قرارداد اجاره داروخانه ؛ قراردادی پرکاربرد برای داروسازان

قرارداد اجاره داروخانه ؛ قراردادی پر طرفدار با نکاتی مهم و جزئی!

همانطور که همه ما می‌دانیم انعقاد قرارداد از ضروریات زندگی در جامعه کنونی شده است و همه ما به آن نیاز داریم. برخی برای اجاره، برخی دیگر برای استخدام و عده‌ای برای خرید ملک و غیره. داروخانه از اساسی‌ترین مکان‌هایی است که در بیمارستان‌ها و یا حتی محله‌ها وجود داشته و از این رو از […]

همانطور که همه ما می‌دانیم انعقاد قرارداد از ضروریات زندگی در جامعه کنونی شده است و همه ما به آن نیاز داریم. برخی برای اجاره، برخی دیگر برای استخدام و عده‌ای برای خرید ملک و غیره. داروخانه از اساسی‌ترین مکان‌هایی است که در بیمارستان‌ها و یا حتی محله‌ها وجود داشته و از این رو از مهم‌ترین قراردادها می‌توان به قرارداد اجاره داروخانه اشاره نمود.

حقیقت آن است که قرارداد اجاره داروخانه که وفق ماده ۴۶۶ قانون مدنی منعقد می‌شود، قراردادی است که میان درمانگاه و بیمارستان به عنوان موجر و شخصی به عنوان مستأجر با هدف فروش دارو تنظیم می‌شود.

نمونه قرارداد اجاره داروخانه

عنوان قرارداد

ماده ۱- مشخصات طرفین در قرارداد اجاره داروخانه

ماده ۲-موضوع قرارداد

ماده ۳-تاریخ انعقاد قرارداد اجاره داروخانه

ماده ۴-مدت قرارداد

ماده ۵-مشخصات مورد اجاره

ماده ۶-مبلغ اجاره

ماده ۷-تعهدات طرف اول در قرارداد

ماده ۸-تعهدات طرف دوم در قرارداد

ماده ۹-موارد فسخ قرارداد

ماده ۱۰-حل اختلاف در قرارداد

ماده ۱۱-قوه قاهره

ماده ۱۲-اصلاح و تغییر قرارداد اجاره داروخانه

ماده ۱۳-نسخ قرارداد

اگر شما نیز در پی تنظیم قرارداد اجاره داروخانه هستید، با ثبت درخواست تنظیم قرارداد اجاره داروخانه می‌توانید قراردادی مختص خودتان و با در نظر گرفتن شرایطتان داشته باشید.

مهم‌ترین نکات حقوقی قرارداد اجاره داروخانه

نکته ۱-در قرارداد اجاره داروخانه باید درج گردد که طرف اول مجاز به ایجاد هیچ‌گونه مرکز مشابه ای در داخل یا خارج بیمارستان جهت ارائه هرکدام از اقلام مورد قرارداد توسط اشخاص حقیقی یا حقوقی  نمی‌باشد.

نکته ۲- باید در نظر داشت که تأمین آب، برق، تلفن داخلی، گرمایش و سرمایش داروخانه در حد امکانات موجود از زمان تحویل طبق صورت‌جلسه به عهده طرف اول می‌باشد.

نکته ۳- طرف اول باید که یک نیرو را به‌عنوان ناظر دارویی و تجهیزاتی تعیین نماید و به‌طرف دوم کتباً معرفی بنماید.

نکته ۴- یکی از مهم‌ترین نکات در قرارداد اجاره داروخانه آن است که باید در قرارداد درج شود که طرف دوم حق واگذاری مورد قرارداد یا همان داروخانه را (کلاً و جزا) به غیر ندارد.

نکته ۵-طرف دوم موظف است تا دارو و ملزومات پزشکی مصرفی و لوازم بهداشتی موردنیاز بیمارستان (اعم از بستری، سرپایی، اتاق عمل و …) را تأمین نماید. در خصوص تبعات ناشی از کمبود اقلام پاسخگو و مسئول خواهد بود. البته به‌جز مواردی که کمبود به‌صورت فراگیر باشد.

نکته ۶- ارائه خدمات قرارداد فی‌مابین توسط طرف دوم به‌صورت ۲۴ ساعته می‌باشد و طرف دوم حق تعطیل کردن داروخانه را بدون کسب مجوز از طرف اول را ندارد.

اصولاً این حق برای طرف اول وجود دارد که چنانچه این امر موجب اخلال در ارائه خدمات دارویی گردد، طرف اول می‌تواند قرارداد را به‌طور یک‌جانبه  فسخ نماید.

نکته ۷- طرف دوم باید کلیه اقلام دارویی، لوازم پزشکی بهداشتی و درمانی مصرفی موردنیاز بیمارستان/… را  از مراجع رسمی مجاز توزیعی و خود شخصاً و راسا با هزینه خود اقدام نموده و با نرخ مصوب دولتی به‌طرف اول و بیماران ارائه خدمت نماید.

نکته ۸-طرف دوم باید که هزینه‌های شارژ (اعم از گاز، تلفن، برق، آب) را به نسبت مساحت اشغال‌شده و یا… به‌طرف اول پرداخت نماید.

نکته ۹-کلیه اموال منقول و غیرمنقول به شرح پیوست با مشخصات (ردیف – عنوان اموال – تعداد و…) تحویل طرف دوم گردیده و طرف دوم حق جابجایی و خارج کردن از بیمارستان/درمانگاه/… را ندارد.

نکته ۱۰- طرف دوم موظف است جهت تضمین پرداخت حسن انجام کار ضمانت‌نامه معتبر بانکی به مبلغ … کل اجاره سالیانه تحویل نماید.

نکته ۱۱-طرف دوم حق تغییر کاربری در محل اجاره را  ندارد و می‌بایست طبق قرارداد عمل نماید.

نکته ۱۲-اگر طرف قرارداد بیمارستان باشد، طرف دوم باید کلیه مصوبات کمیته دارو تجهیزات پزشکی بیمارستان مرتبط با امور داروخانه را اجرا نماید.

نکته ۱۳-رعایت ضوابط توزیع مربوط به تجهیزات پزشکی بر اساس آخرین دستورالعمل ارسالی اداره کل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی ضروری است.

نکته ۱۴-طرف دوم مجاز به پذیرش و ارائه سرویس به مراجعین خارج از بیمارستان (اعم از با نسخه و بدون نسخه) نمی‌باشد/می‌باشد و نباید/می‌تواند از محل داروخانه به بیرون درب بازنماید.

سخن آخر

در نهایت باید بیان نمود که قرارداد اجاره داروخانه از مهم‌ترین قراردادهایی است که میان اشخاص حقیقی و حقوقی مانند افراد با بیمارستان‌ها و… منعقد می‌گردد.

هدف از انعقاد این قرارداد، واگذاری مکانی به ‌صورت اجاره موقت برای استفاده به عنوان داروخانه و ارائه مواردی چون خدمات دارویی، لوازم مصرفی پزشکی، فرآورده‌های بهداشتی، شیر خشک، مکمل‌های غذایی رژیمی بیماران بستری، سرپایی، اتاق عمل‌ها و درمانگاه‌ها و … می‌باشد.

قرارداد اجاره داروخانه دارای نکات حقوقی بسیاری است و از این رو توصیه می‌گردد تا پیش از انعقاد قرارداد با کمک یک مشاور حقوقی از نکات حقوقی آن و همچنین مفاد آن اطلاع یابید تا در آینده دچار اختلاف و ضررهای جبران ناپذیر نشوید.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری
نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

2 Comments
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین امتیاز
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
وزیری
وزیری
1 سال پیش

متن قرارداداجاره داروخانه سوال دارم

کارشناس حقوقی وینداد
کارشناس حقوقی وینداد
در پاسخ به  وزیری
1 سال پیش

با سلام و احترام
لطفا به سایت وینداد مراجعه کرده و درخواست بررسی قرارداد ثبت نمایید.
کارشناس حقوقی وینداد
https://vindad.com

آنچه در این مطلب خواهید خواند

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا پس از شنیدن انتظارات شما، جزئیات قرارداد مورد نظرتان را در بندهای قرارداد بیاورند.

قرارداد مناسب شما

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا پس از شنیدن انتظارات شما، جزئیات قرارداد مورد نظرتان را در بندهای قرارداد بیاورند.

مقالات مرتبط

نمونه قرارداد اجاره آموزشگاه
مقالات قرارداد اجاره

نحوه تنظیم قرارداد اجاره آموزشگاه

یکی از قراردادهایی که بین افراد رواج زیادی دارد قرارداد اجاره آموزشگاه است به این خاطر که افرادی که یک تخصص خاصی دارند سعی می‌کنند