قرارداد اجرای نمایش

قرارداد اجرای نمایش + نکات تنظیم قرارداد اجاره سالن نمایش

بسیاری از گروه‌های تئاتر، برای اجرای نمایش خود نیاز به اجاره سالن‌های مختص اجرای تئاتر دارند. این سالن‌ها با داشتن سن مخصوص، نورپردازی و تجهیزات پخش صدای مناسب و همین‌طور، آرایش دقیق صندلی‌ها، مکان ایده‌آلی برای اجرای تئاتر و هرگونه نمایش محسوب می‌شوند. گروه‌های تئاتر و نمایش برای اجرا در این سالن‌ها نیاز به تنظیم […]

بسیاری از گروه‌های تئاتر، برای اجرای نمایش خود نیاز به اجاره سالن‌های مختص اجرای تئاتر دارند. این سالن‌ها با داشتن سن مخصوص، نورپردازی و تجهیزات پخش صدای مناسب و همین‌طور، آرایش دقیق صندلی‌ها، مکان ایده‌آلی برای اجرای تئاتر و هرگونه نمایش محسوب می‌شوند. گروه‌های تئاتر و نمایش برای اجرا در این سالن‌ها نیاز به تنظیم قرارداد اجرای نمایش دارند.

در این مطلب از مجله حقوقی وینداد، به قرارداد اجرای نمایش و نکات حقوقی و کاربردی تنظیم آن پرداختیم. با ما همراه باشید.

قرارداد اجرای نمایش چه نکاتی دارد؟

قرارداد اجرای نمایش ما بین یک گروه نمایشی (متقاضی یا برنامه‌گزار) و یک سالن‌دار (سالن) منعقد می‌شود و مطابق آن متقاضی می‌‌تواند در سالن، نمایش اجرا کند. به برخی از بندهای مهم قرارداد اجرای نمایش توجه کنید.

مشخصات طرفین قرارداد

در این بند باید مشخصات طرفین قرارداد نوشته شود. گروه نمایش باید نماینده‌ای از خود را مشخص کنند که مشخصات خود را به عنوان سرپرست گروه برای این بند قید کند. سالن نیز غالبا شخصی حقوقی است (مثلا تالار وحدت)‌ که باید مشخصاتش درج شود.

موضوع قرارداد

در موضوع قرارداد اجرای نمایش باید نام نمایش و نام گروه اجراکننده ذکر شود. جزئیات نمایش می‌تواند در بندی مستقل (بند جزئیات برنامه) درج شود.

جزئیات برنامه

در بند جزئیات برنامه، اطلاعات بیشتر درباره اجرای نمایش باید تصریح شود. مدت نمایش، تعداد صندلی‌های مورد نظر برای اجرا، تمایل به تصویربرداری یا فیلم‌برداری از صحنه، امکانات جانبی بیشتر مانند ضبط حرفه‌ای نمایش، رقص نور، مه مصنوعی، ویدیو پروژکتور و… باید در این بند نوشته شود.

مدت قرارداد

هر نمایش در مدت محدودی می‌تواند در یک سالن اجرا شود. این مدت می‌تواند مثلا در حد یک جشنواره چند روزه باشد و یا اجاره‌ای چند ماهه و یا یکساله هم شامل شود.

مبلغ قرارداد

در این بند باید بهای هر بلیت و سهم متقاضی و سالن، از فروش بلیت‌های اجرا نمایش را تعیین کرد. مثلا در این بند می‌توان تصریح کرد که بهای هر بلیت صد هزار تومان و سهم متقاضی ۸۰ درصد و سهم سالن ۲۰ درصد است.

البته عرف در بلیت‌فروشی اکثر سالن‌ها این است که قیمت صندلی‌های ردیف‌های جلو به نسبت عقب بیشتر است و از این جهت می‌توان قیمت‌گذاری پلکانی را مورد توافق قرار داد.

همچنین می‌توان تعداد بلیت‌های تخفیف‌دار و مبالغ هر یک را نیز در این بند تعیین تکلیف کرد.

تعهدات متقاضی

متقاضی موظف است در اجرای نمایش، ملاحظه دریافت مجوزها و رعایت موازین حقوقی نمایش را کرده باشد. بدیهی است که تبعات نقض حقوق مالکیت فکری در اجرای نمایش بر عهده متقاضی است و سالن مسئولیتی در باب پرداخت خسارت‌ ندارد.

متقاضی باید فهرست کاملی از عوامل صحنه و پشت صحنه را ظرف مدت مشخصی قبل از شروع اجرای نمایش به  سالن تحویل دهد تا هماهنگی‌های مرتبط با عبور و مرور این افراد انجام شود.

متقاضی باید در انجام فرآیند تبلیغات به مقررات داخلی سالن توجه داشته باشد و در پوستر نمایش لوگوی تبلیغاتی سالن را درج کند.

متقاضی مسئولیت دارد که تمام اقدامات مرتبط با حمل‌ونقل وسایل دکور نمایش و… را بر عهده بگیرد و در پایان مدت قرارداد، سن سالن را به وضعیت اصلی برگرداند.

پایبندی به تعهدات مالی نیز وظیفه طرفین قرارداد خواهد بود. در صورتی که سالن ضمان حسن اجرای تعهدات را تعیین کند، متقاضی ملزم به پرداخت ضمانت مذکور خواهد بود.

تعهدات سالن

سالن متعهد است که تمام امکانات فنی مورد نظر در موضوع قرارداد را در موعد مقرر در اختیار متقاضی بگذارد و پشتیبانی فنی مرتبط با نور و صدا و صندلی‌ها و… را در طول اجرا بر عهده بگیرد.

انجام فرآیند بلیت‌فروشی آنلاین و حضوری بر عهده سالن بوده و متقاضی تکلیفی در این خصوص ندارد.

فورس ماژور

در قرارداد اجرای نمایش باید بندی تحت عنوان فورس ماژور تنظیم کرد و رفع مسئولیت‌های لازم را تصریح کرد چرا که ممکن است به دلایل خارج از کنترل طرفین قرارداد، اجرای نمایش متوقف شود. مثلا به دلیل شیوع ویروس کرونا، سالن‌های نمایش تعطیل شوند و اجراهای مورد نظر لغو شوند.

فسخ قرارداد

فسخ قرارداد در قرارداد اجرای نمایش غالبا از سوی سالن صورت می‌گیرد. عدم پایبندی متقاضی به مفاد قرارداد، عدم رسیدن به کف فروش (مثلا اگر کف فروش بلیت را سالن ۲۰۰ بلیت معین کند، اگر متقاضی نتواند آن را محقق کند، قرارداد فسخ می‌شود)، لغو اجرای نمایش از سوی مراجع قضایی و… مواردی هستند که سالن می‌تواند به طور یکجانبه قرارداد را فسخ کند.

حل‌وفصل اختلافات

در قرارداد اجرای نمایش ممکن است اثبات برخی موارد مانند اسباب فسخ قرارداد یا حدوث فورس ماژور و… مورد اختلاف طرفین قرار بگیرد.

در چنین وضعیتی استفاده از مکانیزم‌های حل اختلاف مانند مذاکره، میانجی‌گری و یا ارجاع به داور متخصص امور هنری، اقدامات مناسبی محسوب می‌شوند.

نیاز به تنظیم قرار‌داد اجرای نمایش دارید؟

در این مطلب کوشش شد تا به نکات حقوقی تنظیم قر‌ارداد اجرای نمایش پرداخته شود. نباید فراموش کرد که ماهیت اجرای نمایش می‌تواند بندهای این قرارداد را تا حد زیادی تحت تاثیر قرار دهد. به همین خاطر اکیدا توصیه می‌شود برای تنظیم قر‌ارداد اجرای نمایش، از تخصص کارشناسان حقوقی استفاده کنید.

وینداد با داشتن متخصصان امور قراردادها می‌تواند خدمات متنوع مشاوره‌ای و تنظیم و بررسی قرارداد اجرای نمایش را بهترین کیفیت در اختیار شما بگذارد.

5/5 - (2 امتیاز)
اشتراک‌گذاری
نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا پس از شنیدن انتظارات شما، جزئیات قرارداد مورد نظرتان را در بندهای قرارداد بیاورند.

قرارداد مناسب شما

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا پس از شنیدن انتظارات شما، جزئیات قرارداد مورد نظرتان را در بندهای قرارداد بیاورند.

مقالات مرتبط

نمونه قرارداد کشاورزی
مقالات قرارداد پیمانکاری

نمونه قرارداد کشاورزی + نکات تنظیم قرارداد

قراردادهای پیمانکاری به دلیل داشتن ظرفیت وسیعی برای همکاری و دریافت یا ارائه خدمات در کسب‌وکارها بسیار کاربردی هستند. نمونه قرارداد کشاورزی نیز از جمله

قرارداد تولید قطعه و محصول
مقالات قرارداد پیمانکاری

نمونه قرارداد تولید قطعه و نکات تنظیم آن

با افزایش جمعیت و گسترش نیاز مردم، تمایل سرمایه گذاران نیز برای تولید قطعات و محصولات مختلف افزایش یافت. قرارداد پیمانکاری تولید قطعه، یکی از