قرارداد استخدام راننده با خودرو

نکات نمونه قرارداد استخدام راننده با خودرو + تنظیم قرارداد رانندگان استیجاری

امروزه در دنیای کسب‌وکارها، بسیاری از اشخاص حقوقی مانند شرکت‌ها، ادارات، مدارس و موسسات و یا اشخاص حقیقی، ترجیح می‌دهند به جای استفاده شخصی از خودرو، به استخدام راننده روی بیاورند. برخی از این اشخاص با داشتن تعدادی خودرو صرفا اقدام به استخدام راننده می‌کنند و بعضی دیگر تنها رانندگانی را استخدام می‌کنند که خودروی […]

امروزه در دنیای کسب‌وکارها، بسیاری از اشخاص حقوقی مانند شرکت‌ها، ادارات، مدارس و موسسات و یا اشخاص حقیقی، ترجیح می‌دهند به جای استفاده شخصی از خودرو، به استخدام راننده روی بیاورند. برخی از این اشخاص با داشتن تعدادی خودرو صرفا اقدام به استخدام راننده می‌کنند و بعضی دیگر تنها رانندگانی را استخدام می‌کنند که خودروی شخصی داشته باشند. برای راه‌حل دوم، شرکت‌ها نیاز به تنظیم قرارداد استخدام راننده با خودرو دارند.

در این مطلب مجله حقوق وینداد به سراغ تحلیل و بررسی بندهای مهم قرارداد ا‌ستخدام راننده با خودرو رفته‌ایم. با ما همراه باشید.

قرارداد استخدام راننده با خودرو در چه مواردی کاربرد دارد؟

اصولا قرارداد استخدام راننده با خودرو محدودیت خاصی از منظر کاربرد خود ندارد. مثلا ممکن است یک فروشگاه اینترنتی برای ارسال محموله کالاهای خود نیاز به استخدام راننده با خودرو یا موتورسیکلت (پیک موتوری) داشته باشد.

آژانس‌های تاکسیرانی نیز از کسب‌وکارهایی هستند که در اکثر موارد به استخدام راننده با خودرو می‌پردازند. همچنین ممکن است بعضی کسب‌‌وکارها نیاز به استخدام رانندگان ماشین‌های سنگین مانند کامیون داشته باشند.

بعضی اشخاص حقیقی مانند روسا و مدیران شرکت‌ها نیز ترجیح می‌دهند به جای استفاده از خودروی شخصی، از خدمات رانندگان با خودرو استفاده کنند.

در تمام این موارد، فارغ از هدف قرارداد و وسیله نقلیه مورد نظر، می‌‌توان از ظرفیت قراردا‌د استخدام راننده با خودرو بهره برد.

قرارداد استخدام راننده با خودرو چه نکاتی دارد؟

همین ابتدا لازم به ذکر است که قراردادهای استخدامی از هر نوع که باشند مثل قرارداد معلمان مدارس غیردولتی، تحت شمول قراردادهای کار و قانون کار قرار می‌گیرند. قرارداد استخدام راننده با خودرو نیز از این قاعده مستثنی نیست و بندهای این قرارداد، در اکثر موارد شباهت زیادی به بندهای قراردادهای کار دارد.

انعقاد قرارداد از اولین گام‌های شروع همکاری با راننده است تا هم طرفین حقوق و تکالیف خود را بشناسند و هم در موارد لزوم با استناد به قرارداد بتوانند حق خود را اثبات کنند، بنابراین در صورتی که در شرف استخدام یک راننده با خودرو هستید حتما نوشتن یک قرارداد استاندارد را در اولویت خود قرار دهید.

در ادامه برخی از نکات این قرارداد را مرور می‌کنیم.

مشخصات طرفین قرارداد

در این بند باید مشخصات راننده و کارفرما به طور دقیق تصریح شود. همچنین اهمیت دارد که مشخصات کامل خودروی راننده اعم از شماره پلاک، مدل و سال تولید، رنگ و… در این بند یا بندی مستقل درج شود. تصریح بر مالکیت راننده بر خودرو نیز می‌تواند در این بند قید شود.

موضوع قرارداد

بنا به نوع شغلی که به استخدام راننده می‌پردازد می‌تواند موضوع قرارداد متفاوت باشد. اما به طور کلی باید تصریح کرد که موضوع قرارداد حمل محموله یا اشخاصی که کارفرما مشخص کرده است، توسط راننده و به واسطه خودروی او، به مسیرهای مورد نظر کارفرما خواهد بود.

مثلا اگر استخدام راننده با خودروی ون با هدف انتقال پرسنل شرکت باشد، باید تاکید کرد که راننده موظف به فعالیت در مسیر شرکت و مسیرهای پرسنل مورد نظر شرکت، خواهد بود.

در برخی قراردادها، مسیرهای مورد نظر کارفرما در قالب بندی جداگانه و تحت عنوان «محل انجام موضوع قرارداد»، تصریح می‌شوند.

مدت قرارداد

با توجه به انواع قراردادهای کار، می‌توان مدت قرارداد را تعیین کرد. مثلا اگر قرارداد کار موقت یا غیرموقت یا کار معین و… باشد، مدت قرارداد تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

مبلغ قرارداد

مبلغ قراردادهای کار که تحت عنوان دستمزد یا حق‌السعی نیز شناخته می‌شود باید با حداقل حقوق وزارت کار هم‌خوانی داشته باشد. همچنین مبنای پرداخت به ازای هر ساعت باید مشخص باشد.

تعهدات کارفرما

تعهدات کارفرما در این قرارداد شامل پرداخت به موقع دستمزد راننده، تحت پوشش بیمه قرار دادن او، پرداخت پاداش و عیدی و اضافه کار و سنوات و… در مواعد خاص است.

علاوه بر آن، می‌توان در تعهدات کارفرما تصریح کرد که محدوده فعالیت راننده از حد خاصی فراتر نرود. مثلا سفرهای بین‌شهری از حیطه قرارداد استخدام راننده با خودرو خارج شود.

همچنین می‌توان تصریح کرد که در صورت نارضایتی کارفرما از عملکرد راننده، کارفرما باید حداقل ۱۵روز قبل از تعویض راننده، به وی اطلاع بدهد.

تعهدات راننده

التزام به حضور در ساعات کاری شرکت، پرداخت هزینه‌های جانبی خودرو (سوخت، تعمیرات، جریمه‌های رانندگی و…)، رعایت استانداردهای نظافت خودرو، داشتن رانندگی ایمن، حفظ احترام نسبت به پرسنل و مشتریان، التزام به مسیرهای ذکر توسط شرکت و عدم تجاوز از مسیرهای گفته شده و… بخشی از مهم‌ترین تعهدات راننده در قرارداد استخدام راننده با خودرو محسوب می‌شوند.

لازم به ذکر است که با توجه به این که قرارداد مذکور، استخدام راننده همراه با خودرو شخصی وی بوده است، غالبا هزینه‌های خودرو بر دوش راننده است. اما می‌توان خلاف این موضوع نیز توافق کرد و مثلا هزینه سوخت خودرو در ساعات کاری راننده را بر عهده کارفرما نهاد.

حل‌وفصل اختلافات

اصولا اختلافات قراردادهای کار در وهله اول به واسطه مذاکره و سازش قابلیت رفع دارند. اگر مذاکرات بین کارفرما و راننده اثرگذار نبود، می‌توان ارجاع اختلاف به هیئت‌های حل اختلافات کارگر و کارفرمای استان را در این بند تصریح کرد.

احاله به قانون کار

از آنجایی که قرارداد استخدام راننده با خودرو، از نوع قرارداد کار و تحت شمول قواعد قانون کار است، می‌توان بسیاری از موضوعات مانند مرخصی‌ها، بیمه و… را به مقررات قانون کار ارجاع داد و بندهای اضافی در این قرارداد را حذف کرد.

سایر بندها

برخی بندهای دیگر نظیر تعداد بندها یا نسخه‌های قرارداد و موارد اختتام قرارداد نیز می‌توانند در انتهای قرارداد استخدام راننده با خودرو اضافه شوند.

درباره قرارداد استخدام راننده با خودرو سوالی دارید؟

تنظیم قراردادهای کار معمولا کار دشواری است چرا که حیطه تعهدات کارگر و کارفرما گاهی کاملا واضح نیست. به همین خاطر استفاده از دانش حقوقدانان امور قراردادها می‌تواند نقش مهمی در این میان داشته باشد. نباید فراموش کرد که سهل‌انگاری در تنظیم قراردادهای کار می‌تواند برای طرفین، به ویژه کارفرما خسارات و زیان‌های مالی غیرقابل‌انتظاری به همراه داشته باشد.

برای تنظیم قرارداد استخدام راننده با خودرو یا هر نوع قرارداد دیگر می‌توانید از دانش و اطلاعات مشاوران و کارشناسان حقوقی ما نهایت استفاده را ببرید.

4.4/5 - (5 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

22 Comments
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین امتیاز
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
احمد
احمد
6 ماه پیش

سلام. آیا کارمند شاغل در شرکت بطور همزمان می تواند راننده سرویس شرکت نیز باشد؟

مسلم شعیباوی
مسلم شعیباوی
7 ماه پیش

سلام.من ۱۵سال درشرکت ملی حفاری ایران بصورت ۱۶ساعته کارمیکنم البته قراردادمن قرارداد خودروی استیجاری وخودم هم کارفرما لحاظ کردن. بااینکه حقوق بموقع پرداخت میشه ولی نه بیمه هستم ونه عیدی پاداش،اضافه کاری،صنوات و… شامل میشه لطفا راهنمایی کنید

میلاد
میلاد
11 ماه پیش

سلام
بنده حدود ۱۲ سال هست ک در پست بانک ب عنوان راننده خودرو پول رسان مشغول ب کار میباشم وعلاوه برتون پشت باجه هم مارمیکنم ولی هیچ گونه بیمه پاداش سنوات نمیدن وحدود ۸ تا ۹ ساعت هم کارمیکنم حال میتونم شکایت کنم حق و حقوق این چندسال بگیرم؟ ممنون

غلامرضاغلامی
غلامرضاغلامی
1 سال پیش

سلام 3000نفرباخودروب شخصی درکل ایران بایک‌ شرکت خصوصی قرارداداستیجاری داریم بصورت ساعت وکیلومتروماموریتهای درون شهری و برون شهری با نیروهای شرکت میریم باوجوداینکه بیمه هستیم ولی عیدی و پاداش وحق واولادوغیره نداریم اعتراض هم میکنیم میگن شرکت باماشینهاتون قراردادداره اکثر همکارانم بالای ده سال سابقه داریم ممنون میشم راهنمایی بفرمایید که آیا راهی هست که بتونیم بحقمون برسیم؟؟؟

کارشناس حقوقی وینداد
کارشناس حقوقی وینداد
در پاسخ به  غلامرضاغلامی
1 سال پیش

خواهشمند است به سایت وینداد مراجعه نموده و درخواست مشاوره تلفنی ثبت نمایید تا کارشناسان متخصص ما در اسرع وقت نسبت به ارائه مشاوره و راهنمایی کامل در این خصوص اقدام نمایند.
با تشکر
مجموعه حقوقی وینداد

مسعود الطائی
مسعود الطائی
1 سال پیش

اجاره خودرو غیر از راننده است

امید
امید
1 سال پیش

سلام من راننده استیجاری شهرداری هستم و قرار داد یکساله دارم و هیچ تعطیلی ندارم و بیمه هم خود شهرداری نمیکنه و خودم میریزم و اضافه کاری نمیدن و همش شب کارم آیا قانونی هست که بشه پیگیری کرد ممنون

فاطمه حسین‌قلی‌ لو
فاطمه حسین‌قلی‌ لو
در پاسخ به  امید
1 سال پیش

با سلام و احترام
اگر مشخصا ملزم به کار به مدت 44 ساعت در هفته بوده و موظف به حضور در محل کار خود هستید باید با کارفرمای خود قرارداد کار امضا نموده و میتوانید از بیمه و مرخصی نیز برخوردار باشید.
تیم حقوقی وینداد

محسن
محسن
1 سال پیش

برادرم با خودرو برای شهرداری کار می کرده و در قرار داد قید شده روزی 8 ساعت و در یکی از بنده ها قید شده هیچگونه حقی برای تامین اجتماعی و بیمه ندارد حال وی فوت کرده آیا به خانواده حقوق تامین اجتماعی تعلق میگیرد

کارشناس حقوقی وینداد
کارشناس حقوقی وینداد
در پاسخ به  محسن
1 سال پیش

با سلام و احترام
بله قطعا تعلق خواهد گرفت
خانواده ایشان باید به همراه کلیه اسناد و مدارک به یکی از شعب اداره کار مراجعه کنند و این موضوع را پیگیری نمایند.
کارشناس حقوقی وینداد

علی
علی
1 سال پیش

من الان در کشت وصنعت مغان کار میکنم با ماشین خودم وحدودا سیصد تا راننده هستیم و سه هزار نیرو وپرسنل رو جابجا میکنیم.ولی مارو نه بیمه میکنن نه اضافه کاری،مزایا،عیدی،پاداش،مرخصی هیچی به ما نمیدن ومثل برده ها با ما رفتار میکنن پنج تومن هم حقوق میدن به ما درحالی که خودشون ده تومن حقوق میگیرن با تمام مزایا…وکسی نیست به داد مابرسه نمیدونیم حرفمون رو به کی بگیم…ترو خدا به داد ما برسین

فاطمه حسین‌قلی‌ لو
فاطمه حسین‌قلی‌ لو
در پاسخ به  علی
1 سال پیش

با سلام و احترام
شما میتوانید به اداره ی کار محل زندگی خود مراجعه کرده و شکایت از کارفرما را تنظیم نمایید. رای اداره ی کار به نفع کارگران است.

شهیاد
شهیاد
2 سال پیش

سلام.مدت ۱۱ ماه در یک شرکت خصوصی با ماشین شخصی خودم که نیسان وانت است مشغولبه کارهستم.فقط یک قرارداد ۳ماهه داشتم که تمدیدهم نشد و بدون تمدید قرارداد ادامه همکاری دادم.با اینکه قراربود بیمه بشم بیمه هم نشدم.الان دوماه دریافتیم پرداخت نشده و بدون هیچ گزارش یا امضایی همکاریم متوقف شده و برای دریافت حقوق معوقه ام به مشکل خوردم و امروز و فردا میکنند.درصورت تصمیمم به شکایت از کارفرما،حق و حقوق و سنوات و عیدی من به چه صورتی میشود

کارشناس حقوقی وینداد
کارشناس حقوقی وینداد
در پاسخ به  شهیاد
1 سال پیش

با سلام و احترام
در هر صورت شما کارمند آن شرکت هستید و همه حقوق مندرج در قانون کار به شما تعلق می گیرد،لطفا همراه با کلیه مدارک مربوطه و شاهدی که همکار شما بوده باشد به نزدیک ترین شعبه اداره کار مراجعه نموده و این موضوع را پیگیری نمایید.
مجموعه حقوقی وینداد

عسگر
عسگر
2 سال پیش

من راننده شرکت مخابرات استان خودم هستم .ماشین متلعق به خودمه.شرایط کار من در این شرکت حمل و نقل پرسنل مخابرات در بخش نگهداری و بهینه سازی هستش.شروع کار من در این شرکت از ۸ صبح تا زمانی که کار طول بکشه هستش .عموما تا عصر وشب هم طول میکشه.عصر کاری هم هستش که تا پاسی از شب طول میکشه.روزهای تعطیل رسمی و جمعه ها هم سر کار با همون شرایط بالا هستم در طول ماه ۴الی۵ روز مرخصی دارم.هنوز بیمه نشدم و دوماه مشغول کار هستم .کارفرما علاقه ای به این کار نداره.متاهل ودارای یک فرزند هستم و مستاجر.لطفا در مورد حق و حقوق قانونی من از لحاظ قانون کار من را راهنمایی بفرمایید.با سپاس

کارشاس حقوقی وینداد
کارشاس حقوقی وینداد
در پاسخ به  عسگر
2 سال پیش

با سلام،

در رابطه با نوبت های کاری شما، بنا بر قانون، نوبت‌های کار وی در صبح و عصر واقع می‌شود ۱۰% و چنانچه نوبتهای در صبح و عصر‌و شب قرار گیرد، ۱۵% و در صورتی که نوبتها به صبح و شب و یا عصر و شب بیافتد ۲۲/۵% علاوه بر مزد به عنوان فوق‌العاده نوبت کاری دریافت‌خواهد کرد. کارفرما ملزم به بیمه کردن شماست و مزایای مرتبط با عائله مندی نیز به شما تعلق می گیرد.

با احترام،
تیم حقوقی وینداد.

آنچه در این مطلب خواهید خواند

نمونه قرارداد مناسب شما

مقالات مرتبط

نکات تنظیم قرارداد استخدامی
مقالات قرارداد کار

5 نکته کلیدی در تنظیم قرارداد استخدامی

قرارداد استخدامی یک قرارداد حقوقی میان کارفرما (استخدام کننده) و کارگر یا کارمند (استخدام شونده) است که شرایط همکاری دو طرف را مشخص می‌کند. کسانی

انواع مرخصی کارمندان در قانون کار
مقالات قرارداد کار

انواع مرخصی کارمندان در قانون کار

موضوع مرخصی و ایجاد اوقات استراحت برای کارمندان و کارگران همواره از مهم‌ترین بخش‌های نظام کار هر کشور بوده است. در قانون کار ایران نیز