چه اقداماتی برای حفاظت از اسرار تجاری در برابر کارمندان انجام داده‌اید؟

2 قرارداد مهم برای حفاظت از اسرار تجاری در برابر کارمندان

حفاظت از اسرار تجاری در برابر کارمندان یکی از دغدغه‌های کارفرمایان و صاحبان کسب‌وکارهاست. یکی از سهل‌ترین و مهم‌ترین راه‌هایی که می‌توان از اسرار تجاری شرکت در قابل اشخاص اعم از حقیقی و حقوقی به‌خصوص کارمندان محافظت نمود، انعقاد قراردادهایی متعدد از قبیل : قرارداد عدم افشای اطلاعات و محرمانگی، قرارداد عدم رقابت و غیره […]

حفاظت از اسرار تجاری در برابر کارمندان یکی از دغدغه‌های کارفرمایان و صاحبان کسب‌وکارهاست.
یکی از سهل‌ترین و مهم‌ترین راه‌هایی که می‌توان از اسرار تجاری شرکت در قابل اشخاص اعم از حقیقی و حقوقی به‌خصوص کارمندان محافظت نمود، انعقاد قراردادهایی متعدد از قبیل : قرارداد عدم افشای اطلاعات و محرمانگی، قرارداد عدم رقابت و غیره می‌باشد. گاه افراد به دلیل اینکه از وجود چنین قراردادهایی بی خبر می باشند، در ابتدای امر با کارمندان خود این قرارداد ها را منعقد ننموده اند لکن توصیه می شود که حتی در حین انجام کار هم اگر شرایط اقتضا نمود،قراردادهای مذکور را منعقد سازند.

پس چرا با تنظیم قراردادهای محافظت از کسب‌وکار با خیال راحت و بی‌دغدغه ، تنها به فکر رشد و پیشرفت کسب‌وکارتان نباشید؟ همین الان برای دریافت قراردادهای محافظت از اسرار تجاری در برابر کارمندان افدام کنید.

قرارداد عدم افشای اطلاعات چیست؟

در حقیقت تنظیم قرارداد عدم افشا به جهت حفظ اطلاعات محرمانه امری حیاتی است. استفاده از قرارداد عدم افشا در زمینه فناوری پیشرفته به ویژه برای شركت‌های كامپیوتی و اینترنتی كه سرعت گسترش زیادی دارند بسیار معمول است.

قرارداد محرمانگی یا قرارداد عدم افشای اطلاعات یکی از قراردادهای مورد نیاز برای صاحبان ایده، کسب و کارها و استارتاپ‌ها است. اطلاعاتی در خصوص کسب و کار مانند مدل کسب و کار، اسامی مشتریان، اطلاعات مالی، مالیاتی و اجرایی که آگاهی اشخاص دیگر از آن‌ها ممکن است به آن  ضرر و خسارات وارد نماید یا ممکن است استارتاپ به هر دلیلی تمایلی نداشته باشد دیگران به این اطلاعات دسترسی پیدا نمایند. اما در حقیقت اشخاص در مواردی ناگزیرند که پاره‌ای از اطلاعات محرمانه خود را در اختیار شخص ثالثی قرار دهند. در این صورت  انعقاد قرارداد محرمانگی مطرح می‌شود تا طرف مقابل استارتاپ با حتی در مواردی خود استارتاپ متعهد شود که اطلاعاتی که در قرارداد بر روی آن توافق کرده‌اند را فاش نکند و از آن‌ها سو استفاده نکند.

در صورتی که برای کسب و کار خود نیاز به حفاظت از اسرار تجاری در برابر کارمندان تان داشتید می‌توانید همین الان برای دریافت قرارداد محرمانگی اطلاعات با کارمند اقدام کنید.

قرارداد عدم رقابت چیست؟

قرارداد عدم رقابت یک قراردادی محدودکننده جهت حفاظت از اسرار تجاری در برابر کارمندان است که به منظور جلوگیری از بهره‌برداری از مزایای رقابتی به دست آمده با طرف دیگر قرارداد مذکور معمولا برای مدت زمانی که در توافقنامه مشخص شده یا برای منطقه خاص جغرافیایی که مورد توافق طرفین می‌باشد یک طرف را از فعالیت در زمینه خاصی منع می‌نماید.

قرارداد عدم رقابت عموما یک پیمان تبعی می‌باشد بدین معنی که به تبع یک قرارداد استخدام بین کارمند و کارفرما یا قرارداد خرید و فروش کسب و کار بین فروشنده و خریدار منعقد می‌شود و در آن توافق می‌شود که یک طرف به عنوان مثال کارمند یا از رقابت با کارفرما یا خریدار برای مدت مشخصی خوددداری نماید.

از مهم‌ترین و حرفه‌ای‌ترین اقداماتی که باید در مسیر رشد و توسعه کسب و کارتان انجام دهید این است که قرارداد عدم رقابت را در دستور کار خود داشته باشید. همین الان نسبت به دریافت قرارداد عد رقابت اقدام کنید!

انواع قراردادهای عدم رقابت کدام‌اند؟

۱- شرط عدم رقابت در قرارداد استخدام

۲-قرارداد عدم رقابت در خرید شرکت

۳- توافق عدم رقابت در قراداد نمایندگی

در این راستا هنگام استخدام یک کارمند با انعقاد قرارداد عدم افشا یا محرمانگی اطلاعات NDA کارمند ملزم به حفظ اسرار تجاری می‌شود. لیکن این قرارداد در رابطه با تجربه ای که کارمندان و مدیران کلیدی شرکت بدست می‌آورند، ساکت است. برای این منظور از شرط عدم رقابت استفاده می‌نماید.

مزیت انعقاد قرارداد عدم رقابت با کارمند در چیست؟

هدف از چنین شرطی محافظت از دارایی‌های تجاری کارفرما است. بدین صورت که کارمند سابق از شروع کسب‌وکار مشابه با کارفرمای سابق منع شده یا از استخدام وی در شرکت رقیب جلوگیری می‌شود تا شرکت رقیب نتواند به واسطه اطلاعاتی که کارمند سابق در شرکت بدست آورده نظیر اسرار تجاری شرکت لیست مشتریان برنامه‌ریزی‌های بازاریابی و غیره اطلاعاتی بدست آورد که با استفاده از این اطلاعات موقعیت شرکت در تجارت تضعیف شود.

در شرط عدم رقابت می‌بایست مشخصا شرایط ناظر بر راه‌اندازی کسب و کار مشابه یا همکاری با سازمان‌های رقیب پس از پایان اشتغال با کارفرمای فعلی تعیین شود. به صورت کلی به موجب توافق عدم رقابت کارمند نمی‌تواند برای یک بازه زمانی معلوم و معین برای شرکت رقیب کار کند یا کسب و کار مشابهی راه‌اندازی نماید.

امتیاز توافق عدم رقابت برای کارفرما عبارتست از اینکه کارمند سابق را از استفاده اسرار تجاری ، لیست مشتریان و سایر اطلاعات محرمانه و اختصاصی کارفرما که در اختیار وی است، منع می‌نماید و اطلاعات حیاتی شرکت در مقابل رقبا حفظ می‌شود.

اگر هدف شما هم از تنظیم قرارداد عدم رقابت، حفاظت از اسراری تجاری در برابر کارمندان است همین الان نمونه قرارداد عد رقابت را دریافت کنید.

از طرف دیگر کارمندان نیز ممکن است از عدم رقابت بهرمند شوند. به عبارت دیگر عموما حفظ موقعیت شغلی و ارتقای سازمانی در پی اعتمادی است که ناشی از امضای این قرارداد حاصل می‌شود. به عنوان مثال زمانی که شرکت اطمینان داشته باشد هزینه‌هایی که صرف آموزش کارمند می‌شود برای سازمان منافع زیادی به همراه دارد و کارمند با امضای توافق عدم رقابت نمی‌تواند آموزش‌های کسب شده را برای شرکت رقیب مورد استفاده قرار دهد با خیال راحت هزینه و زمان مناسبی را صرف آموزش کارمند خود می‌کند. در نتیجه ثبات شغلی برای کارمند ایجاد شده و شرایط لازم برای پیشرفت کارمند فراهم می‌شود. در حقیقت در زمان استخدام کارمند، حین انجام کار و یا حتی خروج وی می توان قراردادهایی را منعقد نمود تا اسرار تجاری که برای اشخاص حیاتی تلقی می‌شوند حفظ گردند و مورد تعرض واقع نشوند.

در مورد حفاظت از اسرار تجاری در برابر کارمندان نیاز به راهنمایی بیشتر دارید؟

اگر طریقه نوشتن متن قرارداد را ندانید و یک قرارداد به خوبی تنظیم و نوشته نشود، چه می­‌شود؟ اگر شما در این قرارداد مبلغ قابل توجهی را هزینه کنید ولی اطلاعاتتان لو برود چه؟ اگر کارمند شما به برند و یا شهرت شما آسیب زد، چه کاری انجام می‌دهید؟ اگر در یک موضوع خاص که جزء مسئولیت­‌های شما محسوب می­‌شود از کسب و کارتان محافظت می­‌شود؟ آیا در دیگر موضوعات هم چنین محافظتی وجود دارد؟ آیا حفاظت از اسرار تجاری در برابر کارمندان را در قرارداد ذکر کرده‌اید؟ آیا از برند و مالکیت معنوی شما محافظت می‌گردد ؟ و یا طرف مقابل در صورت استفاده از برند شما تعهداتش مشخص است؟

چرا با تنظیم قراردادهای محافظت از کسب‌وکار با خیال راحت و بی‌دغدغه ، تنها به فکر رشد و پیشرفت کسب‌وکارتان نباشید؟ همین الان برای دریافت قراردادهای محافظت از اسرار تجاری در برابر کارمندان افدام کنید.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

نمونه قرارداد مناسب شما

مقالات مرتبط