نمونه قرارداد ماما

قرارداد ماما چگونه تنظیم می‌شود؟

مادرانی که باردارند ممکن است که به دلیل مسائل بهداشتی و امنیتی خود از یک ماما استفاده کنند. قرارداد ماما برای آن دسته از افرادی هستند که مسئول مراقب و نگهداری از سلامت مادران باردار هستند. در این مقاله به بررسی ابعاد نمونه قرارداد ماما می‌پردازیم. برای خواندن سریع هر بخش، روی عنوان آن کلیک […]

مادرانی که باردارند ممکن است که به دلیل مسائل بهداشتی و امنیتی خود از یک ماما استفاده کنند. قرارداد ماما برای آن دسته از افرادی هستند که مسئول مراقب و نگهداری از سلامت مادران باردار هستند. در این مقاله به بررسی ابعاد نمونه قرارداد ماما می‌پردازیم.

کاربرد قرارداد ماما چیست؟

این دسته از قراردادها در دسته قرارداد ارائه خدمات که یکی از انواع قراردادهای پیمانکاری است، قرار می‌گیرند و در واقع در جایی کاربرد دارد که مادری قصد دارد که در دوران بارداری خود از خدمات یک ماما استفاده کند. در این صورت نیاز است ابتدا یک قرارداد بین ماما و مادر باردار تنظیم شود. در واقع این توافق بین مراکز مشاوره و مرکز ارائه خدمات مامایی و زن باردار تنظیم می‌شود. به عبارتی دیگر قراردادهای مامایی معمولا زمانی که مادر در دوران بارداری نیاز به کمک دارد کمک فراوانی به او می‌کند.

ماما چه کسی است؟ 

اگر بخواهیم یک تعریف ساده از ماما بیان کنیم؛ می‌توانیم بگوییم فردی است که در زمینه درمان و بهداشت آموزش دیده و به زنان در دوران بارداری کمک می‌کند. کمک ماما به زن باردار تنها مختص دوره بارداری نیست بلکه در زمان زایمان نیز وظیفه کمک و حمایت از مادر و نوزاد را دارد. 

معمولا ماما مانند دکتر زنان و زایمان عمل نمی‌کنند و هدف زنان باردار از انتخاب آن‌ها این است که از موارد پزشکی و دارو و درمان‌های پزشکی دور بمانند. از مهمترین وظایف آن‌ها می‌توان به مشاوره به زنان باردار در دوران بارداری، مواظبت از مادر و نوزاد و غیره را نام برد. یکی از مهمترین نکات در انتخاب ماما، هزینه ماما همراه است که تعرفه آن در هر شهر و استانی متفاوت است و بهتر است از نزدیک‌ترین مراکز خدمات درمانی سوال شود.

انواع ماما

معمولا ماماها در علم پزشکی به چند دسته تقسیم می‌شوند و قرارداد ماما بین مادر با هرکدام از این افراد می‌تواند باشد. 

  • افرادی که به صورت حرفه‌ای فعالیت مامایی دارند. این فرد در واقع تمامی آموزش‌های لازم را گذرانده است. به این دسته از افراد مامای عامل و خصوصی هم گفته می‌شود و در زمانی که نیاز باشد در بیمارستان در کنار مادر است و به وضع حمل او کمک می‌کند. 
  • برخی دیگر از افراد به عنوان مامای همراه شناخته می‌شوند. وظیفه این دسته از ماماها این است که به مادر در دوران بارداری کمک کند و اگر مادر از لحاظ روحی نگران است به او کمک کنند. در واقع مامای همراه که به عنوان مامای دولا هم شناخته می‌شود وظیفه دارد که برخی از روش‌های مناسب را برای کاهش درد مادر به کار بگیرد.

خدمات قراردادی ماما 

یکی از سوالاتی که ممکن است مادران باردار با آن روبه رو شوند؛ علت استفاده از مامای همراه است. در واقع در قراردادی که بین ماما و مادر امضا می‌شود برخی از خدماتی که ماما موظف به استفاده از آن است آورده می‌شود که این خدمات شامل موارد زیر است: 

  • اگر مادر سوالاتی در رابطه با زایمان و نحوه نگه‌داری از جنین را داشته باشد؛ ماما موظف است به سوالات او پاسخ بدهد. 
  • برخی از مادران ترجیح می‌دهند در کلاس‌هایی که به آن کلاس‌های آمادگی زایمان گفته می‌شود؛ شرکت کنند. در این صورت، مادران باردار می‌توانند به همراه ماما در این کلاس‌ها حضور پیدا کنند. علاوه بر کلاس‌های زایمان، برخی از کلاس‌های ورزشی وجود دارد که مختص بانوان باردار است، مادر می‌تواند از ماما بخواهد به همراه او در این کلاس‌ها نیز شرکت کند.
  • مادر می‌تواند بر طبق قرارداد درخواست حضور ماما را در منزلش داشته باشد تا در انجام تمامی کلاس‌های آموزشی به او کمک کند. 

سایر خدمات قراردادی ماما 

از دیگر نکاتی که لازم است بر طبق قرارداد، ماما به آن پایبند باشد موارد زیر است: 

  • لازم است که ماما در هنگامی که مادر درد دارد در کنار او باشد. یکی از مواردی که باید در قرارداد ذکر کرد وجود ماما در کنار مادر در ساعاتی است که او درد دارد. در واقع حضور مامای همراه به دلیل کاهش استرس و افزایش آرامش مادر است.
  • بعد از وضع حمل نیاز است که ماما بر طبق قرارداد در کنار مادر باشد و نه تنها به او کمک کند بلکه در نگهداری و مراقبت از مادر و نوزاد هم او را همراهی کند.

نکات مهم قراردادی

از مهمترین نکاتی که باید حتما در قرارداد به آن توجه داشته باشید و آن‌ها را در قرارداد ذکر کنید موارد زیر است که به دلیل اهمیتی که دارد توصیه می‌شود با دقت مطالعه کنید: 

  • توجه داشته باشید که در قرارداد ذکر کنید ماما باید به روش‌های درمانی غیر دارویی تسلط داشته باشد. برای مثال ماساژ درمانی یکی از مهارت‌هایی است که باید برای ماما در نظر گرفته شود و آن را در قرارداد هم ذکر کنید. 
  • حتما در قرارداد ذکر کنید که ماما نباید همزمان از دو مادر مراقبت کند. به این خاطر که خدمات رسانی ماما کاهش می‌یابد.
  • باید حضور ماما را در روزهای آخر وضع حمل به صورت 24 ساعته شرط کنید. برای مثال بنویسید که ماما موظف است در روزهای پایانی وضع حمل در هر 24 ساعت شبانه روز در دسترس باشد.
  • اگر قصد دارید که ماما در منزل شما حضور داشته باشد حتما آن را در قرارداد ذکر کنید. 
  • از مراکز درمانی که ماما را در اختیار شما قرار می‌دهند بخواهید که علاوه بر مامای اصلی یک نفر مامای دیگر را هم معرفی کند تا در زمان بروز مشکل با مامای دوم بتوانید ارتباط داشته باشید. این مورد را حتما در بند‌های قرارداد پیش بینی کنید.

جمع‌بندی

قرارداد ماما در جایی کاربرد دارد که مادران باردار استفاده از ماما را ضروری می‌دانند. از اصلی‌ترین وظایفی که در این قرارداد باید به آن توجه داشت خدماتی است که ماما باید در طول دوران بارداری ارائه بدهد. یکی از آین خدمات مراقبت از مادر در دوران بارداری و مواظبت از نوزاد و مادر پس از زایمان است.

برای تنظیم قرارداد ماما لازم است که ابتدا با یک کارشناس قراردادی مشورت کنید. به این خاطر که تمامی نکات قراردادی باید در هنگام تنظیم قرارداد بین ماما یا مراکز درمانی و مادر رعایت شود. 

سوالات متداول

آیا امکان دارد که در قرارداد بیشتر از مواردی که مراکز درمانی آورده‌ است توافق شود؟ 

بله، مادر می‌تواند درخواست خدمات بیشتری را داشته باشد و آن را در قرارداد هم ذکر کند.

آیا استفاده از قرارداد در هنگام استفاده از ماما ضروری است؟ 

ضرورتی برای تنظیم قرارداد وجود ندارد اما نیاز است که حتما تمامی خدماتی که ماما ارائه می‌دهد در قرارداد ذکر شود تا بعدا اختلافی به وجود نیاید. معمولا مراکز درمانی یک قرارداد آماده شده دارند که می‌توانید از آن هم استفاده کنید. 

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا جزئیات قرارداد پیمانکاری خدمات شما را در بندهای قرارداد بیاورند.

خدمات قراردادی وینداد

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا جزئیات قرارداد پیمانکاری خدمات شما را در بندهای قرارداد بیاورند.

مقالات مرتبط

نمونه قرارداد کشاورزی
مقالات قرارداد ارائه خدمات

نمونه قرارداد کشاورزی + نکات تنظیم قرارداد

قراردادهای پیمانکاری به دلیل داشتن ظرفیت وسیعی برای همکاری و دریافت یا ارائه خدمات در کسب‌وکارها بسیار کاربردی هستند. نمونه قرارداد کشاورزی نیز از جمله

قرارداد تولید قطعه و محصول
مقالات قرارداد ارائه خدمات

نمونه قرارداد تولید قطعه و نکات تنظیم آن

با افزایش جمعیت و گسترش نیاز مردم، تمایل سرمایه گذاران نیز برای تولید قطعات و محصولات مختلف افزایش یافت. قرارداد پیمانکاری تولید قطعه، یکی از