قرارداد اجاره انبار ؛ گام اول برای اجاره انبار

قرارداد اجاره انبار ؛ مهم‌ترین گام بعد از پیدا کردن محل نگهداری کالا‌ها

پیدا کردن محلی جهت اجاره انبار برای وسایل و اجناس و همچنین انعقاد قرارداد اجاره انبار ، یکی از دغدغه‌های بسیاری از افراد و تجار است. کسانی که به هر دلیلی این روزها نیاز به چنین انبارهایی دارند از جمله اشخاص حقیقی و حقوقی که به دلایل متعددی از جمله جابجایی، نیاز به انبار کردن […]

پیدا کردن محلی جهت اجاره انبار برای وسایل و اجناس و همچنین انعقاد قرارداد اجاره انبار ، یکی از دغدغه‌های بسیاری از افراد و تجار است. کسانی که به هر دلیلی این روزها نیاز به چنین انبارهایی دارند از جمله اشخاص حقیقی و حقوقی که به دلایل متعددی از جمله جابجایی، نیاز به انبار کردن برخی از وسایل و تجهیزات، تجارت و …. خواستار استفاده از انبارهای ارزان قیمت و امن و متناسب هستند.

اجاره انبار نیز مانند اجارهٔ منزل به انعقاد قرارداد نیاز دارد و توصیه می‌شود که پیش از انتقال وسایل و اجناس به انبار، قرارداد اجاره انبار را تنظیم کنید. این قرارداد مانند دیگر قراردادها اجاره، قوانین و مقررات خاصی دارد که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم.

چرا به اجاره انبار نیاز دارم؟

در حقیقت اجاره در قرارداد اجاره انبار عمدتاً توسط اشخاص حقیقی و یا حقوقی، به دلایل مختلفی صورت می‌گیرد از جمله:

  • اشخاص عادی به ویژه زمانی که قصد جابجایی برخی وسایل به دلایلی مانند بازسازی منزل، اسباب کشی و یا مهاجرت از کشور را دارند، می‌توانند جهت نگهداری وسایل و لوازم خود بطور موقت از این انبارها استفاده کنند.
  • نگهداری برخی از کالاها: یکی از کاربردهای عمده این انبارهای اجاره‌ای این است که برخی کالاها و اجناسی که قرار است در زمان خاصی به بازار فرستاده شوند را می‌توان در آنها نگهداری کرد.
  • امور تجارت و بازرگانی: تجاری که به امور صادرات و واردات مشغول هستند می‌توانند کالاها و اجناس خود را در این انبارها قرار دهند تا زمانی که بخواهند آنها را به مناطق دیگر در داخل و یا خارج از کشور ارسال کنند.
  • سازمان‌ها، نهادها، شرکت‌ها و یا مؤسسات دولتی، نیمه دولتی، شرکت دولتی و یا خصوصی که به هر دلیلی برای مدتی باید بخش یا تمام وسایل و لوازم خود را در انبار نگهداری کنند.

نمونه قرارداد اجاره انبار

ماده ۱- طرفین قرارداد اجاره انبار

ماده ۲- مورد اجاره

ماده ۳-مشخصات مورد اجاره

ماده ۴- مبلغ قرارداد اجاره انبار و نحوه پرداخت آن

ماده ۵- مدت اجاره در قرارداد اجاره انبار

ماده ۶- تعهدات طرفین

ماده ۷- وثیقه‌ها و تضمین‌ها

ماده ۸- شروط قرارداد اجاره انبار

ماده ۹-فسخ قرارداد اجاره انبار

ماده ۱۰- وجه التزام

ماده ۱۱- حوادث غیرمترقبه

ماده ۱۲-حل اختلاف

ماده ۱۳- اقامتگاه طرفین

ماده ۱۴- نسخه‌های قرارداد اجاره انبار

شما نیز توانید با ثبت درخواست تنظیم قرارداد اجاره انبار، قرارداد مختص خودتان و با در نظر گرفتن جمیع شرایطتان را داشته باشید.

مهم‌ترین نکات حقوقی قرارداد اجاره انبار چیست؟

۱-به یاد داشته باشید که محل مورد اجاره صرفاً در جهت استفاده انباری واگذار می‌گردد و هر گونه تغییری مسلتزم اطلاع رسانی است.

۲-در قرارداد اجاره انبار، مستأجر حق واگذاری مورد اجاره را به غیر را عموماً ندارد لکن می‌توان در قرارداد بر خلاف این شرط تراضی نمود و به شخص مستأجر اجازهٔ واگذاری انبدار را داد.

۳-هزینه‌های جزئی ساختمان از قبیل شکستن شیشه و لامپ و درب و پنجره و غیره با مستأجر و هزینه‌های کلی با موجر است.

۴-توجه داشته باشید که پرداخت مالیات بر مستغلات کلاً به عهده موجر است ولکن مالیات بر مشاغل به عهده مستأجر خواهد بود.

۵-عموماً در قرارداد اجاره انبار درج می‌گردد که مستأجر حق هیچگونه تغییر در ساختار داخلی و خارجی ساختمان را نداشته و ندارد و باید مطابق وضعیت فعلی، محل مورد اجاره را حفظ و پس از انقضاء مدت، تخلیه و تحویل نماید و جبران هرگونه نقیصه که در اثر استفاده مستأجر بوده متعهد به رفع آن می‌باشد.

۶- مستأجر باید در قرارداد اجاره متعهد گردد در حین تخلیه و تحویل ضمن پرداخت تمام بدهی و عوارض به محل اجاره از ادارات آب و برق و مخابرات و بیمه نسبت به کارکرد مدت اجاره أخذ و تحویل موجر نماید و جهت این امر چک شماره …… از بانک …. مبلغ…….. ریال معادل…….. تومان درید موجر قرارداده تا چنانچه ظرف مدت ………. از تاریخ تخلیه و تحویل نسبت به أخذ مفاصا اقدام ننماید و یا گواهی‌های مأخوذه‌ای به موجر تحویل ننماید و موجر با تسویه حساب از مبلغ ودیعه کسر و در صورتی که مازاد بر ودیعه باشد از چک فوق الذکر با مراجعه به بانک نسبت به أخذ وجه اقدام و اگر وجه چک تأمین نگردیده باشد موجر حق مراجعه به دادگاه و طرح دعوا و وصول وجه چک را خواهد داشت.

سخن آخر

در نهایت باید بیان نمود که اشخاص اعم از اشخاص حقیقی و اشخاص حقوقی به دلایل متفاوتی چون: بازسازی منزل، اسباب کشی، مهاجرت به خارج از کشور، را دارند، ارسال کالاها و اجناسی در زمان مشخص به بازار، امور تجارت و بازرگانی، نگهداری اجناس وارد شده به کشور، نگهداری اجناسی که قرار است به خرج از کشور صادر شوند و … انباری را اجاره می‌نمایند.

اجاره انبار دارای نکات حقوقی بسیار ظریفی است و همچنین همواره به اشخاص توصیه می‌گردد که پیش از اینکه انبار را تحویل بگیرید و همچنین کالای خود را به محل مورد نظر انتقال دهید، قرارداد اجاره انبار را تنظیم نمایید و بدین وسیله از مشکلات و اختلافاتی که ممکن است پیش بیاید و نهایتاً منجر به ضررها و خسارات جبران ناپذیر باشد جلوگیری شود.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری
نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا پس از شنیدن انتظارات شما، جزئیات قرارداد مورد نظرتان را در بندهای قرارداد بیاورند.

قرارداد مناسب شما

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا پس از شنیدن انتظارات شما، جزئیات قرارداد مورد نظرتان را در بندهای قرارداد بیاورند.

مقالات مرتبط

نمونه قرارداد اجاره آموزشگاه
مقالات قرارداد اجاره

نحوه تنظیم قرارداد اجاره آموزشگاه

یکی از قراردادهایی که بین افراد رواج زیادی دارد قرارداد اجاره آموزشگاه است به این خاطر که افرادی که یک تخصص خاصی دارند سعی می‌کنند