قرارداد خرید تجهیزات آسانسور

قرارداد خرید تجهیزات آسانسور و نکات آن + 5 سوال مهم درباره آن

در تاسیس و بهره‌برداری از ساختمان‌های مسکونی، اداری و تجاری با تعداد طبقات بالا، نصب آسانسور اهمیت زیادی دارد. برای این منظور نیاز است تا پیمانکاران و یا مالکان حوزه ساختمان نسبت به تنظیم قرارداد خرید تجهیزات آسانسور اقدام کنند تا متخصصان نصب و راه‌اندازی آسانسور در این زمینه به آنها خدمات پیمانکاری ساختمانی ارائه […]

در تاسیس و بهره‌برداری از ساختمان‌های مسکونی، اداری و تجاری با تعداد طبقات بالا، نصب آسانسور اهمیت زیادی دارد. برای این منظور نیاز است تا پیمانکاران و یا مالکان حوزه ساختمان نسبت به تنظیم قرارداد خرید تجهیزات آسانسور اقدام کنند تا متخصصان نصب و راه‌اندازی آسانسور در این زمینه به آنها خدمات پیمانکاری ساختمانی ارائه کنند.

در این مطلب به سراغ نکات مهم قرارداد خرید تجهیزات آسانسور رفته‌ایم و به چند سوال مهم در این زمینه پاسخ داده‌ایم.

با ما همراه باشید.

۱. نحوه پرداخت در قرارداد خرید تجهیزات آسانسور چیست؟

به طور معمول، در قراردادهای پیمانکاری خرید تجهیزات آسانسور، نحوه پرداخت مبلغ قرارداد بر اساس دو قسط، یعنی یک پیش‌پرداخت و یک پرداخت نهایی تنظیم می‌شود.

غالبا پیش‌پرداخت چیزی در حدود ۳۰ یا ۵۰ درصد از مبلغ کل قرارداد است که با امضای قرارداد به فروشنده داده می‌شود تا عملیات نصب تجهیزات آسانسور را آغاز کند.

مابقی مبلغ قرارداد خرید تجهیزات آسانسور نیز با پایان یافتن نصب و راه‌اندازی آسانسور به فروشنده تحویل می‌شود.

در برخی قراردادهای خرید تجهیزات آسانسور نیز مبلغ قرارداد را در اقساط متعددی پرداخت می‌کنند و به دنبال پیشرفت هر قسمت از پروژه، بخشی از مبلغ قرارداد به فروشنده پرداخت می‌شود.

مثلا به ازای پیشرفت مراحلی مانند ارسال درب‌ها و ریل‌های آسانسور، ارسال موتور، کابین یا سایر تجهیزات، ارسال تابلوهای آسانسور و یا راه‌اندازی کامل آن درصدی از مبلغ (مثلا ۲۰ درصد) پرداخت می‌شود.

۲. چه کسی مسئول اخذ گواهینامه‌های ایمنی و تاییدات کیفی است؟

یکی از موارد مهم در قرارداد خرید تجهیزات آسانسور، دریافت گواهینامه‌ها و پروانه‌های کیفی و ایمنی است. به طور کلی، دریافت تاییدات و گواهینامه‌های کیفیت و ایمنی و یا سایر مجوزهای صنفی، بر عهده فروشنده است و فروشنده بایستی پس از اتمام عملیات نصب آسانسور، اقدام به دریافت موارد مذکور از شرکت‌های تولیدکننده کند.

به این منظور، فروشنده بایستی اقدامات در جهت بازرسی‌های فنی آسانسور برای اخذ گواهینامه را انجام دهد.

چنانچه اخذ گواهینامه‌ها منوط به اعمال تغییر یا اصلاحات فنی خاصی در عملیات نصب آسانسور باشد، فروشنده موظف است موارد مذکور را با هزینه خود اعمال کرده و در نهایت گواهینامه‌های ایمنی و کیفیت را دریافت کند.

۳. نگهداری از تجهیزات آسانسور برای عملیات نصب بر عهده کیست؟

در قرارداد خرید تجهیزات آسانسور، خریدار بایستی محیطی را برای تخلیه تجهیزات آسانسور مهیا کند. غالبا انباری ساختمان‌ها فضایی است که تجهیزات نصب آسانسور در آنجا نگهداری می‌شود.

ترجیحا محیط مذکور باید دارای سقف باشد و از نظر سرمایش و گرمایش به گونه‌ای نباشد که آسیبی به تجهیزات وارد شود. لازم به ذکر است که تجهیزات آسانسور محیط مذکور باید به گونه‌ای باشد که به تجهیزات آسانسور آسیبی وارد نشود چرا که تجهیزات مذکور گران‌قیمت و غالبا از نوع الکترونیکی یا مکانیکی هستند و از این جهت ممکن است رطوبت یا گرمای زیاد به آن آسیب وارد کند.

۴. گارانتی و پشتیبانی تعمیر و تعویض قطعات چه شرایطی دارد؟

شرکت‌های نصب آسانسور، علاوه بر خدمات نصب و راه‌اندازی، اقدام به ارائه خدمات مرتبط با پشتیبانی و گارانتی هم می‌کنند.

لازم به ذکر است که در اکثر موارد، گارانتی در قرارداد خرید تجهیزات آسانسور شامل قطعات مصرفی و آسیب‌های فیزیکی به قطعات نیست و تنها در صورتی قابلیت استفاده را دارد که آسیب به قطعات غیرمصرفی وارد شده باشد و آسیب وارده ناشی از استفاده غیراصولی خریدار از آسانسور نباشد.

به طور مثال اگر آسانسور نصب شده ۴۰۰ کیلوگرم ظرفیت داشته باشد اما خریدار به طور مثال ۷۰۰ کیلو فشار به آن وارد کند، گارانتی شامل حال آسیب‌های وارده به آسانسور نخواهد شد.

مدت زمان گارانتی در قرارداد خر‌ید تجهیزات آسانسور معمولا در حدود ۱۲ ماه است و این مورد هم در قرارداد ذکر می‌شود و هم با سندی جداگانه مانند کارت یا کاغذی مخصوص به خریدار تحویل داده می‌شود.

۵. ضمانت‌های انجام تعهدات در قرارداد خرید تجهیزات آسانسور چیست؟

دو نوع ضمانت رایج قابلیت استفاده از قرارداد خرید تجهیزات آسانسور را دارند. اولا آنکه فروشنده چک یا سفته‌ای معادل مبلغ پیش‌پرداخت قرارداد به خریدار تحویل می‌دهد تا به نوعی ضمانتی برای آغاز عملیات نصب آسانسور باشد. چنانچه عملیات نصب و راه‌اندازی آسانسور تا مرحله خاصی کلید خورد (مورد توافق طرفین در قرارداد)، خریدار موظف است ضمانت را ب هفروشنده پس دهد.

ضمانت دیگر که به ضمانت حسن انجام کار یا تعهد هم معروف است، چک، سفته، وجه نقد یا ضمانت‌نامه بانکی‌ای است که خریدار به فروشنده تحویل می‌دهد و به نوعی تضمین می‌کند که تعهدات قراردادی خود را نحو احسن و مطابق با توافق عملی کند و چنانچه از سمت فروشنده کوتاهی صورت گرفت، خریدار بتواند خسارات وارده به خود را از محل ضمانت‌نامه جبران کند.

این ضمانت تنها در صورتی به فروشنده پس داده می‌شود که موضوع قرارداد خر‌ید تجهیزات آسانسور به طور کامل انجام شده باشد و مجوزها و گواهی‌نامه‌های لازم نیز اخذ شده باشد.

برخی اوقات، طرفین قرارداد دوره‌ای نیز تحت عنوان دوره تضمین در قرارداد قید می‌کنند (مثلا سه ماه پس از اتمام قرارداد) که با انقضای دوره مذکور ضمانت‌های دریافت شده بازگردانده می‌شود.

درباره تنظیم قرارداد خرید تجهیزات آسانسور سوالی دارید؟

در این مطلب کوشش شد تا به مهم‌ترین سوالات در حوزه قرارد‌اد خرید تجهیزات آسانسور پاسخ داده شود. فراموش نکنید که تنظیم قراردادهای حقوقی از هر نوع که باشد، نیازمند داشتن تخصص و تجربه در زمینه حقوق قراردادها است. به همین خاطر اگر نیاز به تنظیم قرارداد خرید تجهیز‌ات آسانسور دارید، حتما با مشاوران حقوقی در این زمینه مشورت کنید.

لازم به ذکر است که وینداد با داشتن تیمی از کارشناسان حقوق قراردادها و وکلای دادگستری قادر است تا امور تنظیم یا بررسی قرارداد خرید تجهیزات آسانسور را برای شما به بهترین نحو انجام دهد.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا جزئیات قرارداد پیمانکاری شما را در بندهای قرارداد بیاورند.

قرارداد مناسب شما

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا جزئیات قرارداد پیمانکاری شما را در بندهای قرارداد بیاورند.

مقالات مرتبط

نمونه قرارداد کشاورزی
مقالات قرارداد پیمانکاری

نمونه قرارداد کشاورزی + نکات تنظیم قرارداد

قراردادهای پیمانکاری به دلیل داشتن ظرفیت وسیعی برای همکاری و دریافت یا ارائه خدمات در کسب‌وکارها بسیار کاربردی هستند. نمونه قرارداد کشاورزی نیز از جمله

قرارداد تولید قطعه و محصول
مقالات قرارداد پیمانکاری

نمونه قرارداد تولید قطعه و نکات تنظیم آن

با افزایش جمعیت و گسترش نیاز مردم، تمایل سرمایه گذاران نیز برای تولید قطعات و محصولات مختلف افزایش یافت. قرارداد پیمانکاری تولید قطعه، یکی از