قرارداد استخدام پرستار سالمند

نمونه قرارداد پرستار خانگی؛ قرارداد پرستار سالمند

برخی از افراد مسن با توجه به شرایط خاص و ویژه‌ای که دارند نیازمند مراقبت‌های خاصی هستند. اما از طرفی با توجه به شرایط جدید جوامع و درگیری و مشاغل فرزندان، انجام این کار توسط اطرافیان شخص سالمند بسیار دشوار بوده و از این رو نیاز به وجود یک پرستار دلسوز و حرفه‌ای برای سالمند […]

برخی از افراد مسن با توجه به شرایط خاص و ویژه‌ای که دارند نیازمند مراقبت‌های خاصی هستند. اما از طرفی با توجه به شرایط جدید جوامع و درگیری و مشاغل فرزندان، انجام این کار توسط اطرافیان شخص سالمند بسیار دشوار بوده و از این رو نیاز به وجود یک پرستار دلسوز و حرفه‌ای برای سالمند ضروری به نظر می‌رسد. باید توجه داشت که رابطه کارفرما با پرستار سالمند درواقع یک نوع رابطه همکاری است و در اصل، یک نوع رابطه استخدامی به شمار می‌رود. این رابطه استخدامی مانند هر نوع رابطه همکاری دیگری نیازمند تنظیم قرارداد است.  نمونه قرارداد پرستار خانگی برای همکاری با پرستار تنظیم می‌شود که در این مقاله به‌طور کامل شرایط تنظیم و نکات مهم آن را بیان خواهیم کرد.

نمونه قرارداد پرستار خانگی

ابتدا باید توجه داشته باشید که نمونه قرارداد پرستار خانگی یکی از انواع قراردادهای کار است. بر همین اساس یک طرف قرارداد کارفرما و طرف دیگر پرستار قرار دارد.

در هنگام تنظیم قرارداد پرستار سالمند مواردی به عنوان بندهای ثابت قراردادی درج می‌شود که شرایط و نحوه همکاری پرستار از یک سو و تعهدات طرف قرارداد از سوی دیگر را مشخص کند.

این بندها عبارت‌اند از:

  • مشخصات طرفین
  • نوع قرارداد استخدام پرستار سالمند
  • نوع کار یا حرفه یا حجم کار یا وظیفه‌ای که پرستار به آن اشتغال دارد
  • محل انجام کار
  • تاریخ انعقاد قرارداد پرستار سالمند
  • مدت قرارداد پرستار سالمند
  • ساعات کار
  • حق السعی
  • بیمه
  • عیدی و پاداش سالانه
  • حق سنوات یا مزایای پایان کار
  • شرایط فسخ یا خاتمه قرارداد
  • سایر موضوعات
  • نسخه‌های قرارداد

نکات حقوقی قرارداد نگهداری از سالمند

در یک نمونه قرارداد پرستار سالمند، توجه به نکاتی باعث می‌شود که حقوق طرفین به بهترین نحو تامین شود. از جمل مهم‌ترین نکات این قرارداد را می‌توان شامل موارد زیر دانست:

  • ممکن است در قرارداد استخدام پرستار سالمند شرط شود که پرستار حق استفاده شخصی از وسایل و تلفن منزل را بجز با رضایت کارفرما را ندارد.
  • پرستار به موجب قرارداد استخدام پرستار سالمندموظف است که نسبت به زمانبندی داروهای مددجو کمال آگاهی داشته باشد و هر گونه قصور از انجام آن قابل پذیرش نیست.
  • پرستار موظف است زمانی که نیازمند خروج از منزل است، با کارفرما هماهنگی انجام دهد و به هیچ وجه مدد جو را در منزل تنها نگذارد.
  • پرستار در صورت درخواست کارفرما موظف است نسبت به اخذ گواهی عدم سوء پیشینه، عدم اعتیاد و انجام آزمایشات پزشکی از قبیل ایدز، هپاتیت و غیره با هزینه کارفرما اقدام کند.
  • در صورت درخواست کارفرما پرستار موظف است چک/ سفقه به مبلغ ….. به‌عنوان حسن انجام کار و تضمین امانت داری در اختیار کارفرما قرار دهد.
  • پرستار باید هر گونه تغییر در وضعیت جسمانی و حیاتی مددجو ایجاد شد، بدون درنگ کارفرما را در جریان قرار داده و سپس اقدامات دیگر را انجام دهد.

وظایف پرستار سالمند چیست؟

در هر قرارداد استخدامی طرفین قرارداد در برابر یکدیگر وظایفی دارند. در قرارداد استخدام پرستار سالمند در منزل، کارفرما نیز در برابر پرستار وظایفی به عهده دارد، به عنوان مثال یکی از مهمترین تکلیف‌های کارفرما، بیمه نمودن پرستار مطابق قانون کار است و غیره.

از طرفی پرستار نیز دارای دارای وظایف بسیار مهمی است و به‌طور کلی یک سری از وظایف اصلی و مهم پرستاران سالمند عبارت است از:

۱-مراقبت و نگهداری از سالمند

پرستار موظف به مراقبت و نگهداری از سالمند است و این مهمترین وظیفه‌ای است که دارد. مراقبت در این‌جا یعنی در همه حال کنار فرد سالمند باشد و در مواقعی که فرد سالمند برای انجام اموراتی مثل بلند شدن، خوابیدن، غذا خوردن، حمام کردن، دستشویی رفتن، و غیره نیاز به کمک دارد به او کمک کند.

۲-برقراری ارتباط صمیمانه با شخص سالمند

هر پرستاری بر مبنای قرارداد پرستار سالمند، برای این‌که بتواند به خوبی از سالمند نگهداری کند، در مرحله اول باید با او ارتباط گرم و صمیمی برقرار کند و مانند یک دوست خود را به او نزدیک کند تا راحت‌تر از پس کارهای او بر بیاید و با نشان دادن حسن نیت خود به فرد سالمند، از همکاری او نیز بهره گیرد.

۳-رسیدگی به وضعیت درمانی فرد سالمند

اگر سالمندی که تحت مراقبت است از داروی خاصی استفاده می‌کند، پرستار موظف است طبق قرارداد استخدام پرستار سالمند، داروهای او را در زمان مشخص شده در اختیار او قرار دهد.

۴-رسیدگی به امورات منزل و نظافت آن

از دیگر وظایفی که می‌تواند برای هر پرستاری طبق قرارداد استخدام پرستار سالمند، تعریف شود، انجام امورات مربوط به منزل است که می‌تواند شامل نظافت کردن منزل، آشپزی کردن، شستشوی ظروف و سرویس دستشویی و حمام و بسیاری از موارد که شامل کار در خانه است.

جمع‌بندی

مراقبت از سالمند در منزل امروزه یکی از مسائلی است که بسیاری از خانواده‌ها با آن روبرو هستند؛ مشغله‌های زیاد زندگی، فاصله مکانی دور نسبت به محل سکونت فرد سالمند عزیزمان سبب می‌شود که نیاز به استخدام یک پرستار برای مراقبت و نگهداری از او احساس شود.

پرستار سالمند در حقیقت شخصی است که در سطح‌های مختلف وظیفه نگهداری و مراقبت از فرد سالمند را بر عهده دارد، امورات شخصی او را انجام داده یا در انجام آن به او کمک می‌کند.

رابطه کارفرما و پرستار بر اساس قرارداد کار است و در حقیقت پرستار به استخدام طرف دیگر قرارداد به عنوان کارفرما درمی‌آید.

سوالات متداول

قرارداد نگهداری از سالمند چه نوع قراردادی است؟

این نمونه یکی از انواع قراردادهای کار به‌شمار می‌رود که پرستار با کارفرما رابطه استخدامی خواهد داشت.

آیا در قرارداد پرستار سالمند، کارفرما ملزم به بیمه کردن پرستار است؟

بله، یکی از موارد اجباری که در قرارداد کار وجود دارد، این است که کارفرما ملزم به بیمه کردن پرستار است.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

2 Comments
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین امتیاز
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
هادی رضایی
هادی رضایی
2 سال پیش

با سلام
هیچ قراردادی مبنی بر نگهداری از سالمند وجود ندارد و پرستار کسی هست که بخاطر فقر به مدت ۹ سال در خانه ای بدون هیچ قرارداد رهن یا اجاره ساکن است که سالمند در آن زندگی می‌کند و همزمان از آن زن سالمند نیز با رضایت بچه‌های او نگهداری میکند. بچه‌های آن سالمند تقریبا در هر بار سر زدن بصورت زبانی و نه قراردادی به پرستار می‌گویند که تو به جای کرایه خانه، از این سالمند نگهداری می‌کنی. حالا سوال اینست که آیا این پرستار پس از فوت آن سالمند،بخاطر سالهای طولانی نگهداری حق و حقوقی می‌تواند مطالبه کند یا خیر؟

کارشناس حقوقی وینداد
کارشناس حقوقی وینداد
در پاسخ به  هادی رضایی
1 سال پیش

با سلام و احترام
دریافت حق و حقوق پرستار از ورثه سالمند نیازمند اثبات این مسئله در دادگاه است و پرستار باید بتواند از طریق شاهد اثبات کند که در این مدت پرستاری کرده و حقوقی دریافت نکرده است.
مجموعه حقوقی وینداد

آنچه در این مطلب خواهید خواند

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا جزئیات قرارداد کار و استخدام شما را در بندهای قرارداد بیاورند.

خدمات قراردادی وینداد

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا جزئیات قرارداد کار و استخدام شما را در بندهای قرارداد بیاورند.

مقالات مرتبط

نکات تنظیم قرارداد استخدامی
مقالات قرارداد کار

5 نکته کلیدی در تنظیم قرارداد استخدامی

قرارداد استخدامی یک قرارداد حقوقی میان کارفرما (استخدام کننده) و کارگر یا کارمند (استخدام شونده) است که شرایط همکاری دو طرف را مشخص می‌کند. کسانی

انواع مرخصی کارمندان در قانون کار
مقالات قرارداد کار

انواع مرخصی کارمندان در قانون کار

موضوع مرخصی و ایجاد اوقات استراحت برای کارمندان و کارگران همواره از مهم‌ترین بخش‌های نظام کار هر کشور بوده است. در قانون کار ایران نیز