قرارداد اجاره باغ به چه صورت است؟

قرارداد اجاره باغ به چه صورت است؟

  اگر شما هم جز افرادی هستید که میخواهند قرارداد اجاره باغ تنظیم کنند با ما در این نوشته همراه باشید. تا به حال شده تصمیم بگیرید روزهایی را خارج از خانه در یک محیط آرامش بخش مثل طبیعت بگذرانید؟ یا اینکه باغچه کوچک خودتان را داشته باشید و از فضای آن لذت ببرید؟ با […]

 

اگر شما هم جز افرادی هستید که میخواهند قرارداد اجاره باغ تنظیم کنند با ما در این نوشته همراه باشید. تا به حال شده تصمیم بگیرید روزهایی را خارج از خانه در یک محیط آرامش بخش مثل طبیعت بگذرانید؟ یا اینکه باغچه کوچک خودتان را داشته باشید و از فضای آن لذت ببرید؟ با شیوع بیماری کرونا وافزایش بیماری‌های تنفسی در بین افراد، آلوده بودن هوای شهر‌ها و دلگیر بودن فضای خانه‌ها، افراد زیادی تمایل به زندگی در خارج از شهر‌ها پیدا کرده‌اند. افرادی که ویلا یا باغی در خارج از شهر داشتند به آنجا نقل مکان کردند. اما گروهی دیگر که مالک باغ و ویلا نیستند ترجیح می‌دهند برای مدتی موقت باغ یا ویلای دیگران را اجاره کنند .

قرارداد اجاره باغ امروزه بسیار رایج شده‌است. اشخاص زیادی به زندگی خارج از محیط شهری روی آورده‌اند اما نمی‌توانند هزینه خرید این مکان‌ها را تامین کنند بنابراین بهترین گزینه برای آنها اجاره این باغ‌‌ها است. در این نوشته سعی کردیم به طور کلی شما را با قرارداد اجاره باغ و ویلا آشنا کنیم. با دقت متن پیش رو را بخوانید شاید شما یکی از طرفین قراردادی این‌چنینی باشید. در نهایت اگر نیاز به راهنمایی داشتید مشاوران متخصص ما در این زمینه شما را همراهی می‌کنند.

برای خواندن سریع هر بخش، روی عنوان آن کلیک کنید

منظور از اجاره باغ چیست؟

تصور کنید شما مالک باغی هستید اما در تمامی فصول یا ماه‌های سال از آن استفاده نمی‌کنید. به همین دلیل تمایل دارید بعضی اوقات آن را اجاره دهید و از آن کسب درآمد کنید. از طرفی دیگر شما می‌توانید آن شخصی باشید که چن روز یا یک سال نیاز به یک باغ برای گذراندن اوقات فراغت یا دوری از فضای شهرنشینی دارد، اما نمیخواهد به طور دائم آن را خریداری کند.

این اشخاص طرفین قرارداد اجاره باغ هستند، هرچند این قرارداد مصادیق و انواع مختلف دارد و ما تنها به دو مورد آن اشاره کردیم. این قرارداد نیز مانند سایر قراردادهای اجاره  براساس ماده 466 قانون مدنی، تنظیم می‌شود. در این قرارداد نیز نکات جزئی بسیاری وجود دارد که باید در هنگام تنظیم رعایت شود، در ادامه برخی از این نکات را مرور می‌کنیم.

بند‌های مهم قرارداد اجاره باغ چیست؟

همانطور که گفته شد این قرارداد نیز از عقد اجاره قانون مدنی تبعیت می‌کند. برای تنظیم این قرارداد اجاره، لازم است که ابتدا طرفین نسبت به این قرارداد رضایت داشته باشند. سپس با صحبت راجع به مذاکرات ابتدایی و ذکر آنها در قرارداد، آن را امضا کنند.

مشخصات طرفین قرارداد

در این بند باید مشخصات طرفین قرارداد به طور دقیق تصریح شود. موجر و مستاجر این قرارداد باید به طور مشخص معرفی شوند . موجر می‌تواند مالک باغ باشد یا از مالک اجازه کتبی برای اجاره دادن باغ داشته باشد.

همچنین اهمیت دارد که مشخصات کامل باغ یا ویلا ؛مساحت ساختمان ، مساحت باغ، استخر، تعداد اتاق‌ها، وسایل موجود در باغ و … در این بند یا بندی مستقل درج شود. همچنین اگر مستاجر حق استفاده از انباریا قسمت مشخصی از باغ را ندارد باید به صورت دقیق و بدون ابهام توضیح داده‌شود.

موضوع قرارداد اجاره باغ

در این قسمت باید در مورد مورد اجاره و استفاده آن توضیح دهید. اینکه آیا باغ صرفا برای کاشت یک نوع محصول اجاره شده یا برای تفریح و یا … باید در این بند موضوع قرارداد به صورت مشخص قید شود.

مدت قرارداد

از نکات مهم این قرارداد مدت آن است که باید مورد توجه قرار گیرد. باید تعیین شود که مستاجر تا چه مدت  از باغ یا ویلا استفاده می‌کند. در متن قرارداد باید تاریخ دقیق شروع و پایان اجاره مشخص شود و طرفین نسبت به آن متعهد باشند. موجر در طی این مدت نمی‌تواند مانع استفاده مستاجر از باغ شود.

مبلغ قرارداد

مبلغ قرارداد اجاره باغ به توافق طرفین بستگی دارد، اما بهتر است بعد از مذاکره آن را به طور دقیق در قرارداد ذکر کنند. این کار دو طرف را از اختلافات بعدی مصون می‌دارد. با توجه به تنوع باغ‌ها و مصادیق مختلف استفاده از آن مبلغ متفاوتی برای اجاره آن تعیین می‌شود که به عرف آن محل نیز بستگی دارد. مستاجر باید در زمان‌های تعیین شده مبلغ اجاره را بپردازد.

تعهدات موجر

موجر یا همان مالک باید در مدت مشخص باغ را در اختیار مستاجر قرار دهد و شرایط را برای استفاده هر چه بهتر او از محل فراهم کند. علاوه بر این چنانچه باغ به تعمیرات اساسی نیاز داشت انجام آن بر عهده موجر است.

برای تنظیم قرارداد اجاره باغ نیاز به راهنمایی دارید؟

در این متن تلاش شد موارد مهم قرارداد اجاره باغ بررسی شود. همانطور که میدانید این قرارداد جزئیات زیادی دارد که باید هنگام تنظیم نسبت به آن توافق شود. اگر شما هم تمایل به اجاره باغ یا ویلا برای مدت موقتی دارید توصیه می‌کنیم از نمونه قرارداد‌های اجاره وینداد استفاده نمایید.

موارد مهم و قانونی این اجاره‌ها بسیار است که باید در هنگام تنظیم قرارداد به آنها توجه شود. اگر به عنوان یک مستاجر نیاز به اجاره باغ دارید، پیش از انعقاد قرارداد ، از مشاوره حقوقی کارشناسان تنظیم قراردادهای جامع و اصولی بهره‌مند شوید.

ما در وینداد با داشتن تیمی از مجرب‌ترین وکلای دادگستری و مشاوران حقوقی، آماده ارائه راهنمایی در خصوص تنظیم یا بررسی قرارداد اجاره  هستیم

 

.

 

2/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری
نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا پس از شنیدن انتظارات شما، جزئیات قرارداد مورد نظرتان را در بندهای قرارداد بیاورند.

قرارداد مناسب شما

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا پس از شنیدن انتظارات شما، جزئیات قرارداد مورد نظرتان را در بندهای قرارداد بیاورند.

مقالات مرتبط

نمونه قرارداد اجاره آموزشگاه
مقالات قرارداد اجاره

نحوه تنظیم قرارداد اجاره آموزشگاه

یکی از قراردادهایی که بین افراد رواج زیادی دارد قرارداد اجاره آموزشگاه است به این خاطر که افرادی که یک تخصص خاصی دارند سعی می‌کنند