قرارداد اجاره دستگاه پز چه نکاتی دارد؟

قرارداد اجاره دستگاه پز چه نکاتی دارد؟

  نیاز به دستگاه پز دارید اما خرید آن برای شما دشوار است؟ بهتر است با تنظیم یک قرارداد اجاره دستگاه پز، دستگاه مورد نظر خود را برای مدت مشخص و تا زمانی که نیاز دارید اجاره کنید. گسترش استفاده مشتریان از کارت‌های بانکی به جای پول نقد، به ویژه در ایام شیوع کرونا، کسب‌وکارهای […]

 

نیاز به دستگاه پز دارید اما خرید آن برای شما دشوار است؟ بهتر است با تنظیم یک قرارداد اجاره دستگاه پز، دستگاه مورد نظر خود را برای مدت مشخص و تا زمانی که نیاز دارید اجاره کنید.

گسترش استفاده مشتریان از کارت‌های بانکی به جای پول نقد، به ویژه در ایام شیوع کرونا، کسب‌وکارهای بسیاری را، فارغ از خرد یا کلان بودن، وادار به استفاده از دستگاه‌های کارتخوان کرده است. تمام این موارد باعث شد صاحبان کسب‌وکارها بخواهند از دستگاه پز استفاده کنند. اما برخی از آنها تصمیم به خرید این دستگاه ندارند و ترجیح می‌دهند با اجاره دستگاه پز کار خود را پیش ببرند.

در این مطلب به موضوع تنظیم قرارداد اجاره دستگاه پز میان شرکت‌های ارائه‌دهنده این دستگاه و صاحبان کسب‌وکارها می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

قرارداد اجاره دستگاه پز چه کاربردی دارد؟

امروزه دستگاه‌ کارتخوان و پز جز جدایی‌ناپذیر فروشگاه‌ها، آرایشگاه‌ها و سایر مکان‌هایی که باید پرداخت مالی صورت گیرد. اما همه‌ی صاحبان این مکان‌ها به دنبال خرید دستگاه کارتخوان نیستند، در برخی موارد بنابر نیاز خود آن را اجاره می‌کنند.

لزوم تنظیم قرارداد برای اعمال حقوقی که امری انکار ناپذیر است. قرارداد اجاره دستگاه پز، عنوان قراردادی است که میان کسب‌وکارها (پذیرنده) و شرکت‌های ارائه دهنده دستگاه پز (شرکت) تنظیم می‌شود. بر اساس آن دستگاه پز به صاحب کسب‌وکار به عنوان مستاجر تعلق می‌گیرد تا در مدت مشخص از منافع آن استفاده کند. همه‌ی قراردادها از نکات فنی و حقوقی خاصی برخوردار اند که متناسب با موضوع آن بند‌های خاص حقوقی دارند. قرارداد اجاره دستگاه پز نیز باید به طور دقیق تنظیم شود تا در آینده هیچیک از طرفین مشکلی از بابت آن نداشته باشند.

قرارداد اجاره دستگاه پز چه نکاتی دارد؟

بندهای مهم قرارداد اجاره دستگاه پز شامل بندهای زیر است:

مشخصات طرفین قرارداد

در این بند باید مشخصات کامل مالک کسب‌وکار و شرکت ارائه‌دهنده ذکر شود. اصولا دستگاه پز و یا کارتخوان تنها با نام و حساب صاحب پروانه کسب‌وکار اجاره داده می‌شود و طرف قرارداد لزوما مالک کسب‌وکار است.

همچنین اهمیت دارد که مشخصات کامل دستگاه اعم از نوع آن ،تعداد، برند، مدل و سال تولید و …  در این بند یا بندی مستقل درج شود.

موضوع قرارداد

اجاره،نصب، تحویل، راه‌اندازی و آموزش مورد نیاز برای استفاده از دستگاه پز، موضوع قرارداد اجاره دستگاه پز است. نباید فراموش کرد که اصولا نصب دستگاه کارتخوان به شکل امانی (اجاره) بوده و در واقع مالکیت دستگاه به پذیرنده واگذار نمی‌شود و شرکت مالک دستگاه پز است.

مدت قرارداد

همانطور که می‌دانید قرارداد اجاره قراردادی موقت است و چنانچه مدت در آن ذکر نشود قرارداد باطل است. مدت زمان استفاده از دستگاه پز، همان مدت قرارداد نصب دستگاه پز است که اغلب مدتی زیر یکسال نخواهد بود. در صورت توافق کتبی طرفین تمدید قرارداد امکان پذیر می‌باشد.

مبلغ قرارداد

اصولا نصب دستگاه کارتخوان برای کسب‌وکارها هزینه خاصی ندارد، اما پذیرنده باید درصدی از مبلغ تراکنش‌ها را به صورت ثابت ماهانه و یا به صورت جمع چند ماه با توجه به مقدار فروش، به عنوان کارمزد به شرکت ارائه‌دهنده کارتخوان اعطا کند. این مبلغ می‌تواند با توجه به توافق طرفین قرارداد متغیر تعیین شود. این مبلغ در سالهای بعدی اجاره دستگاه به صورت درصدی از تراکنش افزایش می‌یابد.

شیوه تسویه حساب

در این بند باید مشخص شود که واریز مبالغ تراکنش‌ها چگونه انجام می‌شود. علی‌الاصول در قرارداد باید شماره حساب مالک کسب‌وکار (دارای پرونده کسب) درج شود و پس از کسر کارمزد شرکت، مبالغ به حساب مذکور واریز شود. معمولا در پایان هرماه (بسته به نوع کسب‌وکار) گزارش عملکرد بر اساس مستندات حساب می‌شود و تسویه صورت می‌گیرد.

تعهدات شرکت

اولین و مهم‌ترین تعهد شرکت نصب و راه‌اندازی و آموزش استفاده از دستگاه پز در محل کسب‌وکار (پذیرنده) است.

تامین تجهیزات مورد نیاز برای کار معمول دستگاه، سرویس منظم دستگاه، نظارت بر عملکرد فنی دستگاه، عیب‌یابی ،تعمیر یا تعویض آن و در واقع پشتیبانی تلفنی و حضوری منظم از دستگاه کارتخوان، وظیفه مهم دیگر شرکت ارائه‌دهنده دستگاه پز است.

هماهنگی و تحویل سایر خدمات بانکداری الکترونیک نیز برعهده شرکت می‌باشد. همچنین شرکت موظف است تا مسئولیت رفع ایرادات بین شبکه بانکی را بر عهده بگیرد و اشکالاتی نظیر عدم واریز مبالغ به حساب پذیرنده را به سرعت حل کند.

تعهدات مستاجر دستگاه پز

مهم‌ترین تعهد مستاجر دستگاه، حفظ و نگهداری دستگاه کارتخوان مطابق با الزامات قانونی و قراردادی و همچنین موازین بانک مرکزی است. مستاجر و صاحب کسب‌وکار موظف است در مدت تعیین شده حق‌الزحمه شرکت را بپردازد.

علاوه بر این عدم سوءاستفاده یا استفاده متخلفانه و مجرمانه (مانند انجام معاملات صوری) از دستگاه، تعهد اصلی مستاجر است چرا که همانطور که ذکر شد،او مالک دستگاه کارتخوان نیست.

تامین هزینه‌هایی نظیر هزینه برق و اینترنت مورد نیاز و… بر عهده مستاجر است.

فعال نگاه داشتن دستگاه کارتخوان، وظیفه دیگر وظایف مستاجر دستگاه است. در واقع نباید تراکنش‌های مالی کسب‌وکار از حد خاصی کمتر شود، چرا که اگر این اتفاق بیافتد، شرکت می‌تواند اقدام به جمع‌آوری دستگاه کارتخوان کند.

همچنین شرکت باید هرگونه تغییر در دستور عمل‌های موضوع قرارداد و  اطلاعات مرتبط با کسب‌وکار مانند تعویض حساب بانکی و یا تغییر مالک صاحب کسب‌وکار، نشانی محل کسب و… را به سرعت به اطلاع شرکت برساند.

حل و فصل اختلافات

در ابتدا شرکت ارائه‌دهنده تلاش می‌کند از طریق واحد پشتیبانی و یا بازرسی، اختلافات پیش آمده را حل کند.اما  در صورت ادامه اختلافات ، طرفین اغلب از طریق مذاکره اقدام به حل آن می‌کنند. در صورت عدم حل‌وفصل اختلاف، رجوع به مراجع قضایی به عنوان راهکار حل اختلاف مورد توافق قرار می‌گیرد.

برای تنظیم قرارداد اجاره دستگاه پز نیاز به راهنمایی دارید؟

در این متن تلاش شد موارد مهم قرارداد اجاره دستگاه پز بررسی شود. اما موارد مهم و قانونی اجاره این دستگاه بسیار است که باید در هنگام تنظیم قرارداد به آنها توجه شود. اگر مالک کسب‌وکار هستید و نیاز به اجاره دستگاه پز دارید، پیش از انعقاد قرارداد با شرکت‌های ارائه‌دهنده، از مشاوره حقوقی کارشناسان تنظیم قراردادهای جامع و اصولی بهره‌مند شوید.

ما در وینداد با داشتن تیمی از مجرب‌ترین وکلای دادگستری و مشاوران حقوقی، آماده ارائه راهنمایی در خصوص تنظیم یا بررسی قرارداد اجاره دستگاه پز هستیم.

 

 

 

 

به این مطلب امتیاز دهید!
اشتراک‌گذاری
نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا پس از شنیدن انتظارات شما، جزئیات قرارداد مورد نظرتان را در بندهای قرارداد بیاورند.

قرارداد مناسب شما

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا پس از شنیدن انتظارات شما، جزئیات قرارداد مورد نظرتان را در بندهای قرارداد بیاورند.

مقالات مرتبط

نمونه قرارداد اجاره آموزشگاه
مقالات قرارداد اجاره

نحوه تنظیم قرارداد اجاره آموزشگاه

یکی از قراردادهایی که بین افراد رواج زیادی دارد قرارداد اجاره آموزشگاه است به این خاطر که افرادی که یک تخصص خاصی دارند سعی می‌کنند