قرارداد اجاره بیل مکانیکی با راننده

قرارداد اجاره بیل مکانیکی با راننده + نکات نمونه قرارداد

پروژه‌های ساختمانی و یا سایر فعالیت‌های صنعتی، گاهی نیاز به ابزار و ماشین‌آلات بزرگ و صنعتی دارند. بیل مکانیکی یکی از این ابزارهای مهم و کاربردی است. استفاده از بیل مکانیکی نیازمند تخصص و تجربه است و به همین خاطر در اکثر موارد، کارفرمایان به اجاره بیل مکانیکی با راننده روی می‌آورند. در این مطلب […]

پروژه‌های ساختمانی و یا سایر فعالیت‌های صنعتی، گاهی نیاز به ابزار و ماشین‌آلات بزرگ و صنعتی دارند. بیل مکانیکی یکی از این ابزارهای مهم و کاربردی است. استفاده از بیل مکانیکی نیازمند تخصص و تجربه است و به همین خاطر در اکثر موارد، کارفرمایان به اجاره بیل مکانیکی با راننده روی می‌آورند.
در این مطلب مجله حقوقی وینداد به سراغ تحلیل و بررسی بندهای مهم قرارداد اجاره بیل مکانیکی با راننده رفته‌ایم. با ما همراه باشید.

قرارداد اجاره بیل مکانیکی با راننده در چه مواردی کاربرد دارد؟

پروژه‌های ساختمانی و عمرانی و یا فعالیت‌های تجاری کارخانه‌ها و صنایع، در بسیاری موارد، مستلزم داشتن ابزار و ماشین‌آلات و نیروی متخصص است.

در این موارد از لحاظ صرفه اقتصادی و سرمایه، کارفرمایان و صاحبان تجارت ترجیح می‌دهند بجای خرید این ابزار گران‌قیمت، به اجاره آن روی بیاورند.

اجاره بیل مکانیکی را می‌توان به دو شکل با راننده و بدون راننده انجام داد. در این مطلب قرار است قرارداد اجاره بیل مکانیکی با راننده را تحلیل و بررسی کنیم.

قرارداد اجاره بیل مکانیکی با راننده چه نکاتی دارد؟

همین ابتدا لازم به ذکر است که قراردادهای استخدامی از هر نوع که باشند، تحت شمول قراردادهای کار و قانون کار قرار می‌گیرند. قرارداد اجاره بیل مکانیکی با راننده نیز از این قاعده مستثنی نیست و بندهای این قرارداد، در اکثر موارد شباهت زیادی به بندهای قراردادهای کار دارد.

در ادامه برخی از نکات این قرارداد را مرور می‌کنیم.

مشخصات طرفین قرارداد

در این بند باید مشخصات راننده و کارفرما به طور دقیق تصریح شود. همچنین اهمیت دارد که مشخصات کامل بیل مکانیکی اعم از برند، مدل و سال تولید، رنگ و… در این بند یا بندی مستقل درج شود. تصریح بر مالکیت راننده یا شرکت بر خودرو نیز می‌تواند در این بند قید شود.

موضوع قرارداد

بنا به نوع شغلی که به استفاده از قرارداد بیل مکانیکی با راننده می‌پردازد می‌توان موضوع قرارداد را تدوین کرد.

مثلا استفاده از بیل مکانیکی به همراه راننده آن برای اهدافی که کارفرما در کارخانه یا کارگاه مشخص می‌کند، موضوع این بند می‌تواند قرار بگیرد.

در برخی قراردادها، مسیر و مکان مورد نظر کارفرما در قالب بندی جداگانه و تحت عنوان «محل انجام موضوع قرارداد»، تصریح می‌شوند.

مدت قرارداد

با توجه به انواع قراردادهای کار، می‌توان مدت قرارداد را تعیین کرد. مثلا اگر قرارداد کار موقت یا غیرموقت یا کار معین و… باشد، مدت قرارداد تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

مبلغ قرارداد

مبلغ قراردادهای کار که تحت عنوان دستمزد یا حق‌السعی نیز شناخته می‌شود باید با حداقل حقوق وزارت کار هم‌خوانی داشته باشد. همچنین مبنای پرداخت به ازای هر ساعت باید مشخص باشد.

تعهدات کارفرما

تعهدات کارفرما در این قرارداد شامل پرداخت به موقع دستمزد راننده، تحت پوشش بیمه قرار دادن او، پرداخت پاداش و عیدی و اضافه کار و سنوات و… در مواعد خاص است.

علاوه بر آن، می‌توان در تعهدات کارفرما تصریح کرد که محدوده فعالیت راننده بیل مکانیکی از حد خاصی فراتر نرود. مثلا فعالیت در کارگاه‌ها یا کارخانه‌های ثانوی از حیطه قرارداد اجاره بیل مکانیکی با راننده خارج شود.

همچنین می‌توان تصریح کرد که در صورت نارضایتی کارفرما از عملکرد راننده، کارفرما باید حداقل ۱۵روز قبل از تعویض راننده، به وی اطلاع بدهد.

تعهدات راننده بیل مکانیکی

التزام به حضور در ساعات کاری شرکت، پرداخت هزینه‌های جانبی بیل مکانیکی (سوخت، تعمیرات، قطعات و…)، رعایت استانداردهای نظافت، داشتن رانندگی ایمن، التزام به امور ذکر شده توسط شرکت و عدم تجاوز از امور گفته شده و… بخشی از مهم‌ترین تعهدات راننده در قرارداد اجاره بیل مکانیکی با راننده محسوب می‌شوند.

لازم به ذکر است که با توجه به این که قرارداد مذکور، استخدام راننده همراه با بیل مکانیکی بوده است، غالبا هزینه‌های خودرو بر دوش راننده یا شرکت پیمانکار است. اما می‌توان خلاف این موضوع نیز توافق کرد و مثلا هزینه سوخت خودرو در ساعات کاری راننده را بر عهده کارفرما نهاد.

حل‌وفصل اختلافات

اصولا اختلافات قراردادهای کار در وهله اول به واسطه مذاکره و سازش قابلیت رفع دارند. اگر مذاکرات بین کارفرما و پیمانکار اثرگذار نبود، می‌توان ارجاع اختلاف به هیئت‌های حل اختلافات کارگر و کارفرمای استان را در این بند تصریح کرد.

احاله به قانون کار

از آنجایی که قرارداد اجاره بیل مکانیکی با راننده، از نوع قرارداد کار و تحت شمول قواعد قانون کار است، می‌توان بسیاری از موضوعات مانند مرخصی‌ها، بیمه و… را به مقررات قانون کار ارجاع داد و بندهای اضافی در این قرارداد را حذف کرد.

سایر بندها

برخی بندهای دیگر نظیر تعداد بندها یا نسخه‌های قرارداد و موارد اختتام قرارداد نیز می‌توانند در انتهای قرارداد اجاره بیل مکانیکی با راننده اضافه شوند.

در آخر به بخشی از سوالات رایج درباره قرارداد اجاره بیل مکانیکی اشاره می‌کنیم.

۱. مستاجر در قرارداد اجاره بیل مکانیکی با راننده چه وظایفی دارد؟

زمانی که کارفرما قصد اجاره تجهیزات را دارد بایستی به برخی تعهدات خود در قرارداد اجاره عمل کند:

– مستاجر باید مبلغ قرارداد اجاره بیل مکانیکی را به موقع پرداخت کند.

– مستاجر حق ندارد ماشین اجاره شده را به شخص دیگری اجاره دهد.

– مستاجر باید از تجهیزات اجاره شده به خوبی محافظت کند و در پایان مدت قرارداد، تجهیزات را به نحوی که قبل از اجاره بوده است به موجر (اجاره دهنده) بازگرداند.

– در صورت ایجاد نقص در تجهیزات یا خرابی و تلف آنها، مستاجر مسئول جبران خسارات است.

– مستاجر موظف به تعمیر معمول و متعارف بیل مکانیکی در مدت اجاره است.

– چنانچه مستاجر نیازی به بیل مکانیکی نداشته باشد باید ضمن ارسال اخطار به موجر برای فسخ قرارداد اجاره بیل مکانیکی با راننده اقدام کند.

۲. اگر بیل مکانیکی اجاره شده معیوب باشند چه اتفاقی می‌افتد؟

گاهی ممکن است تجهیزاتی که مستاجر برای پیمانکاری ساختمان از موجر دریافت کرده است عیب و نقصی از همان ابتدا داشته باشند و یا پس از شروع مدت قرارداد، مشکلات خاصی در تجهیزات بروز کند که مربوط به استفاده متعارف هم نبوده است.

در چنین موقعیتی مستاجر باید به سرعت موجر را از خرابی مذکور باخبر کند. سپس موجر وظیفه دارد تا عیب و نقص موجود را با هزینه شخصی خود برطرف کند.

همچنین می‌توان در قرارداد اجاره بیل مکانیکی با راننده ذکر کرد که به ازای هر روز تاخیر موجر در رفع نقص و عیب بیل مکانیکی، مستاجر میزانی از مبلغ اجاره را از مبلغ قرارداد کم می‌کند تا به نوعی خسارت تاخیر در تعمیر تجهیزات و توقف پروژه پیمانکاری ساختمان جبران شود.

لازم به ذکر است که عموما اگر اقدام موجر به تعمیر بیل مکانیکی از زمان‌بندی خاصی فراتر رفت (مثلا با گذشت یک هفته از اعلام مستاجر، موجر اقدامی نکرد)، مستاجر می‌تواند از حق فسخ خود در قرارداد اجاره استفاده کند.

۳. مبلغ قرارداد اجاره بیل مکانیکی چگونه تعیین می‌شود؟

اصولا تعیین مبلغ قرارداد اجاره بیل مکانیکی با راننده نیاز به تخصص دارد چرا که ارزش تجهیزات و ماشین‌آلات ساختمانی موضوعی نسبتا پیچیده است که به عواملی مانند عمر دستگاه، مدل و کیفیت آن، کاربری و استفاده و… بستگی دارد.

به همین خاطر برای تعیین مبلغ اجاره در قرارداد اجاره می‌توان از دانش فنی کارشناسان رسمی حوزه پیمانکاری ساختمان بهره برد.

پس از تعیین ارزش تجهیزات، غالبا مبلغ اجاره به صورت ماهانه قید می‌شود و پرداخت آن مشروط به تایید سلامت دستگاه و قابلیت استفاده از بیل مکانیکی در اول هر دوره است.

۴. حل اختلافات موجر و مستاجر چگونه است؟

اختلافات بین موجر و مستاجر همواره سابقه زیادی در قراردادهای اجاره داشته‌اند. به همین خاطر طرفین قرارداد اجاره بیل مکانیکی باید از پیش، روش‌های حل اختلافات احتمالی خود را مشخص کنند تا اختلافات احتمالی سبب تهدید ماهیت کلی قرارداد نشود.

اولین گام برای حل اختلافات در قراردادهای اجاره و قراردادهای پیمانکاری ساختمان توسل طرفین به مذاکره است. این مذاکره می‌تواند بین طرفین قرارداد، نمایندگان آنها و یا با ورود شخص ثالثی به عنوان میانجی انجام شود.

در نهایت اگر اختلافات پابرجا ماندند، طرفین قرارداد می‌توانند از نهاد داوری برای حل اختلافات خود استفاده کنند و یا مشکل موجود را به محاکم قضایی ارجاع دهند.

۵. موارد فورس ماژور در قرارداد اجاره بیل مکانیکی با راننده چیست؟

فورس ماژور یا قوه قهریه مواردی هستند که وقوع آنها از لحاظ حقوقی برای طرفین قرارداد اصولا مسئولیت حقوقی به دنبال ندارد.

به طور مثال حوادث طبیعی مانند سیل و زلزله و آتش‌سوزی از موارد مشهور فورس ماژور به حساب می‌آیند.

در خصوص قرارداد اجاره بیل مکانیکی نیز ممکن است موارد زیر سبب وقوع حوادثی غیرمنتظره و غیرقابل‌پیشگیری شوند:

– وقوع آتش‌سوزی، سیل، زلزله، طوفان و… و آسیب به تجهیزات

– نوسانات برقی سراسری و قطع و وصل طولانی و پیوسته برق و آسیب به دستگاه

– عدم وجود امکان تعویض قطعات به دلیل نبود اجناس در داخل

و…

درباره قرارداد اجاره بیل مکانیکی با راننده سوالی دارید؟

تنظیم قراردادهای کار و پیمانکاری ساختمان معمولا کار دشواری است چرا که حیطه تعهدات کارگر و کارفرما گاهی کاملا واضح نیست. به همین خاطر استفاده از دانش حقوقدانان امور قراردادها می‌تواند نقش مهمی در این میان داشته باشد. نباید فراموش کرد که سهل‌انگاری در تنظیم قراردادهای کار می‌تواند برای طرفین، به ویژه کارفرما خسارات و زیان‌های مالی غیرقابل‌انتظاری به همراه داشته باشد.

برای تنظیم قرارداد اجاره بیل مکانیکی با راننده و یا هر نوع قرارداد دیگر می‌توانید از دانش و اطلاعات مشاوران و کارشناسان حقوقی ما نهایت استفاده را ببرید. همچنین شما می‌توانید از خدمات دعاوی تخصصی ما برای پیگیری شکایات قراردادی خود استفاده کنید.

5/5 - (3 امتیاز)
اشتراک‌گذاری
نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا پس از شنیدن انتظارات شما، جزئیات قرارداد مورد نظرتان را در بندهای قرارداد بیاورند.

قرارداد مناسب شما

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا پس از شنیدن انتظارات شما، جزئیات قرارداد مورد نظرتان را در بندهای قرارداد بیاورند.

مقالات مرتبط

نمونه قرارداد اجاره آموزشگاه
مقالات قرارداد اجاره

نحوه تنظیم قرارداد اجاره آموزشگاه

یکی از قراردادهایی که بین افراد رواج زیادی دارد قرارداد اجاره آموزشگاه است به این خاطر که افرادی که یک تخصص خاصی دارند سعی می‌کنند