قرارداد اعزام دانشجو به خارج از کشور

قرارداد خدمات اعزام دانشجو به خارج از کشور و نکات آن

تحصیل در خارج از کشور، همواره دغدغده عده‌ زیادی از شهروندان جامعه بوده است. در سالیان اخیر و با موج جدید مهاجرت تحصیلی، افراد زیادی اقدام به اخذ پذیرش تحصیلی و ویزای مورد نیاز برای ورود به کشورهای دیگر می‌کنند. اقدام به مهاجرت از راه تحصیل، هر چند راهکاری مناسب برای بسیاری از افراد تلقی […]

تحصیل در خارج از کشور، همواره دغدغده عده‌ زیادی از شهروندان جامعه بوده است. در سالیان اخیر و با موج جدید مهاجرت تحصیلی، افراد زیادی اقدام به اخذ پذیرش تحصیلی و ویزای مورد نیاز برای ورود به کشورهای دیگر می‌کنند. اقدام به مهاجرت از راه تحصیل، هر چند راهکاری مناسب برای بسیاری از افراد تلقی می‌شود اما نباید فراموش کرد مسیر پر پیچ‌وخمی را نیز پیش پای افراد می‌گذارد. به همین خاطر برخی از متقاضیان مهاجرت تحصیلی ترجیح می‌دهند تا امور مختلف مهاجرت را به اشخاص حقیقی یا حقوقی متخصص در این زمینه، مانند موسسات مهاجرتی، بسپارند.
در این مطلب قصد داریم تا به موضوع مهاجرت تحصیلی از منظر حقوقی بپردازیم و نکات تنظیم قرارداد اعزام دانشجو به خارج از کشور را بررسی کنیم. با ما همراه باشید.

مشاوران مهاجرت و موسسات امور مهاجرتی چه خدماتی ارائه می‌دهند؟

هنگامی که یک فرد با سنجش دلایل مختلف به این نتیجه برسد که مهاجرت تحصیلی می‌تواند گزینه مناسبی برای او باشد، باید دست به تحقیقات گسترده‌ای بزند. کسب اطلاع درباره رشته مورد علاقه، کشور مد نظر برای مهاجرت، شهر مطلوب، دانشگاه مناسب، سنجش تمکن مالی و امکان اخذ بورسیه و… از گام‌های اولیه‌ای است که هر کس که متقاضی مهاجرت تحصیلی باشد، ناگزیر از طی کردن آنهاست.

پس از به نتیجه رسیدن در خصوص گام‌های پیشین، اقدام برای پذیرش تحصیلی از دانشگاه کشور مورد نظر، مرحله بعدی محسوب می‌شود و در نهایت و پس از اخذ پذیرش تحصیلی، اقدام برای دریافت مجوز ورود یا ویزا آخرین مرحله‌ای است که متقاضیان مهاجرت تحصیلی باید آن را بگذرانند.

در تمام این مراحل ذکر شده، وکلای مهاجرت و موسسات و شرکت‌های مهاجرتی می‌توانند خدمات متنوعی ارائه کنند. مشاوره برای انتخاب بهترین مقصد تحصیلی، اخذ پذیرش و بورسیه، اقدام برای ویزا و… از مهم‌ترین خدمات این دسته اشخاص حقیقی و حقوقی است.

اما بهره‌مندی از خدمات گفته شده باید در قالب قراردادی منسجم و جامع انجام شود تا کمترین اختلافات در میانه راه گریبانگیر طرفین شود. در ادامه به قرارداد خدمات اعزام دانشجو به خارج از کشور و مهم‌ترین بندهای آن اشاره می‌کنیم.

قرارداد خدمات اعزام دانشجو به خارج از کشور چه نکاتی دارد؟

این قرارداد مابین موسسه مهاجرتی یا وکیل مهاجرت و متقاضی مهاجرت تحصیلی منعقد می‌شود. مهم‌ترین نکات این قرارداد را در ادامه ملاحظه می‌کنید. لازم به ذکر است که برخی از بندهای معمول مانند مشخصات طرفین و تعداد نسخه‌های قرارداد و… در این مطلب بررسی نشده‌اند چرا که این بندها نکته خاصی ندارند. همچنین فرض شده است قرارداد مورد نظر مابین متقاضی و یک موسسه مهاجرتی (شخص حقوقی) تنظیم خواهد شد.

موضوع قرارداد

متن پیشنهادی برای موضوع قرارداد باید جامع باشد. به طور مثال می‌توان به امور مشاوره تحصیلی، اخذ پذیرش در کشور مورد نظر، اقدام برای اخذ ویزا و یا مشاوره برای اخذ اقامت پس از تحصیلی به عنوان موضوع قرارداد اشاره کرد.

مدت قرارداد

توصیه می‌شود مدت قرارداد را از تاریخ امضای آن تا اتمام تعهدات طرفین قرارداد تنظیم کنید. با این وجود می‌توان تاریخ مخصوصی نیز برای پایان قرارداد با توافق طرفین انتخاب کرد.

مبلغ قرارداد

غالبا زمانی که قرارداد خدمات اعزام دانشجو به خارج از کشور تنظیم می‌شود، برای بخش مشاوره امور مهاجرتی هزینه‌ای در نظر گرفته نمی‌شود و به طور رایگان خدمات مشاوره‌ای انجام می‌شود و دستمزد اصلی موسسه از سایر خدمات تامین می‌شود.

همچنین برای انتخاب شیوه تعیین مبالغ قرارداد به طور معمول به شکل درصدی رفتار می‌شود. مثلا ذکر می‌شود که دستمزد موسسه مهاجرتی برای اخذ پذیرش معادل سی درصد از شهریه ترم اول دانشجو باشد. به طور مثال اگر هزینه ترم اول تحصیل یک متقاضی در یک دانشگاه خاص ده هزار دلار است، مبلغ سه هزار دلار حق‌الزحمه موسسه خواهد بود.

امکان قید این نکته نیز وجود دارد که اگر پذیرش از دانشگاه‌های ممتاز (با رنک زیر ۱۰۰۰ یا ۵۰۰ جهانی) صورت گرفت مبلغ معینی به دستمزد موسسه افزوده شود.

همچنین برای سایر هزینه‌های مانند اخذ ویزا، می‌توان مجدد به شکل درصدی و با توجه به هزینه شهریه عمل کرد و یا مبلغ معینی را تعیین کرد.

شیوه پرداخت مبالغ قرارداد

به طور معمول شیوه و شرایط پرداخت مبلغ قرارداد به این شکل است که نیمی از مبلغ در زمان انعقاد قرارداد پرداخت می‌شود و نیمی دیگر پس از انجام وظایف و تعهدات موسسه پرداخت خواهد شد.

البته با توجه به توافق طرفین می‌توان اظهار کرد که مبلغ قرارداد در قالب یک پرداخت در اول قرارداد یا آخر آن صورت بگیرد یا شیوه‌ دیگری اتخاذ شود.

تعهدات موسسه مهاجرتی

موسسه باید متعهد شود که برای انجام موضوع قرارداد نهایت تلاش خود را به کار می‌گیرد. همچنین ارائه اطلاعات درست و واقعی در خصوص مراحل مختلف پذیرش و ویزا، از وظایف موسسه محسوب می‌شود.

ارائه مشاوره در خصوص انتخاب بهترین مدارک، بهترین رشته و مقطع و دانشگاه و شهر و کشور موضوع مهاجرت، از دیگر وظایف مهم موسسات مهاجرتی است.

نباید فراموش کرد که یکی از تعهدات این موسسات می‌تواند در این زمینه باشد که اقدام برای اخذ پذیرش تحصیلی تنها درباره دانشگاه‌های مورد تایید وزارت علوم انجام شود تا از سوءاستفاده‌های احتمالی جلوگیری شود.

سایر تعهدات مانند اقدام برای اخذ اسکان دانشجویی نیز می‌تواند حسب مورد به این بند اضافه شود.

تعهدات متقاضی مهاجرت تحصیلی

از مهم‌ترین تعهدات متقاضی مهاجرت تحصیلی، تعهد به ارائه مدارک مورد نیاز موسسه در زمان مقرر است. همچنین متقاضی متعهد می‌شود که مدارک و مستندات ارائه شده به موسسه، صحیح و مطابق واقع باشند.

یکی دیگر از تعهدات متقاضی که غالبا به آن اشاره می‌شود، داشتن شرایط قانونی وی برای خروج از کشور است. به این معنا که متقاضی نباید به هر دلیلی ممنوع الخروج باشد. همچنین داشتن گذرنامه معتبر نیز می‌تواند در همین بند از جمله تعهدات متقاضی ذکر شود.

پرداخت به موقع مبالغ قرارداد هم تعهد مالی متقاضی در قرارداد خدمات اعزام دانشجو به خارج از کشور است.

تضمینات قراردادی

متقاضی می‌تواند برای الزام موسسه مهاجرتی به انجام درست و مسئولانه تعهدات خود، ضمانت‌هایی مانند سفته یا ضمانت‌نامه بانکی طلب کند.

فسخ قرارداد

دو مورد از مهم ترین دلایل و علل فسخ قرارداد که معمولا در این بند نگاشته می‌شوند، یکی زمانی است که متقاضی مدارک جعلی و غیرواقعی به موسسه ارائه دهد و دیگری موقعیتی است که موسسه بدون عذر قانونی یا قراردادی خاصی از انجام تعهدات خود به شکل مورد توافق طرفین، خودداری کند. اشاره به مسائل فورس ماژور و تعیین تکلیف آن نیز می‌تواند در این بند یا بندی جداگانه انجام شود.

حل‌وفصل اختلافات

در خصوص شیوه حل اختلافات طرفین، توسل به مذاکره بین طرفین قرارداد، رجوع به داوری موردی یا سازمانی و در نهایت مراجعه به مراجع قضایی از راهکارهایی است که می‌توان در این بند قید کند.

نیازی به مشاوره در زمینه قرارداد خدمات اعزام دانشجو به خارج از کشور دارید؟

تنظیم یک قرارداد دقیق همواره شرط لازم برای رسیدن به اهداف قراردادی طرفین آن محسوب می‌شود. در این مطلب نیز به قرارداد خدمات اعزام دانشجو به خارج از کشور پرداختیم و سعی کردیم تا مهم‌ترین نکات این قراردادها را مرور کنیم.

تنظیم قرارداد خدمات اعزام دانشجو به خارج از کشور می‌تواند بین متقاضی مهاجرت تحصیلی و یک شخص حقوقی مانند موسسه مهاجرتی یا یک شخص حقیقی مانند وکیل مهاجرت صورت بگیرد.

اگر در زمینه تنظیم یا بررسی این قرارداد دارید شدیدا توصیه می‌شود تا از تخصص کارشناسان امور قراردادها بهره‌مند شوید چرا که غالبا مبالغ این قراردادها بالا بوده و در شرایط ارزی موجود، یک سهل‌انگاری در تنظیم قرارداد، می‌تواند زیان‌های زیادی به افراد وارد کند.

ما در وینداد با داشتن گروهی از متخصصان امور قراردادها، آماده ارائه راهنمایی به شما در زمینه قرارداد خدمات اعزام دانشجو به خارج از کشور هستیم.

5/5 - (3 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

2 Comments
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین امتیاز
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
حدیث
حدیث
2 سال پیش

سلام وقت بخیر ایا امکان درج عوض قرارداد بصورت ارز وجود داره در چنین قراردادی؟ و در نحوه اجرا مشکلی ایجاد نمیشه؟

کارشاس حقوقی وینداد
کارشاس حقوقی وینداد
در پاسخ به  حدیث
2 سال پیش

باسلام
باتوجه به بند الف ماده 1 قانون پولی و بانکی کشور مصوب سال ۱۳۵۱ واحد پول ایران ریال است لذا تمامی معاملات داخلی با ریال سنجیده شود.همچنین بند ج ماده ۲ قانون مزبور بیان میدارد تعهد پرداخت هرگونه دین و یا بدهی فقط به پول رایج کشور انجام‌پذیر است، مگر آنکه با رعایت مقررات ارزی کشور، ترتیب دیگری بین بدهکار و بستانکار داده شود، در نتیجه تأدیه دیون و انجام معاملات داخلی با ارزهای خارجی دارای اثر قانونی و حقوقی نمیباشد. در این باره نامه استعلامی بانک مرکزی نیز به تاریخ 18/7/1397 مستند این امر میباشد.

بااحترام
تیم حقوقی وینداد

آنچه در این مطلب خواهید خواند

نمونه قرارداد مناسب شما

مقالات مرتبط

نمونه قرارداد کشاورزی
مقالات قرارداد پیمانکاری

نمونه قرارداد کشاورزی + نکات تنظیم قرارداد

قراردادهای پیمانکاری به دلیل داشتن ظرفیت وسیعی برای همکاری و دریافت یا ارائه خدمات در کسب‌وکارها بسیار کاربردی هستند. نمونه قرارداد کشاورزی نیز از جمله

قرارداد تولید قطعه و محصول
مقالات قرارداد پیمانکاری

نمونه قرارداد تولید قطعه و نکات تنظیم آن

با افزایش جمعیت و گسترش نیاز مردم، تمایل سرمایه گذاران نیز برای تولید قطعات و محصولات مختلف افزایش یافت. قرارداد پیمانکاری تولید قطعه، یکی از