س کار کارگر چیست؟

پیش از ورود به بحث ابتدا لازم است تا مفهوم لباس کار کارگر تشریح شود. به طور عرفی لباس کار کارگر شامل لباس و تجهیزاتی است که برای ایمنی کارگر در محیط کار تهیه می‌شود.

از این رو، لباس کار در کارگاه‌های مختلف می‌تواند شامل شلوار و بالاپوش مخصوص، کلاه ایمنی، کفش مخصوص، گوشی حفاظتی، انواع طناب و کابین، عینک و محافظ چشم، سپرهای محافظ صورت، فیلتر جوشکاری، ماسک صورت، فیلترهای گازی، سرپنجه، پیش‌بند، دستکش و بازوبند حفاظتی و غیره باشد.

مسئولیت تامین لباس کا‌ر کارگر بر عهده کیست؟

یکی از سوالات مهم در حوزه قانون لباس کار این است که اصولا مسئولیت تامین لباس کار کارگر با کارفرما یا کارفرما است؟

در پاسخ باید به سراغ متون قانونی رفت و احکام مندرج در مقررات را استخراج کرد. در خصوص لباس کار کارگر، آیین نامه وسایل حفاظت فردی که توسط اداره کل بازرسی کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تدوین شده است، مرجع اصلی به حساب می‌آید. البته باید این تفاوت قرارداد کار معین و پیمانی را نیز در این بخش در نظر داشته باشید.

ماده ۲ این آیین نامه بیان می‌دارد:

کارفرما مکلف است وسایل حفاظت فردی متناسب با نوع و محیط کار و مخاطرات احتمالی را به تعداد کافی تهیه و به صورت رایگان در اختیار کارگران قرار دهد.

بنابراین قانون لباس کار این است که کارفرما لباس کار کارگر را متناسب با نوع کار وی به او بدهد و از این جهت مسئولیت قانونی دارد.

در ضمن، کارفرما مکلف است تا آموزش مورد نیاز برای استفاده از تجهیزات و لباس کار کارگر را نیز به او ارائه کند. این موضوع می‌تواند در قرارداد کار نیز مورد تاکید مجدد قرار بگیرد.

قانونا چند دست لباس باید در اختیار کارگر قرار بگیرد؟

حال که متوجه شدیم مسئولیت تهیه لباس کار کاگر با کارفرما است، موضوع مهم دیگر این است که کارفرما موظف است در طول سال چند دست لباس به کارگر بدهد؟

مطابق ماده ۶۱ آیین نامه حفاظت و بهداشت عمومی در کارگاه‌ها، کارفرما موظف است در هر سال دو دست لباس کار به طور رایگان در اختیار کارگر بگذارد.

کیفیت لباس نیز باید به گونه‌ای باشد که کارگر بتواند به راحتی وظایف شغلی خود را انجام دهد و از نظر ایمنی نیز تامین باشد.

آیا کارمندان اداری کارگاه‌ هم مشمول دریافت لبا‌س کار هستند؟

تصور اولیه این است که قانون لباس کار در خصوص کارگران بخش فنی و عملیاتی کارگاه معنا دارد. اما باید توجه داشت که الزام به تحویل لباس کار کارگر یا به عبارت دیگر حق لباس در قانون کار به کلیه کارگران مشمول قانون کار وجود دارد.

به همین خاطر تقاوتی ندارد کارگران کارگاه در کدام بخش مشغول به فعالیت هستند. در هر حال، کارفرما وظیفه دارد دو دست لباس در سال در اختیار آن‌ها بگذارد.

آیا می‌توان به جای لباس کار، قیمت آن را به کارگر پرداخت؟

برخی کارفرماها تمایل دارند به جای تهیه لباس کار، مبلغ و پول آن را به کارگر پرداخت کنند. چنین موضوعی، منع خاصی ندارد اما باید توجه داشت که اگر کارفرما پول خرید لباس کار کارگر را به او پرداخت بایستی بر تهیه شدن لباس توسط کارگر نیز نظارت کند.

در واقع این مبلغ باید صرفا برای خرید لباس کار توسط کارگر هزینه شود. به همین خاطر کارفرما موظف است پس از پرداخت مبلغ به کارگر، از وی درخواست خرید لباس تا زمان خاصی را داشته باشد و پس از تهیه لباس نیز کیفیت و ایمنی آن را بررسی و تایید کند.

اگر کارگر از لباس کار مخصوص استفاده نکند، چه می‌شود؟

گاهی ممکن است کارفرما به تعهدات قانون لباس کار کارگر عمل کند و لباس را تهیه و با آموزش لازم به کارگر ارائه کند اما کارگر در حین کار از لباس و تجهیزات تهیه شده استفاده نکند.

قانونا، کارگران موظف هستند تا لباس کار و تجهیزات ایمنی تهیه شده را در حین کار استفاده کنند. اگر این عمل را انجام ندهند، کارفرما مسئولیتی ندارد و در صورت بروز حادثه، کارگر مسئول خواهد بود.

همچنین اگر اختلافی ناشی از این موضوع به وجود آمد، طرفین باید به هیات‌های حل اختلافت کارگر و کارفرما مراجعه کنند.

جمع‌بندی

در این مطلب به موضوع مهم قانون لباس کار کارگر و حق لباس در قانون کار پرداختیم. نباید فراموش کرد که اصولا مقررات قانون کار پیچیدگی‌های نسبتا زیادی دارد که ممکن است در هر موضوعی سبب ایجاد اختلاف میان کارگر و کارفرما شود.

به همین خاطر توصیه می‌شود اگر درباره لباس کار کارگر یا سایر موضوعات مرتبط با حقوق کار سوالی دارید، از تخصص کارشناسان حقوقی استفاده کنید.

سوالات متداول

مسئولیت تهیه لباس کارگر با چه کسی است؟

مسئولیت تهیه لباس کار کاگر با کارفرما است

کارفرما چند دست لباس می‌تواند برای کارگر تهیه کند؟

کارفرما موظف است در هر سال دو دست لباس کار به طور رایگان در اختیار کارگر بگذارد.

4.4/5 - (5 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

7 Comments
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین امتیاز
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
صادق شرافتی
صادق شرافتی
8 ماه پیش

سلام
بنده و همکارانم به مدت ۸ ماه در سال ۱۴۰۱ برای شرکتی کار کردیم ایشون مبلغ حق لباس سالیانه رو یک میلیون و دویست در نظر گرفتند و بر همین اساس گفتند به ازای هر ماه کارکرد یکصد هزارتومان به شما تعلق میگیرد و در نهایت مبلغ ۸۰۰ هزارتومان برای ما واریز کردند ایا این جور محاسبه صحیح بوده یا اینکه ایشانـمیبایست مبلغ دو دست لباس رو کامل پرداخت میکردند.؟

رحیمی
رحیمی
9 ماه پیش

سلام وقت بخیر
میخواستم بپرسم اگر دو ماه بعد از خریدن فرم سازمانی استعفا داده باشیم مبلغ فرم رو باید ما پرداخت کنیم به مجموعه یا قانون من در آوردیه؟

امیری
امیری
1 سال پیش

سلام من با حکم کارمند و پست مسول دفتر شهردار در شهرداری هستم ولی با ابلاغ داخلی در واحد آتش نشانی بعنوان آتش نشان در شیفت و هم مسول آتش نشانی فعلیت دارم . می خواهم بدانم حق لباس من چگونه است. آیا با توجه به حکم مانند سایر کارکنان اداری که بصورت نقدی پرداخت می شود قبل دریافت است . البته مبلغ نقدی پرداختی به کارکنان اداری تقریبا دوبرابر قیمت لباس کارکنان آتش نشانی در سال است .سپاس

کارشناس حقوقی وینداد
کارشناس حقوقی وینداد
در پاسخ به  امیری
1 سال پیش

با سلام و احترام
با توجه به پیچیدگی مسئله مورد نظر شما، خواهشمند است به سایت وینداد مراجعه نموده و نسبت به ثبت درخواست مشاوره تلفنی اقدام نمایید تا کارشناسان متخصص ما در اسرع وقت با شما تماس بگیرند.
با تشکر
مجموعه حقوقی وینداد

حمید
حمید
1 سال پیش

سلام بنده در یک شرکت نساجی مدت 11 سال بعنوان رنگرز کار کردم وهیچ لباس کاری نگرفتم حتی پولشو میتونم پول لباس کار سال‌های کارکرده رو بگیرم ممنون.

فاطمه حسین‌قلی‌ لو
فاطمه حسین‌قلی‌ لو
در پاسخ به  حمید
1 سال پیش

با سلام و احترام.
بر طبق ماده ۲ آیین نامه ی وسایل حفاظت فردی، کارفرما مکلف است وسایل حفاظت فردی متناسب با نوع و محیط کار و مخاطرات احتمالی را به تعداد کافی تهیه و به صورت رایگان در اختیار کارگران قرار دهد.
بنابراین قانون لباس کار این است که کارفرما لباس کار کارگر را متناسب با نوع کار وی به او بدهد و از این جهت مسئولیت قانونی دارد.

رضا پهلوی
رضا پهلوی
در پاسخ به  فاطمه حسین‌قلی‌ لو
11 ماه پیش

بنده خدا موند با این جواب شما

آنچه در این مطلب خواهید خواند

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا جزئیات قرارداد کار و استخدام شما را در بندهای قرارداد بیاورند.

خدمات قراردادی وینداد

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا جزئیات قرارداد کار و استخدام شما را در بندهای قرارداد بیاورند.

مقالات مرتبط

نکات تنظیم قرارداد استخدامی
مقالات قرارداد کار

5 نکته کلیدی در تنظیم قرارداد استخدامی

قرارداد استخدامی یک قرارداد حقوقی میان کارفرما (استخدام کننده) و کارگر یا کارمند (استخدام شونده) است که شرایط همکاری دو طرف را مشخص می‌کند. کسانی

انواع مرخصی کارمندان در قانون کار
مقالات قرارداد کار

انواع مرخصی کارمندان در قانون کار

موضوع مرخصی و ایجاد اوقات استراحت برای کارمندان و کارگران همواره از مهم‌ترین بخش‌های نظام کار هر کشور بوده است. در قانون کار ایران نیز